Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Jeg har fremdeles lyst til å bygge en godkjent båt jeg, men uansett hvor mye jeg

søker og leser finner jeg ingen oversiktlig beskrivelse av papirmølla.

Det kan jo ikke bli ekstremt dyrt om man lager dokumentsamlingen selv (C-kategori).

Er det ingen som føler seg kallet til å gi en trinn for trinn beskrivelse, eller vet

hvor jeg finner en.

HJELP! :sad:

Hei

 

Jeg får bygget denne båten i utlandet. Den skal CE-merkes og jeg har selv tatt på meg å ordne med dokumentasjon, etc. Jobber for tiden med saken.

 

Papirmølla er omtrent slik, dersom du bygger/får bygget en enkelt båt:

 

- Båten må bygges etter en anerkjent standard, ikke nødvendigvis ISO-standardene (med et par unntak). Det er likevel greiest, synes jeg, å ta utgangspunkt i de relevante ISO-standardene. Det er da viktig at en kjenner disse på forhånd, så en gjør sakene riktig fra begynnelsen av. Oversikt over de viktigste ISO-standardene få en for eksempel fra RSG, her.. Jeg har kjøpt standarder for omtrent kr. 6-8 000.

 

- Du må få tildelt såkalt CIN-kode av sjøfartsdirektoratet. Det ordnes enkelt ved en mail til postmottak@sjofartsdir.no. CIN-koden er båtens identifikasjon, som skal stemples på skroget. Det må ikke forveksles med CE - merking.

 

- Du, eller den som importerer/setter båten på markedet må fylle ut og signere den såkalte "Declaration of Conformity", som er en liste over de standardene som båten er bygget etter. Du finner formular til utfylling, også på norsk, på sidene til RSG. Her er det stort sett bare å sette in de relevante ISO-standardene.

 

- Declaration of conformity, sammen med dokumentasjon (se RSG igjen) som viser hvordan kravene/standardene er oppfylt sendes Sjøfartsdirektoratet eller den som Sjøfartsdirektoratet har bemyndiget (nå DNV, IMCI). Blant dokumentasjonen skal det også være brukermanual på norsk (etter ISO standard). Gjennomsyn av dokumentasjonen koster noen tusinger (8 stk??).

 

- Når dokementasjonen er godkjent, kan du sette på CE -merket og ta en vel fortjent :drink:

 

Prinsippet er i hovedsak at du ikke behøver å vise båten, kun fremlegge dokumentasjon. Det gjelder ikke helt, dersom båten er i design kategori A eller B. BÅten min er i kategori B. Da må jeg foreta bevitnet flyte/stabilitetstest. Det vil bli gjort ved verftet.

 

Dessuten kommer det nye krav ved årsskiftet om støy og utslipp. Jeg tror utslippskravene er greie dersom du har en moderne motor (?) som er typegodkjent. Når det gjelder støykravene kan det bli en liten overaskelse. Avhengig av båtens lengde, vekt og fart vil det bli avgjort (ISO-formel) hvorvidt du må la den teste. Jeg slipper akkurat unna, forutsatt at jeg holder meg underca 20 knop.

 

Båten min vil bli ved verftet inntil dokumentasjonen er godkjent, da det er verftet som har ansvaret for at båten er bygget i henhold til kravene. Jeg har riktignok betalt en del forskudd, men holder igjen en del av betalingen til båten er godkjent.

 

Råd:

- Prøv ikke å lure deg unna med personlige tolkninger av forskriftene (ikke hør på Lotus). Ta eventuelt kontakt med Sjøfartsdirektoratet PÅ FORHÅND dersom du er i tvil.

- SEND IKKE fra utlandet og BETAL IKKE en båt som ikke er CE-godkjent når CE-merking er påkrevet.

- Jeg ville tatt bryet med CE-merkingen også hvis jeg bygget båten selv i Norge, forutsatt at vi snakker om en båt med litt verdi.

- Det er firmaer som ordner papirmølla for deg for 10 - 20 000 kroner, avhengig av båtens størrelse. Det kan lønne seg, dersom du ikke føler deg trygg på det hele. Da sparer du også utgiftene til ISO-standarder. Jeg ville i tilfelle kontaktet firmaet før jeg startet prosjektet, spesielt hvis du har et selvbyggerprosjekt i tankene (se tideligere innleg med henvisning til CE-cilie).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Du må få tildelt såkalt CIN-kode av sjøfartsdirektoratet. Det ordnes enkelt ved en mail til postmottak@sjofartsdir.no. CIN-koden er båtens identifikasjon, som skal stemples på skroget. Det må ikke forveksles med CE - merking.

Så nå er HIN blitt til CIN :rolleyes:

(de skal nå ha noe å gjøre på)

 

Dessuten kommer det nye krav ved årsskiftet om støy og utslipp. Jeg tror utslippskravene er greie dersom du har en moderne motor (?) som er typegodkjent. Når det gjelder støykravene kan det bli en liten overaskelse. Avhengig av båtens lengde, vekt og fart vil det bli avgjort (ISO-formel) hvorvidt du må la den teste. Jeg slipper akkurat unna, forutsatt at jeg holder meg underca 20 knop.

En slipper nok støymåling når en har drev (eksos under vanlinjen).

 

 

Dette dokumentet fra Sjøfartsdirektoratet besvarer en god del rundt dette med ce merking.

(det gjelder også for Trophy og Lotus :wink: )

 

Legg spesielt merke til "Hvorfor er det viktig å sjekke om båten er CE-merket?" avsnittet!

 

:smash:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: Tusen takk! Beste oversikt jeg har sett.

Håper å kunne komme tilbake med spørsmål når/hvis det blir aktuelt.

(Ser jo overkommelig ut)

Bare hyggelig!

 

Hva slags båt snakker vi om? Er det selvbygg?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dessuten kommer det nye krav ved årsskiftet om støy og utslipp. Jeg tror utslippskravene er greie dersom du har en moderne motor (?) som er typegodkjent. Når det gjelder støykravene kan det bli en liten overaskelse. Avhengig av båtens lengde, vekt og fart vil det bli avgjort (ISO-formel) hvorvidt du må la den teste. Jeg slipper akkurat unna, forutsatt at jeg holder meg underca 20 knop.

 

FEkk svar frå Cecilie i dag.

 

Frå mail

 

Hei igjen!

Hvis båten din allerede er i Norge er det ingen problem å CE-merke den til

neste år, men du må antagelig fylle ut et skjema om lagring av båt i påvente

av CE-merking. Dette skjemaet får du hos tollvesenet.

 

Hvis båten ikke er i Norge før nyttår har reglene for CE-merking forandret

seg og IMCI og Veritas skal ha en del mer penger for å sjekke båten opp mot

dokumentasjon. I tillegg kan man støte på en del problemer angående

motoren/motorene.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener, men båtene som ble importert før tollvesenet innskjerpet kontrollen er allerede gjort tilgjengelig og tatt i bruk

Du er på trygg grunn Trophy.

Din båt er fortollet, punktum finale.

Båten måtte blitt stoppet før fortollingen, så lenge du har fortollings papirene er saken ok.

Det er ikke ditt problem at Tollvesenet ikke innskjerpet rutinene før senere.

Du kan betrakte båten din på linje med andre importert før 1998. Slik som f.eks Hangaskipet til Worse og andre båter uten CE merking tatt inn før denne tid.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette dokumentet fra Sjøfartsdirektoratet besvarer en god del rundt dette med ce merking.[/b]

(det gjelder også for Trophy og Lotus :wink: )

 

Legg spesielt merke til "Hvorfor er det viktig å sjekke om båten er CE-merket?" avsnittet!

 

:smash:

Dette dokumentet tolker jeg som strøket :lol::lol: tog du an

 

 

Du er på trygg grunn Trophy.

Din båt er fortollet, punktum finale.

Båten måtte blitt stoppet før fortollingen, så lenge du har fortollings papirene er saken ok.

Det er ikke ditt problem at Tollvesenet ikke innskjerpet rutinene før senere.

Du kan betrakte båten din på linje med andre importert før 1998. Slik som f.eks Hangaskipet til Worse og andre båter uten CE merking tatt inn før denne tid.

Jeg er helt sikker på det. Det er helt klart noen feiltolkninger ute og går her. Båten min er ikke CE merket og det er helt klart et minus, men ikke større enn på andre båter som er uten CE merking.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvis båten din allerede er i Norge er det ingen problem å CE-merke den til

neste år, men du må antagelig fylle ut et skjema om lagring av båt i påvente

av CE-merking. Dette skjemaet får du hos tollvesenet.

Vil bare legge til at man også må stille sikkerhet for momsen som skal betales etter at den er ce merket, en betaler ikke med en gang men en må ha garanti (fra f.eks. bank) for beløpet.

 

Båten min er ikke CE merket og det er helt klart et minus, men ikke større enn på andre båter som er uten CE merking.

Jeg vet ikke, men dette er teksten som kommer fra sfd:

 

"Det er forbudt å sette på markedet eller ta i bruk en fritidsbåt for første gang som ikke er CE-merket. Dette er fordi forbrukeren vil løpe en sikkerhetsrisiko, da ikke er gitt noen garanti for at båten er konstruert og utstyrt etter normer utarbeidet på internasjonalt og nasjonalt plan.

I tillegg til at det er forbudt å omsette en slik fritidsbåt uten CE-merke, vil båten være beheftet med en kjøpsrettslig mangel. Dette betyr at en uvitende kjøper vil kunne gjøre innsigelser gjeldende overfor den selger som ikke opplyser at båten ikke er CE-merket. Slike innsigelser kan være retting av mangler, eventuelt prisavslag, erstatning og hevning. Videre vil et forsikringsselskap som hovedregel ikke inngå avtale om skadeforsikring dersom båten ikke er CE-merket."

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil vise til side 37 i Rundskriv R om Fritidsbåtforskriften, hentet fra Sjøfartsdirektoratets liste over rundskriv.

 

I høringsuttalelsene sier Asbjørn Lønmo i DNV:

"Flere norske produsenter leverer i dag halvfabrikata som ikke blir CE-merket med henvisning til dette punktet i forskriften. Det bør derfor tydeliggjøres at unntaket kun gjelder båter som bygges av en person for eget bruk, og ikke båter som blir bygget av andre. Det vises til CC-dokumentet, Art 1(3)g) siste avsnitt: ” Boats built for own use have the concept that a person is building their own boat ant not having it built by others.”"

 

Sjøfartsdirektoratet svarer:

"Tas til følge. Den som bygger videre på et halvfabrikat, produserer ikke et fartøy som faller inn under unntaket i § 3(1)g). Det avgjørende er at produksjonen i all hovedsak utføres av den som bygger for eget bruk. Forskriften hindrer imidlertid ikke selvbyggeren fra å sette bort mindre enkeltheter av produksjonen til spesialister, for eksempel det elektriske arbeidet.

 

For å tydeliggjøre § 3(1)g), endres bestemmelsen til:

” selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk”

 

Tilsvarende vil prinsipielt gjelde for § 3(2)c), som endres til:

”selvbygde motorer for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk.”

 

Tilsvarende vil prinsipielt gjelde for § 3(3)b), som endres til:

” selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk”"

 

Det er dermed liten tvil om hva DNV og Sjøfartsdirektoratet mener om saken.

 

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

Har nå i ettermiddag snakket med Sjøfartsdirektoratet. En dame som het Tran(mulighet for feil skrivemåte) og var i avdelingen for CE-merking. Det finnes ikke noe omsetningsforbud av båter i privat eie som er innført og fortollet i perioden juni 98 og til 2003 da reglene ble innskjerpet. Det eneste problemet kunne være at ingen vil kjøpe båten din siden den ikke er CE-merket :smash:

De som importerte båt senere får ikke fortolle(betale mva) båten før den er ferdig CE-merket.

 

Da vår medarbeider føler seg feilsitert i ovennevnte, må vi få lov til å rydde opp i en misforståelse.

Forskriften (EU/Dir.94/25) ble obligatorisk for hele EØS- området 16. juni 1998.

Det er imidlertid et faktum at tollmyndighetene i flere land de første årene, ikke fulgte rådsforordning 339, som pålegger medlemslandenes tollmyndigheter å kontrollere at varer som skal være CE- merket og importeres fra 3. land er korrekt merket, med alt det innebærer. Som kjent skal fritidsbåter fra 3. land være CE- merket UANSETT ALDER! Vi antar at mer enn 500 brukte fritidsbåter slapp inn i Norge uten CE merking den første tiden. Men båtene blir ikke lovlig å hverken ta i bruk eller omsette av den grunn.

Med dagens ordning med frivillig registrering er det i virkeligheten kun under fortolling det er mulig å nå disse fartøyene.

Havner en eier av båt som skal være CE- merket men ikke er det i en ulykke eller lignende der det iverksettes etterforsking, vil det som regel fremkomme at fartøyet har vert ulovlig både til salgs og til bruk. Derved kan båteieren høyst sannsynlig stå overfor alvorlige problemer. Likeledes vil en båteier som videreselger en ulovlig båt ha en dårlig sak dersom kjøper kommer tilbake etter kort eller lang tid og vil heve kjøpet grunnet manglende sertifisering.

 

Ved de mer enn 100 båtene som så langt er ettersertifisert i Norge - flere av båtene er mer enn 20 år gamle - er nesten regelen at store deler av brennstoffsystemet må byttes, fribordet (luftinntakene) heves, brannutrustning og lensesystem forandres for å holde standard.

 

Som kjent blir tilleggsdirektivet (forskriften) obligatorisk i hele EØS- fra 1. jan 06 (to-takts utenbordsmotorer får enda ett år på seg). Da kommer vannscootere inn under forskriftskravene, og det settes krav til støy fra båtene og strenge krav til avgassutslipp i tillegg til eksisterende krav.

Det kan da synes vanskelig å importere fra 3. land brukt båt for ettersertifisering i EØS dersom båten har brukt motor.

 

Vi håper overstående avklaringer rydder opp i de misforståelser som måtte råde m.h.t. CE- merking

 

 

John R. Aicher

Underdirektør

Leder u avd. Sjøvett og fritidsbåter

Sjøfartsdirektoratet

Link to post
Share on other sites

Da vår medarbeider føler seg feilsitert i ovennevnte, må vi få lov til å rydde opp i en misforståelse.

Forskriften (EU/Dir.94/25) ble obligatorisk for hele EØS- området 16. juni 1998.

Det er imidlertid et faktum at tollmyndighetene i flere land de første årene, ikke fulgte rådsforordning 339, som pålegger medlemslandenes tollmyndigheter å kontrollere at varer som skal være CE- merket og importeres fra 3. land er korrekt merket, med alt det innebærer. Som kjent skal fritidsbåter fra 3. land være CE- merket UANSETT ALDER! Vi antar at mer enn 500 brukte fritidsbåter slapp inn i Norge uten CE merking den første tiden. Men båtene blir ikke lovlig å hverken ta i bruk eller omsette av den grunn.

Med dagens ordning med frivillig registrering er det i virkeligheten kun under fortolling det er mulig å nå disse fartøyene.

Havner en eier av båt som skal være CE- merket men ikke er det i en ulykke eller lignende der det iverksettes etterforsking, vil det som regel fremkomme at fartøyet har vert ulovlig både til salgs og til bruk. Derved kan båteieren høyst sannsynlig stå overfor alvorlige problemer. Likeledes vil en båteier som videreselger en ulovlig båt ha en dårlig sak dersom kjøper kommer tilbake etter kort eller lang tid og vil heve kjøpet grunnet manglende sertifisering.

 

Ved de mer enn 100 båtene som så langt er ettersertifisert i Norge - flere av båtene er mer enn 20 år gamle - er nesten regelen at store deler av brennstoffsystemet må byttes, fribordet (luftinntakene) heves, brannutrustning og lensesystem forandres for å holde standard.

 

Som kjent blir tilleggsdirektivet (forskriften) obligatorisk i hele EØS- fra 1. jan 06 (to-takts utenbordsmotorer får enda ett år på seg). Da kommer vannscootere inn under forskriftskravene, og det settes krav til støy fra båtene og strenge krav til avgassutslipp i tillegg til eksisterende krav.

Det kan da synes vanskelig å importere fra 3. land brukt båt for ettersertifisering i EØS dersom båten har brukt motor.

 

Vi håper overstående avklaringer rydder opp i de misforståelser som måtte råde m.h.t. CE- merking

John R. Aicher

Underdirektør

Leder u avd. Sjøvett og fritidsbåter

Sjøfartsdirektoratet

Takk for denne bekrefteslen! Da er det vel på tide å innse for en del her at man har tatt feil. Tråden kan da termineres med et berkreftet svar på hva som er riktig.

Link to post
Share on other sites

Vi håper overstående avklaringer rydder opp i de misforståelser som måtte råde m.h.t. CE- merking

John R. Aicher

Underdirektør

Leder u avd. Sjøvett og fritidsbåter

Sjøfartsdirektoratet

Meget bra! Litt imponert over at SFD tar kontakt med brukermiljøet her, kansje ikke gode nyheter for alle men oppklarende. :smash:

 

Jeg har selv akkurat tatt inn en båt hvor godkjenningen er underveis. Jeg har i forkant lest på det jeg har fått tak i for å sette meg inn i sakene. Utfordring har det jo vert men slettes ikke vanskelig når en aksepterer at reglene er slik de er og at de er der for brukerenes sikkerhet. Jeg har allikevel møtt endel forvirring hos tollvesen blandt andre, de er ikke vanskelige men noe usikkre etter mitt inntrykk (med forbehold om at dette gjaldt sommervikarer). Så da er spørsmålet for fremtidige båtbyggere og importører hva en bør lese og forholde seg til, det finnes vel neppe en "import for dummies" men kansje noen skriv som forteller om prossessen? :smiley:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg referer til avsnittet for unntak fra merkingen:

 

Så langt jeg kan se har man altså lov til å bygge en selvbygget båt på et hvilket som helst sted både innenfor og utenfor eøs-området. Man har videre lov til å benytte seg av den nødvendige ekspertise man finner for godt til å gjøre spesialiserte oppgaver under byggingen.

 

Dette i henhold til tolknings-kommentarene til regelverket foretatt av det tidligere nevnte organ.

 

Ingen har til nå sagt at noe slikt ikke stemmer. Selv ikke direktoratet.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en underdirektør i en underavdeling nyter så stor respekt så har jeg nok "undervurdert" statsansatte funksjonærers innflytelse.

Eller så er du ikke så bevandret i statsregimets organisering og bruk av titler? Det er mange nivåer, lønssystemer, hierarkier og annet som skal stemme her. Underdirektør i en underavdeling er nok ganske høyt over mange andre. Og når personen i tillegg er vel ansett og anerkjent i båtbransjen så tillegger jeg dette både stor vekt og ikke minst respekt for at han uttalte seg direkte her.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...