Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Det er selvbygde båter man kan omsette når man har hatt dem i bruk i fem år. Ikke importerte båter som ikke er CE-merket av noen som helst grunn.

 

Jeg har lagt inn link til selve forskriften i Dokumentarkivet, for de som er spesielt interesserte. Skal man gjennom denne materien, anbefales dog et par kopper kaffe eller annen god drikke. For det er ikke det enkleste å få tak på. :wink:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter så mye snakk om CE merking og usikkerheten rundt dette har eg sjøl valgt å sette igang en CE merking av min båt. Omfattende , tja. Dyrt , JA. Men den blir da CE merket og båten blir "lovlig" i bruk og salg.

 

Mye rare regler og ting som må fiksast på..

Ønsker meg selv lykke til. :crazy:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Etter så mye snakk om CE merking og usikkerheten rundt dette har eg sjøl valgt å sette igang en CE merking av min båt.Mye rare regler og ting som må fiksast på..

Gratis får du ikke godkjenningen uansett hvor mye du jobber selv, i mitt tilfelle har imci gått igjennom alle papirerne og levert en faktura for dette i størrelseorden 10 lapper.

Utgifter til de tekniske endringene kommer selvsagt utenom denne papirflyttingen.

 

Så det du sparer er det mange betaler for assistansen du måtte trenge til å lage dokumentene. Om det er verdt det får bli opp til hver enkelt. :smiley:

 

(redigert for å ønske lykke til :wink: )

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

23.11.05 21:07

Innlegg #95

 

 

Innlegg: 963

Reg.: 14.10.03 14:41

Sted: Kvinnherad

Båt: Wellcraft Excel 26 SE

Havn: Sunde i Sunhordaland

 

Hva skal ein si.. har ikke båt.. hehe

 

Hei Wellcraft!

Hvordan er det , har du båt eller har du ikke? Takk for sist forresten!!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

En liten missforståelse.. Eg har satt folk på jobben ja..

Det er nok det greieste ja, er flere som driver med slikt på heltid, at de tar seg betalt skulle bare mangle, det er jo det de jobber med. Men det er nok store prisforskjeller å finne så det kan lønne seg å sjekke rundt.
Link to post
Share on other sites

23.11.05 21:07

Innlegg #95

Innlegg: 963

Reg.: 14.10.03 14:41

Sted: Kvinnherad

Båt: Wellcraft Excel 26 SE

Havn: Sunde i Sunhordaland

 

Hva skal ein si.. har ikke båt.. hehe

 

Hei Wellcraft!

Hvordan er det , har du båt eller har du ikke? Takk for sist forresten!!

mvh

JanS

Hei og takk for sist ja.. Joa har båt men i og med at den ikke er CE godkjent og derfor i utgangspunktet ikke var lov å bruke eller selge så sa eg at eg ikke hadde båt.. :nonod: Men nå når den blir godkjent (om den blir det da) så er vel alt på stell håper eg.

Det som ikke var så morsomt var at når eg tegna forsikringa så har Fruen ( Som tok seg av dette) svart at båten ikke var CE merka til forsikringsselskapet da hun fekk spørsmål om dette. Da var den forsikret i påvente av CE merking. Dette viste jo ikke eg . Så eg takker for at denne tråden dukka opp og det ble nok en diskusjon på emnet.

 

Har jo som tidligere vert litt motstander av heile hysteriet ang. CE merking. Skjønner eg jobba mot strømmen og har tatt til vet og satt igang prosessen.. :crazy:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er nok det greieste ja, er flere som driver med slikt på heltid, at de tar seg betalt skulle bare mangle, det er jo det de jobber med. Men det er nok store prisforskjeller å finne så det kan lønne seg å sjekke rundt.

Har ikke sjekket mer en 2 plasser og valgte ho Cecilie som var nevt tidligere. 500 + mva pr fot. + 1000 euro til IMCI typen..

 

Ho var flink og rask da allerede lista for hva som må utbedres er på plass.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket mer en 2 plasser og valgte ho Cecilie som var nevt tidligere. 500 + mva pr fot. + 1000 euro til IMCI typen..

 

Ho var flink og rask da allerede lista for hva som må utbedres er på plass.

Synes det er merkelig å opperere med pris per fot fremfor timepris. Tenk om bilverkstedene skulle fakturere mer fordi bilen din var lang?!!? :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Helt sikkert noen her som vil fortelle deg at den eneste grunnen var at man mente EU-byråkratene burde få noe mere å gjøre, men om det er den hele og fulle sannhet er jeg litt usikker på! :wink:

 

Men bare sånn for at du skal ha noe å lese på sengen til kvelden så kan du jo begynne her?

 

http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach...s/index_en.html

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... for å verne europeiske og særlig - norske båtprodusenter mot styggedommen.

Ble skrevet før og skrives igjen: amerikanske, asiatiske, russiske og australiske ... båtprodusenter må oppfylle akkurat de samme kravene som eu-båtprodusenter. Bare at portoen for å sende dokumenter til US og tilbake er dyrere; kanskje det hjelper med å holde styggedommen ute :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm. Det vi kanskje ikke er klar over er at avdankete (norske) yrkesfartøy som selges for bruk som fritidsfartøy og vil komme innunder dette......

 

I følge EØS reglene som ble obligatoriske for hele EØS- område i 1998. Kan et yrkesfartøy under 24 metere lengde, unngå CE- merking dersom eieren selv registrerer båten som fritidsfartøy på seg selv. Ved et videresalg kommer båten under forskriftskravene og må CE merkes med alt dette medfører

 

Det kan jo bli artig, hva.....??????

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei,

 

Er det noen som kjenner til reglene for CE merking ved salg av selvbygd båt? Det kom regler i 1998, som sa at båter ikke kunne omsettes før det var gått 5 år etter produksjon. Videre tror jeg det ble gitt ett slags alibi senere. Hva sier reglene i dag. Ta for eksempel en Flem, som stort sett er en selvbyggerbåt. Kan denne omsettes fritt? Er det avhengig av hvor stor egeninnsatsen er, eller kan produsenten av byggesettet godkjenne?

Link to post
Share on other sites

Det står rimelig klart i direktivet hva en selvbygger båt er for noe

” Boats built for own use have the concept that a person is building their own boat ant not having it built by others.”

 

En pressisering fra Sjøfartsdirektoratet

Den som bygger videre på et halvfabrikat, produserer ikke et fartøy som faller inn under unntaket i § 3(1)g). Det avgjørende er at produksjonen i all hovedsak utføres av den som bygger for eget bruk. Forskriften hindrer imidlertid ikke selvbyggeren fra å sette bort mindre enkeltheter av produksjonen til spesialister, for eksempel det elektriske arbeidet.

 

Det har vært en oppfatning at halvfabrikata definers som selvbyggerbåter av del produsenter, derfor ble det for en tid tilbake gitt amnesti for tidligere byggede båter, mulig denne var tidbegrenset...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet har skrevet førlgende på sin informasjonsside:

 

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998

• Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten

• Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter

• Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

 

Nå har jeg forstått at det er krav til produsent av såkalte halvfabrikatabåter, gjerne båter som kan gå med egen motor fra produsksjonshall til "selvbygger", at disse skal være CE-godkjent av produsenten. Dette gjelder eksempelvis skrog, gjennomføringer, motor, tanker, styreanordning o.a.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg forstått at det er krav til produsent av såkalte halvfabrikatabåter, gjerne båter som kan gå med egen motor fra produsksjonshall til "selvbygger", at disse skal være CE-godkjent av produsenten. Dette gjelder eksempelvis skrog, gjennomføringer, motor, tanker, styreanordning o.a.

Produsenten kan ikke CE merke deler av båten, men han skal levere en samsvarserklæing på det som er utført og montert av "fabrikken" Det er "sluttbrukeren" (den som setter båten i markdet) som er ansvarlig for at produktet blir CE merket. En del av de innstallerte produktene er jo CE merket i seg selv, men samsvarserklæringen er nøkkelordet her..

 

Normalt her er at vil få med samsvarerklæring som sier hvilke standarder som er lagt til grunn for alt som er utført/levert av som har levert "halvfabrikatet"

 

De båter som jeg kjenner som leveres som halvfabrikat blir CE merket av verftet etter at "selvbyggeren" er ferdig. Har man da fulgt verftets spesifikasjoner så går dette vanligvis greit...

 

Har man ikke gjort det så man foreta CE merkingen selv...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha forstått at noen Riviera 925 eiere har bygget videre på halvfabrikata. Kunne vært interessant å høre hvordan de har gått frem for å få CE godkjenning. Jeg lette litt på finn.no og fant en slik formulering knyttet til en Riviera 925 FB 1998 mod. med prisantydning 1.290.000, men vet selvfølgelig ikke om dette dreier seg om selvbyggeropplegg: Besiktiget og godkjent av besiktigelsesmann godkjent av Norske Sjø.

Slik at det er helt klart: Jeg betviler ikke at selvbyggere kan gjøre en god jobb. Mange er sikkert så iherdige, nøyaktige og pertentlige at de overskrider kvaliteten på hva de profesjonelle båtbyggerne har tid til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...