Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Spleisen er tynnslitt på grunn av det som må gjøres inne i båten.

For egen del hadde det vært moro å treffe dere over en dugnad.
Var forhindret forrige helg da det var 18 års bursdag for datteren min på lørdagen og på søndag ble båten min hentet av ny eier.
Men uheldig nok så har taket på huset mitt begynt å lekke vann. 
Måtte finne frem 5 bøtter å sette rundt på kjøkkenet når det regnet så det sprutet i går.
Har i første omgang fått fri i fra jobb ut uken så i morgen er det bare å begynne å sette opp stillas.
Pga alder på tak så tror jeg nok jeg må regne med å legge nytt tak i høst og da går all fritid med til dette.

Men tilbake til poenget så tror jeg det skal være mulig å få inn en slupp til på spleisen om det er det som skal til.
Det er nok mange av oss som kan bli med en runde til slik att ikke noen få blir stående igjen med arbeid langt opp etter ørene.


 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde vært et ærend for kona i dag, og kjørte innom Nøkledypet for å se hva jeg trengte av utstyr for å få sveiset platebitene som hadde knekt av på badeplattformen. @Gullfisk og @Chilli Solbris var da i full gang med å feilsøke på det elektriske anlegget. Kjørte hjem og fikk meg litt mat, og pakket sammen bilen med sveiseutstyr, gass og alt som må til, og da jeg kom tilbake til båthavna var guttene fremdeles i full sving! Kan bekrefte at de har hatt en lang dag der nede i dag!

 

Denne grenkoblingen er nå demontert, og blir erstattet med noe nytt. 

Komodo skrev On 14.8.2022 at 2.45:

Kjølevannet til motoren kommer inn i to gjennomføringer som møtes i en Y. Dette grenrøret tror jeg vi bytter for å være på den sikre siden. 

20220813_212738.jpg.873354e13d6ffa8077a6381f8fe5681f.jpg

 

 

Wallas Service skrev On 10.8.2022 at 22.33:

Er det ikke en Wallas varmer ombord? Den kan sendes meg om det passer, så skal jeg se på den om det er noe galt, og eventuelt reparere den.

Som nevnt tidligere er det en Wallas 3000 i båten. Denne er nå røsket ut, og ligger bak i bilen min. Pakker den i en eske og sender den til deg 

 

Fenris skrev for 6 timer siden:

Siden Progressingeniørfirma er søster- selskap av DP Filter og vi har allerede engasjert oss, kan jeg sende over bildene og se hva de sier..  Noe mer kan jeg ikke lover " for free"

Dette høres veldig interessant ut!

Var nede i motorrommet og skrudde litt i dag, og røsket samtidig i mellomakslingen. Det er litt radial glapp i leddene, vet ikke om det er akseptabelt. Og så vidt jeg kunne se er det ingen gummibelg på det aktre leddet, kun på det forre. Skal putte inn et par bilder, de ligger på mobilen foreløpig. 

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Håndtaket på SB side var røket. Tilsvarende håndtak på BB side er noe ræl som jeg ikke ville stole på når jeg entrer båten. Jeg skal se om jeg får laget nye håndtak som passer i de gamle hullene når jeg får tatt mål av hullavstanden.

Kanskje best at en av oss her i nærheten måler hullavstanden på hullene i overbygget? Blir vel mer nøyaktig. 

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Teaken til akterplattform og badestige er ferdig pusset. Kommer inom med den snart, helst en dag når det er dugnad på gang.

 

 

IMG_0231.JPG

Det ser veldig bra ut Nils :thumbsup:  Kan melde om at plattformen nå er sveiset og syrevasket, så det er klart for å montere tilbake teaken. Men det var tynne plater, og de er veldig buklete. Så det kan være lurt om du tar med et par tenger og skiftenøkler, tilfelle du må rette litt. Jeg hadde ikke annet verktøy for hånden enn en bit av en 2"6" :lol: 

 

Men så strøken som den teaken ble, så burde vi kanskje ta med en deltasliper eller noe, og pynte litt på den teaken som stikker ut fra ankervinsjkassa...

 

Grønngylt skrev for 5 timer siden:

Nå som dere har sett hvor standaren ligger, er det flere som vil være med på en dag to?

.......

Når båten først blir såpass strøken under fenderlist, så må jo det over også taes

.....

Dette er en once in a lifetime opplevelse for pequod, så da er det jo like greit og dra den helt ut den ene gangen

Jeg har holdt på noen dager nå, og det er antagelig ennå noen småting jeg må gjøre, så jeg hadde tenkt å begrense meg litt. Men hvis du sier at du kommer ens ærend fra Kragerø en gang til for å bidra på dette, så sier ikke jeg nei heller! Som du sier, dette blir nok en once in a lifetime opplevelse for redreren, så hvorfor ikke ta den helt ut :thumbsup: :flag_bp: 

 

Hvis du gjør alvor av dette, så sender jeg en oppfordring til alle som bor lenger vekk, f.eks. Moss-Oslo-Bærum til å hive seg i bilen og komme og bidra! Fra før har vi jo hatt et besøk av dere fra Kragerø, @NilsPils fra Gjerdrum, og i dag @Gullfisk fra Moss. 

Link to post
Share on other sites

@Wallas Service, er det riktig slange som er brukt her? I følge @Gullfisk skulle det kanskje vært en annen type?

20220816_213918.jpg.1ba2f298d90102decd50861b5ae607e6.jpg

 

20220816_213918.jpg.1ba2f298d90102decd50861b5ae607e6.jpg

 

Legger også ved et par bilder av CVA leddet. For meg ser det ut som om det er gummibelg på leddet framover, men ikke bakover. Oljeklinet på skroget kan heller ikke være helt greit i mine øyne. Noen tanker om dette @Fenris?

20220816_213555.jpg.565602d393fac9f7411cdff6cf872cda.jpg

 

20220816_213631.jpg.9c8b8885c2b85edae70de775ed953016.jpg

 

Dugnadssjefen i full gang med polering 😊

20220816_195514.jpg.0199c2672a6aa95ec83567457a140d2f.jpg

 

20220816_213925.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 29 minutter siden:

Kanskje best at en av oss her i nærheten måler hullavstanden på hullene i overbygget? Blir vel mer nøyaktig. 

 

Tenkte jeg kunne ta mål når jeg monterer akterplattformen. Det blir noen turer til for meg til Fredrikstadområdet uansett.

 

Komodo skrev 30 minutter siden:

Så det kan være lurt om du tar med et par tenger og skiftenøkler, tilfelle du må rette litt.

Notert

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 53 minutter siden:

@Wallas Service, er det riktig slange som er brukt her? I følge @Gullfisk skulle det kanskje vært en annen type?

20220816_213918.jpg.1ba2f298d90102decd50861b5ae607e6.jpg

 

20220816_213918.jpg.1ba2f298d90102decd50861b5ae607e6.jpg

20220816_213925.jpg

 

Slangen ser riktig ut, så lenge den er uten hull og skader. Skal ha innvendig diameter på 28mm.

Opprinnelig skal det være en slange som går utenpå denne og som festes i det ytterste røret. Men det betinger at også skroggjennomføringen har dobbelt utløp. Ytterslangen har diameter på 45mm.

Betyr egentlig ingenting, det ytterste røret sørger for friskluft inn til brennluftviften, og samtidig sørger for litt nedkjøling av eksosen.

Om skroggjennomføringen ikke er dobbel, kan det godt være en liten slangestubbe som går litt opp, og som hindrer at smuss og annet faller nedi.

 

Legger ved diverse bruksanvisninger for Wallas

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo, trekk mellomakslingen maks på splinen og se om det ikke dukker opp en belg i andre enden også. Det skal naturligvis være belg i begge ender. Mellomakslingen her er ikke original. CV-leddet har vært modifisert. Ikke noe galt i det, men på et eller annet tidspunkt har det trolig vært plukket fra hverandre. Har gjort det samme på Hulda. Belger kan kjøpes som reservedeler.

 

Vil bare legge til at om et slikt ledd ryker og splitter, rydder det skikkelig opp nedi der. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg har holdt på noen dager nå, og det er antagelig ennå noen småting jeg må gjøre, så jeg hadde tenkt å begrense meg litt. Men hvis du sier at du kommer ens ærend fra Kragerø en gang til for å bidra på dette, så sier ikke jeg nei heller! Som du sier, dette blir nok en once in a lifetime opplevelse for redreren, så hvorfor ikke ta den helt ut :thumbsup: :flag_bp: 

 

Hvis du gjør alvor av dette, så sender jeg en oppfordring til alle som bor lenger vekk, f.eks. Moss-Oslo-Bærum til å hive seg i bilen og komme og bidra! Fra før har vi jo hatt et besøk av dere fra Kragerø, @NilsPils fra Gjerdrum, og i dag @Gullfisk fra Moss. 

 

Jeg skal høre med ett par kamerater, som er vel så erfarene som meg, om de er interesserte i og være med bort på dugnad

 

Hadde vært morro med en dag 2, så dra det helt ut. 2-3mann over fenderlist og 2 mann under fenderlist. 

 

Skal høre med sjefen, om vi har noen flasker med glasscoating og avse til det prosjektet her evt hvor billigt jeg kan få det. Kun vask i 4-5år burde gjøre jobben enkel for rederen. Men akuratt der, lover jeg ikke noe ennå 

Link to post
Share on other sites

Vil oppfordre alle som følger med i tråden, og har mulighet til å bidra, om å hive seg på. Både for å hjelpe @Pequod/bergtatt, men også for å hjelpe de som holder på mest der. Dugnadsgeneral @Chilli Solbris, trenger all hjelp han kan få fortsatt, selv om mange har lagt ned mye tid allerede. Det er også hyggelig å treffe folkene.

Jeg ser etter et lite besøk i går, at det elektriske trenger også fortsatt mye jobb, så de som innehar kompetanse på det området, er også ønsket. 

-Hovedbryter må byttes

-Startbatteri må byttes

-bør få et forbruksbatteri til

-vinsjrele byttes og testes

-lading fra landstrøm sjekkes når nytt startbatteri er på plass

-Montering av inverter. Bør ha en egen hovedbryter

-Sjekk av solcelleanlegg

-Det er mye spagetti, og omfattende om det skulle settes oppdateres, men utskifting av sikringspanel og fordeling pluss og minus i dashbord, hadde vært ønskelig.

-Ellers er det endel klipte ledninger som godt kan fjernes.

Viktig å ikke rive mere enn man kan få ferdig, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev for 11 timer siden:

 

Om du ikke har tid eller kraft, kan du sende penger:

https://www.spleis.no/project/228190

 

Det har du rett i! 

Har det altfor travelt nå, Men er det muligheter å hjelpe til ut i september så stiller jeg gjerne opp.

Kan bidra innom elektronik, mekanikk eller med f.eks varmere =)

Kjenner godt til Tresfjord 29.

Link to post
Share on other sites

Har også solcelleregulator men ikke solcellepanel

På den båten passer det fint med enten en fleksibel 100W limt midt på dekk foran eller en hard panel festet på taket bak lanternemast slik at den stikker ut bak og over kalesje. Då må det bygges tilpasset festebrakett som fester i tak eller i rails/griperekke på overbygg eller en kombinasjon.

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev for 9 timer siden:

Opprinnelig skal det være en slange som går utenpå denne og som festes i det ytterste røret. Men det betinger at også skroggjennomføringen har dobbelt utløp. Ytterslangen har diameter på 45mm.

Betyr egentlig ingenting, det ytterste røret sørger for friskluft inn til brennluftviften, og samtidig sørger for litt nedkjøling av eksosen.

Om skroggjennomføringen ikke er dobbel, kan det godt være en liten slangestubbe som går litt opp, og som hindrer at smuss og annet faller nedi.

Akkurat, det var det @Gullfisk mente på også. Men her er det ikke dobbel skroggjennomføring, så da må det i tilfelle kun bli en kort stuss utenpå som du skriver. Det vi reagerte på er at eksosslangen går uisolert gjennom motorromsisolasjon og et skott...

 

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Jeg skal høre med ett par kamerater, som er vel så erfarene som meg, om de er interesserte i og være med bort på dugnad

 

Hadde vært morro med en dag 2, så dra det helt ut. 2-3mann over fenderlist og 2 mann under fenderlist. 

Det hadde vært noe :thumbsup: 

Det som kanskje er mest kritisk nå er vel å få støpt/ reparert det som må til under vannlinja. Jeg tenker at man må prioritere det som må til for å få båten driftsikker og i en stand slik at den kan sjøsettes. 

 

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Vil oppfordre alle som følger med i tråden, og har mulighet til å bidra, om å hive seg på. Både for å hjelpe 

.....

Viktig å ikke rive mere enn man kan få ferdig, tenker jeg.

Understrekker disse to tingene! Det er fullt mulig å komme en ettermiddag og gjøre litt innsats, bare å plukke etter eget ønske fra de arbeidsoppgavene som er nevnt i tråden. Gullfisk gjorde en god jobb i går med montasje og feilsøking på det elektriske, så da vet vi jo mer om hvor skoen trykker. Om noen har kompetanse er det bare å komme og bidra!

 

Almvik skrev 13 minutter siden:

Har det altfor travelt nå, Men er det muligheter å hjelpe til ut i september så stiller jeg gjerne opp.

Kan bidra innom elektronik, mekanikk eller med f.eks varmere =)

Kjenner godt til Tresfjord 29.

Dette høres jo enestående ut!

Hvorvidt båten blir stående på land i september vet jeg ikke. For min del blir jeg bortreist mye av den måneden, og veldig opptatt resten. Vet også at @Chilli Solbris blir opptatt i september. Og båten må ut innen 1. oktober, så det må planlegges. Igjen så håper jeg at andre kan trå til og ta over stafettpinnen. 

 

Almvik skrev 8 minutter siden:

Har også solcelleregulator men ikke solcellepanel

På den båten passer det fint med enten en fleksibel 100W limt midt på dekk foran eller en hard panel festet på taket bak lanternemast slik at den stikker ut bak og over kalesje. Då må det bygges tilpasset festebrakett som fester i tak eller i rails/griperekke på overbygg eller en kombinasjon.

Båten har et flott solcellepanel, se bilder tidligere i tråden. Hva @Gullfisk tenker at må gjøres med det elektriske kan sikkert han uttdype. 

 

Fikk du forresten vindusviskeren til å virke @Gullfisk?

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte mest på å se over solcellebiten, og sjekke at det fungerer. 

Fikk pusser til å gå, men måtte legge en ny ledning nederst innenfor vindskjerm, da man må rive ned for mye, for å komme til originalt ledningsnett. 

Pussevinkelen på stb og babord passer ikke, men mulig de er justerbare. Har ikke kjennskap til den biten. 

Link to post
Share on other sites

Finnes det något projektstyringsdokument eller er det denne tråden?

Kan det være en god ide å noe vi kan samarbeide om i Google Docs for å få oversikt over hva som trengs og hva som gjenstår med forskjellige proioriteringer?

 

Tenker noe slikt som dette. eller å bruke roadmap funksjionen i gogle docs.

 

image.png.16a40878d8e0666583b31f3bca6c669a.png

 

image.png.063ec5e4a59d85081f8e1b074941aed6.png

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 4 minutter siden:

Tenkte mest på å se over solcellebiten, og sjekke at det fungerer. 

Fikk pusser til å gå, men måtte legge en ny ledning nederst innenfor vindskjerm, da man må rive ned for mye, for å komme til originalt ledningsnett. 

Pussevinkelen på stb og babord passer ikke, men mulig de er justerbare. Har ikke kjennskap til den biten. 

Hvis det er slike standardmotorer så går det å justere men det blir ikke kjempebra på de vinduene, men nesten godt nok.

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 49 minutter siden:

Jeg har nok et nytt vinsjrele liggende jeg kan sponsre med.

Kan også ta en jobb med div elektrisk, men ikke før midten på September.

Si fra hvis dere trenger rele før det så ordner vi noe.

 

 

Det releet tas imot med takk!😃😃😃

Det som sitter der ser slik ut:

867462B1-123F-43DE-825B-8C5995E321B0.jpeg.df0dbb330a6b82b2b9bc2b42b0e15cca.jpeg

Almvik skrev 45 minutter siden:

Har også solcelleregulator men ikke solcellepanel

På den båten passer det fint med enten en fleksibel 100W limt midt på dekk foran eller en hard panel festet på taket bak lanternemast slik at den stikker ut bak og over kalesje. Då må det bygges tilpasset festebrakett som fester i tak eller i rails/griperekke på overbygg eller en kombinasjon.

Det er solcelleanlegg på båten men det må sjekkes! Vet ikke om regulatoren er gåen. Men som @Gullfisk skriver, det må sjekkes!

Almvik skrev 33 minutter siden:

Har vi fått med oss noen leverandører på båtelektriskt? Det blir fort dyrt med ladninger, terminaler og hovedbrytere.

Nei, ingen som sponser deler. Jeg forhandler jo en del og til dette prosjektet blir det netto netto priser pluss mva. Jeg har ikke råd til å sponse mer enn det jeg har gitt i sponsen dessverre. 

Almvik skrev 22 minutter siden:

Finnes det något projektstyringsdokument eller er det denne tråden?

Kan det være en god ide å noe vi kan samarbeide om i Google Docs for å få oversikt over hva som trengs og hva som gjenstår med forskjellige proioriteringer?

 

Tenker noe slikt som dette. eller å bruke roadmap funksjionen i gogle docs.

 

image.png.16a40878d8e0666583b31f3bca6c669a.png

 

image.png.063ec5e4a59d85081f8e1b074941aed6.png

Nei, tråden har vært retningsgivende her. Men det kunne jo vært en ide å ha et slikt styringsverktøy. Men der er i hvert fall mine egenskaper begrenset!😳😳

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 33 minutter siden:

Finnes det något projektstyringsdokument eller er det denne tråden?

Kan det være en god ide å noe vi kan samarbeide om i Google Docs for å få oversikt over hva som trengs og hva som gjenstår med forskjellige proioriteringer?

Jeg har tidligere i tråden kommet med et ønske om at en av de som er forhindret til å møte opp kan bidra med å lage ei oversiktsliste på pc. Det kan gjøres hvor som helst i landet. Den oppfordringen har imidlertid så langt ikke blitt etterkommet...

 

Jeg foreslår at dette gjøres enklest mulig, slik at lista blir lett synlig i tråden, både fra mobil og pc. Jeg ser for meg en punktvis liste over hva som må/bør/kan gjøres, og at de som utfører jobbene melder fra i tråden når det er gjort. Så langt er det ramset opp en rekke punkter, men vi har ingen komplett oversikt noe sted. For enkelhetsskyld bør lista være tilgjengelig i innlegg nr. 1 og redigerbar. Det bør vel @bliss X kunne ordne?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Akkurat, det var det @Gullfisk mente på også. Men her er det ikke dobbel skroggjennomføring, så da må det i tilfelle kun bli en kort stuss utenpå som du skriver. Det vi reagerte på er at eksosslangen går uisolert gjennom motorromsisolasjon og et skott...

 

 

Kan løses med en ytterslange som går fra apparatet, gjennom veggen (hvis det er plass), og bort til skroggjennomføringen. 

Alternativt kan være en isolasjonssokk som tres utenpå eksosslangen.

2448.jpg

1030.jpg

 

Har begge på lager.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg har tidligere i tråden kommet med et ønske om at en av de som er forhindret til å møte opp kan bidra med å lage ei oversiktsliste på pc. Det kan gjøres hvor som helst i landet. Den oppfordringen har imidlertid så langt ikke blitt etterkommet...

 

Jeg foreslår at dette gjøres enklest mulig, slik at lista blir lett synlig i tråden, både fra mobil og pc. Jeg ser for meg en punktvis liste over hva som må/bør/kan gjøres, og at de som utfører jobbene melder fra i tråden når det er gjort. Så langt er det ramset opp en rekke punkter, men vi har ingen komplett oversikt noe sted. For enkelhetsskyld bør lista være tilgjengelig i innlegg nr. 1 og redigerbar. Det bør vel @bliss X kunne ordne?

Det er ikke noe som passer meg, jeg lager det altfor kranglete i hvert fall =)

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Det som sitter der ser slik ut:

867462B1-123F-43DE-825B-8C5995E321B0.jpeg.df0dbb330a6b82b2b9bc2b42b0e15cca.jpeg

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, er det mulig å åpne det releet der. Ser at det er skruer på toppen. Har gjort noe tilsvarende en gang i tiden. Åpnet opp,  pusset kontaktpunktene og skrudde sammen igjen. Det funket siden.

Bare sånn til info, i tilfelle det kniper med å få tak i nytt.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mellomakslingen så er jeg sikker på at den er i original utførelse.  De leveres på ulike lengder og også på spesialmål.  Har hatt tilsvarende og ser 100% helt lik ut.  Når cv-leddene lekker grease vil det bli stadig mindre smøring som kan gi skader over tid, anbefaler absolutt overhaling av disse. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...