Jump to content

Racor vannutskiller, lage vannsensor selv?


FamFar

Recommended Posts

Flere gode innspill her. Jeg tror jeg lander på sensor og den kretsen vist tidligere. Da kan man velge om man vil ha alarm i form av lyd eller lys. Det blir nok i sum enklere enn kameraløsningen ;-)

 

Ellers er det klart at tanken i seg selv nok bør gjøres ren, men jeg har ikke funnet noe mann- eller håndhull, og gruer meg skikkelig. Det virker som at opplegg med dagtank og/eller kontinuerlig eller periodevis rensing utenfor hovedtank er enklere løsning.

 

Jeg er også usikker på hvor vannet har kommet fra. Jeg tror det enten er lekkasje rundt påfyllingen, eller så har det kommet med dieselen. Ser at det er mye diskusjon rundt dette med kondens. Siden dette vannet har kommet i løpet av opplaget i år, og det ikke var problem i fjor, så antar jeg at det er ikke er pga dugg.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 7 timer siden:

Elektronikken virker grei! Men hvordan få laget en passende nippel med sensor som passer 500FG filtrene? Er noe sånt i handelen, eller er det noe man må konstruere/lage selv?


Pluggen ser ut til å være 1/2 x 20 UNF. Skulle være mulig å få tak på på Tess el?

 

https://www.parker.com/Literature/Racor/RSL/RSL0288_CUT_500FG.pdf

 

 

 

 

FA7B516F-6026-40CE-8C8D-12806871F9B4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg vet svært lite om gjenger og slikt... Hva menes med 1/2"-20? På Biltema har de en del nipler som er f.eks. 1/2" BSP-gjenger, men det er vel noe annet? Disse kan kombineres med vanlige rørleggerdeler fra BT. Det var disse jeg rotet med da jeg laget det raske poleringsopplegget nylig. Kun som eksempel, tenker ikke på å bruke messingnippel som utgangspunkt :wink:

Link to post
Share on other sites

FamFar skrev 5 minutter siden:

Jeg vet svært lite om gjenger og slikt... Hva menes med 1/2"-20? På Biltema har de en del nipler som er f.eks. 1/2" BSP-gjenger, men det er vel noe annet?

Ja, det er noe annet. 1/2" UNF er tommegjenger som er fingjenget. BSP er en rørgjengestandard, det er noe helt annet. 1/2" UNF er 12,7mm utvendig. Det betyr i praksis at det blir veldig trangt å få plass til to elektroder i den. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes dere kompliserer dette veldig. Ta en titt på bildet jeg la ut av Separ. Der er det drillet to hull i plastbeholderen. Så er det plassert en elektrode tvers gjennom godset til beholderen med mutter på utsiden. Det hele tettet med pakning av gummi. Elektrodene ser ut til å være staver av rustfritt stål. Ikke noe hokus pokus i det hele tatt. 

Link to post
Share on other sites

FamFar skrev 2 minutter siden:

 ... tenkte i mitt stille sinn at det er fare for at jeg sprekker plastbeholderen ...

I så tilfelle er det viktig at borer på riktig måte, da går det fint. Regner med at "glasset" er av akryl? Ved boring i den type plast som er litt sprø og kan sprekke, skal boret slipes slik at det får 0 grader sponvinkel, eller noe negativ sponvinkel. 

Link to post
Share on other sites

Må da gå an å støpe inn 2 slanke stifter, evt med en liten ‘flabb’ mellom som jeg antar er der på originalen for å unngå at en enkelt vanndråpe klistrer seg. Putte disse stiftene i en slank plasthylse på 5-6 mm OD og støpe de inn med epoksy. Bore et enkelt hull i plastpluggen eller en annen plugg med rett gjenge som en sikkert kan få tak i på Tess (evt en overgangshylse, har den innvendige gjenger sitter jo bare limet bedre) og så støpe inn hylsa med epoksy.

 

Ville ikke hatt eksponert metall på lederene utenfor bollen, dvs brukt krympehylse med lim el for å unngå at utvendig fukt skaper surr med måling. 
 

Red: Noe sånt burde egne seg: https://baer.tools/en/drill-chucks/categories/adaptors-and-accessories/reduction-12-to-38-unf/2216/reduction-von-1/2-inch-unf-auf-3/8-inch-unf?gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN1MFXu8u0ae-6k5pLWBVfJPyRsHZ6jsbPtcri22yWagnECQrsy1QVcaAmXEEALw_wcB

 

Finnes sikkert i Norge også men kanskje ikke i nettbutikk.

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 30 minutter siden:

Må da gå an å støpe inn 2 slanke stifter, evt med en liten ‘flabb’ mellom som jeg antar er der på originalen for å unngå at en enkelt vanndråpe klistrer seg. Putte disse stiftene i en slank plasthylse på 5-6 mm OD og støpe de inn med epoksy. Bore et enkelt hull i plastpluggen eller en annen plugg med rett gjenge

Mener du å gjenge opp en 1/2" UNF plugg innvendig med en innstøpt greie? Da blir det trangt! 

 

Jeg synes egentlig en 1/2" UNF plugg er for liten til å støpe inn to prober. Husk at ytterdiameter på gjengene er 12,7mm, og lillediameter (bunn av gjengene) er under 11. Så skal man ha litt gods rundt hver pinne. Dette blir for trangt. Hvis ser på bildet @Hulda la ut av original løsning, så sitter probene med ganske stor avstand. 

 

Men hvis dette skal bidra til å øke drifrsikkerheten må man være veldig sikker på at man klarer å montere dette slik at det ikke ramler ut og gir driftsstans i seg selv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men det blir trangt. Har du tenkt på hvor mye gods du får på hver side av skruene? Du må nesten ta det i en fresemaskin for å plassere hullene uten å komme ut i UNF gjengene.

 

Dessuten, når probene står så nærme, er det ikke fort gjort at en vanndråpe kan legge seg mellom og gi falsk alarm? Jeg tenker at det er en grunn til å det er såpass stor avstand mellom probene på det originale glasset til Hulda.

Link to post
Share on other sites

Denne har da 1/4’’ hull dvs 6 mm+. Kan da ikke være umulig å tre to en-ledere gjennom og støpe igjen med epoksy. Og gjerne ta seg bryderiet med en liten plastleppe som dråpeskiller/avviser. Evt bore et 5-6 mm hull i original. Bore to hull blir fort litt mer klønete men det trenger en vel ikke.

 

Red: den hadde faktisk 3/8’’ hull. Et fly kan jo lande der.

 

 

 

 

26C00525-AF60-4EA3-86F4-B74AB8145F55.jpeg

74D3458B-90D4-4145-9908-24E20B2EBFAB.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kikka litt rundt for å finne egnede sensorer, bla. ebay. Forferdelige priser!! Enkelte forlanger over 1000 spenn for en plastnippel med gjennomgående kobber-staver og en ledningsstump. Horribelt !!

 

Derfor tenkte jeg; hvorfor ikke forsøke å konstruere noe selv med min Ender 3D skriver?

 

Nå kommer det en del bilder som viser "produksjonen":

 

 

Her et skjermbilde av design i Sketchup (selvforklarende):

Sensorhus.jpg.4c9e09f7f195aed78633c91a6492fe03.jpg

 

Designet ble så eksportert til 3D skriverens slise program. Hvorfor lage bare en tenkte jeg, så jeg plussa på 5 ekstra.

1642098929_ISliseprogram.jpg.8e18ae2362ba3034ccc639def10deaa3.jpg

 

 

3D skriveren brukte ca. 4,5 timer på utskriften av disse 6 sensor-husene Utskriftene av komponentene er gjort liggende

av hensyn til drag-kraften når nippelen skal teites opp i filteret!

Ferdigskrevet.jpg.84f550edcf0a8640d4c5c3d0f8bf1f58.jpg

 

Når utskrift pågikk så benyttet jeg tiden til å lodde kablene på kobberstavene. Av kobberstaver så benyttet jeg Ø2mm kobberstreng som utgjør jordingskabel i en 4mm2 3faset installasjonskabel. Disse er gjort ekstra lange for å kunne tre

gjennom sensor-husene. Påloddet 0,75 mm2 Gul og Sort kabel.

 

For å isolere mellom loddepunktene måtte jeg ha en form for isoleringsvegg imellom. Denne ble også designet i Sketchup, eksportert til 3D skriver og skrevet ut. 

Isolator.jpg.ddad88562f482b4265fba33b6a8b0aa4.jpg

 

Bildene nedenfor viser montering i selve sensorhus:

 

Her vises Sensorhus, Isoleringsklips, og de loddede kobberstengene.

1919556590_Monterkomponenter.jpg.e08b2a7e6185df3866d9efdcc07616af.jpg

 

 

He rer delene klargjort for innstikk i sensorhus. Legg merke til Isoleringsklips som er klipset på kobberstengene mellom

loddepunktene.

1542351394_MonterIsolator.jpg.8c60df896d3ff1ce6226b152eab399fa.jpg

 

 

Her er Kobberstengene på vei gjennom sensorhus. Stengene ble gjort ekstra lange slik at de kommer igjennom med litt lengde til overs på begge sider. Ved hjelp av en tang trekkes de inn i huset til de bunner.

1288434931_MonterUttrekk.jpg.bc2bb39fd40c51e0d65f716e33b1d3d0.jpg

 

 

Når delene er kommet på plass så er det viktig å måle med multimeter at man ikke har kontakt mellom loddepunktene. Likeså å måle at man har kontakt når man kortslutter over probe-følerne (Kobberstrengen) 

918302514_MonterFerdig.jpg.f4199283f665052ed349b5b353d58e6e.jpg

 

 

Når alle virket OK mhp målinger, så monterte jeg alle i en liten pappeske med hull for deretter å fylle opp med epoksy.

Jeg benyttet Biltemas lamineringsepoksy som er lettflytende og fyller i alle kroker. Dette ble gjort med en sprøytespiss

som ble ført helt ned og deretter sprøytet sakte inn til epoksy fylte helt opp.

Epoksyfyll.jpg.0793241fbf2bf41b8e891ce5c2bdf54c.jpg

 

 

Etter 24 timer var epoksyen herdet og gjenger ble skjært. 1/2" NF 20 gjenger. Jeg antar at benevnelsen NF er lik UNF. Det stemmer tilsynelatende med gjengehull i filterets glassbolle.

Gjenger.jpg.c8d4c36827ab06cb2461d168038f984d.jpg

 

 

En stykk sensor (probe) der kobberstang er kappet til ca 8 mm lengde og O-ring montert. 

Ferdig.jpg.8f2ac9259437e87b7b5f4881460335ed.jpg

 

 

Her er Proben montert i 500FG Racor kina-kopi.

475726621_Montertifilter.jpg.e45301ee89032c136714a30d0727d187.jpg

 

Nå gjenstår den elektroniske biten.

Jeg ønsker at elektro-modulen skal trekke et 12V rele. Vanligvis så er strømtrekk på et slikt enkelt-rele under 300mA.

 

Til de elektrokyndige: Hvilken billig transistor er å anbefale, og passer til mitt bruk,  og hvor handle ?

 

PS! Om noen skulle ønske å kopiere så send meg en IM og jeg kan sende over design-filene i 3D format!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

@mateco Sykt imponerende? Selger du? 🤓
 

Transistoren @VegJoh brukte er helt fin til dette bruket, den har max strøm på 9A og klarer rundt 1A uten kjøleribbe (IRF520). Avhengig av hva det tenkte releet skal drive kan du vurdere å kutte det ut om 1A er nok, evt putte på en kjøleribbe. Du kan nok bruke mange forskjellige transistorer til denne jobben men det bør være en N-channel FET transistor. For å beskytte transistoren mot induktive laster bør det koples en passende diode motsatt vei over lasten. Bruk skjemaet til @VegJohog bytt ut LED og 220R motstand med reletilkopling evt direkte til buzzer eller lignende. Merk at lasten må stå på ‘high-side’, dvs ‘får minus gjennom transistor’. Også verdt å vite at metalldelen på transistor står i kontakt med Drain-pinnen, dvs må ikke kortsluttes mot noe strømførende.

 

https://www.vishay.com/docs/91017/irf520.pdf

 

Link to post
Share on other sites

Imponerende engeneering og håndverk 👍

 

mateco skrev for 2 timer siden:

Jeg benyttet Biltemas lamineringsepoksy

Sikkert unødvendig spørsmål. Men er du sikker på at plasten du bruker er limbar med epoxy? Spør fordi jeg tenker at det er en av svakhetene ved å modifisere en filterholder.

 

mateco skrev for 2 timer siden:

Jeg antar at benevnelsen NF er lik UNF.

Ja, det er samme greiene. Noen ganger utelater de U-en. Det man må se etter er utvendig diameter på gjengene og stigning. 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fine ord og verdifull informasjon om den videre veien!

 

Min filosofi er enkel. Lage billig og selge enda billigere, evt. gi vekk! På veien så håper jeg å tilegne meg litt kunnskap som jeg kanskje kan formidle videre! 

 

Jeg har ikke peil på transistorer og annet småkjafs som er så viktig i dagens duppeditter.

Jeg beregner derfor en tabbekvote på 100%. Mao. Trenger jeg 10 enheter så må jeg bestille 20! Derfor litt viktig for kostnaden å ikke overdimensjonere komponenter. (Dette med å skyte spurv med kanon, både økonomisk og elektronisk)

 

Med dette prosjektet så føler jeg at jeg starter i feil ende, men skitt au, håper å komme i mål ved å følge de oppskriftene som er kommet frem i denne tråden!

 

Måtte inn å redigere litt da jeg ser Komodo har vært inne med et innlegg:

Når det gjelder epoksyens feste-evne til PLA (som er 3D-skriverens materiale) så har jeg ikke peil! Jeg har nok her tatt en sjans og så får en evt. uttesting vise svaret. 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut med epoksy og PLA: https://printingit3d.com/does-epoxy-stick-to-pla-a-detailed-explanation/

 

Komponentene får du på Elfa eller AliExpress, men det aller enkleste og billigste er antakelig å kople proben til en slik dings som dette, fix ferdig med 10A rele osv (står 30A i teksten men det er et 10A rele ved max 30V DC):

 

NOK 17.03  30% Off | 12V 30A High Power Water Level Automatic Controller Liquid Sensor Switch Solenoid Valve Motor Pump Automatic Control Relay Board
https://a.aliexpress.com/_mP4hTFK

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...