Gullfisk Svart Onsdag 20:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:38 hansa82 skrev for 9 timer siden: Takk for tilbakemelding! Tenkte egentlig å ha 90mm inn, men Eber har 70mm inn og lyddemper for innsug leveres også bare i 70mm, som jeg kunne se. Er 90mm inn på defroster, så jeg får se litt. Kanskje jeg tar en flowtest å ser om den leverer mindre luft med 70mm inn. Ang. spjeld så har iallefall el.varmer temp-sensor som kobler ut om det blir for varmt (f.eks ved manglende inneluft) Ganske sikker på at Eber har det også 🤔. Skroggjennomføringene ligger såpass dypt at tror aldri det blir ett problem. Ellers satser jeg på å holde pluss-grader i båten året rundt. Men godt poeng! 🙂 Får lyddemper i 90mm også. Min D4 har 90mm, så da finnes det sikkert 4kw med begge deler. Joda, de har sikkerhetsfunksjon, men synes det blir feil at det skal være forrigling for stengt spjeld, men det er nå meg… Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart Onsdag 21:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:00 Ja så at det fantes å få tak nå. Da var vel tanken at jeg allerede hadde en 75mm lyddemper liggende 😄. Er forresten 75mm innsug på Eber (M3 D4R). Så at jeg hadde skrevet feil. Utblås kan man velge 75 eller 90mm. Det beste er selvsagt om man klarer å lage posisjonsgivere på spjeldene og videre forigling på oppstart. Blir mer idiotsikkert da, samt flere feilkilder. 😵💫 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Onsdag 21:35 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:35 Kan evt bare ha rød diode for stengt spjeld ved startknapp til hver varmekilde, og håpe at det går opp et lys før start Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart Onsdag 21:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:36 (redigert) @Gullfisk Det er jo en enkel måte å gjøre det på. Får se hva man kan få til med de spjeldene når de kommer. Oppgraderte innfestningen til thrustlager noe. Fant ut den ikke var vinkelrett mot aksling tidligere, så jeg sentrerte akslingen med thrustlager på og smurte inn anleggsflaten på veggen med tykk epoxy. Pakka inn lageret med plast og presset det inntil veggen. Fikk så en slett flate som var 90grader mot akslingen. For å lyddempe motorrom mest mulig, så prøver jeg å tette så godt man kan. Klipte til 2stk 10mm Divinycell-plater som jeg støpte inn med epoxy og glassfiber. Ble ikke supervakkert, men greit å få øvd seg litt på dette også. Med byggplast rundt lager og bolter, så var det veldig lett å få ut etter herding. Ser litt bedre ut! Akselrør er 45mm mens tetningshylser for 30mm aksling er 48mm. En vanlig patron for fugemasse o.l. er 48mm utvendig. 😄 Den passet perfekt, så den ble limt på. Redigert Onsdag 21:44 av hansa82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.