Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Nå har det blåst hele jula ,er vel på tide at det kan komme vær slik at jeg kan komme meg utpå . Hakke vært utepå fjorden på mange dager , må snart snu detta vel . Når jeg sier det blåser da blåser det mye , syntes nå jeg da .

Men kaffe ombord og sitter og høre på megadrittværet ute er ok det og da ,på med webaston og sitte å tenke og drømme om sommer'n . Det går jo det og men håper det slutter å blåse snart

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kom akkurat fra båten for å varme meg. Får ikke gjort stort når det er så kallt. Tiltross for oljeradiator på fullt blir det for kallt i kroka til å lakke. Skulle lagt noen strøk med silkematt på de gamle vegga etter å ha lagt på Liberon teakbeis for å få litt liv i gammal teak. Er vel egentlig ferdig med det grøvste på den nye sidekabinen nå. Litt listing og finsnekring står igjen. Ble ferdig med døra i går kveld. Dro til Swang på Lysaker for å kjøpe hengsler og dørlås. De har hatt sortimentet til Ricoh på allt som heter hengsler og beslag. Der var det tomt. Butikken var nedlagt?? Jeg spurte i en annen forretning om hvor Swang hadde tatt veien, men de sa at det var nedlagt? Det skulle vistnok åpne en ny båtutstyrsforretning i senteret til våren, men om dette var Swang i ny drakt hviste hun ikke. Vel vel, synd for Swang hadde et bra utvalg selv om han nok lå i det øvre prisskjiktet.

Jeg får ta en tur i båten igjen etter å ha varmet meg og spist litt. Trenger å ta noen bilder for å få avslutta "serien" min. Nå har jeg jobba båt hver kveld etter jeg tok opp i slutten av oktober pluss alle helger i tillegg. Jeg ymtet forresten frampå for kona på Juleaften at jeg bare skulle en snartur ned i båten på kvelden for å legge på et strøk lakk. Det ble ikke akkurat så kjertelig mottatt. Hmmm, merkelig?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Swang har flyttet til Lysaker Brygge. Ny flott butikk.

Det var godt å høre. Ville vært synd å miste en så bra butikk. Hvordan kommer man ned til brygga? Er det fra Østsida av elva?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre. Ville vært synd å miste en så bra butikk. Hvordan kommer man ned til brygga? Er det fra Østsida av elva?

Det står godt skiltet til Lysaker Brygge fra motorveien. Kjør helt ned mot brygga. Dersom du ikke skal være der mer en 1/2 time kan du parkere ved Bunnprisbutikken - ellers er det P-hus som har 1 times gratis parkering. Swang ligger helt ut mot sjøen. Tror imidlertid de har stengt nå i romjula. (Forbereder muligens januarsalget...)
Link to post
Share on other sites

Romjulen 2005 har bydd på usedvanlig fint, stille og kaldt vær. En av familiens båter ligger på sjøen hele året, klar til bruk. Julaften viste det seg å ligge en flott havfiskestang under treet, denne måtte prøves!

I dag pakket saker og ting, iførte oss fire lag med klær, skjerf og Oluf-aktig lue og gikk ombord. Mercuryen, som ikke har vært brukt på en stund, måtte godsnakkes med og overtales for våkne opp av dvalen, men brummet villig etter en lett oppvarming. Og så bar det ut i Lerøyosen. Der lå det noen andre båter og fristet fiskelykken også. Optimister som oss, et par timer før fjøre sjø...

Og fangsten uteble. Tærne ble kalde. Men en fin tur var det likevel! :yesnod:

Bilde

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har fått med meg så langt i julen må vi lenger ut enn Lerøyosen. Det er svart hav i mine nære havområder også (Blia har vært prøvd uten hell)

 

Går du lenger ut, ved Bakkasund eller utfor Marstein, ser det ut til å være bedre.

 

Lerøyosen er derimot et utmerket sted hvis det ikke er fangsten, men omgivelsene som er det viktigste (og det er det jo ofte). Det er stedet for å se på ulike fiskebåter, så jeg er ofte der heller enn steder hvor jeg får mer.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ja, blir det flere fine feriedager, så tar jeg kanskje turen vestom. Men båten jeg bruker er saktegående, så da trenger jeg tid. Lerøyosen er mer tilgjengelig. Det viktigste er nå å komme seg på sjøen! Fine båter er det også å se på, ja. I går lå det faktisk noen og fisket fra en Windy 28 Ghibli. Litt annen klasse enn vår Hansvik.

Før jul lå det et tyvetalls båter i Lerøyosen samtidig, i går var det vel fem-seks.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ilddåpen er unnagjort. Overnatting vinterstid gikk som skipperen forventet. Helt topp. Fruen samtykker.

Det blir nok ikke overnatting hver helg, men et par-tre til før påske burde man fått til.

 

Horten var et godt valg. Henning, havneverten, kom med rennende vann og vanntanken er nå fylt opp. De fleste har stengt av vannet vinterstid i Oslofjorden.

 

En ny sosial tur hadde vært koslig. Flid i Moss er stadig utpå. Det samme er TINE II. Sikkert flere også. Giver kommer utpå når Leangbukta er isfri.

 

Hadde vært koslig med en ny sosial helg på sjøen, folkens!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En ny sosial tur hadde vært koslig. Flid i Moss er stadig utpå. Det samme er TINE II. Sikkert flere også. Giver kommer utpå når Leangbukta er isfri.

 

Hadde vært koselig med en ny sosial helg på sjøen, folkens!

Hei

Isen er borte i Leangbukta, nå er det bare presserende gjøremål i heimen

og båtforeningen som holder meg igjen. :headbang:

Min tålmodighet er ikke ubegrenset :wink: , så i løpet av Januar blir det i hvert fall

en "timeout".(Tur ut alene.)

mvh

giver :seeya:

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Astor. Kikker på denne plast toppen (H. Hansen?) som du har på båten din lengre oppe i tråden. Hva er dine erfaringer sålangt, har du slitasje på kalesje i hjørnene, eller flagrer denne såpass lite at ingen skade skjer?

 

Spesialbestilte du denne, eller er det lagervare et eller annet sted ?

 

Husker du noenlunde tykkelse på denne/størrelse/pris ?

 

Har du lagt denne rett på kalesje, eller har du luft i mellom ? Innbiller meg at det var Hulda eller Krapyl som tar opp dette med kuldebro for å hindre kondens, og at det må være luft imellom for å få det effektivt??

 

Jeg har sett (har også prøvd litt) lettpresenning på samme vis. Resultat er svært slitt kalesje utsatte steder ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som brukte Hansen topp .Det sleit veldig på kalesja så han brukte den kun når han var på tur (vår/høst holdt bedre på varmen ) , og plukka den av når båten lå i hjemmehavna . Men Astor har kansje bedre ærfaring , hadde vel det på den andre båten sin ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bruker Hansen-toppen mye, men har aldri sett antydning til slitasje på kalesjen.

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har bare gode erfaringer med Hansen-toppen.

 

Den ga meg tre klare fordeler:

1: Det var alltid tørt i kallesjetaket.

2: Den isolerte godt når det var kaldt ute.

3: Den holdt måkesikken unna kallsjen.

 

Hansen-toppen er lett å vaske da den er helt glatt på utsiden.

 

Den satt på båten hele sesongen, og ga ingen tegn til slitasje i kantene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Husker du noenlunde tykkelse på denne/størrelse/pris ?

Jeg sendte en mail til Alf Hansen angående pris på en slik, og til min båt skulle de ha kr 2000,- med moms for Hansentopp. Og min kalesje er en relativt stor, todelt sak. Etter hva jeg forstår så er det sydd inn noen "pølser" på undersiden av denne som løfter den en centimeter eller to slik at det blir lufting imellom. Du skal ikke se bort fra at det blir investering i en slik med tiden. Men før det er det et par andre prosjekter som haster litt mer. Septiktank for eksempel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Lars, har du presenningen kun da på "flatt" parti, eller er denne også litt utstikkende/nedover? Kan du huske hvor mange gr. denne er på ? (tykkelse)

Den stikker vel 15 - 20cm nedover på sidene og bak. Noen vekt (pr. m²) har jeg aldri sett oppgitt.

 

Bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Adressen er http://alfhansen.no Og ja, den stikker ned bak på Saga'n også, se bildet ovenfor.

 

Dersom linken ikke fungerer, forsøk denne.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...