Fantino Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 @VegJoh: Den var snasen. Den der 555-saken kan jo brukes til det meste 😁 Eneste forslag fra meg måtte være å heller drive LED direkte med transistoren slik at den lyser helt til vann er borte. Har noe med at jeg garantert ville glemt den hvis ikke 😇 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Tenkte jeg skulle følge opp litt her i den tråden. Etter å ha testet litt med 555-timer elektronikken til sensor. Så endte jeg opp med å ta det et skritt videre. Fant et program på nettet for å designe PCB brett, og etter en stund med prøving å feiling, fikk jeg stokket komponentene slik at det ble en relativt ryddig komposisjon. Så var det bare å bestille noen til produksjon fra utlandet og vente i spenning på postgangen. Her er brettet i hus og terminalkontaktene prøvemontert for å se om hulltagningen passet. Så var det bare å finne frem loddebolten og komponenter og skride til verket. Så var det bare å koble til strøm med bryter på den ene terminalen. Sensor på den andre og i dette tilfellet diode og buzzer på den tredje. Men denne kan drifte inntil 100mA, så her kan man også sette et hele inn hvis man heller ønsker det. Bryter har Diode. Dvs. Hvis lampe her er grønn, er systemet på og du har ikke vann med mindre alarmen går og den andre dioden lyser. Sensorene er de som ble laget til testingen. Hhv en i syrefast og en i PLA print. Blir det kontakt mellom elektrodene på sensor går alarmen og diode for vann lyser. Når det først er detektert vann blir denne værende på selv om det ikke lengre er kontakt mellom elektrodene. Så har den først detektert vann ved et tilfelle så "henger den på". For å slå av alarmen skrur man av bryter. Slår man på bryter og det fortsatt er vann så trigges alarmen på nytt. Har man drenert filter og slår på bryter så har man besatt kretsen og den er klar for ny deteksjon. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Jeg er imponert! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Utrolig tøft, og veldig kjekt når en får ting til å se litt ‘pro’ ut! Dette er jo bortimot salgbar vare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Takk for hyggelig tilbakemelding @Komodo og @Fantino. Tok litt tid og svare på den, men i dag må jeg skrive en liten post her igjen, da jeg endret litt på designet. Etter at forrige viste seg å fungere bra, kunne jeg bestille opp endel kort så jeg kan lage noen ved behov. Det nye designet har fått bedre merking og jeg har redusert tomrommet mellom komponentene, slik at brikken ble endel mindre og kompakt Det nyeste designet er endel mindre. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Det er jo bare vakkert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Jeg er så imponert over dere som skjønner slike saker. Personlig må jeg ha noe mekanisk som beveger seg, eller ikke. Egentlig skulle jeg blitt dataingeniør, men Høgskolen i Vestfold hadde ikke slik linje. Så ble det en vanlig, kjedelig maskin/korr-ingeniør i stedet. Nå kan jeg verken data eller elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 1.November.2022 Del på Facebook Svart 1.November.2022 Hulda skrev for 8 timer siden: Nå kan jeg verken data eller elektronikk. Men du kan jo veldig mye annet som kommer brukerne på baatplassen til gode Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.November.2022 Del på Facebook Svart 1.November.2022 VegJoh skrev for 4 timer siden: Men du kan jo veldig mye annet som kommer brukerne på baatplassen til gode Det hjalp på selvfølelsen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 (redigert) Litt off-topic nå, men det dreier seg fortsatt om Racer vannutskiller. Jeg har lenge hatt lyst til å monitorere vakuumet som er på sugesiden av filteret slik at jeg kan ha en formening av hvor skittent filteret er og om det er behov for å bytte. For noen uker siden bestilte jeg et par elektroniske vakuumsensorer fra Aliexpress. Disse hadde dumpet ned i postkassen når jeg kom hjem fra jobben i dag så jeg måtte umiddelbart teste litt. Gikk ut i garasjen og fant en rørstump og noen jernstenger som fikk seg en tur i dreiebenken. Den ene ble gjenget opp til 1/8 NPT27 og den andre skulle bli en nippel til et Biltema vakuummeter. SÅ ble det nestet sammen. (Forferdelig sveis, men det gikk unna det her) Så ble det å montere støvsugeren til mor, vakuumeteret fra Biltema og sensoren på røret. Så ble det raskt satt opp et lite prosjektbrett med en Wemos D1 mini microprosessor og en liten Oled skjerm. Så legge inn litt kode og gjøre noen tester for så å grovkalibrere koden slik at jeg fikk regnet meg frem til riktige verdier ved bruk av det manuelle vakuummeteret. Når koden ble ferdig ble det seende slik ut: Vakuum ble laget ved å holde fingre foran røret. Når vakuum oversteg 7 inHg ble en diode aktivert. Dette ble fort og galt. Men det var det jeg rakk i kveld. Må finkalibrete og teste litt mer. Men har i allefall fått satt i gang prosjektet. Redigert 24.November.2022 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 @VegJoh Du er sykt effektiv når du setter i gang må jeg si. Imponert igjen. Jeg ville laget litt kode slik at du kan logge høyeste vacuum-historikk også, og slette den når du skifter filter. Er aller enklest å lage en config/utlesning på mobil synes jeg. Sjekk evt ESPUI på GitHub om du ikke har vært borti det. Har også liggende sensor og klargjorde ‘manifold’ for den når jeg monterte doble Racor-filtere tidligere i år men er ikke kommet lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Fantino skrev for 11 timer siden: Jeg ville laget litt kode slik at du kan logge høyeste vacuum-historikk også Ja det var tanken. Men jeg må forske litt mer på hvordan den faktisk opprørere seg på filteret. Noe annet jeg også må se mere på er om vakuumet forandre seg i forhold til omdreininger på motor. Det er jo mekanisk dieselpumpe på min motor. I såfall blir det å se på bruk av hall-effekt eller ir på svinghjul for å kalibrere opp mot turtall. Racors originale klokke-enheter har gult nivå fra 7-10 inHG og rødt fra 10 og oppover. Men som sagt. Her må det mere testing til. Helt i startgropa det prosjektet her for min del. Fantino skrev for 11 timer siden: Sjekk evt ESPUI på GitHub om du ikke har vært borti det. Takk for tips Har sett litt på konfigurering via wifi og webside direkte mot ESP, men denne så jo enda enklere ut å benytte Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 VegJoh skrev for 7 timer siden: Ja det var tanken. Men jeg må forske litt mer på hvordan den faktisk opprørere seg på filteret. Noe annet jeg også må se mere på er om vakuumet forandre seg i forhold til omdreininger på motor. Det er jo mekanisk dieselpumpe på min motor. I såfall blir det å se på bruk av hall-effekt eller ir på svinghjul for å kalibrere opp mot turtall. Racors originale klokke-enheter har gult nivå fra 7-10 inHG og rødt fra 10 og oppover. Men som sagt. Her må det mere testing til. Helt i startgropa det prosjektet her for min del. Takk for tips Har sett litt på konfigurering via wifi og webside direkte mot ESP, men denne så jo enda enklere ut å benytte Jeg har kjøpt noen flowmålere jeg tenkte å kople inn på diesel tur/retur samt en GPS padde så får jeg forbruk pr nm på kjøpet. Men som sagt er jeg bedre på å planlegge enn å gjennomføre.. ESPUI ser greit ut, har bare laget klar kode til et annet prosjekt. Det finnes lekrere ting online men da er det alltid binding til en eller annen tjeneste - liker ‘full kontrol selv’-konseptet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oggioffshor Svart 15.April.2023 Del på Facebook Svart 15.April.2023 Interrsant tråd. For all enkelthet skyld, kan man sikkert bruke denne, og bytte "senor" med den 3d printed.. https://www.clasohlson.com/no/Vannalarm/p/36-3029 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.