Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Roger jo skrev 1 time siden:

Som forventet dessverre. Godt at "kapteinen" skar gjennom og avyste videre seilas. Nå går det nok mot salg,  å få gjort om handelen har jeg liten tro på. Jeg er redd mye av sparepengene ryker her :nonod:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, de har funnet ut at de har lært masse, men at båten ikke har vært i den stand den skulle være. De vil forsøke å heve kjøpet og starte på nytt.

Håper veldig at det går bra og at de slipper unna med lærdom og erfaring. 

Så er planen å se etter en annen båt på ca 35 fot og det høres mye bedre ut.

Føler veldig med dem nå og håper det går bra.

Link to post
Share on other sites

Det gikk vel så det måtte gå. 

De klager over at båten ikke er klar til seiling, men det virker jaggu ikke så de er klar for seiling de heller. Er lettest skylde på selgeren når man tar ukvalifiserterte avgjørelser på noe man ikke kan noe om. 

Men jeg liker pågangsmotet og at man er positivt innstillt er en god del av jobben. Med ett annet utgangspunkt, noe formening om basic båthold og penger så hadde nok dette gått mye bedre. 

Når man må selge møbler og opprette spleis før båten har forlatt båtplassen så er det vel på tide å gi seg.... 
Hjelp oss hjem 😢💕 | Spleis fra SpareBank 1

Dyr erfaring det der. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres vel ut som de har sjekket absolutt nada før de kjøpte den.

Usikker på hvor stor båten er, å hva de har betalt for den. Men når han vil selge den for 200k, så kan den jagu meg ikke være i så veldig bra stand heller. Å så tror at den skal være fit for tur over Nordsjøen på denne årstiden, må vel kalles naivt. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 13 timer siden:

Det var godt at realitetene materialiserte seg nå. Ikke når de var utpå og det kunne blitt en redningsaksjon.

Redning ja. Realisme har de det?

Har sett op et par snutter de er flinke til å hive seg runt, Holland var for dyrt så det ble en tur ned til Spania før Norge.

Så hev de seg rundt og skulle seile langs kysten og svippe innom Polen for å ta noen turer Polen /Norge....................

https://www.facebook.com/sverre.a.nybraten/videos/686058242811362 

 

Var det her skipperen fikk nok?

 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 23 minutter siden:

Nå gidder jeg ikke å se gjennom ørti timer med selfie-filming, men var planen å seile jorda rundt uten hverken penger, planlegging eller erfaring?

 

Jeg har heller ikke slik tålmodighet, dessuten har jeg ikke konto i Facebook. Ikke har jeg planer om å få det heller. Ellers er jeg også enig i at det skorter nok litt på kompetansen innen alle de spørsmål man kan finne på å reise i sammenhengen med dette båtprosjektet. 

 

Nå er det noen som kritiserer at man noen legger opp doble systemer og greier, og aldri kommer seg av gårde. Og at det på generelt grunnlag ikke kreves så mye for å dra av gårde. Og det kan jeg være enig i. Men når man tydeligvis mangler 'common sense", er det ikke greit. Og om man setter andres ressurser i spill for å realisere seg selv, så er jeg ikke med på det heller. Jeg tenker då på eventuelle redningsaksjoner som kunne vært unngått.

 

Så forresten en på Youtube som fikk et lastenett i propellen, og måtte ha hjelp av portugisisk redningstjeneste for å komme til havn. Han måtte ut med 3000 euro. Og han hadde absolutt det som skulle til for å ferdes på havet.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 33 minutter siden:

Nå gidder jeg ikke å se gjennom ørti timer med selfie-filming, men var planen å seile jorda rundt uten hverken penger, planlegging eller erfaring?

Planen var vel å kjøpe båt billig i Nederland, seile hjem til Norge for å fikse den opp og så dra på langtur/jordomseiling. 

Har inntrykk av de har noen form av inntekt, men ikke så mye oppspart kapital.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 20 minutter siden:

Så forresten en på Youtube som fikk et lastenett i propellen, og måtte ha hjelp av portugisisk redningstjeneste for å komme til havn. Han måtte ut med 3000 euro. Og han hadde absolutt det som skulle til for å ferdes på havet.

Minner om historien om norske Modus Vivendi som i 2015 mistet roret utenfor Kapp Verde. Ganske dramatisk:

Når slikt skjer på åpent hav, er gode råd dyre - bokstavelig talt. Mange langturseilere forlater bare båten når man mister ror eller rigg. Det blir for dyrt og komplisert å prøve å berge den langt fra land.

Link to post
Share on other sites

Denne jeg referer til var ikke langt fra land. De var på vei inn til havn og kunne greit se kysten. Egentlig trodde de at de hadde blitt angrepet av spekkhuggere. 

 

Propellen gikk ikke rundt heller, fordi nettet låste både ror og propell. Og det skjedde midt på natten.

 

Og så merker jeg med det i linken over at 'motoren stoppet, mulig tette filtre eller feil i dieselpumpingen grunnet rullingen'. Noe slikt. 

 

I grunnen rart at rorstammen skal ramle ut av skroget på en Motiva. De konstruksjonene jeg har sett er slik at rorstammen er det siste som tar kvelden ved eventuelt rorhavari. Men nå produserte vel Motiva båtene mye etter kundenes ønsker. 

 

Uansett er rapporter fra slike havarier interessante for oss som har båtdilla. Det viser hva man allerede har tatt høyde for, og innspill til eventuelle forbedringer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nett i propellen har jeg også (dessverre) erfaring med. Hos oss løste det seg heldigvis ved at motoren hadde stoppet så brått at nettet ikke rakk å tvinne seg rundt akslingen. Det ble bom stopp. Det var ekstra flaks at ikke girboksen havarerte.

Dette var midt mellom Granka og Kapp Verde:

 

Screenshot_2015-01-01-00-22-49.png.da427a104d49e61ac9c94e1da69653b1.png

 

Link to post
Share on other sites

Så litt av videoen. Selvfølgelig galskap å sette i gang med så lite kompetanse, men også deilig crazy. Veldig dumt hvis det hadde skjedd en ulykke, men mest sannsynlig går det bare ut over dem selv, og det meste går uanset bra her i livet. Jeg syns de er modige, og de får jo et eventyr uansett. Virker som de er lydhøre for gode forslag, så etterhvert kommer de kanskje mer inn her på forumet også, så da ønsker i hvert fall jeg dem velkommen og lykke til!

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 8 timer siden:

Redning ja. Realisme har de det?

Har sett op et par snutter de er flinke til å hive seg runt, Holland var for dyrt så det ble en tur ned til Spania før Norge.

Så hev de seg rundt og skulle seile langs kysten og svippe innom Polen for å ta noen turer Polen /Norge....................

https://www.facebook.com/sverre.a.nybraten/videos/686058242811362 

 

Var det her skipperen fikk nok?

 

Det er heldigvis en gammel video, fra før alvoret seg inn. Å i det hele tatt tenke på at de skulle "svippe innom Polen" for å "redde flyktninger" og til og med gjøre flere turer er jo det glade vannvidd. Som om ikke flyktinger fra Ukraina som har kommet seg til Polen har vært gjennom nok i tillegg skulle  bli utsatt for en fullstendig hasardiøs tur i en kalket grav av en båt med et totalt udugelig mannskap som oser av naivitet og manglende kunnskap.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håpet jo de skulle ha litt flaks etterhvert, men det slo ikke til.

Det siste de sa på søndag var at de skulle seile båten tilbake til utgangspunktet for å heve kjøpet.

Nå er det to dager uten oppdatering og blir litt bekymret for dem.

Håper lånekapteinen har kontroll og at det ikke har skjedd noe mer.

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, lurvetass said:

Håpet jo de skulle ha litt flaks etterhvert, men det slo ikke til.

Det siste de sa på søndag var at de skulle seile båten tilbake til utgangspunktet for å heve kjøpet.

Nå er det to dager uten oppdatering og blir litt bekymret for dem.

Håper lånekapteinen har kontroll og at det ikke har skjedd noe mer.

Får jo håpe de har skrevet kjøpekontrakt og at de har forsikring!  Om det juridiske ikke er på stell, kan man nok si at de har kjøpt katta i sekken

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 6 minutter siden:

Mener det var 27000 euro. Det sto visst i kontrakten at båten var klar for seiling, noe den jo ikke virker å være. Det er grunnen til at de vil heve kjøpet.

Ja han ville jo selge den for 200000kr på ene video.

Nu er jeg ikke sikker på hvor stor den er. Men er vel rundt 45fot kanskje. Å da får en vel ikke mye velholdt båt for den pris. Så må vel nesten være som forventet dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...