Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

GeirFrode skrev 9 minutter siden:

Multimeter har jeg, så klart. Skal prøve å komme meg opp av senga sånn passe tidlig, så jeg ikke koker bort hele dagen på ingenting. :crazy: Har en tendens til å somle alt for lenge med kaffekoppen når jeg har fri. :tongue: Prøver vel å være nede innen klokka 10.

Helt suverent!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fenris skrev 35 minutter siden:

Sendte bilder til Progressingeniørfirma og fikk følgende svar:

Sitat:

Kan du måle temperatur på akselknuten? Hvis ikke kjør litt og etter 20min skal du fremdeles kunne holde hånden på knutene. Hvis ikke er lageret slitent og går varmt slik at fettet blir tynt og kastes ut.

Hvis det er ok kan det være at belgen er gammel og derfor slipper ut fett. Vet du hvor gammel den er? Det er i så fall et kitt som kan byttes.

 

Med andre ord 2 mulige feil.  Slitt og antagelig dyrt å fikse.  Gammelt og kun belg som må byttes.  Uansett må det vel ut som @komodo skriver.  Hvis det gjøres og det er et Aquadrive, kan jeg godt sjekke pris hvis alder og betegnelse kan skaffes ( kvittering ) så jeg i en post.

 

 

Jeg er ikke 100% sikker (dokumentbunken i båten har kanskje @Chilli Solbris kontroll på?), men motoren ble satt inn av Engelsviken Slipp i 2008 eller 2009. Det ville vel kanskje være naturlig å anta at Aquadriven ble satt inn samtidig?

 

Da jeg overtok båten i 2019 hadde motoren gått 635 timer. Displayet som viser telleverket for motortimer har sluttet å virke, men jeg vil vel anta at jeg har passert 2.000 motortimer med god margin de årene jeg har hatt båten... Om det er nok til å slite ut lageret har jeg ingen formening om.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 6 minutter siden:

Jeg er ikke 100% sikker (dokumentbunken i båten har kanskje @Chilli Solbris kontroll på?), men motoren ble satt inn av Engelsviken Slipp i 2008 eller 2009. Det ville vel kanskje være naturlig å anta at Aquadriven ble satt inn samtidig?

 

Da jeg overtok båten i 2019 hadde motoren gått 635 timer. Displayet som viser telleverket for motortimer har sluttet å virke, men jeg vil vel anta at jeg har passert 2.000 motortimer med god margin de årene jeg har hatt båten... Om det er nok til å slite ut lageret har jeg ingen formening om.

Jeg må se i tilhengeren. Alt er der. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er den øvre hovedbryteren som er dårlig. Målte 6-7 V ut når den er av. Hele rekka med brytere trenger å skrues fast. 

Når det gjelder startbatt, lå det på 11,6V og ropte etter lading, så jeg flyttet lader til dette batteriet, i håp om å redde det. Det tålte det nok ikke, og falt til 3V. 

Releet til ankervinsj er irret, og det er fuktig i rommet. Mulig det kommer saltvann inn en plass. 

 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Jeg stusser litt over dette med at startbatteriet er dødt. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk båten. Heller ikke på Sverigeturen har jeg hatt problemer med å starte. Så dette overrasker meg!

Ja, si det. Men nå er det jo slik at alt tar kvelden før eller senere. Du har nok hatt en strømtjuv ombord, og da kan man fort ta livet av et batteri. Nytt eller gammelt. 

 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder forbruksbatteriet om bord, så ble det kjøpt inn i Farsund i fjor, så det er knappe 14 måneder gammelt og burde være i god stand.

Ok, hvis det er så nytt, så bør det ha overlevd. Vi målte 12,4V hvilespenning i går. Det er dårlig, men ikke kritisk, så det er jo bare å lade det opp og bruke det. Men med solcellepanel på taket burde du ikke hatt så dårlig spenning på det batteriet. Det er noen ugler i mosen her....

 

 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Jeg vil med glede prøve å bidra, så jeg føler meg litt mindre på sidelinjen.

 

Men det er jo også avhengig av at jeg får tilbakemelding om hva som har blitt gjort underveis.

Foreslår at du bare setter opp ei liste over alle punkter som er nevnt i både denne og den forrige tråden. Så kan vi som har vært der si fra hva som er sjekket ut, og du kan sette et kryss. Jeg hadde bare laget en tabell i word med noen kolonner, f.eks. punktet, utført, og kanskje hvem som har utført det slik at det blir lettere å spørre vedkomne. Ser for meg denne lista i innlegg nr. 1, og at den kan editeres der. 

For eksempel så har jo @Geir Frode nå meldt seg til dugnad på lørdag. Hvis han kan se ei slik liste i innlegg nr. 1, så kan han selv velge hva han ønsker å ta tak i, og ta med seg evt. verktøy som han ser for seg at han trenger til jobben. På den måten kan vi utnytte at vi har mange dyktige ressurspersoner på forumet, og at de ikke går og sparker i grusen og skravler bort tiden istedenfor å jobbe effektivt. Planlegging er alfa-omega!

 

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

Den bak der MÅ støpes, det er det ikke tvil om. Men det er fort gjort. Får jo slipa under der med den lille båndsliperen, 

 

Men burde ha sett over hele kjølen. 

Ja,  enig!

 

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

Sparkel, huff. Vi missliker da ikke pequod så fælt at vi vil bruke sparkel på båten hans, bortsett fra gelcoatsparkel 

:lol:

 

 

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Jeg har to VMF sportline 115Ah forbruksbatterier stående i garasjen som kan doneres hvis de «godkjennes» av ekspertisen her inne. 
De ble ladet opp i fjor våres, siden har de ikke blitt rørt og de har stått ute i garasjen i hele vinter. Målte spenningen på de nå. 12,43V hvilespenning på begge. 

Det er litt slapp hvilespenning, så hvis de har stått lenge på den spenningen er det fare for at de er ganske sulfaterte. Det betyr i praksis at de mangler kapasitet. Men det er jo ikke verre enn å lade dem opp og prøve? Hvis ikke du har batteritester så har jeg :smiley:

 

 

Fenris skrev for 2 timer siden:

Sendte bilder til Progressingeniørfirma og fikk følgende svar:

Sitat:

Kan du måle temperatur på akselknuten? Hvis ikke kjør litt og etter 20min skal du fremdeles kunne holde hånden på knutene. Hvis ikke er lageret slitent og går varmt slik at fettet blir tynt og kastes ut.

Tja. Det er jo klinkende klart at fettet har blitt kastet ut, så det i seg selv tyder jo på at det har vært varmt i knutene. Og båten ligger jo på land, så prøvekjøring og temperaturmåling blir håpløst. En gylden middelvei kan kanskje være å demontere leddet, rengjøre, smøre opp, og bytte belger. Går det uten fett kommer det ikke til å gå lange tiden.

 

Pequod skrev for 1 time siden:

Da jeg overtok båten i 2019 hadde motoren gått 635 timer. Displayet som viser telleverket for motortimer har sluttet å virke, men jeg vil vel anta at jeg har passert 2.000 motortimer med god margin de årene jeg har hatt båten... Om det er nok til å slite ut lageret har jeg ingen formening om.

Under normal drift, nei. Men uten fett, ja. 

 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Releet til ankervinsj er irret, og det er fuktig i rommet. Mulig det kommer saltvann inn en plass. 

Det er plenty med vann i kjølen, så det kommer nok inn vann minst en plass. Det grenrøret vi demonterte på sjøvannsinntaket i går har ikke vært tett. Her var det korrosjon utvendig på messingen, og det er helt tydelig at det har kommet vann her. Men hvor mye er umulig å si. 

Pakkboksen har også vært nevnt som en mulig lekkasjekilde, det vet vi vel heller ingenting om. Og den sink anoden som er skrudd midt under båten er jo skrudd med gjennomgående skruer. En idiotisk løsning som i alle fall jeg aldri ville ha valgt. Her kan det godt ha kommet vann. Der må vi finne på noe litt bedre. 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg gjør som du foreslår, @Komodo, lager en liste i Word, så slipper jeg å lære meg regneark på nytt...:lol:

 

Husker jeg og @Chilli Solbrisstusset på den sinkanoden da båten var oppe på Kambo, så vi lot den være. Jeg synes det var veldig rart at den var festet på innsiden, så jeg turde ikke røre den!

 

Det har kommet inn vann i kjølen etter hver tur, kanskje det siste året omtrent. Jeg har trodd det har vært fra pakkboksen, men så sprøtt som det Y-stykket var, så er det absolutt mulig at det har noe med saken å gjøre også!

 

Jeg har lagt merke til at det har vært litt vann, veldig lite, i begge stuerommene akter, men jeg har trodd det har vært fra kondens. Har dog ikke smakt på det...:giggle: Jeg tror akterkabinen ellers er tett, jeg har ligget der under flere timers styrtregn opptil flere ganger, og har ikke sett eller lagt merke til på annet vis at det har kommet vann inn ovenfra.

 

Når jeg tenker over det, mener jeg at @liberty nevnte dette under sjekken av båten første gang. Hvis jeg husker rett, trodde han det kanskje kom fra trimflapsene og sa at de burde sjekkes, men det har jeg helt glemt. Fram til nå...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 43 minutter siden:

Når jeg tenker over det, mener jeg at @liberty nevnte dette under sjekken av båten første gang. Hvis jeg husker rett, trodde han det kanskje kom fra trimflapsene og sa at de burde sjekkes, men det har jeg helt glemt. Fram til nå...

Apropos det. Det er jo mange hull i akterspeilet. Det er bla. en drøss med blindplugger, ser ut som om det har vært en annen badeplattform der en gang i tiden. Og så har du skruene til den eksisterende badeplattformen. Stevnlageret er også et potensielt lekkasjepunkt. Se bla. @VegJohs tråd om utbedring av stevnlager på hans forrige båt, en Marex 280.

Link to post
Share on other sites

Er ikke anoden på skroget koblet til noe på innsiden?

Jeg har satt slik anode på min, men den er koblet til alle gjennomføringer med ledning på innsiden.

 

Jeg var fokusert på ankervinsj, da jeg holdt på baki der, men mener det hang dråper på skottene. Mener å erindre at det også var rustrenner, enten fra eksosrør, eller feste til badeplatform, som jo tyder på lekk, men begynte å bli mørkt der på slutten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tar sikte på lørdag for å montere teak på akterplattform og badestige, sjekke flaggstangholderen og ta mål av skruehull for nye gripehåndtak. Det blir ikke den siste turen.

 

Må ellers være forsiktig med gymnastiske øvelser, som rubbing, polering og slikt et par måneders tid tid fremover.

 

Spørsmål: Mener å huske at flaggholderen nå sitter på SB side. Er ikke BB side mer korrekt, eller lar vi det være som det er . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har gjort dette riktig nå...

 

https://docs.google.com/document/d/1j6WXPA88F6GGw9rvk8fNA8TZQTiK5JNvhb6_9jbR2jA/edit?usp=sharing

 

Her saumfart tråder og skal ha fått med meg det meste!

Håper det ikke er gjort altfor uoversiktelig!

 

Men må ærlig si at da jeg la meg i går var jeg litt motløs. Synes det bare dukker opp mer og mer hele tiden og at lista blir lengre og lengre.

 

Men så sjekket jeg spleisen nå når jeg var ferdig med oversikten, og ser at det nå bare mangler 250 kroner på 80.000! Er det mulig!!!!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik ser skjemaet ut, skal dere legge til/oppdatere må linken i forrige innlegg brukes. jeg har gjort det slik at alle som bruker linken kan redigere.

 

Oppussing av Bergtatt 2022

 

Oppgaver i GRØNT er utført, oppgaver i BLÅTT er under arbeid, og oppgaver i RØDT er ikke påbegynt. Med forbehold om at jeg har fått med meg alt!


 

Hvor

Oppgave

Ansvarlig

Utstyr

Notater

Innvendig

Vask/rydding av båt

Chilli Solbris + 1

-

-

Innvendig/toalett/cockpit

Rep av septikanlegg

Chilli Solbris

 

Må bytte slanger og gjennomføring

Innvendig/toalett/cockpit

Montere septiktømming?

Chilli Solbris?

   
         

Utvendig

Opptak av båt

Komodo/Chilli Solbris

-

-

Utvendig, hele båten

Spyling/rengjøring av båt

Komodo ++

   

Hele båten

Syrevask vannlinje/rustfritt

Komodo

-

-

Overbygg

Solcellepanel

Komodo?

Nye syrefaste skruer?

M6x40 ?

Baugluke

Frostspreng - ny gelcoat

?

Vinkelsliper, gelcoat

 

Overbygg, vinduer

Vindusviskere, kabel

?

Festemidler

Festes på bedre måte

Cockpit

Nytt brannslukningsapparat

?

Syrefaste skruer, drill, skrutrekker

 

Overbygg

Sideteak må pusses/oljes

?

Teakrens, teakolje?

 

Utvendig akter

Teak badeplattform pusses

NilsPils

 

Montering og oljing gjenstår

Utvendig akter

Badeplattform, sveises

Komodo

   

Utvendig

Kalesjeknapper

?

Festemidler?

Mangler flere, hull i gelcoat

Baug

Nye hengsler til luke

?

Hengsler, syrefaste

 

Utvendig

Nye sidehåndtak

NilsPils

   

Utvendig, akter

Ny flaggstang/holder

NilsPils/VegJoh

   

Utvendig, over vannlinje

Sliping, reparering, rubbing

Eika/Allan E

   

Utvendig, over vannlinje+overbygg

Polering av gelcoat

Grønngylt?

   

Utvendig, under vannlinje

Sliping, reparering, skraping

Eika/Allan E

   

Utvendig, under vannlinje

Støping kjøl?

Grønngylt/Komodo

   

Utvendig, under vannlinje

Priming, påføring av bunnstoff

?

primer, bunnstoff, pensler

-

Utvendig

Puss/stoffing  ror og propell

VegJoh

   

Utvendig

Sliping ror

VegJoh

   

Utvendig, under vannlinje

Nye sinkanoder ror, propell, kjøl

-

Sinkanoder

-

Utvendig, over vannlinje

Fjerning/bytting lufteventiler

     

Utvendig, over vannlinje

Glasscoating?

Grønngylt?

 

Forslag?

Innvendig, forkabin

Demontering, fjerning av skrogtrekk

Chilli Solbris/Komodo

   

Inn/utvendig, forkabin

Vinduer ut, ny tetting, vinduer inn

Chilli Solbris/Komodo

Butyl m.m.

 

Innvendig, forkabin

Liming av isolasjon og nytt skrogtrekk

Chilli Solbris/Komodo

   

Innvendig

Nye puter og madrasser

RS Andersen

   

Teknisk

Nytt ankerrele

 

Rele fra Almvik

 

Teknisk

Fikse midtre vinduspusser

Gullfisk/Komodo

   

Teknisk

Ny hovedstrømbryter

Gullfisk/Komodo

Bestilt nytt

 

Teknisk

Landstrøm

Gullfisk

 

Montert!

Teknisk

Montere inverter 

Gullfisk?

Egen bryter?

 

Teknisk

Nytt sikringspanel

Gullfisk?

Sikringspanel

Flatsikringer?

Teknisk

Rydde i ledninger

Gullfisk?

 

Pluss/minus i kontrollpanel?

Teknisk

Overhaling varmeapparat

Wallas Service

   

Teknisk

Isolasjon, varmer

Wallas Service?

Isolasjonssokk?

 

Teknisk

Nye batterier

ChilliSolbris/VegJoh

 

Nye/brukte

Teknisk

Skillerele

   

Sjekkes, nytt?

Teknisk

PC OpenCPN

Popeye70

 

OCharts

Motorrom

Overhaling CAV-ledd

 

Belg, fett?

 

Motorrom

Bytte Y-ledd

Komodo

Kjøpt inn nytt

 

Motorrom

Justere/bytte simringer

?

   

Motorrom

Bytte filtre/olje

ChilliSolbris/Fenris

 

DP Filter/Fenris

Utvendig,akter

Stevnlager?

     

Akterspeil

Sjekke hull?

     

Skott, akter

Lekkasje?

     

 

.

 

 

 


 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke bare bare å ha velbrukt 80-talls båt vettu @Pequod :lol:  For ærlig talt, den lista der tror jeg egentlig er helt normal når man går litt i dybden på båter som har vært brukt noen år. Folk klager på båter de har kjøpt, men vet de egentlig hva de har kjøpt?

Trøsten får være at om du ikke får en strøken båt etter dette, så har du i alle fall fått ordnet mange av de viktigste tingene, og til slutt står du igjen med ei oversiktelig liste over det småplukket som gjenstår. 

 

Lagt til:

Har ikke finlest lista di ennå, og har heller ikke tid akkurat nå. Skal se i kveld om jeg får gått gjennom de tingene jeg kjenner til, så får @Chilli Solbris, @Gullfisk og andre se over de tingene de kjenner til. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Men må ærlig si at da jeg la meg i går var jeg litt motløs. Synes det bare dukker opp mer og mer hele tiden og at lista blir lengre og lengre.

 Da kan jeg trøste deg med at jeg har en mye lengere liste for båten min. Og den blir stadig lengere . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

 Da kan jeg trøste deg med at jeg har en mye lengere liste for båten min. Og den blir stadig lengere . . .

Å ja, ønskelisten er nok adskillig lengre enn behovslisten, for å si det slik…

 

Da Erik ba om en liste over alt jeg ønsket meg om bord, så fikk han en liste med rubbel og bit! Da synes jeg det ble litt stille fra den kanten! :giggle:
 

Mye av det har jeg ikke satt opp på lista over gjøremål, da noen av dem er urealistiske og mer luksus enn ting som det haster med.

 

Så når jeg blitt kvitt litt gjeld og kommer økonomisk ovenpå igjen - antakelig i slutten av neste år eller første halvår av 2024 (og hvis helsa holder) - så står ting som blant annet ankerspill foran og en AIS-sender/mottaker på lista.

 

Feriepengene skal få bein å gå på også framover!

 

Uansett hvor mye som denne fantastiske gjengen rekker å gjøre, så er det ingen tvil om at den båten som dere leverer fra dere kommer til å være i langt bedre stand enn den jeg måtte forlate i Strömstad!

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finnarne skrev 1 time siden:

Om du vil ha en ren AIS-mottaker, så ligger det en her et sted. Det var vel noen som snakket om å sette opp en båtPC, eller noe slikt.


En båt-PC er så godt som klar. Windows, OpenCPN + kart og Office-pakken er på plass, så jeg venter egentlig bare på å få fullført «the finishing touches». Det mangler en USB-GPS, men den er på vei med fisketråler fra Kina. Det er mulig jeg legger ved min egen, som er identisk med Kina-bestillingen, så Pequod kommer igang med maskinen og får gjort seg kjent med programvaren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev 52 minutter siden:

Samme her det vokser fortere enn jeg rekker å krysse ut ting jeg har fått ordnet med

Og om det er noen som bobler over av arbeidslyst og elektrisk kompetanse ligger det en Storebro RC 500 SS V10 og venter noen hundre meter unna Bergtatt!!!:giggle::giggle::giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 4 timer siden:

Å ja, ønskelisten er nok adskillig lengre enn behovslisten, for å si det slik…

 

Da Erik ba om en liste over alt jeg ønsket meg om bord, så fikk han en liste med rubbel og bit! Da synes jeg det ble litt stille fra den kanten! :giggle:
 

Mye av det har jeg ikke satt opp på lista over gjøremål, da noen av dem er urealistiske og mer luksus enn ting som det haster med.

 

Så når jeg blitt kvitt litt gjeld og kommer økonomisk ovenpå igjen - antakelig i slutten av neste år eller første halvår av 2024 (og hvis helsa holder) - så står ting som blant annet ankerspill foran og en AIS-sender/mottaker på lista.

 

Feriepengene skal få bein å gå på også framover!

 

Uansett hvor mye som denne fantastiske gjengen rekker å gjøre, så er det ingen tvil om at den båten som dere leverer fra dere kommer til å være i langt bedre stand enn den jeg måtte forlate i Strömstad!

 

 

Det er ikke stille, bare travelt!! Pussig nok!:thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 17.8.2022 at 9.16:

Vil oppfordre alle som følger med i tråden, og har mulighet til å bidra, om å hive seg på. Både for å hjelpe @Pequod/bergtatt, men også for å hjelpe de som holder på mest der. Dugnadsgeneral @Chilli Solbris, trenger all hjelp han kan få fortsatt, selv om mange har lagt ned mye tid allerede. Det er også hyggelig å treffe folkene.

Jeg ser etter et lite besøk i går, at det elektriske trenger også fortsatt mye jobb, så de som innehar kompetanse på det området, er også ønsket. 

-Hovedbryter må byttes

-Startbatteri må byttes

-bør få et forbruksbatteri til

-vinsjrele byttes og testes

-lading fra landstrøm sjekkes når nytt startbatteri er på plass

-Montering av inverter. Bør ha en egen hovedbryter

-Sjekk av solcelleanlegg

-Det er mye spagetti, og omfattende om det skulle settes oppdateres, men utskifting av sikringspanel og fordeling pluss og minus i dashbord, hadde vært ønskelig.

-Ellers er det endel klipte ledninger som godt kan fjernes.

Viktig å ikke rive mere enn man kan få ferdig, tenker jeg.

Siterer meg selv litt for enklere oversikt, og utdype noen punkter.

Inverter

Denne bør monteres relativt nærme batteribank for korte kabler. Hvor er det mest hensiktsmessig for bruker, kjøling og beskyttelse?

Trenger hovedbryter, anl sikringsholder, sikring(150A) og kabler. Var det en 1200w/35mm2?

Batterier

Om det monteres tre forbruksbatterier, trengs det polsko og lasker i mellom, nye polsko til startbatt også. Noen lasker ligger der fra før.

Hovedbrytere

Sitter i en dårlig fastskrudd rekke. Kunne det vært en ide å fått limt fast en monteringsplate i tre på skottet for å skru disse i?

 

Fordeling i skap på bad

Her er det trangt, korte ledninger og mye ræl. Vet ikke hvor mye som er mulig å få til, men hadde vært fint å fått bort gamle sikringer og sukkerbiter, og satt inn flatstiftfordeling med indikasjon for røket sikring, og bedre samleskinne for pluss og minus.

Separate sikringer i batterikasse

Her kunne det også vært samlet i en fordeling med flatstift.

Baugpropell

Spak på panel er ødelagt

 

@Chilli SolbrisLegger ved en liste over hva slags utstyr jeg ville ønsket å bruke. Kabler til inverter og lasking av batterier kommer i tillegg.

Kan ikke love at jeg kan gjøre alt dette, men flere har meldt å kunne bidra elektrisk. Dette er bare hva jeg tenkte utfra mitt lille besøk. Er bortreist i helgen, men håper å få til mandag eller tirsdag ettermiddag, før jeg igjen har vaktuke. 

 

opellseatronic.PNG.0275a47f11c093b81a53dbe90c1f4a65.PNGBiltema.PNG.5ebdd9118715fd5ceecf4b82bc0c1148.PNG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...