Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

I dag var det tid for den årlige Nisseseilasen med rekorddeltakelse. Hele 62 startende båter. Imponerende. Det ble en topp 10 plassering oa. Nå er det definitivt stopp for denne sesongen, men heldigvis bare 5 uker til den neste starter. Da har vi antakeligvis noe mer vekt på ripen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ishud skal vistnok produseres i kopper da dette hoder lenger en annet materiale. Ikke spør meg hvorfor. Kopper er jo et bløtere materiale enn rustfritt.

 

Det hadde trolig noe med at kobber er et bløtt materiale som er lett å forme til et treskrog.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En aldeles sensuell hekkbølge. :yesnod: Perfekt for å holde varmen på en vinterkveld.

Jasså... Du har en hekkbølgefetisj du også skjønner jeg... :eek:

 

Me too :crazy: ! Har alltid vært fasinert av hekkbølger så lenge jeg kan huske. En god hekkbølge MÅ selvfølgelig være symmetrisk. Hvis jeg snur meg å ser at den ene siden av hekkbølgen er forskjellig fra den andre, finner jeg febrilsk fram til trimplanpanelet og justerer hekkbølgen umiddelbart :crazy:

Hva med en hekkbølge-bilde tråd? :smiley:

 

Her er en go' bølge til... Desverre ikke 100% symmetrisk, men jeg lover at den var det når jeg satt på førerplassen... (Slanking må til ) :headbang:

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle være i tvil, så bekrefter jeg med glede at sjøen fortsatt ligger klar til bruk :yesnod:

 

Selv hadde jeg en alle tiders kjekk helgetur sammen med 5 av deltagerne på et D5LA-kurs. Det ble både nattseilas og forsøk på astronomisk navigasjon og da vi kom tilbake til Stavanger i dag hadde vi logget ca 110 nautiske mil. En interessant og minnerik helg; og jeg anbefaler alle som har anledning å benytte også den mørke delen av båtsesongen!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå glemte jeg selvsagt å ta bilder..

 

Var på seiltur i dag, dro fra Aker Brygge, la kursen mellom Lindøya og Hovedøya, før vi endret kurs retning Nesodden ved passering av Rambergøya.

Ved Nesodden endret vi så kurs innover mellom Nakholmen og Bygdøy, og endte så opp tilbake på Aker Brygge..

En fin tur, spesiellt på vei utover, turen innover ble såpass kald at vi valgte å gå for motor fremfor seil (blå fingre)

 

Neste gang er jeg bedre kledd!

Link to post
Share on other sites

Kopper holder begroingen i sjakk!

Glødd kopper er dessuten lett formbart og var relativt billig i forhold til rustfritt. Det har også vært benyttet mye aluminium. Rustfritt må være h****** å jobbe med. Dessuten er det ikke bestandig like rustfritt, i hvert fall ikke inn mot skroget.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Det ser ut til å bli den flotte dagen vi hadde håpet på........., det er allerede varmt og godt ombord, for Pyrobyssa ble satt på igår kveld.

 

Skal nemlig ut å få oss noe fin fisk! :sailing::yesnod::wink:

 

Vi gleder oss til en fin tur!

 

NB!

Vil på denne måten også takke alle som har bidratt med kunnskap og tips her på Baatplassen.no, slik at jeg nå har gleden av funksjonen til et "rent" diesel-system uten vann/kondens og dieseldyr (nå også med Hammerdown på tankene :wink: , for å forebygge nye problemer).

Jeg har også fått et ladesystem/vedlikeholdsladingsopplegg som fungerer topp og har kurert mine tidligere problemer med strømmen/batterikapasiteten ombord!

 

Ha en GOD DAG alle sammen, om dere har båten på sjøen eller på land - ShipO'Hoi! :sailing::seeya:

 

Tillegg, redigert inn kl.18.00 :

 

NAM -NAM!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle ned å jobbe med båten, men fristelsen ble for stor. Tross hundre meter med is fant jeg ut at en liten fisketur var tingen. Ting som skulle gjøres kan ligge til senere. Vinteren er enda lang. (Mente det ikke slikt, mine herrer som har båten på lang og venter på våren.)

 

Lå å duppet ved Oscarsborg da fruen ringte å ba om skyss til Drøbak. Handletur nå før jul. Nå var jeg lett å be. Satte kursen inn til Sætre igjen. Ute regnet det grisen. Nå hadde isen rundt havna begynt å sprekke opp. Tok et par turer med skikkelig hekkbølge når jeg gikk ut.

Joda, det ble hyggelig handletur med kaffe og rundstykker. Lå i småbåthavna ved siden av Odd Fellow II og ventet til handleturen var gjort. På kaia var det såpeglatt. Rundt null gader oh kakeline.

Ombord pluss 19.

 

Kan man bedre ha det?

 

I morgen ligger det ann til litt jobbing og en tur på fjorden. Kanske prøve lykken etter juletorsken? Vi ser været ann.

 

Og den stygge røyken fra perkinsen har moderert seg. Jeg venter fortsatt på postpakken med Hammerdovn.

 

Ingen bilder denne gangen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dro en liten tur på fjorden i dag jeg og, Astor. Det var begynt å snerke seg med is inne i noen av buktene her sydpå også. Ka farsken. Er det drivis fra indre Oslofjord. Ellers var det ca 6gr i vannet ute i fjorden.

Regn og haglebyger gjorde turen ekstra hyggelig på lukket avdeling.

Det er en del stor fin torsk å få på grunna her nede nå.

Jeg prøvde meg bare etter sjøørreten jeg da.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Dro en liten tur på fjorden i dag jeg og, Astor. Det var begynt å snerke seg med is inne i noen av buktene her sydpå også. Ka farsken. Er det drivis fra indre Oslofjord. Ellers var det ca 6gr i vannet ute i fjorden.

Regn og haglebyger gjorde turen ekstra hyggelig på lukket avdeling.

Det er en del stor fin torsk å få på grunna her nede nå.

Jeg prøvde meg bare etter sjøørreten jeg da.

 

Vet ikke hvor du holder til, men jeg tipper Øst- eller Vestfold. Hadde vært hyggelig med en IM.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må bare fortelle at jeg tok meg en tur på fjorden i dag, første tur med ny motor, så var mest opptatt av den, kansje like bra siden det regnet som fy. Og regntåken lå tett. Men ga meg litt st. hans stemmning :smiley: )passerte noen som brente noe i fjæren, eller rettere røykla. Er i grunn slik det er på st. hans også, vått og kaldt og breiflabb overallt.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er vi ikke plaget med drivis i Kvitsøyfjorden. Ikke har vi vært det og ikke blir vi det heller. Hadde en fin tur i dag. Startet med bunkring på Vassøy og deretter ut fjorden for å sjekke om torsken er begynt å sige innpå. Lite torsk (men nok til at mandagsmiddagen er sikret) og lite folk på fjorden enda gradestokken viste 9 C. Kun en lett bris, men dårlig sikt og tildels en del regn og yr, som ikke burde skremme folket bort.

 

Senere på dagen hadde jeg meg en tur til Kvadrat (Sten og Strøm, Sandnes) forøvrig Norges største kjøpesenter. Her var folket. Hadde det ikke vært for noen julelys jeg innstendig er blitt anmodet (les, kjeppjaget) om å anskaffe, hadde jeg ikke satt mine føtter innom dette hus på en dag som i dag. Rene makrellstimen jo. Nei, da er det heldigvis friere på Kvitsøyfjorden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vinteren er enda lang. (Mente det ikke slikt, mine herrer som har båten på lang og venter på våren.)

Vinteren enda lang ja...og takk skaperen for det. Jeg for min del får ikke gjort det skapte grann mens skuta ligger på vannet. Da er det kun slaraffenliv som teller. Skal det bli båt av det må vinteren være såpass lang som den er. Må ha den på land i enda noen vintre før jeg er i mål....tror jeg.
Link to post
Share on other sites

Vinteren enda lang ja...og takk skaperen for det. Jeg for min del får ikke gjort det skapte grann mens skuta ligger på vannet. Da er det kun slaraffenliv som teller. Skal det bli båt av det må vinteren være såpass lang som den er. Må ha den på land i enda noen vintre før jeg er i mål....tror jeg.

 

Det har du rett i. I dasg skinner sola og fjorden ligger speilblank. Måtte ta meg selv i kraven å si: JOBB!

 

Tar ned en 450-antenne og setter opp en antenne for AIS og en for DAB. Alt tar tid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Heldige dere som har vært på fjorden og fått torsk. Ble en kort tur for å varme motor. Holder på med montering av VHF og TV-antenne. Det tar sin tid, men så har jeg speseilt dårlig tid om dagen siden jeg bare er hjemme i helgene. Bra det er overkommelige prosjekter jeg holder på med...

 

Vi får sende nye bilder når ting er klart og turene på fjorden blir flere igjen... Snart er det nå forresten tur til Bergen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...