Trophy Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Jepp, har bruktimportert fra USA. Importert i mitt navn. Jeg betalte mva selv, så blir ikke lurt der....Montert ny motorpakke pluss det som må til for å få CE merket båte. Inget hokus pokus. Cecilie Neve ble anbefalt av andre her på baatplassen til å lage brukerhåndbok og ta seg av det praktiske opp mot IMCI. Pga høy prisstigning på bortimot 100% ble det skiftet godkjenningsselskap i høst. Besiktning av båten i desember og papirene kom i dag Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Men du slipper vel ikke unna imci uansett gjør du? Det siste stempelet du får hvor kommer det fra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Det siste stempelet kommer da sikkert fra HPI som han byttet til. HPI er like godkjent til dette som IMCI er. Jeg brukte CEproof som igjen benytter seg av HPI og dette hadde ikke Sjøfartsdirektoratet noe problem med, de godkjente alle papirene fra HPI. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Okej, jeg har falt litt av her, er det sjøfartsdirektoratet som godkjenner noe her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sundancer31 Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Alle båter produsert etter 1997 skal være CE-merket. Å ta ibruk en båt uten at CE-dokumentasjon foreligger, er ulovlig. Hvis man blir kontrollert (feks. kystvakta eller poliytimyndighet) kan disse forlange at båten legges på toll-lager i påvente av CE-registrering. Pålegg skjer for båteiers regning. Mange amerikanske båter har en standard som avviker litt fra CE-standarden (Krav til manuell lensing av mottorrom, høyde på skroggjennomføringer i skrogsiden, medium på det automatiske slukkesystemet osv.) Det største problemet med å få reg. en båt utenfor EU har med standarisering av motorserier. Amerikanerne begynnte ikke å CE-merke motorer får 2005. I praksis er det veldig vanskelig å få registrert en motor som ikke har CE-papirer. Mange importbåter taes inn på "vedlegg 4" dvs. uten motor. Her er det nok blitt smuglet endel motorer i ettertid. Sjøfartsdirektoratet har en link på sine hjemmesider til kontrollorganer som tar på seg jobben med å CE-merke båter (feks. CE-Proof i Sverige). Normalt skal disse ha 25-30 000,- for jobben. Da skal man få komplett bruksanvisning på den aktuelle båten i Skandinavisk språk, CE-merket som skal festes ved førerplass og selve CE-dokumentasjonen. Hørte nettopp at Sjøfartsdirektoratet ga amnesti for kravene til CE-merke på motorer i båt importert etter 1997 og frem til 1/1-2006. Dette gjalt bare båter importert før 1/1-2006. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Okej, jeg har falt litt av her, er det sjøfartsdirektoratet som godkjenner noe her? I mitt tilfelle foretok SFD full etterkontroll av alle papirene til det godkjente tekniske kontroll organet og teknisk konsulent (HPI og CEproof) Grunnen til det var at jeg hadde benyttet et annet firma tidligere som viste seg å ikke ha helt rent mel i posen og SFD forkastet alle papirer fra de. Det hadde gått melding fra Tollvesnet til SFD om at min båt var innført på vedlegg 3 og SFD ba om å se alle papirer. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 I mitt tilfelle foretok SFD full etterkontroll av alle papirene til det godkjente tekniske kontroll organet og teknisk konsulent (HPI og CEproof) Jeg er med på at SFD ser gjennom disse papirene, men de sender jo disse videre gjør de ikke, hvem betaler man til for å få siste stempelet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 (redigert) Når konsulenten du har leid inn sender sitt arbeid til vurdering hos TKO (altså HPI i dette tilfelle) og TKO godkjenner hans arbeid/vurderinger da utstedes et Sertifikat fra HPI. Dette betaler du for via konsulenten. Sertifikatet er det siste du betaler for, sertifikatet er det siste "Stempelet". Ikke noe mer hokus pokus enn det. SFD sender ikke noe papirer noe sted, de bare ser over at alt stemmer overens mellom konsulent, TKO og diverse conformity papirer fra motorprodusent. -Xlnt Redigert 25.Februar.2009 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 SFD sender ikke noe papirer noe sted, de bare ser over at alt stemmer overens mellom konsulent, TKO og diverse conformity papirer fra motorprodusent. -Xlnt Regner med de tar stikkprøver uten at jeg vet hvordan de gjør det..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.