Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Det skulle vel aldrig være Worse som måtte ty til distress fordi han hadde gått tom for conjac og sigarer der oppe på fly?

Må nok skuffe deg, rem! Var i byen, men transporterte Deksgutten og familiens blondiner pr. karet. Fikk i alle fall bivånet fyrverkeriet. Meget bra saker. Til nyttårsaften er planen å ta båten inn for å se fyrverkeriet ved midnatt. Besparelsen på raketter etc. godskrives diesel- og cognac-budsjettet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Er stadig innom båten i Frognerkilen :smash: . Jeg angrer litt på at den ble pakket inn så brått i slutten av Oktober. Riktignok har det vært endel dårlig vær men innimellom hadde det fint vært mulig å ta en tur.

Jeg var en tur til Oslo i går og kjørte forbi havnene ut mot Sandvika. Fatter ikke at folk tar opp båtene før jul. Det er jo på etterjulsvinteren isproblemene slår til. Generelt tror jeg folk er litt for raske å ta opp båtene sine. Dere går glipp av mye båtliv. I indre Oslofjord er det jo null vind, sammenlignet med f.eks. de jærske strender. Båtsesongen kan nok forlenges med et par måneder uten problem. Tror rutinene er mye innarbeidet gammel vane, eller er jeg for hovmodig med dere nå?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

. I indre Oslofjord er det jo null vind, sammenlignet med f.eks. de jærske strender.

Vel - ikke ta så hard i da. Det er målt 25 m/sek flere dager i Værlebukta i Moss i oktober/november. Ganske rufsete egentlig. Men høsten har vært fin den. Nå gleder vi oss til snøfresing Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Bra for deg, da, at det ikke er fra kalesjen på en viss sportscruiser du skal frese snø!

Du vet - den kallesjen er så sterk så sterk. Dessuten har Sportscruisere smekre, buede linjer - i motsetning til Hangarsib. Så snøe glir av - omtrent som bl..... Sorry - kan ikke nenve ordet - har lovet et par andre å slutte med det
Link to post
Share on other sites

Du vet - den kallesjen er så sterk så sterk. Dessuten har Sportscruisere smekre, buede linjer - i motsetning til Hangarsib. Så snøe glir av - omtrent som bl..... Sorry - kan ikke nenve ordet - har lovet et par andre å slutte med det

Ok, da er i hvertfall ikke snøtyngden noen unnskyldning. Litt vind kan man enkelt gardere seg mot med enkle grunnleggende sjømannskapsprinsipper. :wink:

 

PS. 25 m/s i Moss tar ikke like mye som 25 m/s på Nord-Jæren. Bare kom over så skal du få merke det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vel - ikke ta så hard i da. Det er målt 25 m/sek flere dager i Værlebukta i Moss i oktober/november. Ganske rufsete egentlig. Men høsten har vært fin den. Nå gleder vi oss til snøfresing

Det ble visstnok målt opp i 30m/s i kastene på herbern. (vindinstrumentet på en båt her ute, vet desverre ikke hvem det var)

Og over 20m/s har det vært en del ganger ja, var noen dager det blåste heftig..

 

Men vind er da bare fint!

Link to post
Share on other sites

PS. 25 m/s i Moss tar ikke like mye som 25 m/s på Nord-Jæren. Bare kom over så skal du få merke det.

Har de lengre metere på Jæren da eller??

 

Foresten sa syntes jeg det har blåst noe helt forj.... her i søndre Vestfold også så Det er mulig meterne er noe lenger her en i Moss

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Har de lengre metere på Jæren da eller??

 

Foresten sa syntes jeg det har blåst noe helt forj.... her i søndre Vestfold også så Det er mulig meterne er noe lenger her en i Moss

ALt er lengre i Østfold enn Vestfold - det burde dere vite som har så vakker utsikt :lol:

Det har jo blåst mye Syd/Dys Øst i høst, og den tar godt inn Værlebukta. I Sandefjord og Tønsberg må vel vinden mer mot Vest før den tar skikkelig?

Link to post
Share on other sites

Thor: Det var vel sjenerelt for oktober og november vindens hastighet var referert til.

På våre bredegrader, thor, blåser det vel aldri anet en en god fønvind. Men i Østfold derimot....

Ad. avstanden til Strømstad, så er det båre 6 km for mitt vedkommende.

+ en liten hyggelig båtur hvor man kan promenere blant Cognacer og Sigarrer og fylle opp en ørliten julekurv til far for et lite klekkelig beløp.

Bringer man kjøretøy med seg må man i tilegg huske pass så man slipper inn i den siste sovietstat (les-Østfold) igjen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Her ute, midt mellom Vestfold og Østfold har vi det som plommen i egget. Vil ikke bytte med noen av dere.

 

Dagen i dag, blikk stille vann og godlyd fra Perkinsen. +23 grader i hytta. Hva mer kan man ønske seg?

 

Det er herlig, selv på lukket avdeling. :lol:

 

Ute lå gutta å dro torsken rundt Oscarsborg, mens Astor prøvde den nye kartplotteren.

 

Har anskaffet WinChart NautiQ med C-map. Måtte bare ut å få testet det ut. Fungerer glimrende. Nå gjenstår innstallasjon av AIS så blir alt perfekt. Kan også leveres med overlay fra radar, men regner med at min gamle Furuno (1700?) ikke har funksjoner for dette. En fordel med dette kartprogrammet er at jeg kan ligge på to kartbilder samtidig. Inn og ut-zoomet.

 

Pulsen var lav og god etter en herlig tur på fjorden. Skjelefred!! :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet hjem fra å ha sjekket båten.

Motoren starter og går fortsatt.

Var forresten på samme sted som Worse i går....

På vei inn til vestlandets hovedstad ble vi stående i en endesløs kø. 3 filer var stappfull med biler som skulle samme plass, parkering.... Farten var omtrent like høy som en sjøstjernes.

Vel, som de vennligsinnete båtfolkene vi er, slapp vi inn kjøretøy fra høyre og venstre. Vi smilte og de smilte tilbake. 3 biler ble til 4 som igjen ble til 5 som igjen ble til 6. Litt murring i bilene bak, men vi er jo overbærende når vi nærmer oss tiden hvor 15-20 års gamle nålebusker full av overvintrende innsekter skal draes i hus. Tiden hvor brannmestrene landet over går med konstant løs mage med tanke på alle reodor løsningene som skal tennes.....

Vel, i speilet registres så en mørk doning som skiftet fra høyre, via midten, til venstre felt. Frem og tilbake, frem og tilbake. Da kjøretøyet kom nærmere viste det seg at den var av nyere dato og hadde rullet ut av samlebåndet i samme land som de som avla oss et 5 års besøk på 40 tallet.... :lol:

Tilslutt hadde denne kareten med innhold kommet seg helt opp på siden av oss!!!!

Helt ufattelig at han har klart å smette inn i så mange luker før bilene bak klarte å reagere..

Vel, problemet nå var at han hadde endt i et felt som gikk til høyre i første lyskryss, mens han skulle rett frem. At alle vi andre og hadde samme ærend var nok overhodet ikke i hans tanker. Selgerblikket begynte usikkert å gå mellom oss og den utspjåkete blondinen i setet på hans høyre side. Mens vi sitter der og venter registreres en verbal morsomhet i bilen ved siden av som de begge smilte av, samt en håndbevegelse til sin co pilot som tydelig fortalte at han skulle inn foran oss, bare se hvordan det gjøres. Så skjer det katastrofale: Det blir grønt lys rett forut og bilene beveger seg igjen.

Sjefen som sitter i førerstolen denne dagen har i all stillhet registrert denne godslige luringens iherdige innsats til å forsere den lange køen. I løpet av et par hundredels sekund taes en sjefsavgjørelse totalt uten sidestykke og uten et ord: Første gear, koblingen ut, samtidig som det gies gass, 135 illsinte bensinhester brøler, deretter koblingen inn og i andre gear. Selv ikke martin fra Tana hadde tatt denne starten. Denne ufattelig koselige bilføreren som har forsert en kø på 35-40 biler ved å hoppe inn i lukene som oppstod når bilen foran flyttet på seg noen meter ble nå satt sjakk matt. Det jubles i bilen bak. Han ble nå slukøret stående og vente på neste vennlige bilist silk at han kunne komme seg inn der han skulle: Parkeringshuset. Hvordan kunne vi gjøre dette mot han? Vi må jo huske på at alle andre som stod i køen kun var ute på en liten kjøretur sånn bare for å få dagen til å gå. Ved ren og skjær tilfeldighet hadde samtlige stoppet opp akkurat der vi stod.

Da bilen var vel parkert smilte sjefen bredt for seg selv, synes og jeg hørte en ørliten, Yess. :yesnod:

Akkurat den samme kommentaren ble en gang tidligere hørt da vi var de aller siste til å få en sofa som var på tilbud.

------------

Forøvrig kunne vi lese søndag at det var over 30.000 personer som var på akkurat samme arrangementet lørdagen, ny rekord.

 

Håper vi treffes på sjøen til sommeren folkens :wink:

Link to post
Share on other sites

Herrejemini. Nå er det cognac og sigar i denne tråden også.

Nå mangler bare syvfotsblondinene med runde former.

Det er offisielt slutt med blondinne-preiket nå. Men siden cognac og cigarr er mer generelt båtrelatert må man påregne at dette vil dukke opp i de fleste tråder. :yesnod:

 

På vei inn til vestlandets hovedstad ble vi stående i en endesløs kø

Løsningen er å reise inn senere enn alt kveget. :yesnod: Vi var inne ca 17:00, ingen kø, god plass i Klostergarasjen, rakk akkurat fyrverkeriet. Men du helige jul for en folkevandring straks det var slutt. Nesten verre enn 17. mai. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi var ute en tur i helgen som var, lå i Middagsbukta og der var det ingen andre båter enn oss. Hadde en helt fornydelig helg med biff, rødvin, kaffe og cognac.

 

Planlegger allerede en tur til Dragsund til helgen som kommer. Tar vel en tur til Sætre med jolla på lørdagen (hører med en jolletur til Sætre for å kjøpe ferske aviser). :yesnod:

 

Det blir vel litt fisking :fishing: også samt en spasertur eller to på Håøya.

 

mvh

 

Charente

Link to post
Share on other sites

Vi var ute en tur i helgen som var, lå i Middagsbukta og der var det ingen andre båter enn oss. Hadde en helt fornydelig helg med biff, rødvin, kaffe og cognac.

 

Planlegger allerede en tur til Dragsund til helgen som kommer. Tar vel en tur til Sætre med jolla på lørdagen (hører med en jolletur til Sætre for å kjøpe ferske aviser). :yesnod:

 

Det blir vel litt fisking :fishing: også samt en spasertur eller to på Håøya.

 

mvh

 

Charente

 

Velkommen til Sætre! Trolig er det is der når dere ankommer. Redningsskøyta lagde råk inn mot marinaen i ettermiddag. Selv lå jeg med motoren i gang en stund mens propellvannet gjorde det isfritt rundt båtene. Litt vind hadde gjort deg.

 

Skulle gjerne ha gått ut i dag, men i stedet ble det montering av en liten ovn på 200 watt fra Clas Olsson i maskinrommet. En god sikkerhet hvis frosten trår til for fullt.

 

Har invitert Nikita, Bendik på marinaen og Nor_West på en hyggelig ettermiddagstur på torsdag dersom isen ikke er blitt tykkere. Fjorden ligger der speilblank og innbyr til bruk.

 

Når det gjelder Dragsund så er Skjægårdstjenesten i ferd med å oppgradere denne flotte uthavna med brygger langs moloen på innsiden. Flott tiltak.

 

Sandspollens flotteste brygge, innerst i pollen har fått en fin grill, også konstruert av nevenyttige folk i Skjærgårdstjenesten.

 

Vi har mye å glede oss til når båtsesongen starter for alvor i april en gang. I mens kan vi som fortsetter båtlivet nyte disse karamellene, helt for oss selv. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en herlig dag på sjøen i dag i en 12 fot with jolle ...det var en liten jakttur med varm kokekaffe og deilig mat. var ute hele dagen i strålende solskinn og blikk stille vann,,,resultatet ble magert, men opplevelsen stor...2 ender som skal nytes mellom jul og nyttår.... :yesnod:

sjøen er topp enten med snekka eller jolla, uansett årstid......tanken

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat hjem etter en hutrig seanse i båten. Nesa drypper og en blir ganske så stiv i lemmer og lår i kulda. Driver å bygger om dinetten til en sovelugar med to køyesenger. Pusler litt hver etter jobben pluss hele helgene. Ganske kaldt nå ja, selv om jeg har en radiator stående med en liten lunk på. Skulle lime noen lister i kveld som feste for teakpaneler. Jeg har PL400én stående med nesa ned i en avkappa 1,5 liters colaflaske fyllt med vann. Slik holder limet seg fleksibelt og klart til bruk i lang tid. Kjekt når du er litt fram og tilbake og kun bruker litt lim i ny og ne. Ikke denne gang nei. Limet sto ute på akterdekket og flaska var bånnfrossen. Jeg spretta en tube til som jeg hadde stående inne og la den gamle til tining. Vet ikke om opptint PL400 er OK å bruke? Vi får se.

Jeg bor bare to min. kjøring fra båthavna, så det er greit å ta med prosjekter hjem og gjøre jobben hjemme i varmen. Har en notisbok hvor jeg noterer samtlige mål jeg trenger. Reiser så hjem og kapper og tilpasser i vinterhagen utenfor stua som jeg for anledningen har etablert som arbeidsrom. Etter kapping og bearbeiding tar jeg delene med ned i båten og gjør en siste sjekk og tilpassning før jeg igjen tar med meg delene hjem for lakkering. Etter bommerten med å tynne ut Epifaneslakken, først med white spirit, så med Lynol har jeg nå lært meg, etter tips fra Jørgen og Thor, å tynne med Epifanes tynner. Jeg tynnet ca 20% etter å ha holdt lakkboksen på stuetemperatur ++, og synes faktisk resultatet blir ganske så bra. Påfører lakken med skumgummirull og bruker fordriver etterpå. Fyrrommet i kjelleren er etablert som lakkrom. Her er det hurtig utskifting av luften og støvfritt og varmt. Ideelt egentlig som hobby lakkrom.

Jeg innreder sovelugaren så likt originalen som mulig. Kes med sin -92 modell har velvillig stilt opp som konsulent og sendt meg interiørfotos og foretatt oppmålinger fra sin egen båt. Princess leverte i sin tid P35 i to varianter. Som dinette, dvs en ekstra salong nede som var tiltengt brukt som ekstra spiseplass og Jatsykrok, og altså med en ekstra sovekabin med to køyesenger. Av en eller annen grunn ble de fleste båtene levert som dinette. Av de som omsettes i dag vil jeg tro at nærmere 8 av 10 er dinette. Felles for alle dinettebåtene er at salongen omtrent alldrig blir brukt. Dette var også tilfelle med oss og derfor fant vi at det var like greit å bygge om til sovelugar. Regner faktisk med at det meste av vinteren vil gå med til dette. Har satt meg fore at finish ikke skal ligge under slik Princess i sin tid leverte det. Så får vi se?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...