Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

På tur til øvelse i beherskelse av nattlig navigasjon i dag, var Hangarskibet på en sjelden snarvisitt til Bergen havn. Den tilstundende høitid har allerede foranlediget bepyntelse av byens severdigheter, lokalt omtalt som underverker:

 

Bilde

 

(Bildet er tatt med mobiltelefon)

 

Det var nattåpent i byen i dag, for at handelsstanden allerede nå skal få utsuget av byens innvånere hva der måtte befinne seg i setlebok og på bankkonto og kredittkort. :rolleyes: Hangarskibets kommandør valgte da viselig å ikke legge til kai. Selv om kveldens mannskap var mer enn klar for en bytur ...

 

Andre båtmennesker hadde dog helt andre ideer. På vågen var det noe i retning av 30 lystfartøier av forskjellige avskygninger. Flere seilbåter, et par lett tilårskomne klassiske skjønnheter fra Princess, noen mer moderne "kle på deg lugaren"-norske 30-fotere, en trebåt, en stålbåt, en Skorgenes 330 (!) og en Nor West 900 (hører du, Astor?). Alle tydeligvis på overnattingstur til dette kulturens og handelens Mekka og Medina.

 

Altså: Selv når første søndag i advent står for døren, bedrives det båtliv på godt gammeldags vis her i det milde vestlandske klima. :yesnod::yesnod: Sannelig er det godt å kunne nyte bølgenes nærmest kjærtegnende vugging året rundt...

 

Skal tro hva som skjer til jul og nyttår??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg var en tur til Sætre (Astors hjemmehavn) forrige helg.

Da lå vi en 6-7 båter der for overnatting.

Båten ligger klar til bruk den, men det skal inrømmes at

overnattingsturene blir mer og mer væravhengig utover

i vintersesongen.

mvh

giver

Du, jeg og en og annen "slenger"er unntakene som bekrefter regelen, giver. Vi er sørgelig alene syns jeg.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Båten er til for og brukes og ikke stå på land . Kansje ikke mulig i hele landet men slik vinteren er her på østlandet er det bare hærlig og være utpå . Drømmen er en lukket båt , slik at det er enda bedre for vær og vind . Kan jo bli litt rått men det er det jaggu om sommer'n også .Webasto og godt humør da er mye gjort , men nå må jeg i båten hakke vært der på 2 dager , ikke bra for sjelen det og være så lenge borte fra den .

 

Idag er været nesten helt topp 5 grader men blåser litt men pytt pytt ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tro jeg må få fingeren ut og få skaffet meg en farkost i sjødyktig stand og med et pålitelig fremdriftsarrangement som kan fortøyes i Mølstrevåg :sailing: ... Driver nå og kikker litt på annonsemarkedet i Haugalandsområdet... Hadde planlagt å vente til over nyttår med kjøp, men spørs om jeg klarer å vente så lenge.... Abstinensene er veldig sterke for tiden...og jeg sliter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Er stadig innom båten i Frognerkilen :smash: . Jeg angrer litt på at den ble pakket inn så brått i slutten av Oktober. Riktignok har det vært endel dårlig vær men innimellom hadde det fint vært mulig å ta en tur.

 

Neste år blir det et noe enklerer arangement med et par små presenningslapper slik at det er mulig ta seg en tur en gang i blandt.

 

Det har såvidt vært litt issørpe i Frognerkilen men ikke antydning nå.

 

Båten er lukket og varmeapparatene blir optimalisert i disse dager. (Bruk av uteluft og isolasjon av varmluftslanger samt flere varmepunkter).

 

Joda, jeg har lyst til å forlenge sesongen!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

vinterbåtbruker med Bitteliten IV. Jeg er mest redd for frostskader og fuktskader. Er det ubegrunnet?

Kortversjon: Ja. Det krever selvsagt mer tilsyn og gir mer angst. Men du får jo igjen tifold. Båtlivet om vinteren kan være aldeles fantastisk. Fra i går til i dag lå det i alle fall 10-15 båter på Bergen havn (var inne med QB og Chrapyler for å se feuerwerks, i careten, dessverre). Det var et særdeles koselig syn, btåer på rekke og rad med lys på i salongen og lykelige båtfolk om bord. :yesnod:

 

Til det praktiske: Det er tre ting som må passes på. Sirkulasjon, temperatur og snø. Tenk over det. Det er slett ikke komplisert. Et par ovner i lugareneog kanskje en frostvakt i kjelleren. Det skal ikke mere til. Så må du bare nedom for å koste bort snø.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei alle andre som nyter sjølivets gleder! :sailing:

 

Her oppe på Mørekysten har det vært et knall vær idag, håper på like fint vær imorgen så vi kommer oss ut på "bøljan blå" igjen!

 

Pyrobyssa står på - slik at vi kommer til varm og god båt imorgen!

 

Jeg har "i smug" kjøpt inn Juletallerken-utgaven av Fjordland, så da skal vi kose oss i en fin uthavn!

 

Skal også sikre oss et godt fiskemåltid til å koke på kvelden........, nam-nam!

 

Ha en fin utflukt alle sammen! :sailing::wink::seeya:

 

ShipO'Hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kortversjon: Ja. Det krever selvsagt mer tilsyn og gir mer angst. Men du får jo igjen tifold. Båtlivet om vinteren kan være aldeles fantastisk.

Til det praktiske: Det er tre ting som må passes på. Sirkulasjon, temperatur og snø. Tenk over det. Det er slett ikke komplisert. Et par ovner i lugareneog kanskje en frostvakt i kjelleren. Det skal ikke mere til. Så må du bare nedom for å koste bort snø.

Høres definitiv ikke avskrekkende ut. Må jo da ha på landstrøm hele tiden - så da har vi jo strøm på batteriene, kald hvitvin i kjøleksapet og varme i lugaren. Hva med is i vannet?
Link to post
Share on other sites

Må jo da ha på landstrøm hele tiden

Ja, hva er ellers poenget med landstrøm? :confused:

 

Hva med is i vannet?

Den er litt verre. Den er jo mer eller mindre avhengig av geografi. Den eneste løsningen jeg kan se som er absolutt bankers og som jeg kan innestå for, er å flytte til Verdens Navle. Skal klare å skaffe deg en bås i Dolviken. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den er litt verre. Den er jo mer eller mindre avhengig av geografi. Den eneste løsningen jeg kan se som er absolutt bankers og som jeg kan innestå for, er å flytte til Verdens Navle. Skal klare å skaffe deg en bås i Dolviken. :yesnod:

Det hadde vært noe det - for deg altså. Er redd for at det vil sette i gang "nåmåvibarebyttetilnybåtoggjerneenWindy" syndromet ganske så raskt.

Vi har noen båter som tåler saltvann om vinteren i havna vår. Snakket med en av de - hun har varme på - og det er alltid 1-2 cm åpent vann rundt båten hennes sa hun. Også var det varmt og tørt ombord også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle andre som nyter sjølivets gleder! :sailing:

 

Her oppe på Mørekysten har det vært et knall vær idag, håper på like fint vær imorgen så vi kommer oss ut på "bøljan blå" igjen!

 

Pyrobyssa står på - slik at vi kommer til varm og god båt imorgen!

 

Jeg har "i smug" kjøpt inn Juletallerken-utgaven av Fjordland, så da skal vi kose oss i en fin uthavn!

 

Skal også sikre oss et godt fiskemåltid til å koke på kvelden........, nam-nam!

 

Ha en fin utflukt alle sammen! :sailing::wink::seeya:

 

ShipO'Hoi!

 

Noen som vet hvordan man skal ordne seg. Det med Fjordland var et smart trekk. Greit hvis man skal overaske litt i smug.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er redd for at det vil sette i gang "nåmåvibarebyttetilnybåtoggjerneenWindy" syndromet ganske så raskt.

Vet ikke det, egentlig. Skorgenes-båtene ligger på neste brygge, absolutt lekre saker, særlig 430'en. Men det er ingen som er smittet hittil. Så vi tåler vel en Windy skulle jeg tro. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jøss. Så på TV2 nyhetene at det ble sendt opp voldsomt med nødraketter utenfor Bergen havn i kveld. Det skulle vel aldrig være Worse som måtte ty til distress fordi han hadde gått tom for conjac og sigarer der oppe på fly?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her i Grenland er det ikke så mange fritidsbåter å se på vinteren, selv om Skienselven og Frierfjorden er isfri hele året - heller ikke jeg er på vannet. MEN....hva er eventuelle ting jeg må hensynta før jeg bestemmer at jeg neste år lar båten ligge over vinteren, og kun tar den opp noen dager for skraping og nytt bunnstoff våren 07?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jøss. Så på TV2 nyhetene at det ble sendt opp voldsomt med nødraketter utenfor Bergen havn. Det skulle vel aldrig være Worse som måtte ty til distress fordi han hadde gått tom for conjac og sigarer der oppe på fly?

...eller muligens tom for blondiner? :wink:

 

Eller at det er blondinene som gikk tomme???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...