Jump to content

Racor vannutskiller, lage vannsensor selv?


FamFar

Recommended Posts

Når det gjelder elektronikken for dette, kan det gå å bruke noe som heter nivårele fra Elteco. Dette fåes i 12VDC og har en justerbart range fra 8-45kOhm sensorområde.

Noen som kan måle på sensoren og se om det er innenfor?

Releet blir ofte brukt til deteksjon av vann i olje på motorer som er senket ned i vann.

Det er egentlig et pumpestyringsrele, men funksjonen kan jo brukes til andre ting også :-)

Link til datablad: https://arxiu.disibeint.com/productes/pdf/eng/nca-i.pdf.

Link til releet hos elteco: https://www.elteco.no/pnca-712-12vdc-8-45kohm-1

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 5 timer siden:

Komponentene får du på Elfa eller AliExpress, men det aller enkleste og billigste er antakelig å kople proben til en slik dings som dette, fix ferdig med 10A rele osv (står 30A i teksten men det er et 10A rele ved max 30V DC):

Kortet du linker til har en pinne for å skru på reléet, og en for å skru det av. Det er laget for drift av pumper, og fungerer ikke så bra her. Hadde vært fint å bruke på lensepumpe. Tror jeg kjøper en :thumbsup:

 

Disse vil passe bedre for vannsensor:

https://www.aliexpress.com/item/1005001354755038.html

https://www.aliexpress.com/item/4000125996126.html

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 3 timer siden:

Kortet du linker til har en pinne for å skru på reléet, og en for å skru det av. Det er laget for drift av pumper, og fungerer ikke så bra her. Hadde vært fint å bruke på lensepumpe. Tror jeg kjøper en :thumbsup:

 

Disse vil passe bedre for vannsensor:

https://www.aliexpress.com/item/1005001354755038.html

https://www.aliexpress.com/item/4000125996126.html


Det er vel laget for å holde nivået i en vanntank mellom low/high, men er jo ikke noe problem å bare bruke den ene funksjonen. Så lenge det trigger et rele når den ‘ser’ vann på ‘LOW’ så vil jo det fønke.

(Alternativt kan det brukes til å holde jevnt nivå i kjølsvinet 😜). Men de du linket til over ser supre ut. Det eneste jeg savner på alle disse er justering av følsomhet. Det @larsenigarasjenlinket til har det da, men sikkert til en annen pris og det var vel poenget i denne tråden. Jeg fikk sykt lyst på tegningene til @matecomen ser jo at kjøp av 1/2 x 20 UNF gjengebakker velter budsjettet 😂. Må kjøpe de også på Ali i så fall.

Link to post
Share on other sites

@mateco Flott arbeid og moro å se praktisk bruk av 3D-printer 

 

  

mateco skrev for 11 timer siden:

PLA (som er 3D-skriverens materiale)

 

Hvordan er PLA's motstand mor diesel over lang tid?

Ville være ergerlig om plasten løser seg opp eller blir myk og resulterer i lekkasje.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 22 minutter siden:

Hvordan er PLA's motstand mor diesel over lang tid?

Ville være ergerlig om plasten løser seg opp eller blir myk og resulterer i lekkasje


Jeg vurderte også å 3d printe en slik plugg dog med et litt annet design, men er litt skeptisk til PLA sin motstandskraft ved langvarig utsettelse for diesel. Alternativt er å bruke PP hvis man har en printer som takler dette, problemet er at PP har dårlig binding mot epoxy. 
Har også tenkt på muligheten for å dreie meg en i POM, da kan jeg også skjære gjengene direkte i dreibenken, men da oppstår samme problematikk med binding mot epoxy når elektrodene skal monteres.  @Komodo’s forslag om å støpe en plugg i rør i ren epoxy og så dreie, fremstår nå som det mest fristende alternativet. 
 

Fantino skrev 1 time siden:

kjøp av 1/2 x 20 UNF gjengebakker velter budsjettet


Dette settet fra Biltema, inneholder den bakken du trenger:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengeverktoy-og-skrueutdragersett-tommer-56-deler-2000042859

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

 

Takker for mange gode forslag!!

 

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

NOK 17.03  30% Off | 12V 30A High Power Water Level Automatic Controller Liquid Sensor Switch Solenoid Valve Motor Pump Automatic Control Relay Board
https://a.aliexpress.com/_mP4hTFK

 

Jeg har nå bestilt 15 stk av denne, inkludert tabbekvote!

Jeg mener den vil passe mitt formål 100% med ferdig innbygd RESET krets! (signal fra Low Level probe)

 

Slik jeg leser så vil et High Level signal gjøre at releet forbli aktivert inntil signal fra Low Level gis.

 

Jeg tenker som så:

Når der oppstår vann i filter så ønsker jeg at en Buzzer skal lyde samt at en rød diode lampe skal lyse på dash.

Buzzer ønsker jeg skal lyde i ca. 5 sekunder (Har noen timer releer liggende) men dioden skal lyse inntil feil er utbedret (vann er tappet av i filter). Når feilen er utbedret så gis et puls signal (tilsvarende Low Level) for å Resette kretsen. Puls gis vha en fjærbelastet liten "Reset-Knapp".

 

Med et slikt opplegg så unngåes irriterende inn/ut -alarmer hvis sensor ligger i grenseland.

 

 

Fantino skrev 28 minutter siden:


Det er vel laget for å holde nivået i en vanntank mellom low/high, men er jo ikke noe problem å bare bruke den ene funksjonen. Så lenge det trigger et rele når den ‘ser’ vann på ‘LOW’ så vil jo det fønke.

(Alternativt kan det brukes til å holde jevnt nivå i kjølsvinet 😜). Men de du linket til over ser supre ut. Det eneste jeg savner på alle disse er justering av følsomhet. Det @larsenigarasjenlinket til har det da, men sikkert til en annen pris og det var vel poenget i denne tråden. Jeg fikk sykt lyst på tegningene til @matecomen ser jo at kjøp av 1/2 x 20 UNF gjengebakker velter budsjettet 😂. Må kjøpe de også på Ali i så fall.

 

Jeg kjøpte et gjengesett fra Biltema som inneholdt 1/2" NF 20 gjengebakke, men ble skuffet av hvor dårlig den skar i plasten. Ikke mulig å få skrudd inn nippel i bolleplasten. Måtte få låne tilsvarende kvalitets bakke med en kjenning som var mye bedre.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Fantino skrev 14 minutter siden:

... men ser jo at kjøp av 1/2 x 20 UNF gjengebakker velter budsjettet 😂. Må kjøpe de også på Ali i så fall.

Sjekk også ebay. Jeg har kjøpt noen grisebillige tapper og bakker derfra, og de har faktisk kommet ganske fort innimellom. 

 

 

mateco skrev for 13 timer siden:

Av kobberstaver så benyttet jeg Ø2mm kobberstreng som utgjør jordingskabel i en 4mm2 3faset installasjonskabel. Disse er gjort ekstra lange for å kunne tre

gjennom sensor-husene.

 

mateco skrev for 13 timer siden:

He rer delene klargjort for innstikk i sensorhus. Legg merke til Isoleringsklips som er klipset på kobberstengene mellom

loddepunktene.

1542351394_MonterIsolator.jpg.8c60df896d3ff1ce6226b152eab399fa.jpg

 

Ser at du tegnet inn hullene på 2mm til kobberpinnene. Er det slik å forstå at det ble ferdige hull etter printingen? En liten tanke for å sikre at det blir tett, hva med å bore hullene med 1,5 - 1,8mm bor, og varme opp trådene forsiktig slik at plasten smelter litt rundt tråden? Det bør jo bli omtrent som å støpe den fast.

 

Tenkte også at det kanskje hadde vært en idé å bruke messing eller bronse tråd som er for hardlodding. De er jo vesentlig stivere enn en kobbertråd. Særlig hvis det er glødd kobber. Den er veldig myk.

Link to post
Share on other sites

 

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Hvordan er PLA's motstand mor diesel over lang tid?

Ville være ergerlig om plasten løser seg opp eller blir myk og resulterer i lekkasje.

 

VegJoh skrev for 2 timer siden:


Jeg vurderte også å 3d printe en slik plugg dog med et litt annet design, men er litt skeptisk til PLA sin motstandskraft ved langvarig utsettelse for diesel.

 

Jeg har erfaring med ganske mange forskjellige thermoplastkvaliteter, men jeg må innrømme at PLA har jeg aldri vært borti. Etter litt kjapp googling tror jeg at jeg ville vært forsiktig med å bruke den mot diesel i noe så viktig som dette.

 

VegJoh skrev for 2 timer siden:

Alternativt er å bruke PP hvis man har en printer som takler dette, problemet er at PP har dårlig binding mot epoxy. 

Ja, men den er godt sveisbar. Det betyr at man kan smeltesveise ytterst på tilsvarende måte. Hvis man i tillegg gjør som jeg foreslo over med å bore tynnere hull og smelte fast trådene, burde det bli tett. 

 

Men PP er en plastkvalitet med veldig dårlige mekaniske egenskaper, så jeg er skeptisk. Det hadde vært noe helt annet med POM. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 4 timer siden:

 

Hvordan er PLA's motstand mor diesel over lang tid?

Ville være ergerlig om plasten løser seg opp eller blir myk og resulterer i lekkasje.

 

 

VegJoh skrev for 3 timer siden:


Jeg vurderte også å 3d printe en slik plugg dog med et litt annet design, men er litt skeptisk til PLA sin motstandskraft ved langvarig utsettelse for diesel. 

 

 

Når det gjelder PLA'ens motstandsdyktighet mot diesel så forstår jeg skepsisen!

Derfor må dette testes. Jeg har noen PLA "beddingrester" som jeg vil legge i bløtt sammen med diesel i et lite sylteglass med lokk. Setter glasset i boden og rister med jevne mellomrom i noen uker, så får vi se!

Må skaffe en skvett diesel først!

 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Ser at du tegnet inn hullene på 2mm til kobberpinnene. Er det slik å forstå at det ble ferdige hull etter printingen? En liten tanke for å sikre at det blir tett, hva med å bore hullene med 1,5 - 1,8mm bor, og varme opp trådene forsiktig slik at plasten smelter litt rundt tråden? Det bør jo bli omtrent som å støpe den fast.

 

 

Vedlegger en skjermdump der sensorhuset er "røntget".

1305214017_Rntgen.png.201f919d482e708a69b64009537f5b62.png

 

Bildet viser hvordan huset ser ut innvendig med de kanalene som 3D skriveren lager. Min skriver skriver med en dyse på 0,4 mm og temperatur på 220 C for å sikre god sammensmelting.

Dysen virker noe grov på slike små komponenter og små hull må gjerne friskes opp med egnede bor.

I mitt tilfelle så viste det seg at den omtalte kobbertråden hadde en diameter som var ca. 2,3 mm. Det medførte at jeg måtte jobbe litt med drillen, 2mm bor, og en kobbertrådbit for å tilpasse passe stramt hull. Før montering av kobber-stengene så ble de spisset litt på en fin-fil slik at de hadde lettere for å treffe hullene nedi sensorhus.

Det skal også sies at bruk av tang for å trekke de gjennom var et must, Tror nok dette ble tight og stramt rundt PLA'en.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev 3 minutter siden:

Når det gjelder PLA'ens motstandsdyktighet mot diesel så forstår jeg skepsisen!

Derfor må dette testes. Jeg har noen PLA "beddingrester" som jeg vil legge i bløtt sammen med diesel i et lite sylteglass med lokk. Setter glasset i boden og rister med jevne mellomrom i noen uker, så får vi se!

Må skaffe en skvett diesel først!


Blir spennende å følge :thumbsup::flag_bp:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Iflg denne https://www.filamentive.com/chemical-resistance-of-3d-printing-filament/ er PLA ikke "fuel resistant" men er "oil resistant" så ville tro diesel er noenlunde greit.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 5 timer siden:

 

Jeg har nå bestilt 15 stk av denne, inkludert tabbekvote!

Jeg mener den vil passe mitt formål 100% med ferdig innbygd RESET krets! (signal fra Low Level probe)


Den er ikke dum den der :yesnod:

 

Jeg tenker at jeg alikevel skal gå for en «egenprodusert» sak som jeg linket til tidligere. Har imidlertid oppdatert designet med sikringer.

38C7EDC2-DD97-4DBA-87B0-7BAB997BC834.jpeg.cd57e1230326db4a65ef587467007faa.jpeg

 

En 160mA sikring eller mindre på probene som går til kolben. Jeg har målt meg frem til at det går 0,0000042 A i denne kretsen så det er minimalt med strøm. Skulle det bli en kortslutning mot gods/jord her, så vil en liten sikring på mA nivå være tilstrekkelig for å drive kretsen. 

På den sløyfen som drifter diode/rele/piezo setter jeg inn en 1A sikring. På den måten unngår jeg at det lar seg drifte noe som er over spec på transistor uten kjøling. 
 

Jeg testet den elektronikken jeg linket video til tidligere i denne tråden gjennom en 10 meters TP-kabel (cat6). (Små tynne ledere for data for de som ikke kjenner termen)

Selv med elektronikken på ene siden av kabelen og elektrodene til bollen på den andre siden, så trigget transistoren når jeg tok på elektrodene med hver hånd (strømmen gjennom kroppen min).

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

mateco skrev On 5.8.2022 at 17.09:

 

Når det gjelder PLA'ens motstandsdyktighet mot diesel så forstår jeg skepsisen!

Derfor må dette testes. Jeg har noen PLA "beddingrester" som jeg vil legge i bløtt sammen med diesel i et lite sylteglass med lokk. Setter glasset i boden og rister med jevne mellomrom i noen uker, så får vi se!

Må skaffe en skvett diesel først!

 

 

Da er diesel-skvetten kommet i hus og eksperimentet kan starte.

 

Dette viser de material-enhetene som blir putta oppi glasset sammen med dieselen:

20220806_165136.jpg.78b0945fb6f9d12d6b9c9bfaf5d24744.jpg

 

Til venstre noen PLA "beddingrester" og en ferdigherdet bit av lamineringsepoksyen som ble brukt til forsegling.

Til høyre vises to stykk PLA-kroker som er satt i fjærspenn. På den øverste krokstaven er det designet et brytepunkt hvor tverrsnittet utgjør skarve 1 mm2. På den nederste er brytepunktet på 4 mm2.

 

Hvis det viser seg at PLA ikke er kompatibel med dieselen så forventer jeg et brudd eller en form for deformasjon av krokene.

 

Her er  materialene havnet i glasset sammen med dieselen:

20220806_165608.jpg.70ccedec01f6d8e544a359aafd1a4710.jpg

 

Jeg vil selvfølgelig bevege glasset med jevne mellomrom samt følge med dag for dag. Skulle fjærspennet forsvinne på en av fjærene så konkluderer jeg med at PLA'en ikke er motstandsdyktig og eksperimentet avbrytes.

 

Jeg krysser fingre og bein !

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette er så vitenskapelig og ryddig at vanlige slasker som meg blir ærbødige. Bare et innspill: Er det ikke lurt å teste om selve printet er tett ift om diesel kan ‘krype’ gjennom? Har forstått at det kan være ankepunktet mot 3D print at det har en viss porøsitet?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

 Bare et innspill: Er det ikke lurt å teste om selve printet er tett ift om diesel kan ‘krype’ gjennom? Har forstått at det kan være ankepunktet mot 3D print at det har en viss porøsitet?

 

Dette er et litt "Skli-ut" innlegg i forhold til hva tråden egentlig handler om, men jeg kunne ikke dy meg. Ha meg unnskyldt!

 

Jeg er av den formening at PLA filamentet er like solid, og "tett" som annen vanlig plast-produkter!

 

Når det gjelder det ferdige utskrevne produkt så kan kvaliteten mhp porøsitet variere med de parametrene som er satt i Slise-programmet.

 

En "pyntegjenstand" krever ikke samme kvalitet på utskriften. Man kan da endre parameterne for å gjøre jobben kjappere. 

 

Dette sensorhuset er laget med et Designprogram (SketchUp), deretter export i 3D filformat som Slise-programmet (Creality Slicer 123) forstår, og her blir Parameterne for selve utskriften satt og videre blir filen konvertert og sendt til selve skriveren som utfører jobben.

 

Her et bilde som viser de gitte Parameterne for denne jobben:

802567756_Skjermbilde2022-08-0621_30_01.png.918a1ad61df1504d1a5a1eb4fd575f7b.png

 

Disse parameterne er solide og kan benyttes for en gjenstand som skal utsettes for stress (til en viss grad), men som angitt vil den bruke laaaang tid for å gjennomføre utskriften på den lille nippel-greia.

 

Man kan selvfølgelig få skriveren til å gjøre jobben mye raskere.

Forandre Layer height fra 0.15 mm til 0.30 mm vil halvere antall lag og nesten halvere tiden.

Legge inn Fill Density fra 100% til 20% og spare tid og filament.

Øke skrivehastighet fra 50mm/sek til 75mm/sek for å spare tid.

Temperaturen må være såpass at god sammensmelting sikres. Enkelte skrivere har her begrensninger.

Men med slike Parametere så øker også sjansen for porøsistet da det er fare for at der dannes bittesmå kanaler mellom utskrift-strengene som skriveren legger.

 

Hvis størrelsen på dysen er satt feil i forhold til den som egentlig står i skriveren så vil også dette kunne medføre kanaler og porøsitet

 

Nedenfor en skjermdump av et lag i sensorhuset:

237232952_Skjermbilde2022-08-0621_30_02.png.0e232e060c07a42a9ca143ea439cedb5.png

Her er det brukt de parameterne som bildet over viser. De 4 første lagene danner "beddingen" som arbeid-stykket skrives ut på sammen med nødvendige støtteramme. Selve sensoren består altså av 127 lag med 0.15mm.

Tror denne skal være temmelig tett i PLA'en.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

He-he...

Litt småprovosert !

 

Gøy å se at det er andre enn meg som har multi-prosjekter på gang!!!

Her et bilde av "klekke"-rommet mitt (Adgang forbudt for andre enn meg):

20220806_234813.jpg.bfe3946dd4aec55e3171aa23bc92f7a4.jpg

 

Som du ser så "slår jeg deg nedi støvlan" når det gjelder oversikten i motsatt betydning!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 20 minutter siden:

100 % infill / fill density som du har brukt her, vil nok i stor grad øke sannsynligheten for at den er tett og ikke «svetter» diesel. 

Helt enig med deg VegJoh!

Jeg tror at denne erfaringer/myten om porøsitet skyldes utskrifter hvor parameterne er satt feil i forhold til hvordan utskrifts-produktet er tenkt brukt!

Men, som med alt annet, tiden vil vise! 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Fikk sett litt mer på dette i dag. 

 

Satte komponentene på et prosjekt-brett og loddet sammen. 

 

Integrerte sikringer og satt på en grønn diode som markere at enheten er tilkoblet strøm. 

 

Har også lagt til et relee, som kan styre hva enn man måtte ønske, i tillegg til den røde dioden som markerer vann.

 

En utgang til sensor.

en utgang til markeringsdiode (rød)

En utgang fra rele.

og strøm inn + og -

 

IMG_8704.jpg.80f03aef5972d4defaf0931219d68e02.jpg

 

IMG_8706.jpg.44a63a321261f9fcb0b30504e8a84d94.jpg

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 8 timer siden:

 

Fikk sett litt mer på dette i dag. 

 

Satte komponentene på et prosjekt-brett og loddet sammen. 

 

Integrerte sikringer og satt på en grønn diode som markere at enheten er tilkoblet strøm. 

 

Har også lagt til et relee, som kan styre hva enn man måtte ønske, i tillegg til den røde dioden som markerer vann.

 

En utgang til sensor.

en utgang til markeringsdiode (rød)

En utgang fra rele.

og strøm inn + og -

 

IMG_8704.jpg.80f03aef5972d4defaf0931219d68e02.jpg

 

IMG_8706.jpg.44a63a321261f9fcb0b30504e8a84d94.jpg

 

 

 

 

 

 

Dette så jo virkelig ut til å fungere etter skjemaet ditt !!

Hvor får du kjøpt disse prosjekt-brettene ?

 

Hvis du ønsker å teste ut en av mine sensorer, så send meg en IM med postadressen din så sender jeg den en i brevs form. Free of charge selvfølgelig, men bruk på eget ansvar !!

 

Som nevnt tidligere i denne tråden så skulle jeg ønske meg en tilsvarende krets, men da med en holdekrets og med resett funksjon. Altså sensor gir en kort impuls/signal og alarmen for vanninnhold blir vedvarende inntil et resett signal gis i form av en trykkbryter.

Som også nevnt tidligere så har jeg bestilt kontroller-kort som jeg håper oppfyller kriteriene, men det hadde vært interessant om design-kretsen din kunne utvikles til nevnte funksjon ! 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...