Hulda Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Grunnen til tæringen kan være at det har vært elektrisk kontak mellom rørsats og hus. Det er dumme greier. Om det i tillegg har vært brukt feil kjølevæske, blir det enda værre. Om fabrikanten ikke har beregnet systemet for anode, vil anode kunne virke mot sin hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Hulda skrev for 4 timer siden: Grunnen til tæringen kan være at det har vært elektrisk kontak mellom rørsats og hus. Det er dumme greier. Rørsats og hus? Her må du forklare bedre? 😄 Har ikke vært brukt feil kjølevæske, men aldreren på den tilsier vel at den har mistet mye av egenskapene sine... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Rørsatsen er den greia du har dratt ut. Huset er det som sitter igjen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Var det jeg trodde, men man kan vel ikke unngå kontakt mellom de to? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Hos meg, Bowman, sitter rørsatsene i o-ringer og har ikke direkte elektrisk kontakt med godset rundt. Varmenekslerern til motorvannet er ikke mer enn tre år gammel. Motorolljekjøleren er minst 30 år gammel. Fremdeles tett, men alt går i filler til slutt. Enten må den elektriske kretsen brytes, eller så må tilgangen til felles elektolytt hindres. Teorien er enkel. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 (redigert) På tide å oppdatere litt. Når våren kom følte jeg det var lurt å få tørket forseilet. Bra man har høvelig stor gårdsplass... Ved demontering av forstag merket jeg at det var blitt bøyd ved nedrigging av mast. Les mer om det her: Demonterte all stående rigg fra mast. Skal ha nytt! Blir lettere å flytte på masta nå, tenker jeg. Øvre svivel til rullestorseil. Øyet som seilet skal festes i revnet etter at seilet løsna fra rullen i ett vindkast i fjor sommer. Størrelsen på "liksnora" hadde samme størrelse som sporet i rullen... 🙄 Prosjekt septiktank. Der inne er septiktanken. 8cm bredere enn døråpning... Løsningen ble å demontere dørkarm. Ca 50skruer...😄 Gikk akkurat gjennom. Trodde tanken var tom. Det var den ikke, så måtte være veldig forsiktig når den ble tatt ut. 😄 Cockpitdrenering var tett, og det var ikke så rart. Mye vits med 40mm slanger, når det strupes gjennom masse kvasse kanter og ett lite hull. Tenker å ta litt nødrep på endel slitt teak, så prøver ut litt biltema-oljer. Kinesisk treolje, linolje og teakolje. Synes den dyreste, fra Kina, var best, så da blir det den på teakdetajler i cockpit. Vannvittig hvor treverket sugde til seg oljen. Redigert 3.Juni.2022 av hansa82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 På tide med en oppdatering... Status fra i sommer. Slik var hele påfyllingsrøret til septiktanken. Og det er 60cm langt, så hadde vært umulig å fjerne "manuelt". Prøvde noen dager med 35% eddik. Tanken ble litt renere, men var 0 effekt på laget med urinstein. Med 30% saltsyre kjøpt på Coop bygg derimot så begynte det å skje saker. Tetta røret under tanken og fylte opp røret flere ganger om dagen, da det skummet ut etterhvert. Etter noen dager med denne behandlingen var all urinstein borte. Snudde rundt på tanken med ett par liter saltsyre på, så alle veggene fikk noen timer behandling, og tanken var som ny etterpå. Vask og tørk av alle ventilasjonsrør. Ut med dieseltank også, for rengjøring og litt ombygging. Om man har dieseldyr på tanken, så må man huske å rengjøre ALLE deler. ;) Denne er uansett moden for utskiftning, da det nesten hadde tæra hull i den. Dette må være en av få deler som ble lagt inni båten før dekk/tak kom på. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Demontering av ror. Her ble det brukt slagtrekker samt ett forbruk på ca 3 bits. ;) Gravde meg ned ett stykke for å få ned roret. Det var selvsagt akkurat 5cm for lite. Andre forsøk gikk fint. Hvem hadde trodd spade var ett vanlig båtverktøy? :D Lapping av kjølemanifold. Trykktestet både sjø- og ferskvannside før påfylling av væske, og ble tett! Motoren starta på første forsøk og kjørte på med litt frostvæske på sjøvannsside også for konservering. Demonterte propell og stevnlager. Å få ut foringa der var ikke lett, men det gikk. Ny bestilt! Stevnlager var montert med en M10 bolt øverst, men bare en maskinskrue under. Tenker å få på litt mer glassfiber under, så jeg kan feste den med M10 bolt der også. Tips her? Må jo ha no gjenger inn i der. Støpe inn en mutter? Litt av propellen. Var ganske godt grodd, men en runde i eddik fjerna fort det. Litt skummelt med den rosafargen den fikk, men ble blank og fin med en runde med autosol. Tok selvsagt ikke bilde av det. :P Demonterte ankervinsj. Skal prøve å få montert ny foran ankerluka. Her er eneste plassen jeg har funnet råtten balsakjerne. Er det lov å håpe at det blir det eneste funnet?! Har tenkt mye på dette teak-dekket, men det er vel så slitt at det bare må av. Ett par tusen potensielle lekkasjepunkter i dekk er jo også greit å få bort. Vurderer og bytte det ut med lysebrun Kiwigrip f.eks... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Hei. Imponerande! Kva slags bil er det som står i bakgrunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Fin bil! Du har jo et lite prosjekt der også. Personlig ville jeg nok fjernet teakdekket og skruene. Sparklet det opp og malt, eller lagt på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Takker! Er 2 biler i bakgrunnen. En 1953 Oldsmobile Rocket og en 1934 Terraplane. Går ikke tom for prosjekt med det første! Finnes fler biler og motorsykler her også, samt gammelt hus og ei snekke. Om det skal bli en problemfri båt, så må nok teakdekket dessverre bort ja. Får bli ett sommerprosjekt... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Eg tenkte på bilen med dødningehovud/piratsymbol på sida. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Det er Olds'en. Fatter' til Peppern hadde 52 Olds 88 Rocket. Peppern fikk ikke lov å låne bilen. Men det fikk en kompis av meg. Så da rullet vi fra Bislet og ned til Eldorado kino for å se på John Wayne og gutta. Cato, Kvakk og Hulda. Sånn var det i første halvdel av 60-tallet. Før jeg fikk lappen og kjøpte et vrak av en Studebaker 1948 cabriolet. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 7.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2022 Her nedi tenkte jeg å plassere to lensepumper med brytere, dieselfilter (racor) , sjøvannsfilter, ventil for sjøvannsinntak og 3veisventil for å kunne bruke sjøvannspumpe på motor til lensepumpe. Litt optimistisk kanskje. 😄 Blir ett stativ for alt av lensepumper og nivåbryter, så man enkelt kan dra opp alt for service o.l. Noen som vet noe om denne type aksling? Ser ut som det er to drivknuter like etter girboks, opplagring i skott og VP-belg som tetting. Demontering av skroggjennomføring for lensepumper. Over vannlinjen, så aldri blitt bytta før. Kjører på med to nye istedet for denne ene. Skal demontere eksosutløp også, å tette rundt den på nytt. Om jeg får plass til stort nok verktøy inni det lille skapet. 😄 Mange av skroggjennomføringene har slike skiver/shims av teak. Noen god forklaring på hvorfor? Er gjort fra fabrikk vil jeg tro. Demontering av tetning for rorstamme. 2 runder med talgpakning inni mutteren. Det er kun denne som tetter mot sjøvann vil jeg tro? Hylsa (bly?) er delt i to med ett mellomrom mellom. Bør man fylle hele greia med fett før man setter sammen? Hullet fra smøre koppen er nesten nederst på den øverste hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2022 Link til dette innlegget Svart 7.November.2022 (redigert) Den rare akslingen er et CV-ledd. Bak dette leddet sitter et trykklager. Disse delene er meget kostbare greier. Sjekk hjemmesiden til Progress Maskin, regner med at de er importør av sakene. Tetningen, sort gummi, er en tetning fra Volvo. Nevnt hittil er meget bra saker. Leddet og lageret liker ikke å være under vann. Plukk det fra hverandre, tørk, rens, sett inn med den typen fett som skal brukes. Lageret av bly er ikke bare bly. Det er en miks av metaller som vi kaller 'hvitmetall'. Tilsvarene råde/rammelagre i en motor. Redigert 7.November.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 8.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Takk for god info Hulda! Alt som kan få en service, skal få det, så her er det bare å demontere. 😄 Blir jo "aldri" ferdig da, men slipper forhåpentligvis unna mye problemer senere. Samt at jeg blir godt kjent med hver eneste detalj på båten. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 4.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Demontererte CV-leddet og thrustlagret i molekyler. Vasket i diesel / eddik og remonterte. Ikke ledd å få demontert klemringen, men når jeg fant riktig monteringmanual, så ble det greit. Viste seg å være av typen Aquadrive, så nå har jeg bestilt tilhørende motorfester, så kanskje man får litt mindre vibrasjoner og støy fra motor. Alle delene ble merket godt, så alt får akkurat samme plassering ved remontering. Mulig det er overkill, men har dårlig erfaring med å mikse rundt på deler som har slitt seg til hverandre. Puslespill! :D Kanskje den får seg en dæsj maling. Kanskje ikke... Skal ikke gå for "show'n shine" motorrom. :D Thrustlager-enheten hadde godt av eddik-bad og litt maling. Kostet på nytt lager også. Standard hjullager fra bil, som de hadde hos Abra. Blandebendet fikk seg en inspeksjon. Skal lappe i litt noen få plasser det har korrodert rundt eksosslangen, men så fint ut innvendig. Her har driver til autopilot vært montert. En flott mix av treverk, galvanisert, svartstål, aluminium og rustfritt stål. Å lage ett stort hull i noe som kan være en bra barriere mot evt vanninntrenging rundt ror, er heller ikke tommel opp fra meg. Fikk fjernet alt av det gamle festet, og skal få lappet igjen hullet. Satser på en litt mer vridd montering av driver. Hovedsaken er vel at den står vinkelrett mot rorstamme? Var nysgjerrig på tilstand bak girboks, så demonterte likeså godt den også. Fikk gitt koblingsplata (ikke på bildene) inni der en skikkelig rens også. Greit å få bort rester etter saltvann. Skifte girolje igjen. Noen som vet om det er noen servicedeler bak girvelger-dekslet? Er fæl til å skru i stykker når jeg blir nysgjerrig, men "don't fix it if it ain't broken!" Rorkvadranten må få seg litt TLC. Kanskje ett helt nytt senter faktisk! Ser sentrene er veldig like på mange av rorkvadrantene jeg finner bilde av. Er det noen plass man kan få skaffa ny, som jeg kan få sveisa inn? Litt mye styr å dreie ny... Lite stemningsbilde fra verandaen min. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 8.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 (redigert) Tror tidligere eier har vært elektriker. Snedig med trekkerør, men ett rør til hver forbruker er litt meget. Satser på grovere trekkerør på vanskelig tilgjengelige plasser istedet. Strømper til styrewire er tydeligvis ikke lett å få tak, så blir en oppussing av de gamle, med saltX og eddik. Innafor resultat! Festebraketten til wire-strømpene under pidestall var råtten, så får lage en ny der også. Hele skroget er sandwich, fra kjøl og nesten helt opp til dekk, men i hekken er det ikke no slikt. Vært i daglig bruk akterlugaren, så her var det tendenser til mugg pga mye kondens. Lett planlegging ved frokostbordet. Redigert 8.Mars.2023 av hansa82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 8.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 Demontering av røstjern. De jeg har tatt ut ser bra ut, men får ta en runde med lupe i dagslys og... Hadde vært litt lekkasje inn mot vegg på bad, så her var det litt råttent. Prøvde meg med litt lamineringsepoxy fra Biltema og pensla skikkelig inn der panelet var lurvete. Resultatet ble ok, men de skal få seg en runde maling i stedet for lakk, for å dekke over gamle skader. Teak og Mahogny som har mistet fargen bruker jeg Herdins Lakkbeis på. Mulig det må no klarlakk utenpå for å få glans. Vi får se. Har bestemt meg for å prøve å gjøre ferdig ett og ett rom. Til nå har det kun vært demontering og det blir fint å begynne å bygge opp litt også. Starter fremst, med demontering av panel. :p Kjøpte fuktmåler på ebay. Når jeg måler i forhold til plasser jeg vet det er fukt, så ser det lovende ut for sandwich-skroget og dekk. Nedvask med salo, salmiakk og varmtvann. Kjøpte en (ny) dobørste for anledningen. Veldig grei for å komme til å skrubbe overalt. Etter spyling med hageslange ble det tørking ett par dager. Har lekta ut en hel cm og skal lime fast isolasjon av typen Fiaflex. Ligner på Armaflex... Iskaldt panel er ikke no koselig å ligge imot på vinteren. Egentlig klart for montering av baugthruster. Fant litt morsom teip rundt kjøleboksen. Tenker kanskje å kjøre på med no ny isopor. Kan jo hende det har skjedd ting på isolasjonsfronten siden 1986. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 8.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 Dette blir strøkent! Lite tips: Den herdins lakkbeisen kan i enkelte tilfeller farge av om den brukes på flater som er utsatt for slitasje, da anbefaler herdin 2-3 strøk med beislakk på toppen, de selger både matt og blank til formålet :) F. eks denne: HERDINS BEISLAKK BLANK 500ML - Jernia.no Imponerende jobb du gjør på skuten, artig å følge deg :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
hansa82 Svart 9.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Taskeladden skrev for 8 timer siden: F. eks denne: HERDINS BEISLAKK BLANK 500ML - Jernia.no Takk for tips! Setter stor pris på tips og tilbakemeldinger. Jobb med treverk og båt generelt er ganske nytt for min del, så her er det bratt læringskurve. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 (redigert) Jeg bruker Herdins Lackbets på eik. Deretter lakker jeg med lakk fra Biltema. Prosedyre og resultat finner du her. I all beskjedenhet, resultatet blir som om det skulle være en profesjonell lakkerer. Begrepet 'grovrengjører' er Biltema 20-089. Redigert 9.Mars.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Jernbåten skrev On 6.12.2021 at 9.54: Om gjennomføringen har blitt montert med tettemasse som bruker for eksempel eddiksyre til herding, kan slike tilfeller oppstå. Er det eddiksyre i de vanligste typene: Tec7, Sicaflex o.l.? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
hansa82 Svart 9.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Hulda skrev for 3 timer siden: Biltema 20-089 Skal prøve denne! Kun brukt slipemaskin hitill, men mulig dette funker like bra. Keep it simple, der man kan! Ang. gjennomføringen, som faktisk er grunnen til at jeg eier båten... Alle andre gjennomføringer ser bra ut og hadde sort tettemasse. Den ene som korroderte i stykker hadde grå tettemasse. Alle gjennomføringer blir uansett byttet til TruDesign. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Ser bra ut! Kva fuktmåler kjøpte du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.