Jump to content

Racor vannutskiller, lage vannsensor selv?


FamFar

Recommended Posts

mateco skrev for 15 timer siden:

Dette så jo virkelig ut til å fungere etter skjemaet ditt !!

Hvor får du kjøpt disse prosjekt-brettene ?

Kjøpt på Kjell og Company :thumbsup:

 

mateco skrev for 15 timer siden:

Hvis du ønsker å teste ut en av mine sensorer, så send meg en IM med postadressen din så sender jeg den en i brevs form. Free of charge selvfølgelig, men bruk på eget ansvar !!

Det skulle vel være mulig å tilpasse det så man kan få den funksjonen også. Den enkleste måten er kanskje å modifisere koblingen av releet til å «drifte seg selv» med egen strøm når det først har slått inn. Men kanskje @Fantino har forslag til noen modifiseringer som er enklere/bedre ?

 

mateco skrev for 16 timer siden:

Hvis du ønsker å teste ut en av mine sensorer, så send meg en IM med postadressen din så sender jeg den en i brevs form. Free of charge selvfølgelig, men bruk på eget ansvar !!

Det var jammen raust og snilt :clap: 

Jeg har imidlertid 3D printer selv, og har forsåvidt designet en for print, dog med et litt annet design. Imidlertid så likte ideen din om å bruke epoxy, så den kommer jeg til å adaptere :yesnod:

4464FB14-73EE-4BD1-8A0A-EC36DA740F44.png.c758c544ed50f044ba8d7a792c683542.png

 

7D899A37-5BAA-4874-BBE7-6F250C2CB1F0.png.8ce983c55820707269bf613b7f40322d.png

 

85D00E02-C7DC-4767-B3A7-39E2201211A9.png.6164d417cd96687dbbcb2e01857cb0d6.png

 

B41E2AF1-3CCE-4172-A367-77D90B64D0DA.png.a4d2cb70554984dd2c7e7336828fd3b8.png

 

Videre så har jeg også laget en versjon i syrefast i dreibenken. Tanken her er å sette inn en 3D printet innsats ca midt i med skille for elektrodene  og dråpestopp som stikker litt ut på enden,  også først fylle med epoxy først på den ene siden og deretter på den andre. Har litt mange jern i ilden om dagen så det går litt treigt, men her er litt om prosessen så langt:

 

9EDC4414-B3F7-42E8-A91A-CF2791010B21.jpeg.ae256b9edf914530b82cbef2e2fcc392.jpeg

dreid ned til rett dim og laget o-ring spor.

 

50FA6373-5DBF-46B9-8AAB-1F17902528BD.jpeg.da729d1785aaa9728cae86ddf08bfb95.jpeg

Startet med å skjære gjenger. 1/2UNF(20)

 

DE4B7AC7-A589-4ED8-8F88-41A542AEF8CC.jpeg.492adf4017571cfcd5322676d675e8a7.jpeg

gjenger ferdig.

 

6BA6E4A9-0904-4BA1-A396-A6DAA64943B4.jpeg.2f5999dc7f8aff0f6dae3313d4657a95.jpeg

Test av gjengene i bollen på et tilsvarende filter jeg hadde liggende.


23228C0B-7C6B-4676-AA27-D93904D517B9.jpeg.f1929d9f061beb1f4c3d72e5ff77417e.jpeg

skrudd inn.

 

52574BFB-173C-4CF9-B334-B69C89D99F10.jpeg.2bf3fe97195c4e9edbd7cb7e4f9e5fbb.jpeg

Borret opp innvendig.

 

0EB66181-7F37-4FD3-8D15-66545F86F50C.jpeg.a55763f9fe14aaff908736a4e4e83e54.jpeg

0D44001E-3D61-4EEB-97E4-8468E9765747.jpeg.1196a1b0ce8177f7e5c9da6675dc9996.jpeg

Tappet av og testet o-ring.

 

516425E5-29BC-4002-B7EC-0C9201B23F8E.jpeg.54f376fab3dcd2c73df3aace541486d9.jpeg

Dreiet ned en skrue og brukt som mal til å slipe spor til å skru på.

 

D9C44457-8DB5-475B-8FE6-1587B0E848AE.jpeg.870950a81578e5fbf9a9f1cfa299f6a3.jpeg

7CC70468-A552-41B3-8B51-C1029F312E74.jpeg.3f94a0eb3e2a7d37983d2700a89ce20d.jpeg

Slipet kanter så den passer på en 14mm fastnøkkel.

 

17FD332B-E6E2-42F4-B8AC-63A6DA2E64C2.jpeg.adb98c0eeea9a20ed0cc6682672ea0c6.jpeg
Tegnet og printet «innmaten»

som skal plasseres ca midt i før fylling med epoxy.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvilken diameter skal du ha på elektrodene?

De blir maks 1mm i diameter. Hullet er 7mm så da blir det 3mm diameter med to elektroder og den 1mm plastskilleplaten i mellom. Da får jeg 2mm med klaring til metallet i skruen med epoxy. 
 

Med den elektronikken som jeg loddet sammen og viste til litt tidligere i tråden, så er transistoren så følsom at selv om jeg testet den gjennom en 10 meter lang kabel så løste releet ut bare ved å sette fingrene på hver elektrode. Slik sett så kunne elektrodene også ha vært enda mindre enn 1mm i diameter og fortsatt ha detektere vann med god margin, men da blir det jo også litt spedt.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Slik sett så kunne elektrodene også ha vært enda mindre enn 1mm i diameter og fortsatt ha detektere vann med god margin, men da blir det jo også litt spedt.

Jeg har en spole med syrefast MIG tråd, usikker på om den er 0,6 eller 0,8. Den er hard som fjærstål, så den er helt grei å jobbe med. Men jeg ville nok foretrukket noe på 2mm eller mer. 

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 18.8.2022 at 16.53:

Kjøpt på Kjell og Company :thumbsup:

 

Det skulle vel være mulig å tilpasse det så man kan få den funksjonen også. Den enkleste måten er kanskje å modifisere koblingen av releet til å «drifte seg selv» med egen strøm når det først har slått inn. Men kanskje @Fantino har forslag til noen modifiseringer som er enklere/bedre ?

 

Det var jammen raust og snilt :clap: 

Jeg har imidlertid 3D printer selv, og har forsåvidt designet en for print, dog med et litt annet design. Imidlertid så likte ideen din om å bruke epoxy, så den kommer jeg til å adaptere :yesnod:

4464FB14-73EE-4BD1-8A0A-EC36DA740F44.png.c758c544ed50f044ba8d7a792c683542.png

 

7D899A37-5BAA-4874-BBE7-6F250C2CB1F0.png.8ce983c55820707269bf613b7f40322d.png

 

85D00E02-C7DC-4767-B3A7-39E2201211A9.png.6164d417cd96687dbbcb2e01857cb0d6.png

 

B41E2AF1-3CCE-4172-A367-77D90B64D0DA.png.a4d2cb70554984dd2c7e7336828fd3b8.png

 

Videre så har jeg også laget en versjon i syrefast i dreibenken. Tanken her er å sette inn en 3D printet innsats ca midt i med skille for elektrodene  og dråpestopp som stikker litt ut på enden,  også først fylle med epoxy først på den ene siden og deretter på den andre. Har litt mange jern i ilden om dagen så det går litt treigt, men her er litt om prosessen så langt:

 

9EDC4414-B3F7-42E8-A91A-CF2791010B21.jpeg.ae256b9edf914530b82cbef2e2fcc392.jpeg

dreid ned til rett dim og laget o-ring spor.

 

50FA6373-5DBF-46B9-8AAB-1F17902528BD.jpeg.da729d1785aaa9728cae86ddf08bfb95.jpeg

Startet med å skjære gjenger. 1/2UNF(20)

 

DE4B7AC7-A589-4ED8-8F88-41A542AEF8CC.jpeg.492adf4017571cfcd5322676d675e8a7.jpeg

gjenger ferdig.

 

6BA6E4A9-0904-4BA1-A396-A6DAA64943B4.jpeg.2f5999dc7f8aff0f6dae3313d4657a95.jpeg

Test av gjengene i bollen på et tilsvarende filter jeg hadde liggende.


23228C0B-7C6B-4676-AA27-D93904D517B9.jpeg.f1929d9f061beb1f4c3d72e5ff77417e.jpeg

skrudd inn.

 

52574BFB-173C-4CF9-B334-B69C89D99F10.jpeg.2bf3fe97195c4e9edbd7cb7e4f9e5fbb.jpeg

Borret opp innvendig.

 

0EB66181-7F37-4FD3-8D15-66545F86F50C.jpeg.a55763f9fe14aaff908736a4e4e83e54.jpeg

0D44001E-3D61-4EEB-97E4-8468E9765747.jpeg.1196a1b0ce8177f7e5c9da6675dc9996.jpeg

Tappet av og testet o-ring.

 

516425E5-29BC-4002-B7EC-0C9201B23F8E.jpeg.54f376fab3dcd2c73df3aace541486d9.jpeg

Dreiet ned en skrue og brukt som mal til å slipe spor til å skru på.

 

D9C44457-8DB5-475B-8FE6-1587B0E848AE.jpeg.870950a81578e5fbf9a9f1cfa299f6a3.jpeg

7CC70468-A552-41B3-8B51-C1029F312E74.jpeg.3f94a0eb3e2a7d37983d2700a89ce20d.jpeg

Slipet kanter så den passer på en 14mm fastnøkkel.

 

17FD332B-E6E2-42F4-B8AC-63A6DA2E64C2.jpeg.adb98c0eeea9a20ed0cc6682672ea0c6.jpeg
Tegnet og printet «innmaten»

som skal plasseres ca midt i før fylling med epoxy.

 

Spennende med denne sensoren i syrefast stål. Også tilvirket på egen dreiebenk ?

 

Har alltid ment at alle møblerte hjem burde ha en dreiebenk i kjelleren (og en gravemaskin i hagen) !

 

Men jeg er litt skeptisk til epoksyens festeevne til stålet. Typisk for syrefast er jo at "ingenting" fester seg som følge av kromoksidfilmen som dannes på slikt stål.

 

Jeg mener at du iallefall bør ha en "støpekant" i sensorenden slik at "epoksy fyllkanalen" ikke blir rett sylindrisk.

Du kan risikere at epoksyen ikke fester seg til det syrefaste stålet. Med en rett sylindrisk "støpekanal" kan du risikere at den ferdigstøpte, sylindriske,  epoksyen sprenges ut som følge av dieselens statiske trykk fra tank-nivå til filter.

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 18.8.2022 at 21.53:

Kjøpt på Kjell og Company :thumbsup:

 

Det skulle vel være mulig å tilpasse det så man kan få den funksjonen også. Den enkleste måten er kanskje å modifisere koblingen av releet til å «drifte seg selv» med egen strøm når det først har slått inn. Men kanskje @Fantino har forslag til noen modifiseringer som er enklere/bedre ?


Det baller fort på seg med komponenter om kretsen skal ha en elektronisk set/reset så jeg tror egentlig det enkleste bare vil være å la indikatorlampe være aktiv alltid, men sette en bryter (evt med av/på lys eller timer for å sørge for at den ikke forblir inaktiv) på buzzeren for å slippe lyden mens en sjekker for vann.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev On 20.8.2022 at 1.34:

Også tilvirket på egen dreiebenk ?

Stemmer.. godt å ha i garasjen når man trenger noe ukurrant :giggle:

 

mateco skrev On 20.8.2022 at 1.34:

Men jeg er litt skeptisk til epoksyens festeevne til stålet. Typisk for syrefast er jo at "ingenting" fester seg som følge av kromoksidfilmen som dannes på slikt stål.

 

Jeg mener at du iallefall bør ha en "støpekant" i sensorenden slik at "epoksy fyllkanalen" ikke blir rett sylindrisk.

Du kan risikere at epoksyen ikke fester seg til det syrefaste stålet. Med en rett sylindrisk "støpekanal" kan du risikere at den ferdigstøpte, sylindriske,  epoksyen sprenges ut som følge av dieselens statiske trykk fra tank-nivå til filter.


Ja, det er et poeng, har imidlertid laget spor innvendig og det er laget støpekant. 
Når det er sagt så er dette også bare en «prototype» for å se på egenskapen til en slik type løsning. Jeg synest det er mest morsomt med slike tråder der man driver litt testing og utvikling, så dette er mitt test-bidrag :lol:

921E09A4-E62D-4BC0-A1CA-62D64578CBC8.jpeg.b4585929bbb71dab9446c6c022c5e718.jpeg
 

Når det gjelder modellen i PLA, så gjorde jeg en endring på designet. Sitter ikke foran pc nå, så jeg får ikke tatt en slice for å vise hva jeg mener, men tegnet et liten skisse.

A84DA0D6-161A-4777-8689-45BEF0868040.jpeg.4c7c70a21192fe1e1953a7145fb6f676.jpeg

Tenk deg at denne skissen viser pluggen delt på midten, sett ovenfra.
I delen som skal fylles med epoxy (lilla skisse) har et parti med større diameter helt innerst (marker med grønn sirkel», da «låses» epoxypluggen fast i pluggen, på samme måte som du nevnte.  Har også pønsket litt på om hva som er best, å ha epoxy så langt ned som inn i gjengepartiet, eller avslutte før man går inn i det gjengedepartiet slik som på skissen ???

 

 

 

 


 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 20.8.2022 at 7.49:

Det baller fort på seg med komponenter om kretsen skal ha en elektronisk set/reset så jeg tror egentlig det enkleste bare vil være å la indikatorlampe være aktiv alltid, men sette en bryter (evt med av/på lys eller timer for å sørge for at den ikke forblir inaktiv) på buzzeren for å slippe lyden mens en sjekker for vann.


Jeg tenker også at en bryter er fornuftig. Men hva med om den plasseres som på skissen jeg har laget under. Bryter står alltid «på». Når det detekteres vann slår releet inn og det er en kobling via bryter mellom spolen og NO, slik at releet «drifter seg selv» når det først har gjort en deteksjon. Får å bryte kretsen slår man av bryteren.  På denne måten vil systemet fungere uten at man får en haug med innslag/utslag i det det akkurat ligger på vippepunktet mellom vann/diesel på sensorpolene. 
CFE5ECD5-52EA-45F9-B79E-F5BD6EFE9146.jpeg.522462123b64901f458e362bd2a5a5b4.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 9 timer siden:


Jeg tenker også at en bryter er fornuftig. Men hva med om den plasseres som på skissen jeg har laget under. Bryter står alltid «på». Når det detekteres vann slår releet inn og det er en kobling via bryter mellom spolen og NO, slik at releet «drifter seg selv» når det først har gjort en deteksjon. Får å bryte kretsen slår man av bryteren.  På denne måten vil systemet fungere uten at man får en haug med innslag/utslag i det det akkurat ligger på vippepunktet mellom vann/diesel på sensorpolene. 
CFE5ECD5-52EA-45F9-B79E-F5BD6EFE9146.jpeg.522462123b64901f458e362bd2a5a5b4.jpeg

Den kretsen er snedig, men transistoren og releet vil jo  ligge inne så lenge det er fukt på følerledningene uansett? Er derfor litt usikker på hvilken tilleggsfunksjoner du egentlig får med denne koplingen ut over det å bare ha en egen ‘kill switch’ på buzzer? Jeg tror jeg ville ønsket meg funksjon slik at indikator for vann lyser konstant til årsaken er fjernet, men at lydaralarmen kan mutes?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

Den kretsen er snedig, men transistoren og releet vil jo  ligge inne så lenge det er fukt på følerledningene uansett? Er derfor litt usikker på hvilken tilleggsfunksjoner du egentlig får med denne koplingen ut over det å bare ha en egen ‘kill switch’ på buzzer?

 

Tanken med å la den "henge på" når den først har detektert tenker jeg har en funksjon i forhold til når det akkurat er vann til rett under elektrodene på sensorer og man kjører f.eks i bølger. Da vil bevegelsen av diesel/vann i bollen på filteret kanskje forårsake at elektronikken og releet vil slå inn og ut hyppig under bevegelsen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 19 timer siden:

Når det gjelder modellen i PLA, så gjorde jeg en endring på designet. Sitter ikke foran pc nå, så jeg får ikke tatt en slice for å vise hva jeg mener, men tegnet et liten skisse.

A84DA0D6-161A-4777-8689-45BEF0868040.jpeg.4c7c70a21192fe1e1953a7145fb6f676.jpeg

Tenk deg at denne skissen viser pluggen delt på midten, sett ovenfra.
I delen som skal fylles med epoxy (lilla skisse) har et parti med større diameter helt innerst (marker med grønn sirkel», da «låses» epoxypluggen fast i pluggen, på samme måte som du nevnte.  Har også pønsket litt på om hva som er best, å ha epoxy så langt ned som inn i gjengepartiet, eller avslutte før man går inn i det gjengedepartiet slik som på skissen ???

 

Hei VegJoh!

Slik jeg tolker, tekst og skisse, så mener jeg at dette vil være en dårlig design endring. 

For det første, så deler du jo sensorhuset i to biter iflg skissen. Den en med gjengepartiet og den andre med sekskant delen.

For det andre, det innringede grønne partiet er den delen av sensorhuset som vil bli mest mekanisk utsatt når sensoren skal teitest opp i filterhuset med en o-ring imellom. Gjengepartiet vil dra en vei mens sekskant delen vil holde igjen. I tillegg vri-kraften ved til-dragning.

Jeg er redd for at med et slikt design så risikerer du at du bryter av gjengedelen ved til-dragning.

 

Som det er konkludert med, lengre oppe i tråden, så har jeg forstått det slik at der ikke er noen festeproblem mellom epoksyen og PLA. 

PS! ved evt lodding av kabel på sensor stavene så må loddepunktene rengjøres for evt loddefett før du monterer i sensorhus. Loddefett kan medføre at du mister epoksy-binding.

 

Dette er spennende !!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 3 timer siden:

Slik jeg tolker, tekst og skisse, så mener jeg at dette vil være en dårlig design endring. 

 

Ja det var en dårlig skisse. Det var ikke helt slik jeg mente. Jeg har laget to skisser med 3D som kanskje forklarer det bedre. Den ene er den delt på langs i to (det rosa er PLA) og den andre har jeg skåret av ca 1/3 på. 

 

1550142074_Skjermbilde2022-08-22kl_17_56_48.png.220512db9befb9a53879ed84df06233a.png843793981_Skjermbilde2022-08-22kl_17_59_52.png.3f371bde34950cd84b601cda8e5e2702.png

mateco skrev for 3 timer siden:

PS! ved evt lodding av kabel på sensor stavene så må loddepunktene rengjøres for evt loddefett før du monterer i sensorhus. Loddefett kan medføre at du mister epoksy-binding.

Godt poeng !! :thumbsup: Det skal jeg gjøre.

 

mateco skrev for 3 timer siden:

Dette er spennende !!

Det er ingenting som er mer gøy enn å fuske litt i diverse fag man som ikke er ekspert på :giggle:

 

 

Jeg kommer til å fleske sammen en krets som har "trigger" funksjon som beskrevet i den siste el-skissen som jeg postet, så får vi se hvordan den oppfører seg også :crazy:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 20 minutter siden:

det er også mulig å gjøre det enkelt som den jeg har i bruk når den er utløst må den tømmes og slå av strømmen for å resette plass til endel vann og fungerer perfekt.


Ja, helt klart. Det er også en interessant versjon. Ligger det noe mer elektronikk bak inne i elektriker tapen bak lampen, eller er det ren strøm igjennom ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 10 timer siden:

Det er selvfølgelig en transistor og en liten kondensator bakt inn i sika og krympestrømpe,del enkle er ofte det beste.

Nysgjerrig på den kretsen. Er den tilsvarende som diskutert tidligere i tråden - eller kanskje ikke siden du nevner kondensator og at strømmen må tas for reset?

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 22.8.2022 at 13.47:

 

Tanken med å la den "henge på" når den først har detektert tenker jeg har en funksjon i forhold til når det akkurat er vann til rett under elektrodene på sensorer og man kjører f.eks i bølger. Da vil bevegelsen av diesel/vann i bollen på filteret kanskje forårsake at elektronikken og releet vil slå inn og ut hyppig under bevegelsen. 

Ser den. Og er det såpass mye vann til stede så er det vel på tide å ta en kikk tenker jeg 😊

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann!

En liten oppdatering fra min side!

 

Da har jeg endelig mottatt pakke fra Kina. 15 stk "pumpe-automat" moduler for bl.a. bruk til dette formålet. (Takk til Fantino for tipset!)

 

Har fått testa litt og funnet ut at modulen passer perfekt til mitt bruk! Nedenfor et bilde av koblingene som jeg har kommet frem til :

 

Sensorrele.jpg.5fd7edf3f57866ed91a43ee152e0025f.jpg

PS! modulen trekker releet i St.by modus. Derfor bruk av releets NC kontakt som alarmgivende. Kretsen kan nok sikres på en mer hensiktsmessig måte, men valgte denne løsningen for syns skyld!

 

Modulens Low level -signal krets er her benyttet som reset-krets. Denne måtte ha en motstand i serie på ca. 800 kohm.

Når vannsensor føler vann så brytes strøm til releet og Varsel gis. Varsel vil vedvare inntil Reset-knappen bryter reset-kretsen.

 

Sjekking, og testing, fortsetter !!!

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 22 timer siden:

En liten oppdatering fra min side!

Morsomt at det er fremgang i prosjektet :thumbsup:

2 spørsmål. Jeg oppfattet det slik at releet ligger inne i den tiden det ikke er vann infilteret. Hvor mye strøm trekker releet da ?

Hvor mye strøm kan potensielt ved en kortslutning gå til sensor ?

 

 

Selv har jeg også forsket litt videre på egenhånd.


Fikk gjort klar sensoren i syrefast

4CC0A3A5-F4C7-4C16-88AD-B39A59F97516.jpeg.58fa393a7db4780e1b122265e80aa9cd.jpeg

 

874FA04B-1436-401C-B381-99A256D2FACF.jpeg.8962c5abb3c5a031f2a9e4f7beb3144c.jpeg

 

Fikk også kjørt en test på denne.

5F4FC9C5-3023-430A-89A5-C97992769D9E.jpeg.9cbeee79f25329c9eb2dd4c2b9fe5a54.jpeg

 

E0A00F05-34E7-4C68-A41E-1B784DD7ED8C.jpeg.075e86aa0e3b32316abd4cb73257efd2.jpeg

 

92D23B11-055F-4F3C-AC87-622C0ABC761F.jpeg.04e09e80b1ac2eacd38c42df5b06cbf3.jpeg

 

Min erfaring er at den elektronikken jeg lagde og som jeg postet link til tidligere vil ha mange innslag/utslag akkurat i den fasen der det akkurat er et skille mellom vann og diesel rundt elektrodene på sensoren. Jeg tenker at det i bølger om med risting er fornuftig som det er diskutert tidligere med en elektronikk som trigger og holder når vann først er detektert, slik jeg oppfattet at du ønsket det @mateco.

 

Jeg tegnet også en i 3D og printet ut. Jeg tok de smarte tipsene til @mateco om å printe horisontalt for å lettere skjære gjenger og få lagene «rett vei»

 

EEFE126D-1ADF-4E86-9ACF-08E176EE3274.jpeg.b000d5768bd4ea583cfa2e5c47b66930.jpeg

 

159B9F61-E790-4516-A7EB-2F2B16ED8689.jpeg.89c5852615f96293e69e4d0d465f8787.jpeg

 

Gjengene ble skåret med gjengebakken fra Biltema som det tidligere er linket til her.

 

12BDD07C-2ED6-4202-A50E-682B7A352CA4.jpeg.af639b04cb6bb527a0c59d6c4f4fa423.jpeg

 

Nå gjenstår det å lage en ny elektronikk med noen forbedringer og trigger funksjon. 
 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 13 timer siden:

Morsomt at det er fremgang i prosjektet :thumbsup:

2 spørsmål. Jeg oppfattet det slik at releet ligger inne i den tiden det ikke er vann infilteret. Hvor mye strøm trekker releet da ?

Hvor mye strøm kan potensielt ved en kortslutning gå til sensor ?

 

 

Selv har jeg også forsket litt videre på egenhånd.


Fikk gjort klar sensoren i syrefast

4CC0A3A5-F4C7-4C16-88AD-B39A59F97516.jpeg.58fa393a7db4780e1b122265e80aa9cd.jpeg

 

874FA04B-1436-401C-B381-99A256D2FACF.jpeg.8962c5abb3c5a031f2a9e4f7beb3144c.jpeg

 

Fikk også kjørt en test på denne.

5F4FC9C5-3023-430A-89A5-C97992769D9E.jpeg.9cbeee79f25329c9eb2dd4c2b9fe5a54.jpeg

 

E0A00F05-34E7-4C68-A41E-1B784DD7ED8C.jpeg.075e86aa0e3b32316abd4cb73257efd2.jpeg

 

92D23B11-055F-4F3C-AC87-622C0ABC761F.jpeg.04e09e80b1ac2eacd38c42df5b06cbf3.jpeg

 

Min erfaring er at den elektronikken jeg lagde og som jeg postet link til tidligere vil ha mange innslag/utslag akkurat i den fasen der det akkurat er et skille mellom vann og diesel rundt elektrodene på sensoren. Jeg tenker at det i bølger om med risting er fornuftig som det er diskutert tidligere med en elektronikk som trigger og holder når vann først er detektert, slik jeg oppfattet at du ønsket det @mateco.

 

Jeg tegnet også en i 3D og printet ut. Jeg tok de smarte tipsene til @mateco om å printe horisontalt for å lettere skjære gjenger og få lagene «rett vei»

 

EEFE126D-1ADF-4E86-9ACF-08E176EE3274.jpeg.b000d5768bd4ea583cfa2e5c47b66930.jpeg

 

159B9F61-E790-4516-A7EB-2F2B16ED8689.jpeg.89c5852615f96293e69e4d0d465f8787.jpeg

 

Gjengene ble skåret med gjengebakken fra Biltema som det tidligere er linket til her.

 

12BDD07C-2ED6-4202-A50E-682B7A352CA4.jpeg.af639b04cb6bb527a0c59d6c4f4fa423.jpeg

 

Nå gjenstår det å lage en ny elektronikk med noen forbedringer og trigger funksjon. 
 

 

 

Jeg har nå målt trekkstrøm på nevnte kinamodul! Måling foretatt i sikringens posisjon som nevnt i forrige innlegg. Dvs at målingen gjelder hele kretsen inkludert "varsel" som i dette tilfellet utgjør en rød lys-diode.

I Standby modus så trekker den ca. 35 mA. Dvs. at modulens rele trekker !

I Alarm modus så trekker den 24 mA. Da trekker ikke modulens rele, men rød lysdiode er med i strømtrekket!

 

Når det gjelder bruk av Biltema gjengebakke så lurer jeg på om du har prøvet den i gjengene i bollen?

 

Som tidligere nevnt så kjøpte jeg dette settet, men det viste seg at bakken skar gjenger som ikke lot seg skru inn i opprinnelige i bollen. Løsningen ble at gjengene i bollen måtte "friskes" opp med settets medfølgende gjengetapp. Men da ble den opprinnelige blind-pluggen veldig slarkete.

Det kunne virke som at Biltema settet er levert med annen gjengevinkel enn standard 1/2" UNF??

 

Utfra mine erfaringer med min utgave av dette tomme-gjengesettet så kan det virke som at Biltema har sin egen "Biltema-standard" på gjengen som avviker noe fra internasjonal standard!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 11 timer siden:

Utfra mine erfaringer med min utgave av dette tomme-gjengesettet så kan det virke som at Biltema har sin egen "Biltema-standard" på gjengen som avviker noe fra internasjonal standard!

De har nok ikke det. Det er nok bare Biltema som har kjøpt inn gjengeverktøy med Kina-toleranser.

 

Ellers, meget imponert over hvor mye tid og energi dere legger i å ta fram vannsensor til dieselfilteret! Moro å følge med på :smiley:

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 12 timer siden:

Dvs at målingen gjelder hele kretsen inkludert "varsel" som i dette tilfellet utgjør en rød lys-diode.

I Standby modus så trekker den ca. 35 mA

Det stemmer godt overens med det spec på tilsvarende rele når spole er «aktivert».  :thumbsup:

 

mateco skrev for 12 timer siden:

Når det gjelder bruk av Biltema gjengebakke så lurer jeg på om du har prøvet den i gjengene i bollen?

 

Som tidligere nevnt så kjøpte jeg dette settet, men det viste seg at bakken skar gjenger som ikke lot seg skru inn i opprinnelige i bollen.

Ja, den er prøvd i bollen og passet uten problemer. Så jeg opplever ikke samme negative erfaring med det settet, slik som du gjorde. Men som @Komodo påpeker så kan det jo være at toleransene ikke er like stramme fra produksjon til produksjon. 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 3.9.2022 at 12.20:

Nå gjenstår det å lage en ny elektronikk med noen forbedringer og trigger funksjon.

 

Fikk sett litt på dette i dag. 

 

Har kommet til at jeg velger å gå for et konsept med en 555-timer i bistable mode.  Denne kan drifte opptil 200mA, og det er mer enn nok for den wema-buzzeren og dioden som jeg skal drifte. Man kan selvfølgelig også introdusere et relee her hvis man har kraftigere laster å drifte, slik jeg gjorde på den forrige kretsen som ble lansert.

 

Etter det jeg har forsket/testet meg frem til å, så har jeg satt den opp slik at den trigger når det detekteres vann og blir værende på til man man slår av bryter. For å resette må man fjerne vannet før strømmen skrues på igjen for at den skal nullstilles. Er ikke vannet fjernet vil den umiddelbart trigges på ny og gi alarm.

 

Her er "skissen" jeg har forsøkt meg på. Dette er ikke mitt fagfelt, så jeg tar forbehold om feil og mangler. Men har gjort så godt jeg kan. 

IMG_1092.jpg.aad20e1ec3774ca65e11889aa68327e1.jpg

 

 

Har også laget denne på et prosjektbrett for demonstrasjon (uten sikringer):

image.png.3dca444c50e2595b074b7bb1e7554e53.png

 

Og her er en video på hvordan den virker i praksis: 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...