Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Et nydelig vintervær også på Hurum-landet. Sol og blant vann. Det var til tider vanskelig å holde oppe konsentrasjonen og ikke starte opp Perkinsen i dag.

 

VHF-antennen til AIS er på plass. Litt snekkerarbeide er utført, samt demontert endel takplater for ¨få inn kabler mm. Setter samtidig opp en TV-antenne med forsterker i tilfelle en flat-TV kommer på plass. Men alt tar tid. Tirsdag er det på`n igjen. Morro når man ser raskt et resultat.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er mye sel i fjorden om dagen. De som driver med aktivt fiske er lite glade i disse sjøens sjarmører. Det påstås at en velvoksen sel spiser rundt 50-70 kg fisk i døgnet. Det merkes på garna når selen er i farvannet.

 

Også nær Sandspollen og rundt Sætre er det de siste dagene sett sel. En sjelden gjest her inne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal du på julebordet, altså?

:nonod: Dessverre så blir det ikke tid til det. Nei, skal til Viksund med båten i romjula. Alf Hansen skal komme ned da og montere kalesjen samt at Viksund skal se på vibrasjonene jeg har i drivverket. Mener det må være noe galt fatt. De har sett på det en gang før, men denne gangen må det tas en skikkelig gjennomgang så vi får bukt med det en gang for alle. Håpe mitt er at aksling, propell, flens og hylse blir sjekket for ubalanse da motoren nå er opprettet på nytt to ganger uten synlig bedring. Hvis alt da er som det skal så vurderer jeg å sette inn en CentaFlex kobling. Ikke billig, men tror det må til for å få roen rundt dette. Holder vel en knap på at det er flensen selv, men vi får se...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Juletreet er på plass i frontvindu på Astor. Møtte en av kara på brygga som sto og tittet. Jeg gløttet på kalsjen og han sa: Jammen koslig dette. Skal til Drammen i morgen og kjøpe et jeg også. Det er liksom som de andre er litt redde for å være først. Redd for hva de andre sier.

 

Nåja, Astor skal ha sitt vesle juletre i vindu fram til nyttårshelga er over.

 

I dag ble det lakking av en liten tilje og salongbordet i midtkabinen. Epifanes mattlakk. En liten varmovn har holdt lunken i hele dag. I kveld var det så godt som tørt. Dette var andre strøket. Ett til så er jeg fornøyd. Det er tross alt mattlakk, så jeg trenger ikke tenke på høyglansen her.

 

I morgen er det Biltema som for noen klingende mynt i kassa. Tre messing leselamper skal kjøpes inn for å bedre belysningen i midtkabinen. Jeg har allerede kjøpt en for å få fruens godkjennelse. Hun var enig at det trengtes mer lys. Flatskjermen ble også prøvet. Kjøpte feste for den på Svinesund i dag. Under halv pris av her hjemme. Fire typer veggfester hadde TV-Boden å tilby.

 

Tirsdag er det ny økt i båten. Torsdag blir det rydding. Fredag blir det kanskje mulighet for en fisketur. Godt med en ekstra fridag. Så er klart klart til nyttårsturen. Bare ikke isen legger seg. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er i båten nesten hver dag, nå om vinteren også ja. Det blir for det meste litt flikking og mekking, det blir jo så tidlig mørkt for tiden. Nå har jeg trukket dasjbordet med mørk skai, for å fjerne reflekser i ruta. Rekner med at nattseilas kanskje kan grjennomføres nå. Har ellers mange prosjekter på gang nå i vinter. Jeg går inn for å gjøre unna alt om vintern, slik at sesongen kan brukes på sjøen. :cool:

Link to post
Share on other sites

Så er klart klart til nyttårsturen. Bare ikke isen legger seg. :headbang:

Skal vel tykk is til før du gir deg vel , tar 10cm med Sandviken uten problem . Men er sikkert ikke lurt og ragge rundt i men for og komme ut av havne er det null problem , folk har gjort det i alle år her iværtfall .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder fra min 45 nmil tur i dag, det var i perfekt vintervær på vestlandet og utallige muligheter til flotte bilder, nå ligger båten godt fortøyd hos Viksund og venter spent på ny kalesje som skal monteres i romjula en gang.

 

Det eneste som var litt skår i gleden var isen som lå utenfor Strusshamn. Hmmm. Hva gjør man når man har gått såpass langt. Jo vi koblet inn sluregearet og gikk sakte gjennom isen. Den var kanskje bare 1-2 ca tykk, men så ut til å være skarp (klar) noen steder. Kunne ikke se noe særlig på skroget etterpa, litt bunnstoff var nok gått vekk, men hvor skadelig er egentlig det å gå i is med plastbåt? Dette har vel tema ifbm bildene fra Astor, men konkluderte vi noe??? Tror nok båten overlevde denne gangen, men gøy er det ikke...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder fra min 45 nmil tur i dag, det var i perfekt vintervær på vestlandet og utallige muligheter til flotte bilder, nå ligger båten godt fortøyd hos Viksund og venter spent på ny kalesje som skal monteres i romjula en gang.

 

Det eneste som var litt skår i gleden var isen som lå utenfor Strusshamn. Hmmm. Hva gjør man når man har gått såpass langt. Jo vi koblet inn sluregearet og gikk sakte gjennom isen. Den var kanskje bare 1-2 ca tykk, men så ut til å være skarp (klar) noen steder. Kunne ikke se noe særlig på skroget etterpa, litt bunnstoff var nok gått vekk, men hvor skadelig er egentlig det å gå i is med plastbåt? Dette har vel tema ifbm bildene fra Astor, men konkluderte vi noe??? Tror nok båten overlevde denne gangen, men gøy er det ikke...

 

Man fornemmer at dette ikke er riktig, men merker på skroger uteblir, heldigvis.

 

Har blitt mange turer gjennom isen i vinter. Og fortsatt blir det nok noen turer til.

 

TINE II og flere kjente har gjort dette i årevis. Viktig å slakke ned når man kjenner isen skrape mot skroget.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder fra min 45 nmil tur i dag, det var i perfekt vintervær på vestlandet og utallige muligheter til flotte bilder, nå ligger båten godt fortøyd hos Viksund og venter spent på ny kalesje som skal monteres i romjula en gang.

 

Det eneste som var litt skår i gleden var isen som lå utenfor Strusshamn. Hmmm. Hva gjør man når man har gått såpass langt. Jo vi koblet inn sluregearet og gikk sakte gjennom isen. Den var kanskje bare 1-2 ca tykk, men så ut til å være skarp (klar) noen steder. Kunne ikke se noe særlig på skroget etterpa, litt bunnstoff var nok gått vekk, men hvor skadelig er egentlig det å gå i is med plastbåt? Dette har vel tema ifbm bildene fra Astor, men konkluderte vi noe??? Tror nok båten overlevde denne gangen, men gøy er det ikke...

har du båt med drev?

Isåfall er det bare å glede seg til det er nok is til at skroget ligger oppå, og kun drevet stikker ned i vannet.. Det er ARTIG! Blir en råk på 50-100cm bak båten :)

Link to post
Share on other sites

har du båt med drev?

Isåfall er det bare å glede seg til det er nok is til at skroget ligger oppå, og kun drevet stikker ned i vannet.. Det er ARTIG! Blir en råk på 50-100cm bak båten :)

Tror ikke eg tørr dette med min drevbåt. Var selv ute på å kjørte i is i dag, og håper det gikk bra. måtte rygge ut av båtplassen i is, men regner med det gikk greit med drevet? Var ikke tykt, så eg tror det gikk bra. Men er belgene utsatte?

 

Hadde iallfall en kjempefin tur ut til kysten i dag. Ble totalt 65nm.....

 

Nokre bilder:

Volvoen startet, selv i 2 minus...

Bilde

 

Ikkje en båt på sjøen på veg ut fjorden (25nm). savnet defrosteren som eg ikke har koblet opp enda:

Bilde

 

Eneste båt på Silda gjestehavn. Hadde igrunn tenkt å kjøre ytre led forbi Kråkenes fyr tilbake, men var redd det skulle bli mørkt...

Bilde

 

Et trist syn som møtte oss da vi kom heim. En Alfa 24...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Nokre bilder:

Volvoen startet, selv i 2 minus...

 

 

Ikkje en båt på sjøen på veg ut fjorden (25nm). savnet defrosteren som eg ikke har koblet opp enda:

 

 

Eneste båt på Silda gjestehavn. Hadde igrunn tenkt å kjøre ytre led forbi Kråkenes fyr tilbake, men var redd det skulle bli mørkt...

 

 

Et trist syn som møtte oss da vi kom heim. En Alfa 24...

 

 

 

 

 

--------------------

 

Mvh

Eystein Dvergsdal

Jeg får ikke sett bildene dine...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det var rart.... Eg ser de. Kan det ha noe med at eg ikkje lasta dei opp på baatplassenserveren, men på http://www.picpile.com ?

Nå ser jeg dem. Fine bilder og forstår at du savner defroster nå på denne årstiden... Selv om jeg har både defroster og varmeapparat så fikk vi noe dugg på veien mot Bergen. Tre mannfolk og alle luker skalket gri dogg tross at både varmer og defroster stod på. Litt åpning på luka og et vindu så forsvant det fort...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For meg blir det ikke de lange turene, men noen timer blir det da hver dag. Mye bilder, mindre fisk. I dag var palen villig, men klok av skade stoppet jeg da jeg hadde nok til en fiskesuppe som serveres i kveld. Familien tenderer til å innføre restriksjoner (fiske- og leveringsstopp) når det blir mer enn tre fiskemiddager på rad.

 

Slike bilder som dette, tatt i dag, er gode å ha i lange møter om vinteren!

 

 

Bilde

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Finnes det forresten noen fortøyningstau som ikke fryser og blir stive? Eller kan man smørre på de med noe slik at de ikke fryser?

Slet litt med dette i går. Måtte tilslutt til med vann for å tine de. Men dette er jo ikke helt bra da det kan bli ganske glatt...

Har ikke hørt om det, men fester du tauet med en form for knute eller har du løkker? Jeg har store løkker med god klaring når jeg tar dem av og på og har ikke noen problem selv om de har frosset. Bruker "polyester slike" (tror det er det) og passer på at det ikke blir vått når jeg legger det på uteliggeren. Alt dette har du sikkert tenkt på....

 

Ser nå at bildene dine ikke kommer fram på jobb-pcen. Her er det tydeligvis noen restriksjoner ute og går...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...