Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Ikke bare lading, men de fikk ikke start igjen.

Etter kjøp av nytt startbatteri som heller ikke hjalp har nå fått start igjen.

Men om de fikk fikset ladeproblemet samtidig sa de ingenting om.

Blir helt nervøs av å følge med på dem.

 

Jeg turte ikke si noe om livbåten, men er enig med konklusjonen her. Mer badeleke for strandbruk.

-morten- skrev for 12 timer siden:

Det de omtaler som livbåt synes jeg likner på et leketøy/flytemiddel.  Ønsker dem all lykke til, men må si jeg er skeptisk! håper han som skal være med som kaptein har litt kunskap og har seilt før!

 

Krysser fortsatt fingrene for dem.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Ikke bare lading, men de fikk ikke start igjen.

Etter kjøp av nytt startbatteri som heller ikke hjalp har nå fått start igjen.

Men om de fikk fikset ladeproblemet samtidig sa de ingenting om.

Blir helt nervøs av å følge med på dem.

 

Jeg turte ikke si noe om livbåten, men er enig med konklusjonen her. Mer badeleke for strandbruk.

 

Krysser fortsatt fingrene for dem.

@lurvetass Hvordan følger du dem oppover, jeg ser ikke noe nytt på FB-siden deres?

Link to post
Share on other sites

Båten skulle hete Jupiter.

Men de har fokus helt forskjellig fra alt som har vært i hentetråder og hvordan man forbereder seg på langtur.

Etter at de hadde ladeproblemer og ikke fikk start igjen etter første etappe sa de bare at de hadde fått start igjen. Jublende glade, men ingenting om hva som hadde vært feil og om de hadde fått fikset ladeproblemene. 

I dag var de underveis igjen, men husket ikke hvor de var eller skulle. Det eneste var at det var noen kanaler. 

Men fortsatt kjempeglade og veldig fornøyde.

Virker som han som fungerer som kaptein og hjelper dem har kontroll og vet hvor de skal, men han sier lite i klippene de deler.

Fant et par klipp på youtube også: 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Helten din har fortsatt ikke gidde å kikke innom tråden han startet en eneste gang, for egen del er jeg glad det ikke er for mange slike her inne.

Haha!

Å kalle han helten min er vel å ta litt hardt i. Noe sier meg at han muligens har flere løse tråder å nøste opp i.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, dieselfan said:

Helten din har fortsatt ikke gidde å kikke innom tråden han startet en eneste gang, for egen del er jeg glad det ikke er for mange slike her inne.

Jeg blir uvell når jeg ser ledninger på kryss og tvers over motor og mellom komponenter slik som i motorkassen på denne båten! At ting som henger løst og usikkra ikke fungerer er ikke akkurat en overaskelse! De kjøpte nytt batteri, men det ble ingen endring! Som regel er det andre ting enn batteriet som det er noe galt med i slike anlegg som har veteranstatus og ombygget 5 ganger av ikke elektrikkere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Jeg blir uvell når jeg ser ledninger på kryss og tvers over motor og mellom komponenter slik som i motorkassen på denne båten! At ting som henger løst og usikkra ikke fungerer er ikke akkurat en overaskelse! De kjøpte nytt batteri, men det ble ingen endring! Som regel er det andre ting enn batteriet som det er noe galt med i slike anlegg som har veteranstatus og ombygget 5 ganger av ikke elektrikkere!

 

Båten fremstår ikke akkurat som det jeg ville kalt sjøklar. Og i tillegg til ledninger på kryss og tvers har jo et batteri stått løst på dørken i akterkabinen ved siden av motorkassa. Redningsbåten tør jeg ikke tenke på om de skulle få behov for.

Så her er det bare å krysse fingrene for dem og håpe det går bra. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, lurvetass said:

 

Båten fremstår ikke akkurat som det jeg ville kalt sjøklar. Og i tillegg til ledninger på kryss og tvers har jo et batteri stått løst på dørken i akterkabinen ved siden av motorkassa. Redningsbåten tør jeg ikke tenke på om de skulle få behov for.

Så her er det bare å krysse fingrene for dem og håpe det går bra. 

Ja som gammel Marinegast så la jeg merke til at sjøklareringa stod til stryk! veldig rotete med masse løse ting.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

For å sitere vår polarhelt Roald Amundsen:

 

«Seier venter den, som har alt i orden – hell kaller man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt å ta de nødvendige forholdsregler i tide – uhell kalles det.»

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg lar meg fascinere! 

De er jo kanskje vel naive, men de prøver jo. 

For noen er forberedelser en stor del av turen, mens andre bare vil komme av gårde. 

Jeg er dessverre stygt redd at de vil få en kalddusj når de kommer hjem og ser hva det koster å oppgradere en gammel 50 fots båt, men da har de prøvd i hvert fall. 

Det finnes andre som bruker mange, mange år på å utstyre den perfekte båten med back up for back upen men som tross dette ikke kommer sør for Tyskland. 

Vi er alle forskjellige og tur er vel det.

  

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Det måtte snu igår da de kom til en bru som ikke åpner lenger. Skal prøve en ny kanal idag, men sliter litt med dybden på kjølen. Det elektriske anlegget ombord virker også uoversiktlig.

Det virker som en hals overhode og går det så går det tur, uten å sjekke bruer og dybder på kanalene.

Tror de trenger hjelp til rutevalg, hvor er de i Nederland?

Uten penger så må de seile ca. 230nm Amsterdam -  Cuxhaven . 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jaggu måtte de snu og forsøke en annen kanal. Utrolig, og ikke noe hint om hvor de egentlig er.

Fortsatt ikke lading fra generator på motor så de bruker et lite bensinaggregat for å få strøm.

 

Planen er nå at rigg og kjøl skal demonteres og at dette også skal byttes. Så da skal de innrede båten på nytt i tillegg montere ny mast og kjøl. Da må de vel ha nye seil også så dette blir vel ikke helt billig? Eller er regatta mast og rigg de har nå mye verdt så de får solgt det?

Burde kanskje vurdert å kjøpe en ferdig båt og lært seg å seile, men det er jo litt seilt nå.

 

Hvis noen trenger litt flaks nå er det vel dem. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nå må dere legge av disse negative vibbene. Det er jo dette som er facinerende. Ta tjansen og hopp i det! En tysker vi hjalp for norn år siden har båten sin i Holland. Kjappeste ruta for han var noenogfemti landmil og da kom han ut i Lübeck. Så det er nokså lang tur før man kan begynne å seile.

Link to post
Share on other sites

Siste direktesending jeg så på. De gir opp og prøver å få hevet kjøpet. Båten var for dyp for 80% av alle marinaer, og var for stort prosjekt. Viktig med drømmer, men litt forarbeid kan nok gi billigere lærepenger. Håper det ordner seg, og at de får tak i en realistisk båt. En de både behersker og har råd til. Min erfaring er at man kan ikke måle båtglede i antall fot. Hadde like stor båtglede i min første 22fots seilbåt, som nå i litt større motorbåt😎

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...