Skipper Worse Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 (redigert) Det er selvbygde båter man kan omsette når man har hatt dem i bruk i fem år. Ikke importerte båter som ikke er CE-merket av noen som helst grunn. Jeg har lagt inn link til selve forskriften i Dokumentarkivet, for de som er spesielt interesserte. Skal man gjennom denne materien, anbefales dog et par kopper kaffe eller annen god drikke. For det er ikke det enkleste å få tak på. Redigert 25.November.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Raggi_Thor Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 Hvis du skal bygge eller merke bare en båt vil det kanskje lønne seg å få hjelp av f.eks. IMCI. Olaf Hjelmeland er deres norske kontakt, se f.eks http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml og http://www.imci.org/languages/englishlangu...Hjelmeland.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 Etter så mye snakk om CE merking og usikkerheten rundt dette har eg sjøl valgt å sette igang en CE merking av min båt. Omfattende , tja. Dyrt , JA. Men den blir da CE merket og båten blir "lovlig" i bruk og salg. Mye rare regler og ting som må fiksast på.. Ønsker meg selv lykke til. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 (redigert) Etter så mye snakk om CE merking og usikkerheten rundt dette har eg sjøl valgt å sette igang en CE merking av min båt.Mye rare regler og ting som må fiksast på..Gratis får du ikke godkjenningen uansett hvor mye du jobber selv, i mitt tilfelle har imci gått igjennom alle papirerne og levert en faktura for dette i størrelseorden 10 lapper.Utgifter til de tekniske endringene kommer selvsagt utenom denne papirflyttingen. Så det du sparer er det mange betaler for assistansen du måtte trenge til å lage dokumentene. Om det er verdt det får bli opp til hver enkelt. (redigert for å ønske lykke til ) Redigert 4.Desember.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 En liten missforståelse.. Eg har satt folk på jobben ja.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 23.11.05 21:07 Innlegg #95 Innlegg: 963 Reg.: 14.10.03 14:41 Sted: Kvinnherad Båt: Wellcraft Excel 26 SE Havn: Sunde i Sunhordaland Hva skal ein si.. har ikke båt.. hehe Hei Wellcraft! Hvordan er det , har du båt eller har du ikke? Takk for sist forresten!! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 En liten missforståelse.. Eg har satt folk på jobben ja..Det er nok det greieste ja, er flere som driver med slikt på heltid, at de tar seg betalt skulle bare mangle, det er jo det de jobber med. Men det er nok store prisforskjeller å finne så det kan lønne seg å sjekke rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 23.11.05 21:07 Innlegg #95 Innlegg: 963 Reg.: 14.10.03 14:41 Sted: Kvinnherad Båt: Wellcraft Excel 26 SE Havn: Sunde i Sunhordaland Hva skal ein si.. har ikke båt.. hehe Hei Wellcraft! Hvordan er det , har du båt eller har du ikke? Takk for sist forresten!! mvh JanS Hei og takk for sist ja.. Joa har båt men i og med at den ikke er CE godkjent og derfor i utgangspunktet ikke var lov å bruke eller selge så sa eg at eg ikke hadde båt.. Men nå når den blir godkjent (om den blir det da) så er vel alt på stell håper eg. Det som ikke var så morsomt var at når eg tegna forsikringa så har Fruen ( Som tok seg av dette) svart at båten ikke var CE merka til forsikringsselskapet da hun fekk spørsmål om dette. Da var den forsikret i påvente av CE merking. Dette viste jo ikke eg . Så eg takker for at denne tråden dukka opp og det ble nok en diskusjon på emnet. Har jo som tidligere vert litt motstander av heile hysteriet ang. CE merking. Skjønner eg jobba mot strømmen og har tatt til vet og satt igang prosessen.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 4.Desember.2005 Del på Facebook Svart 4.Desember.2005 Det er nok det greieste ja, er flere som driver med slikt på heltid, at de tar seg betalt skulle bare mangle, det er jo det de jobber med. Men det er nok store prisforskjeller å finne så det kan lønne seg å sjekke rundt. Har ikke sjekket mer en 2 plasser og valgte ho Cecilie som var nevt tidligere. 500 + mva pr fot. + 1000 euro til IMCI typen.. Ho var flink og rask da allerede lista for hva som må utbedres er på plass. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Har ikke sjekket mer en 2 plasser og valgte ho Cecilie som var nevt tidligere. 500 + mva pr fot. + 1000 euro til IMCI typen.. Ho var flink og rask da allerede lista for hva som må utbedres er på plass. Synes det er merkelig å opperere med pris per fot fremfor timepris. Tenk om bilverkstedene skulle fakturere mer fordi bilen din var lang?!!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
unknownuser Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Tenk om bilverkstedene skulle fakturere mer fordi bilen din var lang?!!? Da blir det ikke rare regningen på bilen min; den er 3,50 m lang... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Da blir det ikke rare regningen på bilen min; den er 3,50 m lang... får plass på badeplattformen du da, kansje to snap daviter på bilen hadde gjort seg? CE merkingen er på plass for min del Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Kan noen her fortelle meg hvorfor man innførte CE merkingen? Hvem lå bak og fikk dette innført? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) Helt sikkert noen her som vil fortelle deg at den eneste grunnen var at man mente EU-byråkratene burde få noe mere å gjøre, men om det er den hele og fulle sannhet er jeg litt usikker på! Men bare sånn for at du skal ha noe å lese på sengen til kvelden så kan du jo begynne her? http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach...s/index_en.html Redigert 9.September.2006 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 eøs avtalen og harmonisering med eu regelverk for å vanskeliggjøre import av amerikanske og andre båtmerker fra produsenter med effektiv og stor produsjon for å verne europeiske og særlig - norske båtprodusenter mot styggedommen. fritt etter sofdisken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 ... for å verne europeiske og særlig - norske båtprodusenter mot styggedommen. Ble skrevet før og skrives igjen: amerikanske, asiatiske, russiske og australiske ... båtprodusenter må oppfylle akkurat de samme kravene som eu-båtprodusenter. Bare at portoen for å sende dokumenter til US og tilbake er dyrere; kanskje det hjelper med å holde styggedommen ute Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) gjelder spesielt bruktimporten - glemte å nenve det i forrige post.... Redigert 9.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 Hmmmmm. Det vi kanskje ikke er klar over er at avdankete (norske) yrkesfartøy som selges for bruk som fritidsfartøy og vil komme innunder dette...... I følge EØS reglene som ble obligatoriske for hele EØS- område i 1998. Kan et yrkesfartøy under 24 metere lengde, unngå CE- merking dersom eieren selv registrerer båten som fritidsfartøy på seg selv. Ved et videresalg kommer båten under forskriftskravene og må CE merkes med alt dette medfører Det kan jo bli artig, hva.....?????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Hei, Er det noen som kjenner til reglene for CE merking ved salg av selvbygd båt? Det kom regler i 1998, som sa at båter ikke kunne omsettes før det var gått 5 år etter produksjon. Videre tror jeg det ble gitt ett slags alibi senere. Hva sier reglene i dag. Ta for eksempel en Flem, som stort sett er en selvbyggerbåt. Kan denne omsettes fritt? Er det avhengig av hvor stor egeninnsatsen er, eller kan produsenten av byggesettet godkjenne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Halvfabrikater går vel ikke under selvbygger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Ingen halvfabrikat båter regnes som selvbygger, og skal derfor CE merkes. Skal båten gå under regelen selvbygger må du ”strekke kjølen” selv, ergo bygge hele båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 (redigert) Det står rimelig klart i direktivet hva en selvbygger båt er for noe ” Boats built for own use have the concept that a person is building their own boat ant not having it built by others.” En pressisering fra Sjøfartsdirektoratet Den som bygger videre på et halvfabrikat, produserer ikke et fartøy som faller inn under unntaket i § 3(1)g). Det avgjørende er at produksjonen i all hovedsak utføres av den som bygger for eget bruk. Forskriften hindrer imidlertid ikke selvbyggeren fra å sette bort mindre enkeltheter av produksjonen til spesialister, for eksempel det elektriske arbeidet. Det har vært en oppfatning at halvfabrikata definers som selvbyggerbåter av del produsenter, derfor ble det for en tid tilbake gitt amnesti for tidligere byggede båter, mulig denne var tidbegrenset... Redigert 6.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Sjøfartsdirektoratet har skrevet førlgende på sin informasjonsside: Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking? • Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998 • Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten • Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter • Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk Nå har jeg forstått at det er krav til produsent av såkalte halvfabrikatabåter, gjerne båter som kan gå med egen motor fra produsksjonshall til "selvbygger", at disse skal være CE-godkjent av produsenten. Dette gjelder eksempelvis skrog, gjennomføringer, motor, tanker, styreanordning o.a. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Nå har jeg forstått at det er krav til produsent av såkalte halvfabrikatabåter, gjerne båter som kan gå med egen motor fra produsksjonshall til "selvbygger", at disse skal være CE-godkjent av produsenten. Dette gjelder eksempelvis skrog, gjennomføringer, motor, tanker, styreanordning o.a. Produsenten kan ikke CE merke deler av båten, men han skal levere en samsvarserklæing på det som er utført og montert av "fabrikken" Det er "sluttbrukeren" (den som setter båten i markdet) som er ansvarlig for at produktet blir CE merket. En del av de innstallerte produktene er jo CE merket i seg selv, men samsvarserklæringen er nøkkelordet her.. Normalt her er at vil få med samsvarerklæring som sier hvilke standarder som er lagt til grunn for alt som er utført/levert av som har levert "halvfabrikatet" De båter som jeg kjenner som leveres som halvfabrikat blir CE merket av verftet etter at "selvbyggeren" er ferdig. Har man da fulgt verftets spesifikasjoner så går dette vanligvis greit... Har man ikke gjort det så man foreta CE merkingen selv... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Jeg mener å ha forstått at noen Riviera 925 eiere har bygget videre på halvfabrikata. Kunne vært interessant å høre hvordan de har gått frem for å få CE godkjenning. Jeg lette litt på finn.no og fant en slik formulering knyttet til en Riviera 925 FB 1998 mod. med prisantydning 1.290.000, men vet selvfølgelig ikke om dette dreier seg om selvbyggeropplegg: Besiktiget og godkjent av besiktigelsesmann godkjent av Norske Sjø. Slik at det er helt klart: Jeg betviler ikke at selvbyggere kan gjøre en god jobb. Mange er sikkert så iherdige, nøyaktige og pertentlige at de overskrider kvaliteten på hva de profesjonelle båtbyggerne har tid til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.