Ole-Jacob Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Jeg ser poenget. Jeg tror det som villedet meg mest var den store papirforskjellen mellom mellom aksel- og propeller hk særlig hva gjelder KAD 300. Tar det jo egentlig for gitt at nevnte skal yte 300 hk på svinghjulet, men... Fint innlegg Ellen Marie. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Ser jo dette poenget når det gjelder D6 motorene... Det er nok en lite forskjell der også på effektreduksjon, men den er marginal... Det er jo det som er poenget her. Dette er jo marginale effektendringer vi snakker om på så små effekt differanser. Ser vi derimot på en D3 eller D4 motor med samme drev så blir effekttapet kun 6-7 og opp til 9 hk. gjennom det samme drevet.... Hva er årsaken til dette mon tro Etter denne forklaringen så skulle jo også disse tape 12hk.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Er det ikke slik at friksjonen - og derved effekttapet - øker når du påfører drevet større aksialkrefter - og større radialkrefter også for den saks skyld? Altså gitt samme turtall. Du utsetter jo lagerflatene for adskillig større krefter, noe som uungålig vil føre til større friksjon. Det må vel være grunnen til at de store motorene gir et større effekttap i hk enn de små, på samme drev. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Er det ikke slik at friksjonen - og derved effekttapet - øker når du påfører drevet større aksialkrefter - og større radialkrefter også for den saks skyld? Altså gitt samme turtall. Du utsetter jo lagerflatene for adskillig større krefter, noe som uungålig vil føre til større friksjon. Det må vel være grunnen til at de store motorene gir et større effekttap i hk enn de små, på samme drev. mvh tuffff Jeg er nok ikke uenig i denne konklusjonen.... men andre er nok det Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blanco Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 enig med deg der, men det er ikke motorene i seg selv som forårsaker effekttapet. De store motorene krever tyngre og grovere drev. Altså blir masse internt i drevene(grove lagre, tannhjul etc) en variabel i kombinasjon med hastighet på snurringen/omdreining. Små motorer har små lette drev og motsatt for de store motorene. Volvo har uten tvil vært flinkere til å få ned dette effekttapet i de nye store drevene sine enn det feks Mercruiser har vært på sine Bravo. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Må jo bare beklage overfor Kappteinen. Tråden din er jo gått helt opp i liminga, men sånn er det vel innpå her noen ganger.... M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Bitteliten Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Må jo bare beklage overfor Kappteinen. Tråden din er jo gått helt opp i liminga, men sånn er det vel innpå her noen ganger.... M/Y Ellen Marie Men litt - med trykk på litt - klokere blir vi. Vi må jo være verdens verste kunder for båtbransjen med den kunnskap vi har her. Slettes ikke så dumt Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 enig med deg der, men det er ikke motorene i seg selv som forårsaker effekttapet. De store motorene krever tyngre og grovere drev. Altså blir masse internt i drevene(grove lagre, tannhjul etc) en variabel i kombinasjon med hastighet på snurringen/omdreining. Små motorer har små lette drev og motsatt for de store motorene. Jeg trodde vi diskuterte dette med utgangspunkt i forskjellige motorer på SAMME drev -- the point being hvorvidt effekttapet er konstant (hk) eller varierende (prosent)? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blanco Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 ja hva var egentlig spørsmålet? Svaret burde jo etter hvert være klart. Effektapet har ingenting med hvilken motor som monteres på drevet. Det er drevet selv og ikke motoren som er problemet. Dette kan du lese lenger fremme. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
tuffff Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Jeg trodde vi diskuterte dette med utgangspunkt i forskjellige motorer på SAMME drev -- the point being hvorvidt effekttapet er konstant (hk) eller varierende (prosent)? Nja -det var det da. Mitt innlegg baserte seg på samme drev med forskjellige motorer. ja hva var egentlig spørsmålet? Svaret burde jo etter hvert være klart. Effektapet har ingenting med hvilken motor som monteres på drevet. Det er drevet selv og ikke motoren som er problemet. Dette kan du lese lenger fremme. Hvis du har to like drev og setter to motorer med forskjellig størrelse på - feks 150 og 300 hk og gir drevet med den store motoren tilsvarende større propell - og kjører begge to med fullt jern, så vil jo aksialkreftene fra propellen med den store motoren være mye større - med større friksjon og større effektap i hk - ikke nødvendigvis i % - som resultat. Dette er da enkel mekanikk - er det ikke? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Jovel, tuffff, men blir det ikke da et prosentvis større effekttap, alt etter størrelsen på innputtet effekt? Mulig at dette er en meningsløs diskusjon ... men noe får man da fordrive tiden med mens den djevels nedbøren kommer i fast form Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
tuffff Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Ja, nå snør det ikke her akkurat nå. Strålende sol og rundt nullføre. Diskusjonen kan vel godt være meningsløs, men den kan jo være morsom for det?? Det kan vel bli større %-vis tap, men ikke nødvendigvis. Hvis 150 hk mister 15 hk i drevet og 300 hk mister 25 hk i drevet så blir det jo %-vis mindre tap med større motor. Det her kommer jo litt an på drevets oppbygging. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Intertessant debatt for en lite motorkyndig båtmann. Konklusjonen jeg har trukket så langt er at jo mindre motor, jo mindre effekttap. Hvordan kan det ellers forklares at null motor gir null effekttap (effekt inn=effekt ut)? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Hvordan kan det ellers forklares at null motor gir null effekttap (effekt inn=effekt ut)? Har du ingen effekt så kan du jo ikke få et effekttap - så lenge effekt ikke måles i negative tall. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt -25 hesters motor i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 null motor gir null effekttap (effekt inn=effekt ut)? Det jeg mente ovenfor, var visst ikke helt riktig sagt ... pølesfingrene løp fortere over tastaturet enn tanken skred frem. Meningen var (tor jeg ) at hvis tapet i hk varierer med innputtet effekt, så må man måle tapet i prosent. Antakelig så jeg ikke helt hva tuffff skrev ... altså at tapet kan bli lavere med større motor. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
kes Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Har du ingen effekt så kan du jo ikke få et effekttap - så lenge effekt ikke måles i negative tall. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt -25 hesters motor i hvertfall Åhhhhhhhh - silly me!!! Men - hva hvis du kjører full fart forover og båten går akterover, da må det vel være minushester et eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Åhhhhhhhh - silly me!!! Men - hva hvis du kjører full fart forover og båten går akterover, da må det vel være minushester et eller annet sted? Ja - eller feilkobling av gearvaieren eller en j....... motstrøm!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2005 Link til dette innlegget Svart 29.November.2005 Hk er jo arbeid/tid. Tilført arbeid kan jo gjerne oppgis med negativt fortegn... Har du f.eks en vannturbin i båten som produsere energi så kan du jo oppgi den med negativt fortegn om du betraker forbrukt energi som positiv da.. Men nå er vi vel langt unne det opprinnelig spørsmålet om NB 1160 Fly, men skitt au... noe skal man da gjøre på jobben også mens vår herre bekler moder jord med noe hvite greier Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 30.November.2005 Link til dette innlegget Svart 30.November.2005 (redigert) Det drøyde litt, men da fikk jeg svar av en som jeg anser som kompetent til å besvare dette med tap i et drev. Kan nevne at han bl.a. konstruerer drev (av en litt annen type enn 290 etc). Kort hva han skrev: Drevkreftene øker med økt moment. Dette gir økt friksjon i fortanningen og dermed økt tap. Tapet øker proporsjonalt med med belastningen. Det betyr at hvis man setter inn større motor, beholder utveksling og setter på større propell (dia og stigning) så vil tapet øke. Tapet i HK er dermed ikke konstant selv med samme turtall inn på samme drev hvis momentet er forskjellig. Redigert 30.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 30.November.2005 Link til dette innlegget Svart 30.November.2005 altså det som tuffff er inne på i sine innlegg. Jeg bøyer meg. Da kan vel denne debatten avsluttes og vi kan gå tilbake til å synse vedr. +/- NB 1160. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Skipper Worse Svart 30.November.2005 Link til dette innlegget Svart 30.November.2005 Ergo est Mor Nille en sten, og tapet må regnes i prosent. Da er vi ferdig med det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2005 Link til dette innlegget Svart 30.November.2005 Ergo est Mor Nille en sten, og tapet må regnes i prosent. Da er vi ferdig med det. Som om jeg skulle sagt det selv Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2005 ...men drevene, de var ikke blitt særlig mer effektive. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
aardin Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Hva med Tresfjord Atlantik 37?? Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Kapteinen - har du bestemt deg? Jeg falt veldig for NB'en på båtutstilling i fjor og er nysgjerrig på om du har falt ned på denne...? ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.