Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Jepp, har bruktimportert fra USA. Importert i mitt navn. Jeg betalte mva selv, så blir ikke lurt der....Montert ny motorpakke pluss det som må til for å få CE merket båte. Inget hokus pokus. Cecilie Neve ble anbefalt av andre her på baatplassen til å lage brukerhåndbok og ta seg av det praktiske opp mot IMCI. Pga høy prisstigning på bortimot 100% ble det skiftet godkjenningsselskap i høst. Besiktning av båten i desember og papirene kom i dag :flag:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det siste stempelet kommer da sikkert fra HPI som han byttet til. HPI er like godkjent til dette som IMCI er.

Jeg brukte CEproof som igjen benytter seg av HPI og dette hadde ikke Sjøfartsdirektoratet noe problem med, de godkjente alle papirene fra HPI.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Alle båter produsert etter 1997 skal være CE-merket. Å ta ibruk en båt uten at CE-dokumentasjon foreligger, er ulovlig. Hvis man blir kontrollert (feks. kystvakta eller poliytimyndighet) kan disse forlange at båten legges på toll-lager i påvente av CE-registrering. Pålegg skjer for båteiers regning.

 

Mange amerikanske båter har en standard som avviker litt fra CE-standarden (Krav til manuell lensing av mottorrom, høyde på skroggjennomføringer i skrogsiden, medium på det automatiske slukkesystemet osv.)

Det største problemet med å få reg. en båt utenfor EU har med standarisering av motorserier.

Amerikanerne begynnte ikke å CE-merke motorer får 2005. I praksis er det veldig vanskelig å få registrert en motor som ikke har CE-papirer.

Mange importbåter taes inn på "vedlegg 4" dvs. uten motor. Her er det nok blitt smuglet endel motorer i ettertid.

Sjøfartsdirektoratet har en link på sine hjemmesider til kontrollorganer som tar på seg jobben med å CE-merke båter (feks. CE-Proof i Sverige). Normalt skal disse ha 25-30 000,- for jobben. Da skal man få komplett bruksanvisning på den aktuelle båten i Skandinavisk språk, CE-merket som skal festes ved førerplass og selve CE-dokumentasjonen.

 

Hørte nettopp at Sjøfartsdirektoratet ga amnesti for kravene til CE-merke på motorer i båt importert etter 1997 og frem til 1/1-2006. Dette gjalt bare båter importert før 1/1-2006.

Link to post
Share on other sites

Okej, jeg har falt litt av her, er det sjøfartsdirektoratet som godkjenner noe her?

I mitt tilfelle foretok SFD full etterkontroll av alle papirene til det godkjente tekniske kontroll organet og teknisk konsulent (HPI og CEproof) Grunnen til det var at jeg hadde benyttet et annet firma tidligere som viste seg å ikke ha helt rent mel i posen og SFD forkastet alle papirer fra de. Det hadde gått melding fra Tollvesnet til SFD om at min båt var innført på vedlegg 3 og SFD ba om å se alle papirer.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle foretok SFD full etterkontroll av alle papirene til det godkjente tekniske kontroll organet og teknisk konsulent (HPI og CEproof)

Jeg er med på at SFD ser gjennom disse papirene, men de sender jo disse videre gjør de ikke, hvem betaler man til for å få siste stempelet?

Link to post
Share on other sites

Når konsulenten du har leid inn sender sitt arbeid til vurdering hos TKO (altså HPI i dette tilfelle) og TKO godkjenner hans arbeid/vurderinger da utstedes et Sertifikat fra HPI. Dette betaler du for via konsulenten. Sertifikatet er det siste du betaler for, sertifikatet er det siste "Stempelet". Ikke noe mer hokus pokus enn det.

SFD sender ikke noe papirer noe sted, de bare ser over at alt stemmer overens mellom konsulent, TKO og diverse conformity papirer fra motorprodusent.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...