Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Det står skrevet i direktivet, men for å kunne gjøre krav på 5 års regelen så er dette kun mulig om båten (les: skrog og dekk) er helt selvbygget og ikke verftsbygget halvfabrikat... John Aicher i Sjøfartsdirektoratet kan nok gi utfyllende svar på dette..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe problem å lage en godkjent båt på papiret uten at den tilfredsstiller kravene og får bærer CE merket ”hevet hode” Dessverre så kan dette få uheldige konsekvenser for noen.

Det som kan leses under linken ”en Illusjon” er veldig synd for båtbransjen generelt i tillegg til den båteieren det har rammet.

 

Kanskje det kunne svare seg i det lange løp å vise litt mer interesse for dokumentasjonen og de tekniske tingene på båtmessene?

 

Jeg har vært hos en del båtbyggere, og jeg tror faktisk mange av dem ville satt pris på mer fokus på dette, for det vil gi de seriøse aktørene et fortrinn og en mer rettferdig konkurransesituasjon. Surt å tape et salg på pris fordi man sammenligner en godkjent båt og en ikke godkjent båt hvor det er spart på sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Som flere andre her inne, drømmer jeg om å kunne importere drømmebåten fra USA. Har fulgt det Amerikanske markedet en stund og sysler med tanken om å importere en Grand Banks Europa fra Florida.

 

Har lest en del av det som står om import fra USA og problemer med CE-merking. Er det noen her inne som har gått gjennom denne prosessen og som kan gi konkret informasjon - fra A-Å.

Hvordan dette i praksis ble gjennomført - referanser på firma som kan hjelpe med CE merking, transport fra USA osv. Etter å ha lest på denne og andre sider, begynner jeg å få grei oversikt over regelverket, men savner konkret informasjon om hvordan det gjennomføres i praksis.

Altså:

1) Hvordan kan båten få den påkrevde CE-merkingen

2) Hvem kan gjøre dette

3) Hva må jeg regne med å betale for å få en slik båttype CE-merket

4) Andre erfaringer -relevante opplysninger som kan være med i vurderingen om import av en slik båt fra USA er "liv laga".

 

Har kontakter som er villig til å besiktige aktuelle båter for meg.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Det er par år siden jeg jobbet med samme problematikk. Vil bare gi deg råd om å følge med på salgsobjekter også i Europa. Det er flere objekter i Middelhavsområdet som kan være interessante. Dermed slipper du CE-problematikken. Det er flere firmaer i Sverige (husker ikke navn på dem) som gjør jobben fra A til Å. Lykke til. Kommer til å følge med i tråden for å se hvordan arbeidet går.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange interessante objekter til salgs i middelhavet, men den lave dollarkursen gjør det jo ekstra fristende å få til noe fra USA. Mange av båtene blir nå også solgt betydelig under prisantydning på grunn av stagnasjonen i det Amerikanske båtmarkedet.

Referanser på personer/firma som kan bidra med eventuell CE-godkjenning mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Har foretatt import av båt fra USA i 2005/2006. Dette var mye strev. Fortjenesten var minimal og stod ikke i forhold til arbeidet med prosjektet.

 

Husk!

- Det beste er å reise til USA og besiktige båten selv.

- Du kan leie en "surveyor" til å gå gjennom båten og sende deg en uhildet rapport og bilder. Koster småpenger.

- Sørg for å forsikre båten for skader fra forsendelsested. Bruk norsk forsikringselskap.

- Gå inn på hjemmesiden til sjøfartsdirektoratet for å sette deg inn i importregler for private lystfartøy.

- Gå inn på tolldirektoratets hjemmeside for regler omfortolling og priser på import.

- Når du har en konkret båt som skal importeres / kjøpes, Ta kontakt med IMCI for å sette igang prosessen med CE godkjenning.

- Ta kontakt med en konsulent her i Norge for assistanse for tilrettelegging og utarbeidelse av dokumentasjon for CE-godkjennelse.

- Hvis motor som står i båten ikke skal benyttes (noe den normalt ikke kan pga godkjenning opp mot CE krav), bør denne monteres ut i USA eller før båten ankommer NORGE. Dette reduserer / eliminerer HK avgifter og moms på båten.

- Vær forberedt på at båten må stå på godkjent tollager inntil at CE godkjenningen er utført. Søknad sendes til tollvesenet.

- En rekke korrektive tiltak må gjøres med båten før den godkjennes / CE merkes, eks;

Montering av automatisk brannslukkingsanlegg i motorrom.

Alle bensin / dieselslanger må (trykk / retur / ventilasjon) skiftes / kontrolleres for type og alder.

Manuell stengeventil for drivstoff, kontrollert fra utsiden av motorrom må monteres.

2 kg. brannslukkingsapparat monteres i cockpit.

Manuell lensepumpe monteres. Skal kunne tømme båt / motorrom innen en gitt tid / kapasitet.

 

Alt dette utstyret er normalt ikke montert i en båt i USA. Det er først i 2009 at USA og Europa har samme krav til nye båter iflg. mine kilder.

Husk at motor som skal sette inn, må være CE godkjent, merket og testet i henhold til europeeiske CE krav. Støy og utslippskrav.

 

Hvis du har båten klar il utsendelse nå i januar, kan du ha forhåpninger til å få den på sjøen i løpet av Juni. Dette avhenger selvsagt på båtens tilstand. Dette er min erfaring.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen

 

Huey

Link to post
Share on other sites

Takker for informative svar :smiley:

Er forsåvidt innforstått med at dette kan medføre en del arbeid.Det viktigste for meg er at jeg på forhånd kan forsikre meg om at prosjektet lar seg gjennomføre praktisk, slik at jeg ikke blir sittende med sjegget i ankerbrønnen, samt at kostnadene rundt CE-godkjenningen er noen lunde forutsigbart .

Dersom dette blir aktuelt, har jeg bekjente som foretar besiktigelse av aktuelle båter, slik at håpløse prosjekt og useriøse selgere blir luket ut. Ut fra deres vurderinger, var det tanken å reise over selv for vurdere de som fremdeles er aktuell.

Kommer nok heller ikke til å sette igang med dette før jeg har funnet en båt som man er villig til å selge vesentlig rimeligere en den amerikanske markedsprisen. Ut fra den informasjonen jeg så langt har innhentet, er det idag godt mulig å gjøre kjøp der prisen i USA er mellom 50-60% av markedsprisen i Norge. Tenker da på båter som omsettes for ca 4 mill i Norge.

Er som du skjønner fremdeles i sonderingsfasen og det kan godt henne at jeg faller ned på at dette ikke er bryet verdt.

Redigert av Nauticatten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har fått importert en båt 2002 mod. fra USA som kom til Gøteborg, fekk den der CE merka av Udicer Nautitest, båten vart sendt i transit fra Gøteborg til et tollsted nærmere der jeg bor, og da jeg kom for å fortolle båten, fikk jeg beskjed fra tollvesenet at det kunne jeg ikke, fordi sjøfartsdirektoratet hadde underkjent denne aktøren som CE merka min båt. Så nå står den igjen på toll-lager i påvente av ny CE-merking, denne gang i regi av IMCI.

Så til mitt spørsmål:Kan norske myndigheter (sjøfartsdirektoratet) bare avfeie en aktør som er godkjent i EU?

Er det noen som har et svar på dette? :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette var en sørgelig sak J.N. Har du henvendt deg til Udicer Nautitest i Sverige og bedt om en uttalelse fra dem? Dersom du er medlem av NKBF kan du kanskje få litt gratis advokatbistand til å klargjøre om Sjøfartsdirektoratet eventuelt kan underkjenne instanser som EU-systemet har godtkjent å ha CE-sertifisering. Håper du holder oss oppdatert om saken. Lykke til videre med godkjenning av båten

Link to post
Share on other sites

da jeg kom for å fortolle båten, fikk jeg beskjed fra tollvesenet at det kunne jeg ikke, fordi sjøfartsdirektoratet hadde underkjent denne aktøren som CE merka min båt.

Regner med du har fått dette skriftlig fra Sjøfartsdirektoratet, det er i allefall det første man ber om i en slik sak... Etter hva jeg kan se så er dette firmaet godkjent som Notified body og dermed burde ikke dette være noe problem. Har de "jukset" med merkingen så er dette en sak som burde klages inn for de rette myndigheter i EU.. slik at de mister sin autorisasjon som notified body..

 

Så jeg formoder du har fått dette skriftlig fra både tollvesen som nektet deg å fortolle båten, samt dokumentasjon fra Sjøfartsdirektoratet på at CE merkingen er underkjent av dem, og da selvsagt med en henvisning til hvorfor den er underkjent..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har foretatt import av båt fra USA i 2005/2006. Dette var mye strev. Fortjenesten var minimal og stod ikke i forhold til arbeidet med prosjektet.

Manuell lensepumpe monteres. Skal kunne tømme båt / motorrom innen en gitt tid / kapasitet.

Hele innlegget til krona var interessant lesing. Opplysningen om manuell lensepumpe var litt tankevekkende. Jeg er overbevist om at min manuelle lensepumpe ikke er i nærheten av å tilfredsstille kravet om å kunne tømme båten innen en gitt tid - men det kan jo være at man med tid mener uten tidsbegrensning. Dersom den likevel skulle tilfredsstille kravet (båten er CE-godkjent) må det etter mitt skjønn innebære at dette kravet ikke er mye tess. Lurer på hvem som har tenkt ut denne detaljen ved CE-godkjenningen?

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle ville heller ikke tollvesnet godkjenne Udicer som Notified body, jeg ringte direkte til Sjøfartsdirektoratet og henviste til listen over "notified body"og SFD innså dette og ringte straks til tollbetjenten og ba om at tolleren måtte slippe båten inn i landet. Etter mitt syn, så lenge Udicer står oppført som godkjent TKO så kan ikke norske myndigheter gjøre noe med dette, men jeg kan skrive under på at SFD går all dokumentasjon virkelig i sømmene, selv skrivefeil i 20 sider lange godkjenningsdokumenter blir underkjent og må rettes og sendes til de på nytt.

 

Det er nok ikke SFD som bestemmer hvem som er på denne listen over "Notified body"

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Regner med du har fått dette skriftlig fra Sjøfartsdirektoratet, det er i allefall det første man ber om i en slik sak... Etter hva jeg kan se så er dette firmaet godkjent som Notified body og dermed burde ikke dette være noe problem.

 

Hmm, du henviser der til firmaets egen hjemmeside, og ikke den offisielle, skal sjekke opp den.... Gi meg noen minutter..... :confused:

 

Der var den:

http://ec.europa.eu/enterprise/maritime/ma...v2_94_25_en.pdf

 

Dette mener jeg er siste variant på denne listen, Udicer er øverst på side 105, dersom tollvesenet mener noe om det, så må de ta det opp med departement som skal sende klage videre til Brüssel etc. Å knocke et TKO ut fra denne listen er så alvorlig at det skal ligge seriøse vurderinger bak dette = dokumentasjon, og jeg er litt usikker på om ikke det burde ligge ute noen advarseler på nettet på sjøfartsdirektoratets sine hjemmesider i det minste, om akkurat dette, da det er de som igjen skal verifisere og eventuelt overprøve vurderinger som TKO gjør.

 

KnutS

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Hmm, du henviser der til firmaets egen hjemmeside, og ikke den offisielle, skal sjekke opp den.... Gi meg noen minutter..... :confused:

 

Nå skal jeg ærlig si at jeg ikke ser problemet... som medfører bruken av dette :confused:

 

Men de har dette nummeret: 0966 som Notified Body according to 94/25/EC Recreational craft

 

UDICER-NAUTITEST SRL

Via Riviera del Brenta, 12

30032 - Fiesso d'Artico (VE)

Country : Italy

 

Phone : +39 041 5161880

Fax : +39 041 5169478

 

Email : info@udicer.it

Website : www.udicer.it

 

Notified Body number : 0966

 

Og siden finnes her i Brussel

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mistenker mer og mer at noen i Norge drar i trådene her. Norge forholder seg bare etter regelverket hvis det er noe å tjene på det selv. Mulig vår egen IMCI kontrollør har vært på banen?? Fa alle avvisninger skriftelig slik at du kan kreve de for penger i etterkant. Det bør være en selvfølge at en godkjennt kontrollør fra ett annet land skal gjelde.

 

:flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Hele innlegget til krona var interessant lesing. Opplysningen om manuell lensepumpe var litt tankevekkende. Jeg er overbevist om at min manuelle lensepumpe ikke er i nærheten av å tilfredsstille kravet om å kunne tømme båten innen en gitt tid - men det kan jo være at man med tid mener uten tidsbegrensning. Dersom den likevel skulle tilfredsstille kravet (båten er CE-godkjent) må det etter mitt skjønn innebære at dette kravet ikke er mye tess. Lurer på hvem som har tenkt ut denne detaljen ved CE-godkjenningen?

 

Et tilleggsspørsmål er om du i det hele tatt har muskler til å foreta lensingen. Kanskje CE-direktoratet burde sende med et halvt dusin topptrimmede winch-aper.

 

Mine aper består av MASE 8000 og en pumpe fra ABS. CE eller ikke CE, jeg kan ikke seile båt og samtidig lense 10 tonn vann i timen.

Link to post
Share on other sites

Hmm, du henviser der til firmaets egen hjemmeside, og ikke den offisielle, skal sjekke opp den.... Gi meg noen minutter..... :confused:

 

KnutS

 

 

:confused:

Ble benyttet fordi jeg ikke fant den offisielle siden i Brüssel, den fant Sydvesten før meg... :flag:

 

Så, innen eøs området, så burde helt klart disse kunne benyttes. :yesnod:

(Inntil det motsatte er bevisst).

 

Forøvrig; Hva setter de som krav til tid/ eller ltr/ min for lensing av båt? :diving:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...