Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Jeg holdt på å kjøpe en Beneteau 456 for et par år siden, men avsto pga grunnstøtingsskade som var ufagmessig reparert. Denne båten solgte for 800k. Så dersom de kjøpte en Beneteau 456 for 27k euro, kan de ikke forvente mye.

Båten de har kjøpt har også blitt ombygd, antakelig for å være mer egnet til regatta. Innredningen er revet ut, og den er ombygd til to ratt. Beneteau 456 ble ikke levert fra verftet med to ratt.

Jeg har mistanke om at megleren her har utnyttet uerfarne kjøpere. Denne type båt er vel noe av det siste som bør anbefales til uerfarne seilere som skal på langtur med bare to personer som mannskap - megleren burde frarådet kjøp.

Det ble nevnt i en av videoene at skroget til denne båten er lagd av "karbon og det stoffet som skuddsikre vester er laget av" (kevlar, antar jeg). Dette er ren BS, Beneteau brukte definitivt ikke karbonfiber og kevlar i skrogene sine på 1980 tallet.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 25 minutter siden:

Denne type båt er vel noe av det siste som bør anbefales til uerfarne seilere som skal på langtur med bare to personer som mannskap

Enig i det,

De burde hatt noen år på Mjøsa og lært seg å seile og navigere., det blåser mer en nok der til tider.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 53 minutter siden:

Jeg holdt på å kjøpe en Beneteau 456 for et par år siden, men avsto pga grunnstøtingsskade som var ufagmessig reparert. Denne båten solgte for 800k. Så dersom de kjøpte en Beneteau 456 for 27k euro, kan de ikke forvente mye.

Båten de har kjøpt har også blitt ombygd, antakelig for å være mer egnet til regatta. Innredningen er revet ut, og den er ombygd til to ratt. Beneteau 456 ble ikke levert fra verftet med to ratt.

Jeg har mistanke om at megleren her har utnyttet uerfarne kjøpere. Denne type båt er vel noe av det siste som bør anbefales til uerfarne seilere som skal på langtur med bare to personer som mannskap - megleren burde frarådet kjøp.

Det ble nevnt i en av videoene at skroget til denne båten er lagd av "karbon og det stoffet som skuddsikre vester er laget av" (kevlar, antar jeg). Dette er ren BS, Beneteau brukte definitivt ikke karbonfiber og kevlar i skrogene sine på 1980 tallet.

Ja ser jo med et raskt søk på nett at disse ligger fra ca 1/2mill å opp ute i verden. Så ja her har de nok kjøpt katta i sekka.

Å ja en så stor båt til 2 uten erfaring med stor seilbåt er jo ren galskap.

 

Spørs om kanskje båten har blitt reparert med Kevlar kanskje hehe For nei er vel ikke noen som bygget båter til alminnelige folk i dette på den tid.

Når i tillegg de har lite/ingen penger, så er jo et sådan billig prosjekt helt på tryna.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om kjølinnfestningen har vært vesentlig endret men Cheeki Rafiki, Beneteau First 40.7 er viden kjent som en båt som fikk fart på debatten om kjølkonstruksjoner på moderne båter.

 

https://www.pbo.co.uk/news/official-report-into-the-cheeki-rafiki-tragedy-21259

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 16 minutter siden:

Så ut som mye vann inn i båten.

ser vel bare at det bobler friskt et sted, litt unna ser det stille ut. Mulig det er en pumpe nedi der uten tilkopling til slangen. Det kommer vann ned masta og gjennom lekkasjer i dekk (?) så noe vann kan det jo være. får se hva neste video viser.

 

Snakker om hentetur fra hel....

det blir vel litt som man gjør det til... De har ligget til kai i flere uker, så at de starter med motor og elektrisitet som ikke virker tyder ikke på mange prøveturer.

Jeg så gjennom en tidelig video hvor båten nettop var kommet på vannet, og han filmer kartplotter og andre instrumenter fra 90-tallet og sier at alt her er nytt, så hva selger / megler har sagt og hva som står i annonsen hadde jo vært interessant å vite. Om de får hevet kjøpet / penger ut av selger så blir jeg imponert. Kjøper jeg russebuss fra 90-tallet og kommer tilbake en mnd etter og sier at jeg vil heve kjøpet så er vel ikke det en selvsagt ting.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At den båten lekker visste vel alle fra første stund. Spørsmålet er vel bare fra hvor, når og hvor mye...

Bobbler vel ikke, ser ut som det er flensen på akslingen som ligger å splasher i vannet.

Vedder en liter bunnstoff og en nygle på at det ikke finnes noe forsikring å skryte av her heller, om alt er planlagt med samme kvalitet..


Håper virkelig det går bra, det blir en dyr lærepenge den båten der..

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Code0 said:

men dette er vel ikke en 40.7?

Cheeki Rafiki var også 20 år nyere enn den båten våre venner kjøpte i Holland.

Årsaken til forliset var etter all sannsynlighet feilaktig/mangelfull reparasjon etter grunnstøting, og man skal ikke se bort fra at Jupiter også har vært på grunn. Kjøper man en 40 år gammel regattabåt som stikker 2.40 m dypt må man nesten regne med at den har grunnstøtt en eller flere ganger. 

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 3 minutter siden:

Kjøper man en 40 år gammel regattabåt som stikker 2.40 m dypt må man nesten regne med at den har grunnstøtt en eller flere ganger. 

Spesielt når nevnte båt ligger på kanalene i Nederland...

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Jaja nå forventer de at de skal selge vraket for 30000 Euro og kjøpe en langkjølet stålbåt for å unngå problemer... Spør du meg er dette beste alternativet:

https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=251824519

 

Fra spøk til alvor så skal de ta seilkurs og få med erfarne, så litt har de lært.

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...