Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Javel, del videre på facebook og la historien leve videre der. Jeg mener fortsatt at denne tråden ikke hører hjemme på Baatplassen siden trådstarter åpenbart ikke deltar her lenger…..

Gode råd som kan gis her når uansett ikke trådstarter, og jeg har ikke sett noe som kan minne om gode råd i denne tråden. Mest kommentarer om å kjøpe øl og popcorn for å more seg videre med «historien»…….

Redigert av Ruby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HUff, da er det i gang igjen.

Olje i bunnen av båten og han aner ikke hva han skal gjøre så må ha mekaniker.

Ikke et ord om olje på motor var peilet.

Ikke noe snakk om service og når filter og olje var skiftet sist. Ikke noe om dieselfilter og om de har sjekket tanken. Men motoren starter.

Kan jo håpe det er søl etter sist service, men har vel liten tro på det.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Ruby said:

Siden trådstarter åpenbart holder liv i denne historien på facebook, så må du nok gi dine gode råd og innspill der hvis de skal nå frem……

Tråstarter har ikke logget på siden 25. april!  skjønner ikke vitsen med denne tråden! Totalt uinteressant når jeg har sett hvordan disse tenker og handler i forhold til båt, seiling, kunnskap, kjøp og salg!

Synes synd på de folka!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har gitt litt råd og tips på FB, men virker ikke som om det hjelper stort. Han er ikke kommet så langt at han har sjekket motoren visuelt ennå. Og olje/vann i kjølen ble oppdaget etter en uke ombord. Har vel prioritert viktigere ting som vifter og hetebølge da tenker jeg.😇 Ser med bekymring på hvordan dette går når de en gang kaster loss. Lite penger og null erfaring kan lett bli ganske trøblete. Må man ha hjelp til alle problemer ombord, kan dette lett bli dyrt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Mekaniker ennå ikke på plass for å se etter oljelekkasje, skal vist komme i morgen. Batteriene et tipp topp, og viser nå 12,87. Alle som har hevdet at de er dårlige, har feil. Har fått melding om at turen hjem er 2650Nm. eller der omkring. Blir en dryg tur sier han, men tviler på han har regnet på tidsbruk. Mr.X som skal hjelpe dem hjem, skal bruke deler av ferien på seilasen. Dette var siste nytt fra Franske Riviera😀👍

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea

Du glemte at de tok seg råd til en eller kanskje flere drinker på restaurant i solnedgangen i kveld.

For alt er jo bare kanon. De fikk jo handlet en kjølevifte(Summer Breeze) å myggenett, samt sandaler/caps. 

 

Å så det viktigste, de skal på skikkelig Seilerskole når de kommer hjem. Alt er bare Pang Pang å litt mer Pang

 

Virker jo å, som de tror at bare de får mannskap ned, så er turen hjem, omtrent gratis, når ellers tanken er fylt før avreise.

Nei dette kan bli moro å følge. 

Men blir jo ikke sjokkert, om det ender med salg av båt lenge før Norge, hvis ikke de får ned mannskap, å kanskje litt økonomisk hjelp.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 59 minutter siden:

Har fått melding om at turen hjem er 2650Nm. eller der omkring.

 

Det er mer enn 18 døgns seilas om de går hele turen sammenhengende og holder 6 knop i snitt. Noe som er ganske urealistisk.

 

Det tar nok minst dobbelt så lang tid, eller trippel tid om man skal vente på været og ikke slite seg helt ut underveis.

 

To måneder er et edruelig estimat på denne turen om man skal gjøre noe som helst mer enn å seile.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev Just now:

Det er mer enn 18 døgns seilas om de går sammenhengende og holder 6 knop i snitt. Noe som er ganske urealistisk. Det tar nok minst dobbelt så lang tid, eller trippel tid om man skal vente på vær og ikke slite seg helt ut underveis.

Å nu virker det jo ikke som de skal på land med båten først. Så ikke kjenner de tilstanden til alt under vannlinjen heller. Så er jo rene galskap å seile hjem på de vilkår.

 

Så fint å havne i dårlig vær på Biscayabukta.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ruby skrev On 18.7.2022 at 22.36:

Javel, del videre på facebook og la historien leve videre der. Jeg mener fortsatt at denne tråden ikke hører hjemme på Baatplassen siden trådstarter åpenbart ikke deltar her lenger…..

Gode råd som kan gis her når uansett ikke trådstarter

Når man starter en tråd for å be om hjelp er det jo naturlig at trådstarter oppdaterer tråden sin og forteller hvordan det gikk.

 

Jeg synes ikke det er noe galt i at tråden oppdateres av andre når trådstarter svikter.

 

Gode råd kommer frem hvis de bare gidder å lese. Og det kan jo hende de leser uten å være pålogget også. Eller at noen oppdaterer dem med tips fra Båtplassen.

 

Dessuten sørger tråden her for at gode hjelpere får med seg hva som skjer og gir tips på Facebook. Det hadde de neppe fått om tråden bare døde ut.

 

Mange båtinteresserte (inkludert meg selv) synes båtplassen er et greit sted å holde seg oppdatert på om båt, men uten at man dermed gidder å stadig sjekke på en om noen omtalt i en tråd for lenge siden har kommet seg noe videre.

 

Jeg kikket også på en video og den var langtekkelig med mye gåing rundt før å vise noe, men uten at de kom til poenget. Minnet mest om sånn det blir hvis man bare slenger et kamera over til en tilfeldig person og sier: "du er på direkte TV, fortell litt om et eller annet", og så tar med alt mulig rart uten redigering.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kommentert litt under videoene med råd og tips. Eneste de svarer er dem som synes de er helt rå, og fantastiske eventyrere. (Sikkert kjente fra innlandet) Var inne og gav dem et estimat på 2 måneder for turen hjem. Den fikk en reaksjon med latterfjes. Dem som har gitt råd ang. batteri og strøm, ble avfeid i går. I følge trådstarter er de helt topp, siden de lader på solcellene når han slår av alle viftene ombord. Så råd og tips er de ikke ute etter. Men god underholdning på høyde med «Norske Rednecks» er det😂

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 5 timer siden:

Var inne og gav dem et estimat på 2 måneder for turen hjem. Den fikk en reaksjon med latterfjes.

 

Om de synes to måneder er et for høyt estimat, vedder jeg ganske mye på at denne båten aldri kommer til å nå Norge.

 

Fart og distanse er ikke en mening, det er fakta. Det er fysisk umulig å gjennomføre turen på under to uker selv om de har frisk bris+platt lens absolutt hele veien uten stopp.

 

2650 nm er like langt som fra Gran Canaria til Barbados, og da seiler man rett frem, non stop, uten hindringer og med vinden i ryggen. Det er uansett en tur som krever mye planlegging.

 

Gjennom Europa stopper man gjerne i havner av og til for å hvile/overnatte, fylle proviant, vann og diesel. Med mindre man er hypp på å stå opp grytidlig hver morgen for å fortsette, og være innstilt på å seile uansett vær, vindstyrke og -retning, kommer ting til å ta tid. Slik er det bare, enten de liker det eller ikke. Det er ikke utenkelig at de må stoppe over lenger tid for å fikse noe på båten heller...

 

De fleste som tar slike turer har et ganske romslig tidsperspektiv, med mindre man er en erfaren delivery-skipper med klare mål og kunnskap.

 

Jeg har stor sans for eventyrere på happy-go-lucky-turer, men det må innebære en del realisme og ikke minst vilje til å ta inn over seg lærdom og høre på andres råd og erfaringer. Ignorerer man alle tips, får det gå som det går.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 5 minutter siden:

 

Om de synes to måneder er et for høyt estimat, vedder jeg ganske mye på at denne båten aldri kommer til å nå Norge.

Vil ikke vedde mot deg jeg.

Når de i tillegg er omtrent blakke. Så skal det ikke mye til før eventyret er slutt.

Å ennå er vel ikke mannskap bekreftet på vei.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Han sa i siste video at det var en som hadde ment de kom til å bruke 2mnd. på turen, og skjønte ikke hvordan jeg hadde regnet meg fram til det😳 Han mente han hadde hørt noen som klarte 3000Nm. på rundt 15 dager, så da regnet han med at de kom til å klare det på 13.

Gikk inn og kommenterte siste video, der han også fikk presentert den kompliserte formelen for å regne om distanse til tid😂 Jeg har regnet med en snittfart på 4knop, så får heller større fart være bonus. Flere som har kommentert nå, og oppfordret rimelig klart om å høre på de rådene de fikk.

De har ellers fått septik i toalettet, og tror kanskje at tanken er full. Kanskje de er inne på noe, etter over en uke ombord.


De har pågangsmot, men mangler det helt grunnleggende for å beherske en båt på langtur.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 42 minutter siden:

De har pågangsmot, men mangler det helt grunnleggende for å beherske en båt på langtur.

 

Jeg synes det er artig å få disse 'referatene'. 

Personlig tror jeg ikke de behersker hverken lang- eller korte turer. De burde vel ikke slippe taket i  brygga.

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke noen umulighet å bringe en slik båt til Norge selv om man baserer seg på å lære underveis. Det fordrer derimot at man har en anelse om hva man begir seg ut på, lærer seg sammenhengen mellom tid, fart og distanse, gjør litt research og ikke stresser av gårde.

All respekt til optimister som begir seg ut på slike prosjekt, men ingen respekt til de som bare kaster loss og "ser hvordan det går". Da får man seg fort en kalddusj når realitetene kicker inn. F.eks. at båten ikke går i 8 knop konstant, fordi man ikke gadd å finne ut av det.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å ikke tenker han over hvordan været kan bli i Biscaya. 

Er jo ikke just en kose plass når været endre seg fra vindstille til rufsete. Sjøl med en Svær moderne borerigg, så var ikke rufsete vær der noen kosetur.

Ikke vet de hvordan fremdrifts systemet ser ut under båten. Ikke vet de tilstand på ror.

Gjennomføringer+++ 

Folk med vet/erfaring ville jo ha båten på land, å gjennomgå alt grundigt før en legger ut på sådan tur.

Men her er det bare å komme seg bort fra havna så raskt som mulig.

 

Hadde ikke vært med de to så mye som 1nm med de holdninger de har.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...