Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Nå mens jeg holder på. Tar en liten en om lakkering. Og jeg forbeholder meg retten til å bli kalt Amatør. Med stor 'A'.

Mange, og dette vet jeg, er av den oppfatningen at jo mer det koster, dess bedre er det. Altså at resultatet du oppnår er direkte proporsjonalt med prisen. Jeg hevder at dette ikke er noen naturlov. Til lakkeringen som vises under bruker jeg av verktøy Biltema rull 36-294 og pensel Biltema 88-997. Penslene er ikke engang betegnet som lakkpensler. Av lakk bruker jeg Biltema 30-552 (fire strøk) og Biltema 30-554 (ett strøk). Både rullen og penselen kjører jeg over limsiden på et limebånd (pakketape eller noe slikt). Da forsvinner løs bust og lo fra rulle og pensel. Så kommer grunnarbeidet: Rammen som er i prosessen nå blir først 'vannbeiset'. Det betyr at jeg tar ramma i dusjen en kveld og spruter den ned med vann. Dagen etter har treverket reist seg, og jeg pusser over med et eller annet, eks. grovrengjører. Tørker vekk støvet med fuktig fille. Om man ikke gjør denne prosessen, vil treverket reise seg under første lakkeringen. På denne eiken bruker jeg deretter Herdins Lackbets som har farge av mahogny. Beisen blir påført rikelig med fille via gummibehansket hånd. Man må gjerne få beis på finga, men den blir sittende et par uker. Det er viktig at denne beisen får herde i minst 36 timer v/20 grader C. Så plasker jeg på med kosten og lakk 30-552, ett lag hver femte time. Tiden er viktig. Tre strøk om dagen. På to dager har jeg fem strøk. Som sagt plasker på lakk med kosten, ruller ut, drar av kosten på kanten av boksen, setter busten 90 grader ned i lakken og trekker av overskytende lakk. Dette er viktig for ikke å få renn eller skinntørk. Gidder ikke å slipe mellom hvert strøk. 

 

Mellom hvert strøk pakkes verktøyet inn i en brødpose. Når jobben er ferdig, går verktøy for en drøy tier i søpla.

20230301_122224.jpg.4201d32c3125fbe3d1b16d879559f608.jpg

 

Og resultatet? Ikke mulig å se forskjell på lakken fra Biltema, Epifanes eller hokus pokus. Eller bruk av lakkpensel til 100 kroner stykket. 

 

Nå skal det innrømmes at jeg lakket en del båter for gamle-Fritjof på Killingen Baatbyggeri da jeg var i tenårene. Mottok svært mye rettferdig oppkjefting, og lærte nok en hel del. Den gangen gikk det i en engelsk lakk som het Spinaker. Og den luktet akkurat slik som lakken fra Biltema. Og resultatet skulle være speilfinish, den gangen også. 

 

Såhh, dett var dett. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også stor tro på mange Biltema produkter. Har selv utstrakt bruk av kinesisk treolje 36-815 (nekter å lakke noe som helst bare koster på et nytt strøk når det trengs). 

 

Men lurer på om du merker noe forskjell på dyr og Biltema lakk om det hadde stått ute, badeplattform eller annet vått treverk som står ute i sol og regn?

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har ikke prøvd. Lite behandlet treverk på Hulda. Egentlig ingenting. 

 

Sett fra en annen vinkling. Hvis denne lakken ligner Spinaker, så holder den bra. Båter den gangen kom opp i septemer/oktober og ut igjen midten av mai. Godt dekket av presenning. Gode skrog med fem- til 7 lag lakk holdt greit fem sesonger. Bare å vaske med mildt såpevann om våren. Lakkering av skrogsider bestod av vask, mattsiping, fjerne støv og så et lag lakk eller to. Stort sett var ikke båtene så perfekte. Det krøp vann innunder lakken både her og der.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Lars H.Det må vi prøve å få til, i år også. Målet i år er å seile til Lübeck. Da kommer vi ganske sikkert til Varberg. Men kommer vi til utlandet, så blir det sikkert shoppet en del rødvin.

 

Så til dagens tildragelser. Her på Solkysten er det gnistrende blå himmel, NW 10 m/s og dritkaldt. Vårmåned i varmejakke og steelongs skranglende på fordekket. Det er avslutningen på pyntingen av forluken. Det står vel litt om jobbingen i Son. Dette er i Strömstad.

Lukeammen som er sveiset inn i fordekket er av 5 mm AISI 316L, solide greier, men man tar det man har. Denne lukerammen er på innsiden isolert med 10 mm liggeunderlag. Innerrammen (pyntegreia i beiset og lakket eik) går trangt inn, suger seg nesten fast i liggeunderlaget. For å få skrudd fast pynterammen, som sikkert veier 5 kg, bruker jeg M6 skruer A4 som blir gjenget inn:

20230304_171904.jpg.9940bac279e985ccb4a9af6f10a26f5c.jpg

Det er slutt med å bruke svingjern, bruker DeWalt,en. 4 hull og knakk en tapp i hullet. Satt bom fast. Måtte knuse biten av tappen med kjørner. Det går ikke like glatt hver gang. Men da blir det slik:

20230304_171917.jpg.5a2edff342272d99e620ffa0cf7bbde3.jpg

20230304_171943.jpg.344ac855ecdc508cc533b21f3fa81e82.jpg

Grunnen til fjerning av liggeunderlaget, er at området blir fylt opp med 10 mm tykke eikebiter som er limt til baksiden av pynterammen. Montert ser det slik ut:

20230305_115046.jpg.8540c5a0ae36f49a0fad67ea7cbb8f10.jpg

På 100 meter er det ikke en feil å se. Men da kan pynten skrus til knallhardt uten at pynterammen drar seg. Den er også limt til stålet i overkant. Slik at om det skulle blåse inn vann gjennom en åpen luke, renner det ikke inn bakveien noe sted og lager kvalm. Videre er det laget til en kombinert isolasjon vinter/solskydd sommer. Dette er en bit av et baderomspanel som var til overs etter at jeg renoverte badet i 2005, her kastes intet. Fra undersiden:

20230305_162232.jpg.0997c422a22639e0a2f02109f550416d.jpg

Platen kan vippes ned, men kommer ikke opp gjennom luken. Fra dekket, med åpen luke ser det slik ut:

20230305_162047.jpg.948de6457e250cf8437fc43554403bfc.jpg

Med pålimt 10 mm liggeunderlag. Da er det kun litt innvendig fuging igjen, ren pynt- det også.

 

Bilde av 'kruspersillen' som lagde så mye støy:

20230305_162722.jpg.27a2f201241649a10668bb85e995d92d.jpg

Den fås i forskjellige finhetsgrader. Biltema har kun denne. Offshore brukte vi også en grovere versjon som er grønn av farge.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

Den fås i forskjellige finhetsgrader. Biltema har kun denne.

Akkurat dette er litt dumt med Biltema, de tar inn etter hva de får gode priser på. Tidligere hadde de i alle fall 3 forskjellige graderinger av disse slipemattene i sortementet. Mener på jeg har kjøpt grønn og grålig i tillegg til denne de har nå. Nå er for så vidt korning 280 grei til mye, men savner litt andre korninger enkelte ganger, da disse mattene er så greie og fleksible til sliping buer med varierende radius. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Akkurat dette er litt dumt med Biltema, de tar inn etter hva de får gode priser på. Tidligere hadde de i alle fall 3 forskjellige graderinger av disse slipemattene i sortementet. Mener på jeg har kjøpt grønn og grålig i tillegg til denne de har nå. Nå er for så vidt korning 280 grei til mye, men savner litt andre korninger enkelte ganger, da disse mattene er så greie og fleksible til sliping buer med varierende radius. 

 

Mirka har disse i grove og nesten så fine du vil ha de 

Link to post
Share on other sites

ikke aktiv mer skrev 5 minutter siden:

Mirka har disse i grove og nesten så fine du vil ha de

Takk for tipset😀 Ja, og de er nok av en enda bedre kvalitet. Bruker kun Mirka rødbrunt sandpapir på jobb, de er de eneste som holder på sanden over tid (pussing av tre).

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det er slutt med å bruke svingjern, bruker DeWalt,en. 4 hull og knakk en tapp i hullet. Satt bom fast. Måtte knuse biten av tappen med kjørner.

Godt du er i farta igjen! :smiley:

Gjengetapp i batteridrill og kjørner for fjerning av brukket tapp hadde jeg ikke tenkt på. Nettop sånne gullkorn som jeg setter pris på! :thumbsup:

I tillegg til alt det andre da!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vet det, hadde ikke. Men der det ikke er krav til holdfasthet går det å 'rakle litt rundt' mer borret i hullet. Da forsvinner det fort et par 10-deler. Dette har jeg ikke skrevet, og sånt gjør jeg aldri.

 

En annen artighet. Jeg antok for et par uker siden at våren hadde kommet. Så jeg slo av all varmen i båten. Så da jeg kom om bord for noen dager siden i rundt 0 grader, var det +2 i salongen. Har et termometer som henger og dingler inne i motorrommet. Der var det hele +5 grader. Det begynner å nærme seg badetemperatur i sjøen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 6.3.2023 at 1.14:

Bruk 5,1 eller 5,2mm bor istedet for 5, da knekker ikke tappen.

Egentlig, når man handler bor, er det ikke dumt å kjøpe en 'overdimensjon'. Til vanlig driller i hvert fall ikke jeg 'presisjonshull', hvilket uansett ikke er lett med en hånddrill. 

Link to post
Share on other sites

Dette er uten tvil en av de beste prosjekttrådene på noe forum uavhengig av emne jeg har vært borti. Tusen takk for super tråd og standhaftighet i prosjektet (selv om det ødela planen min om å komme à jour jobbmessig før uka starter :)). Har selv bare motorbåt, men jeg kommer til å drømme om seilbåt i natt (spesifikt denne).

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

Jo, og takk for det. Admiralen er født og oppvokst i Byskogen.

 

Så, vi har hatt litt 'issues' med vårt gamle Garminopplegg, det gamle ville ikke snakke med det nye, osv. Så da grov vi dypt i pensjonen og gikk til innkjøp av en Garmin 1222XSV. Med 10 % rabatt og greier. Det var med litt blandede følelser jeg startet opp monsteret. 

20230311_134838.jpg.8bf3e370e7457b56ef479278660c23d5.jpg

Den er helt rå. Blodprisen og økonomisk forsakelse er glemt. Helt rå.

Hulda har hatt et problem med kabling. Nå skal vi under 'karbordet', som ikke lenger har plass til kart. Men er overlesset med elektro/elektronikk. Jeg skjønner det ikke, men om det funker, så er det greit. Slik så det ut for to dager siden:

20230312_081214.jpg.a1008ad744657a1c25cc329c7528e5fe.jpg

Det er ikke helt greit. Slik ser det ut nå:

20230313_121015.jpg.07b07ca03a5c5e44ff8ef25030654fb4.jpg

Bildet er uklart. Men nå er det faktisk mer ledninger der enn det var på det første bildet. Bordplaten er av 25 mm eik. Så oppunder der henger nå NMEA2000 fordelinger, med mulighet for utviding. Kablingen for styringen av Raymarine autopilot, pilotclutch (som jeg måtte gjøre om til 'manuell', etc.

Hulda har også en utvendig elektrisk herve. Ute skal nå monteres den 'gamle' Garmin 1022, og vil forhåpentligvis snakke med 1222XSV. Se bildet under:

 

20230313_165506.jpg.f6c9ecbd9508f8db9dc2bd4b2ff27910.jpg

Hulda er utstyrt med girstyring, ikke kjede/wirer etc. Rattsøylen er et OD 90 mm rør i AISI 316L. Røret går fra rattet og ned til det er sveiset fast i bunnkonstruksjonen. Bak ledningene skimtes nedre universalledd. Dette er kraftig overdimensjonerte saker. Så det er ikke mye plass i røret. Men fra tidenes morgen ble gir/gass og ledninger ført inn sammen med dette semiroterende systemet. Det er ikke bra. Men slik har det blitt. Fikk ikke tatt bilde av toppen i dag, det har regnet voldsomt med SW 15 m/s i kastene. Verken mobilkameraet eller jeg tåler slikt vær. Men, her går i det hvite røret ledningene for å styre Andersen elektrisk skjøtewinch, NMEA0163, NMEA2000, strøm til kommende Garmin 1022, og sikkert noe jeg har glemt. Det skulle vært lys til kompasset også. Men jeg må omarbeide hele systemet. For jeg vil også gjerne ha noen elektriske brytere oppe ved rattet også. Og alt det som går der, kommer ikke i konflikt med rattakslingen eller de to universalleddene som huserer inni der. Jeg er helt støl og lemster etter å ha åla inni systemene. Skalla to ganger så blodet rant, utallige kutt i finga, for det er ikke bare avrundede hjørner. Det står ut noen barberblad-skarpe grader i røret, blant annet. 

 

Må lage til et skap for å beskytte alle ledningene under kartbordet også. Antall prosjekter bare øker på.

Link to post
Share on other sites

Mye mas fra meg nå, men det foregår en del. Først Garmin. 1222XSV inne ble en suksess. Selv om den er innmari dyr. Tross alt, folk seiler jorden rundt med nettbrett eller mobiltelefon. Med konka motor og elendige seil. Hulda skal ikke utenfor plaskedammen. Og har to kartplottere med AIS og radar. I back up en PC eller to, husker ikke, klare til å plugge inn, og vil være oppe og gå med kart og GPS på noen minutter. Nettbrett med Navionics. Det føles litt dumt. På den andre siden, det er mer å holde styr på mellom Helsingborg og Helsingør enn hva det er midt ute i Stillehavet. Såhhh da har jeg lettet min samvittighet, og sikkert flere andres også. 

Garmin ute i cockpit:

Garminute.jpg.bbb6db67ebddb4340e53d1a8f69a4a20.jpg

Reagerer litt forskjellig fra det gamle nettet, i og med at 1222XSV må kjøre for at kartet skal komme opp. Inndata kommer via Ethernet og NMEA2000. Det skulle ikke være mulig å kjøre radaren med dette opplegget, i og med at TPlink (Ethernet-huben som ikke er Garmin) ikke skulle kunne kjøre signalene. Derfor måtte jeg lodde og surre med Ethernet, splitte og surre. Men det kjører brillefint uansett. For meg er det greit at det funker, uten at jeg i detalj skjønner hvordan. Så på bildet over kjører GPS, ekkolodd, kart, radar, AIS. Da er det prosjektet i land. Det eneste er festet for 1022 i cockpit, der må jeg lage et provisorium (igjen). Det sies at sommeren nærmer seg. 

Neste post er rattsøylen fra andre siden:

Rattsyle.jpg.d0bdda10441723dcac05a0b74990a4f2.jpg

Ref forrige innlegg. Her ser man øverste girkasse til styringen, gir/gass, kabler som kommer opp og går videre til høyre. Der inne er det to brytere. De er styringen for Andersen skjøtewinch. Test viste at winchen er død som DoDo-fuglen. Jeg drev for noen dager siden og loddet ledningene inni der (noe kvaps ble fjernet). Det var mørkt, hodelykt, blåste så snørr og tårer rant, iskaldt. Skisse under:

Skisse.jpg.e8518fe3689e8f9fc16752101ccdd557.jpg

Over er i all enkelhet koblingen av slike styrestrømmer. Roter man til med felles minus, så er alt dødt. Jeg har sikkert grei det. Ikke noe som holder meg våken om natta. Men winchen er god og ha, bruker den til å heise storseilet som veier i området 60 kg.

Bilde av kabelkaoset under kartbordet, en litt mer favorabel vinkling:

Kabelbundt.jpg.7c37dc77bdbe405cd6193635931e8fb7.jpg

Det er forbanna mye ledninger, men slik er det bare. Og merk, alle klipsene er festet med skruer av avsinkingsherdet messing. Og noen A4, her og der. Kvalitet skal det være. 

 

Neste blir denne rammen her:

Ramme.jpg.e8555e71c326ef8516ffd72dabaed942.jpg

Den er pr. nå ikke veldig vakker. Så får vi se hva det kan bli utav det. For å lage de skjøtene, kan man sage mange ganger tett i tett med sirkelsag. Det tar lang tid, og overflaten blir ikke helt hundre. I hvert fall ikke med de sagbladene jeg har. Så om man kjører kun ett avgrensende kutt med sirkelsagen og bruker en slik:

Fres.jpg.511248a72e1142d4a64c8b1d61798264.jpg

Så blir resultatet så her:

Skjt.jpg.a41eddf2a3aaff8bb16517794b3bed2a.jpg

Det er rett og slett ikke noe som krever stor kompetanse. Naturligvis, bor man i en vanlig leilighet så er slike saker vanskelig. Det kommer mer. I påsken starter sommeren seilas. Og avsluttes før 17. Mai. Barnebarn skal konfimeres, alltid kommer det kvist i løypa. Så skal BMW'n på EU-kontroll. Bytte to varmtvannsberedere før sommeren, hytta på fjellet skal fikses og selges. Og alt mulig annet. Legge ny parkett i to rom. Fikse trappen mellom første og andre etasje, nedslitt etter nesten 50 år. Rive noen gamle radiatorer og sette inn panelovner. Alt før snøen legger seg til høsten. Muligens en biltur til Firenze og hilse på familien der. 

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk som skal på jobben hver dag, med unger på dagis, får det til å henge sammen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er rammen i innlegget over montert på luken til ankerboksen. Ferdig beiset og venter på første lag lakk.20230316_115741.jpg.c2074b929e440679b6fd18eb21fab7c4.jpgMaterialene jeg bruker er ikke 'snekkerfuru', men mer av typen konstruksjonsvirke. Og av dette blir slike småsaker som luker etc. laget av kapp som ikke kan brukes til større saker. Altså en stadig utvelgelse mot dårligere kvalitet. Siste sortering er ved til hytta i Valdres. Så, enden på dette er at matrialene er et steg unna perfekt. Problemet er at lakkering blir en smule utfordrende i og med at trevirket, foruten at det er knallhardt, også er nokså porøst mellom årringene. Hvilket ikke gir en glatt overflate for lakkering. Flere måter å løse dette på. Jeg gidder ingen av dem. Nå blir det fire lag klarlakk og ett lag halvmatt på toppen. Uten sliping mellom strøkene. Ser helt greit ut på avstand. Huldametoden.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 20 minutter siden:

Pent resultat!

Veldig svak for kompetent ros :-)

Det jeg mener er at mine eikematerialer er ikke av en slik kvalitet at de er førstevalget til båtbygging eller møbelsnekring. Mine materialer har vokst i Øst- og fremfor alt i Vestfold. Krokete, vridde, stor kvist og sprekk. Positivt: De er gamle, beintørre og billige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...