Jump to content

Import og CE-merking


Wandalen

Recommended Posts

Hei ! lurer på en ting , jeg har en kamerat som har kjøpt en Amerikansk båt til en 1/2million som ble tatt in i Norge for 2år siden. Båten er fortollet og i orden , men den er ikke CE merket. Selv sier han at han dr**r i hele CE merkingen for de det er ikke noen plikt til og registrere båter? Sant nok , men da jeg spurte han om forskikringen sa han at det ikke var noe problem. Trodde ikke på han så jeg ringte IF og latet som jeg skulle registrere en båt. Til min store overaskelse var det NULL problem :eek: Så da lurer jeg litt ,trenger vi bare CE merking for og få båten registret?? Og kan han få noen problemer med dette?? Hvem kan ta han på det?? Det er jo riktig som han sier? eller?

 

Selv skal jeg registrere min Bayliner i morgen for første gang! :lol: Ringte Redningsselskapet for og høre hvilke papirer jeg skulle sende med nyregistreringen. Fikk da høre at jeg måtte sende med kopi av tollpapirene?? Hvorfor det? Heldigvis fikk jeg dem med da jeg kjøpte båten men, hva i alle dager har Redningsselskapet med dette og gjøre? Jeg har jo kjøpt båten ferdig CE merket kat C. Trenger vel ikke det vist jeg hadde kjøpt den ny i butikken! Har Tollvesen, Veritas og Sjøfartsdirektoratet en klam hånd over Redningselskapet???

 

phuhhh.. masse dumme spørsmål på en gang :rolleyes:

 

 

PS! en dum kan spøre mere en 10 vise kan svare!

Link to post
Share on other sites

CE-merkinga skal vel først og fremst regulere omsetning av produktet. Så vidt jeg greide å lese på standard.no er det ingenting i veien for å eie et ikke-CE merket produkt, heller ikke noe i veien for å bruke det (så lenge vi ikke har registreringsplikt), men derimot så har du ikke lov til å selge det igjen.

 

Utdrag:

Hva betyr CE-merking?

CE-merking (CE = Communauté Européenne) er det synlige bevis på at et produkt oppfyller sikkerhetskravene som er fastsatt i ett eller flere av ny metode-direktivene. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt og det tilsier at produktet ikke skal være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.

 

CE-merking er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt, og at produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene. CE-merking er et signal til de offentlige instanser som driver kontroll av produkter om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.

 

Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Herregud for noe CE tull og vrøvl. Jeg blir matt. :headbang:

Dette er noe skapt for å beskytte markeder, forhandlere, og produsenter og fore et stadig voksende byråkrati. :headbang:

Er det noen som virkelig tror at dette gagner oss forbrukere ?

Vi står som vanlig med lua i hånda og får dette tullet tredd over hue på oss.

Og nå skal det bli enda vanskeligere å få importert seg en rimelig USA båt. :headbang:

Er virkelig USA bygde båter så elendige og farlige å ferdes i ?

Hva med alt det øst-europeiske rælet som kommer CE merket til landet ? :headbang:

 

 

Link to post
Share on other sites

CE-merkinga skal vel først og fremst regulere omsetning av produktet. Så vidt jeg greide å lese på standard.no er det ingenting i veien for å eie et ikke-CE merket produkt, heller ikke noe i veien for å bruke det (så lenge vi ikke har registreringsplikt), men derimot så har du ikke lov til å selge det igjen.

Dette stemmer overhodet ikke :nono:

Jeg importerte en båt for 4 år siden og den er lovlig fortollet inn til Norge, registrert og uten CE merking.

Ingen kan nekte meg å selge den videre.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er virkelig USA bygde båter så elendige og farlige å ferdes i ?

Neppe. Disse båtene kommer jo fra "The Land of punitive Damages" hvor søksmålsviljen er høyere enn bådepotensen og misunnelsen. Det er ingen grunn til å tro atde er bedre eller dårligere enn euro-båter.

 

Ingen kan nekte meg å selge den videre.

Jo. Det er faktisk forbudt, det, min gode mann!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke ekspert på området men CE merkingen er ikke noen betingelse for å fortolle en båt. Av praktiske årsaker så registeres båtens HIN kode som det nummeret som står på CE skiltet. Det er Miljøverndepartementet som har fastsatt loven og jeg er ikke sikker på om Toll og Avgift har som oppgave å opptre som kontrollorgan. Det er det derimot Sjøfartsdirektoratet som er. Hvis man leser lovteksten så står det heller ingen steder at det er ulovlig å innføre en båt som ikke er CE merket. Det er derimot ulovlig å bruke den. Dette gjelder altså båter innført til EU/EØS området etter 1998. Toll og avgift er derimot interessert i Country of origin.

 

§ 6. Når fritidsfartøy mv. kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk

 

(1) Produkter som omfattes av § 2 (1) skal tilfredsstille de grunnleggende kravene i § 5, prosedyrene for samsvarsvurdering i § 7 og være CE-merket i henhold til vedlegg 4, før produktet kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk. CE-merket indikerer at produktet er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser.

 

Tollvesenets programvare er tilpassset CE merket med HIN koden. Hvis produsenten skulle ha bommet med ett siffer for lite så får de ikke registert båten. OK, de tok til fornuft så vi regnet oss frem til nummeret som manglet. Koden er såvidt jeg husker satt sammen av land, produsentnr og byggenr.

Numreringen er ikke mer unik enn at NIS/NOR ikke godkjenner den. Skal du registrere der kommer de jo og meisler inn ett nytt nummer.

 

Forsikringsselskapene har antagelig rett til å nekte forsikring dersom båten ikke er CE merket og er innført etter 1998. Er det en eldre båt kan man kanskje bortforklare det hele. Men det er neppe noe å anbefale. Det blir mye fuzz av det hele. Forskriften gjelder produksjon og omsetning. Den som selger en båt som ikke er CE merket og innført etter 1998 ligger veldig tynt an. Det er altså riktig som Worse antyder. Jeg ville nok også anbefale han som har kjøpt en båt for 3 mnd siden om å få hevet kjøpet. En sak er å gjøre å ta en risiko på egne kappe. Å selge et problem videre vil medføre ett problem til. En sak med myndighetene og en med kjøpers advokat. Du taper bankers begge.

 

Her er forskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

 

Hele opplegget er selvsagt kontruert som en handelshindring.

Redigert av tool (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har ingenting med CE merkingen å gjøre !

Rssr vil bare ikke registrere en smuglet båt. Derfor vil de se tollpapirene.

Spør de om dette om det er en 20 år gammel Draco?

 

Min båt kom til Norge i 2001. Den er ikke CE merket og er registrert. Den er forsikret hos Sparebanken.

Spørsmålet er når den kom innenfor EU.

 

Whee! Da er jeg 1 av 100 :flag:

 

Er ikke ekspert på området men CE merkingen er ikke noen betingelse for å fortolle en båt.

Tar en inn båt i Europa må den være godkjent før den fortolles! Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I henhold til loven såa skal alle båter som er satt i drift/produskjon etter 1998 være CE merket, men det var en overgangsperiode hvor dette ikke ble fulgt opp av sjøfartsdirektoratet og tollvesnet. Dette var perioden fra 1998 og frem til 1. juli 2002. Etter den datoen ble tollvesnet "pliktig" til å sjekke CE merkingen på import båter til kongeriket.

 

Dette medførte at veldig mange båter ankom Norge i perioden mellom 1998 og juli 2002 uten CE merking siden dette ikke ble sjekket ved innfortolling.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med dem som påpeker at CE merkingen er obligatorisk ved import av brukt eller ny båt fra ethvert land utenfor EU/EFTA. Den som måtte tro at en nå kan lure seg unna, tar feil! Dessuten vil båten i tilfelle være teoretisk verdiløs, fordi den er ulovlig å omsette. Det vil nok forsikringsselkapene også henge seg opp i.

 

Pass på å ha CE merkingen i orden - FØR båten er betalt og FØR den sendes. Se opp for agenter/meglere som ikke kan garantere CE merket båt. CE merking etter ankomst kan bli en dyr og komplisert affære.

 

Jeg synes at den som nylig og i god tro har kjøpt ikke CE merket båt i Norge bør prøve å få kjøpet annulert. Alternativet kan være at selger påkoster CE merking, dersom det er mulig. Båten er ellers verdiløs!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tar en inn båt i Europa må den være godkjent før den fortolles!

Tool hevder altså fortsatt at det ikke er ulovlig å innføre en ikke CE merket båt. Det står ingen steder i forskriften at innførsel er ulovlig. Man har innenfor EU/EØS området laget en forskrift som stiller krav til produktets beskaffenhet, merking, testing verifikasjon etc. Alt dette for å ikke rammes av WTO og andre organer som måtte arbeide for å bryte ned handelshindringer. Hensikten er åpenbar, men man vil ikke finne tekst eller ordlyd som minner om toll eller importforbud.

 

Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig i at det er skrekkelig dumt å importere en vare som er ulovlig i bruk og som det også er omsetningsforbud på.

 

Det finnes altså lignende forskrifter om miljømerking og returordninger. Et land eller et handelsområde smykker seg med en miljøvennlig profil for å stenge aktører ute fra hjemmemarkedet eller bli kvitt et avfallsproblem.

Link to post
Share on other sites

Neppe. Disse båtene kommer jo fra "The Land of punitive Damages" hvor søksmålsviljen er høyere enn bådepotensen og misunnelsen. Det er ingen grunn til å tro atde er bedre eller dårligere enn euro-båter.

Jo. Det er faktisk forbudt, det, min gode mann!!

Etter som jeg har forstått det så er det bare importører og forhandlere som har forbud mot å selge båter som ikke er ce-merket. Ellers så er det jo jæ.... mange som ikke kan selg båten sin. Også du

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det jo jæ.... mange som ikke kan selg båten sin. Også du

Dette er vel ikke helt riktig. CE merkingsbestemmelsene har ikke tilbakevirkende kraft på båter som er bygget før reglene ble innført - således er det bare for båter som er produsert etter 1998 - da regelverket ble innført
Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke helt riktig. CE merkingsbestemmelsene har ikke tilbakevirkende kraft på båter som er bygget før reglene ble innført - således er det bare for båter som er produsert etter 1998 - da regelverket ble innført

Hadde det bare vært så vel hadde verden vært enkel, men disse reglene har nok tilbakevirkende kraft

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...men disse reglene har nok tilbakevirkende kraft

Ja, men bare i forhold til innførsel til EU.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Prøver du å si at min gamle listaskøyte fra 1914 skal CE-merkes ? :puke:

Tror ikke han mener det, nei. Men i praksis er det sånn at alle båter som kommer inn til et EU-EØS-land, ( f.eks. Norge) etter 16.juni 1998 skal være CE-merket. Uansett om de er produsert før den datoen, så lenge de befant seg utenfor EU-området når loven trådte i kraft. Alle båter som befant seg innenfor EU-EØS pr. 16.juni 1998 er fritatt for dette, uansett om de kom fra USA eller Norge. Eller et annet land innenfor sonen, for den saks skyld. Alt nytt som produseres innenfor EU, eller noe som er beregnet for eksport til et EU-land, skal være CE-merket etter denne datoen.

Hmmm, ble det klarere nå tro??? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Prøver du å si at min gamle listaskøyte fra 1914 skal CE-merkes ? :puke:

Ser ut til at du "går fri":

Sitat:

§ 3. Unntak

 

 

(1) Fra § 2 (1) gjøres følgende unntak:

 

e) originale historiske fartøy konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike fartøy som i hovedsak er bygget av opprinnelige materialer og som er merket som historiske kopier av produsenten.

 

Ellers ser jeg at det er lagt begrensninger for bruk, noe jeg ikke hadde fått med meg fra før. Men dette står jo i "Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. " Er denne regulerende for all bruk av fritidsbåt? Jeg vet ikke!

Uansett så ser jeg jo problemene med å håndheve evt. forbud mot bruk da; ingen registreringsplikt......ingen plikt til å kunne identifisere fartøyet. Ingen lett sak å påvise at fartøyet skulle vært CE-merket. Og i en rettsstat som Norge er det vel mundighetene som må bevise vår skyld, og ikke vi som må bevise vår uskyld. Eller.....?

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det jo jæ.... mange som ikke kan selg båten sin. Også du

Faktisk er det slik, ja!! Uten CE-merking er det ikke tillatt å gjøre båten tilgjengelig eller ta den i bruk. Vel å merke så lenge det dreier seg om en båt innført etter juni 1998. Min egen båt var tatt inn lenge før dette, og er derfor ikke omfattet av forskriften/direktivet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Faktisk er det slik, ja!! Uten CE-merking er det ikke tillatt å gjøre båten tilgjengelig eller ta den i bruk. Vel å merke så lenge det dreier seg om en båt innført etter juni 1998. Min egen båt var tatt inn lenge før dette, og er derfor ikke omfattet av forskriften/direktivet.

"Tatt inn" sier du - er dette til Norge eller EU? Trodde at dersom jeg importerer feks en 1986 Fairline

så var det ikke nødvendig med CE merking?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Tool hevder altså fortsatt at det ikke er ulovlig å innføre en ikke CE merket båt. Det står ingen steder i forskriften at innførsel er ulovlig. Man har innenfor EU/EØS området laget en forskrift som stiller krav til produktets beskaffenhet, merking, testing verifikasjon etc. Alt dette for å ikke rammes av WTO og andre organer som måtte arbeide for å bryte ned handelshindringer. Hensikten er åpenbar, men man vil ikke finne tekst eller ordlyd som minner om toll eller importforbud.

En får ikke betalt momsen før ce merket er på plass, og da er den ikke ferdig fortollet heller. Den kan derimot ligge i privat lagring i mellomtiden uten mulighet for å ta den i bruk.

 

"Tatt inn" sier du - er dette til Norge eller EU? Trodde at dersom jeg importerer feks en 1986 Fairline

så var det ikke nødvendig med CE merking?

Tar en inn en 1986 Fairline som befinner seg utenfor EU må den ce merkes, om det er til EU eller Norge.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...