Komodo Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Kom på to ting til. Roret er i karbonstål, og det er i ferd med å bli ganske angrepet av tæring, særlig i kantene. Det bør slipes ned med vinkelsliper og grov lamellskive og males med noen strøk 2komp epoxyprimer. Og de fleste sinker må byttes. Noen er helt borte. Nå begynner det å bli mange ting, så hvis noen (som er forhindret fra å møte opp) kan oppsummere alt i ei liste så er det fint. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 11.August.2022 Link til dette innlegget Svart 11.August.2022 Komodo skrev for 1 time siden: Her er noen bilder av detaljer, og ting som man kan ta tak i. På solcellepanelet er det brukt noen karbonstålsskruer. Disse bør byttes ut med rustfrie. Etter øyemål er disse M6x40. I luka til tauverk i baugen er det støpt inn noe jern. Disse har rustet, og det renner og drysser av dette. Rustsprengning har gjort at glassfiberen sprenger opp. Dette bør kappes vekk med vinkelsliper, slipes plant med lamellskive, og helst males opp med ny gelcoat. Etter syrevasking og skrubbing med kraftvask ser det litt bedre ut. Litt mer delikat å gå løs på jobben da. Oppunder hardtopen var det brukt vanlige kabelklips som man bruker på lampettledninger!!! Disse hadde selvsagt knekt av, og spikeren rustet. Det var et svare strev å få vekk rusta fra disse. Disse må vekk, og slangene til spylesystemet for viskerne bør klamres på en bedre måte. Brannslukningsapparatet har gått ut på dato for veldig lenge siden. Det bør erstattes med et nytt. Hvis noen tar jobben med å skaffe et nytt og bytte ut, så husk å ta med skrutrekker, skruer (syrefast), evt. drill bor etc. Badeplattformen er litt skadet. De tynne platebitene som holder teaken har delvis røket av i sveisen. Hvis noen tar jobben med å skru av teaken, kan jeg påta meg å sveise på disse platene igjen. Teaken trenger også litt stell og kjærlighet. På undersiden her ser man hvor jeg sveipet over med høytrykkspyleren. Vernebrillene var så fulle av sprut, så jeg så ikke hva jeg drev med her Røket av her også. Det mangler diverse kalesjeknapper. Man må regne med at det ikke er noe å skru i. Teaken på siden av overbygget trenger også litt stell. Dette er før jeg vasket, men jeg fikk ikke bort all grønske. Luka framme i baugen fortjener nye hengsler synes jeg. Dette er forniklede messinghengsler som har flasset av. De er litt bøyd, og det mangler et par skruer. Det må i tilfelle tas mål for å finne dimensjonene. Dette håndtaket må byttes ut med et som er litt tryggere.... Noen som har et nytt flagg de kan donere? Jeg ville vel byttet flaggstangholderen også. Litt tungvint hvis man må teipe fast flagget hver dag. En ny i rustfritt kan umulig koste mange kronene. Traff forresten på @Dixie 2100 i båthavna mens jeg holdt på og vasket, så vi fikk slått av en hyggelig prat om løst og fast. Vi tittet litt på båten, og ble enige om at det antagelig er en god ide å løfte vannlinja litt. Litt uskarpt bilde, men vi tenkte at vannlinja gjerne kan løftes helt opp til toppen av den pynteteipen vi ser restene av midt mellom bunnstoffet og badeplattformen. Som man ser av bildet klarte jeg heller ikke å få gelcoaten helt ren her. Gikk over mange ganger med saltsyre, og skrubbet med kosten, men hadde nok ikke god nok kost til å komme til på de trange stedene. Hvis man går opp til bildene som @Chilli Solbris la ut fra den ble løftet opp, så ser man jo også at den er grodd og møkkete godt over bunnstoffet, særlig bak. Det betyr jo at noen kompetente kan maskere opp med teip, og mattslipe gelcoaten med 60 papir slik at den er klar for primer og stoffing. Dette vil jo også underlette sliping og polering av skrogsidene vesentlig, da man ikke trenger å polere helt ned til bunnstoffet. Disse to lufteventilene må byttes. Jeg aner ikke hva de er til, vanntanken kanskje? Kanskje ikke begge er i bruk heller? Her må det jo også sparkles opp. Jeg har vasket opp til kanten her, men det er sikkert ikke dumt å ta av kalesjen, hive ut putene, og vaske oppå akterkabinen. Flere kalesjeknapper som mangler. Eksempel på gelcoatskader i overbygg. Noen gelcoatskader i skroget. I tillegg er det litt å gjøre med det elektriske så vidt jeg har forstått på @Chilli Solbris. En vinsj som ikke funker bla. Så her skulle det være litt av hvert å ta tak i for de som har et par timer og litt arbeidslyst til overs Ps: Når jeg ser de bildene av disse gelcoatskadene, så tror jeg jammen jeg stiller Viksunden til disposisjon til neste år Dæven, du har sans for detaljer ja! Her var det noe jeg selvsagt var klar over, andre ting jeg ikke har tenkt over eller sett, og andre ting jeg har glemt! Blir visst en skikkelig oppgave for dugnadsgjengen dette her! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
VegJoh Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Komodo skrev for 11 timer siden: Noen som har et nytt flagg de kan donere? Jeg kommer på lørdag. Jeg har et nytt flagg med «flaggstang» som doneres D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Komodo skrev for 9 timer siden: Roret er i karbonstål, og det er i ferd med å bli ganske angrepet av tæring, særlig i kantene. Det bør slipes ned med vinkelsliper og grov lamellskive og males med noen strøk 2komp epoxyprimer. Jeg tar med vinkelsliper og lamellslipeskiver. Har også noe relativ fersk Seajet 117 epoxyprimer fra vårpussen i år stående som kan brukes. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Pequod skrev for 10 timer siden: Dæven, du har sans for detaljer ja! Jepp, ingenting slipper unna Komodovaranens skarpe røntgenblikk Pequod skrev for 10 timer siden: Blir visst en skikkelig oppgave for dugnadsgjengen dette her! Ja, nok å ta tak i. Håper bare det dukker opp noen som tar over stafettpinnen. Jeg får nok ikke noe ledig tid i dag, men kommer i morgen. VegJoh skrev 1 time siden: Jeg kommer på lørdag. Jeg har et nytt flagg med «flaggstang» som doneres Veldig bra VegJoh, og en ting til som kan krysses av på lista VegJoh skrev 58 minutter siden: Jeg tar med vinkelsliper og lamellslipeskiver. Har også noe relativ fersk Seajet 117 epoxyprimer fra vårpussen i år stående som kan brukes. Strålende! Disse lamellskivene koster jo litt, det går an å ta grovpussen med vanlig slipeskive. Kanskje det er noen som sponser slikt materiell også? Ang. epoxyprimer, der kommer vi nok til å trenge mer. Store deler av skroget har flasset av inn til gelcoaten. @Chilli Solbris, du nevnte at det er kjøpt inn bunnstoff, hva med primer? Ellers, et par ting til på lista. Forstår det slik at det er en strømtyv som tapper batteriene. Det er også lekkasje fra pakkboksen. Vet ikke om det er simmerringer eller talglisser. Noen som holder koll på lista over gjøremål? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Bare raskt inne fra sykestua: Jeg mener det er simringer i pakkboksen, som er oljesmurt fra Sleipner. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Jeg tror nok ag noen av jobbene må gjøres mot betaling. Det skal godt gjøres å komme gjennom alt her bare ved dugnad. Jeg har en to-komponent epoxy-primer som jeg ikke har brukt @Komodo Og enkomponent Sea Jet. Vi tar et fullstendig overblikk på lørdag. RS Andersen har vært ombord for å estimere kostnad på omtrekking av forkabinen. I dag får ikke jeg gjort stort. Må på jobb igjen i ettermiddag som varer til kl 08.00 i morgen tidlig! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Jeg tror nok ag noen av jobbene må gjøres mot betaling. Det skal godt gjøres å komme gjennom alt her bare ved dugnad. Ja, jeg ser den. Vi får prioritere det viktigste, og heller senke krava. Angående i morgen. Fikk et hint på øret her fra Eika om at han kommer med bilen full av maskiner! Så møt opp i morgen, bidra og lær, slå to fluer i en smekk. For de som kommer i morgen, så husk arbeidstøy i forhold til sliping og støv, støvmaske, hansker, hørselvern mm. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29 Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Sitter her oppe i Trøndelag og følger med på dette. Imponerende innsats. Nå har jo den enbente fartet land og strand med sin båt og det er vel kanskje flaks at det har gått så bra som det tross alt har gjort med tanke på båtens tilstand. Uansett, lykke til videre og også god bedring til skipperen. Link to post
Eika Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Komodo skrev for 23 timer siden: Eksempel på gelcoatskader i overbygg. Noen gelcoatskader i skroget. Ps: Når jeg ser de bildene av disse gelcoatskadene, så tror jeg jammen jeg stiller Viksunden til disposisjon til neste år Etter imorra, så er du ekspert og ordner seg lett selv Link to post
Knude Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Fantastisk å følge med på dette. Lykke til med dugnaden. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Eika Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Knude skrev 7 minutter siden: Fantastisk å følge med på dette. Lykke til med dugnaden. Hva tipper du ralkoden er ? Gammel jotun 2000? Ser ganske gulbrun ut. Link to post
Tskjei Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Tipper Jotun/Reichhold 4012/40012 ? Link to post
Tskjei Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Dere får si ifra hvis det trengs noe materialer, så kan jeg sikkert få fikset noe? Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Martine29 skrev for 3 timer siden: Sitter her oppe i Trøndelag og følger med på dette. Imponerende innsats. Nå har jo den enbente fartet land og strand med sin båt og det er vel kanskje flaks at det har gått så bra som det tross alt har gjort med tanke på båtens tilstand. Uansett, lykke til videre og også god bedring til skipperen. Tja, båtens tilstand er mest kosmetisk. Motor og drivverk er aldeles nydelig! Går som en klokke!?? Sitter en nyere motor i denne! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 12.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Tskjei skrev 13 minutter siden: Dere får si ifra hvis det trengs noe materialer, så kan jeg sikkert få fikset noe? Det høres ikke feil ut!! ??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 12.August.2022 Link til dette innlegget Svart 12.August.2022 Tskjei skrev 24 minutter siden: Dere får si ifra hvis det trengs noe materialer, så kan jeg sikkert få fikset noe? Hva slags materialer sikter du til ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tskjei Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Hei Komodo, det er komposittmateriale ? Polyester, lim, sparkel,gelcoat (Jotun/ Reichhold), glassfiber etc. Link to post
Komodo Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Det er jo veldig bra, men da burde vi nok hatt det i dag. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Sitter på Nøkledypet nå og venter på ekspertene . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Og jeg kom til Nøkledypet nå?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Er på jobb. Skulle gjerne vært der i dag og lært litt gelcoatarbeid. Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) Det er moro å se at folk kommer dammen og gjør en dugelig innsats! Redigert 13.August.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Grønngylt skrev for 14 timer siden: Hva tipper du ralkoden er ? Gammel jotun 2000? Ser ganske gulbrun ut. Tskjei skrev for 13 timer siden: Tipper Jotun/Reichhold 4012/40012 ? Tror kanskje @Chilli Solbris har kontroll på dette ettersom han hadde samme båttype i ni år eller noe sånt. Det er for øvrig to forskjellige farger, over fenderlinja er fargen noe hvitere, mens den er mer gulaktig under. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Allan E Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Real koden her er 12210, originalt farga som matcher veldig bra Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn