Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

GeirFrode skrev 1 time siden:

Hvis jeg ikke husker helt feil, er det mulig å åpne det releet der. Ser at det er skruer på toppen. Har gjort noe tilsvarende en gang i tiden. Åpnet opp,  pusset kontaktpunktene og skrudde sammen igjen. Det funket siden.

Bare sånn til info, i tilfelle det kniper med å få tak i nytt.

Ja det ser slik ut. Jag kan jo kanskje få det gamle i bytte så får jeg sikkert orden på det.

 

Ser vel ut som om plasseringen ikke har vært så heldig då det muligens har kommet saltvann på det.

Link to post
Share on other sites

ster skrev 41 minutter siden:

For CV leddet hør med PowerTrain, de kan alt om dette. Og er kjempe hyggelige og service innstilte

https://powertrain.no
Bør pakkes/fettes om hvert 5 år

Det er sikkert lurt. Men noen må gjøre det, og det er dessverre ikke veldig mage som stiller opp i praksis. Spleis-kassa er dessuten i ferd med å gå tom. Det er et par poster som drar kraftig her. 

Link to post
Share on other sites

Vedr. leddet, se her. Og her. Trolig er det et av typen CVB 10. Størrelsen betinges av diameteren på selve 'knuten'. Dette er i all hovedsak samme leddene som sitter på biler, alle som har forhjulsdrift har disse leddene. Jeg monterte mitt ledd i år 2000. Leddet ble forlenget i rundt 2010. Siden har det sittet der. Den ene knuten er original Aquadrive, den andre knuten er Ford Consul. Consul-knuten begynner å vise tegn på slark, den andre null slark. GKN/Powertrain har deler. Det er den generelle oppfatningen av deler fra Aquadrive er av høyest kvalitet. 'Yrkesbåtgutta' har ved anledninger falt for fristelsen til å gå for rimeligere alternativer, men det gir kortere driftstid (nå er denne info'en rundt 5 år gammel). RSSR som har vannjet kjører Aquadrive. Da er det slutt på info herfra. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 21 minutter siden:

Vedr. leddet, se her. Og her. Trolig er det et av typen CVB 10. Størrelsen betinges av diameteren på selve 'knuten'. Dette er i all hovedsak samme leddene som sitter på biler, alle som har forhjulsdrift har disse leddene. Jeg monterte mitt ledd i år 2000. Leddet ble forlenget i rundt 2010. Siden har det sittet der. Den ene knuten er original Aquadrive, den andre knuten er Ford Consul. Consul-knuten begynner å vise tegn på slark, den andre null slark. GKN/Powertrain har deler. Det er den generelle oppfatningen av deler fra Aquadrive er av høyest kvalitet. 'Yrkesbåtgutta' har ved anledninger falt for fristelsen til å gå for rimeligere alternativer, men det gir kortere driftstid (nå er denne info'en rundt 5 år gammel). RSSR som har vannjet kjører Aquadrive. Da er det slutt på info herfra. 

Det kan stemme at det er Aquadrive. Om bord i båten (lå i en av skuffene i forkabinen på babord side) er det en perm med diverse kvitteringer, brosjyrer og manualer, og Aquadrive er en av dem.

Link to post
Share on other sites

Kan også nevne at alle skruene på vinduene i forkabinen er løsnet. Så nå er det litt mer rett fra å ta ut vinduene for å pakke om, ingen skruer som sitter lenger :thumbsup:

 

Grenrøret på sjøvannsinntaket ble som nevnt demontert i går kveld. Jeg to det i skrustikka og smerglet av litt irr for å sjekke tilstanden. Trodde først det var av kobber, men når jeg pusset litt mer oppdaget jeg at det var av messing, og rødt som kobber på store deler av flatene. Helt avsinket altså, og faktisk så ille at det kunne knekt når som helst! Og hadde det grenrøret knekt, hadde båten gått ned. Nytt T-stykke i messing med løse nipler er kjøpt inn og vil bli montert. Selve sjøvannsinntakene synes jeg ser greie ut. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 39 minutter siden:

Grenrøret på sjøvannsinntaket ble som nevnt demontert i går kveld. Jeg to det i skrustikka og smerglet av litt irr for å sjekke tilstanden. Trodde først det var av kobber, men når jeg pusset litt mer oppdaget jeg at det var av messing, og rødt som kobber på store deler av flatene. Helt avsinket altså, og faktisk så ille at det kunne knekt når som helst! Og hadde det grenrøret knekt, hadde båten gått ned. 

Såpass!!! :eek:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Det hadde vært noe :thumbsup: 

Det som kanskje er mest kritisk nå er vel å få støpt/ reparert det som må til under vannlinja. Jeg tenker at man må prioritere det som må til for å få båten driftsikker og i en stand slik at den kan sjøsettes. 

 

Fæle forhold å støpe under da, det var vel ikke truck der, så den må fraktes på tilhengeren ? Ellers kunne den bli satt på bukker sånn at det blei en halvmeter klaring under der 

Link to post
Share on other sites

Den må vel i hvert fall jekkes litt opp for å få adkomst til undersiden av kjølen. Slik den står nå ligger den jo an på en planke langs store deler av kjølen. Jeg har ikke sett grundig på det, så jeg vet faktisk ikke om det må støpes heller, eller om det holder å sparkle. 

 

Pequod skrev 40 minutter siden:

Såpass!!! :eek:

Ja, den var stygg! Godt å få ordnet slike ting :smiley:

Ps; jeg har ved et par anledninger etterlyst at noen tar jobben med å lage en oversikt over hva som må/bør gjøres, og gjerne hva som er gjort. Kan du ta den jobben? Det krever jo kun å gå gjennom de to trådene og sette opp alt punktvis.

 

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

-Startbatteri må byttes

-bør få et forbruksbatteri til

Ja, startbatteriet er jo helt dødt. Skjønner egentlig ikke hvordan @Chilli Solbris fikk start da han kjørte båten inn til Nøkledypet? Jeg har et startbatteri jeg kan donere. Det er ikke nytt, og har litt redusert hvilespenning, men det leverer godt bra med strøm, og fungerer helt greit. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og det er gratis. Tror det er på 110Ah. 

 

Du skriver et forbruksbatteri til, men har du sjekket om det er noe futt i det gamle? Mistenker at det kan være ganske sulfatert etter å ha ligget litt lenge på lav spenning. Kanskje noen har et pent brukt forbruksbatteri de kan donere også? Det står nok en god del brukbare batterier rundt om i garasjene som ikke blir brukt. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Men om vi får til en dugnad førstkommende lørdag hadde det vært utrolig fint!


Mulig jeg klarer å stille noen timer til på førstkommende lørdag også. Type fra 10-14 / 15 ish. Siste helga i ferien, så må få konas velsignelse først :giggle:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Ja, startbatteriet er jo helt dødt. Skjønner egentlig ikke hvordan @Chilli Solbris fikk start da han kjørte båten inn til Nøkledypet? Jeg har et startbatteri jeg kan donere. Det er ikke nytt, og har litt redusert hvilespenning, men det leverer godt bra med strøm, og fungerer helt greit. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og det er gratis. Tror det er på 110Ah. 

 

Du skriver et forbruksbatteri til, men har du sjekket om det er noe futt i det gamle? Mistenker at det kan være ganske sulfatert etter å ha ligget litt lenge på lav spenning. Kanskje noen har et pent brukt forbruksbatteri de kan donere også? Det står nok en god del brukbare batterier rundt om i garasjene som ikke blir brukt. 

Jeg stusser litt over dette med at startbatteriet er dødt. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk båten. Heller ikke på Sverigeturen har jeg hatt problemer med å starte. Så dette overrasker meg!

 

Når det gjelder forbruksbatteriet om bord, så ble det kjøpt inn i Farsund i fjor, så det er knappe 14 måneder gammelt og burde være i god stand. Alle de tre forbruksbatteriene pluss en lader jeg fikk låne av @Chilli Solbris i mai i fjor, ble av en eller annen grunn ødelagt på starten av båtferien og førte til at jeg måtte kjøpe både ny lader og nytt forbruksbatteri i Farsund i juni i fjor.  Startbatteriet var helt OK.

 

Der og da hadde jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe tre nye forbruksbatterier, så det ble med det ene. Da jeg senere fikk råd til det, så viste det seg at samtlige Biltema-forretninger fra Farsund til Molde var utsolgt for dette batteriet - inkludert samtlige tre i Bergen! Jeg har fått forståelsen av at det ikke er lurt å blande forskjellige batterier, så derfor var det samme type som ble kjøpt inn mens jeg lå i Farsund som jeg lette etter.

 

Under feilsøkingen reagerte mine medhjelpere i Farsund på at kabelen fra laderen til forbruksbanken var underdimensjonert og varm, så det endte med at den nye laderen ble koblet rett til den ene forbruksbatteriet, mens startbatteriet tok lading fra motoren når jeg var underveis. I vinter hadde jeg en ekstra lader koblet rett på startbatteriet for å vedlikeholdslade det med jevne mellomrom. Startbatteriet har fungert prikkfritt og motoren har alltid startet på første forsøk.

 

Hovedstrømbryteren om bord består jo av tre brytere, to røde og en gul. De røde er til startbatteri og forbruksbatteri, mens den gule fikk jeg streng beskjed om da jeg kjøpte båten, bare skulle slås på hvis startbatteriet var dødt og jeg trengte strøm fra forbruksbanken for å få startet motoren. Da skulle jeg slå det av igjen etter at motoren startet, hvis ikke kunne forbruksbatteriene bli ødelagt.

 

Hvis den gule bryteren har blitt slått på mens båten har blitt fraktet fra Strömstad og mens den har ligget i Fredrikstad, kan kanskje det være årsaken til at startbatteriet også er dødt? jeg oppdaget i fjor, etter grunnstøtingen og ikke før båten skulle sjøsettes igjen på Kambo, at den gule bryteren stod på. Jeg har aldri slått den på noensinne, så det vet jeg ikke når skjedde, men jeg slo den av umiddelbart. Så noen dager senere, mens jeg lå i Mandal, begynte ting å fuske.

 

Jeg vet ingenting om strøm i båt, i alle fall svært lite, selv om jeg har en bok i hylla som handler om teamet, så jeg vet ikke om dette kan være en årsak?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

Ps; jeg har ved et par anledninger etterlyst at noen tar jobben med å lage en oversikt over hva som må/bør gjøres, og gjerne hva som er gjort. Kan du ta den jobben? Det krever jo kun å gå gjennom de to trådene og sette opp alt punktvis.

 

Jeg vil med glede prøve å bidra, så jeg føler meg litt mindre på sidelinjen.

 

Men det er jo også avhengig av at jeg får tilbakemelding om hva som har blitt gjort underveis. Jeg befinner meg ikke akkurat o begivenhetenes sentrum, for å si det slik...

 

Skal se nærmere på det verktøyet Almvik nevnte tidligere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

Den må vel i hvert fall jekkes litt opp for å få adkomst til undersiden av kjølen. Slik den står nå ligger den jo an på en planke langs store deler av kjølen. Jeg har ikke sett grundig på det, så jeg vet faktisk ikke om det må støpes heller, eller om det holder å sparkle. 

 

Den bak der MÅ støpes, det er det ikke tvil om. Men det er fort gjort. Får jo slipa under der med den lille båndsliperen, 

 

Men burde ha sett over hele kjølen. 

 

Sparkel, huff. Vi missliker da ikke pequod så fælt at vi vil bruke sparkel på båten hans, bortsett fra gelcoatsparkel 

Link to post
Share on other sites

Jeg har to VMF sportline 115Ah forbruksbatterier stående i garasjen som kan doneres hvis de «godkjennes» av ekspertisen her inne. 
De ble ladet opp i fjor våres, siden har de ikke blitt rørt og de har stått ute i garasjen i hele vinter. Målte spenningen på de nå. 12,43V hvilespenning på begge. 
Hvis dere som har greie på det, mener at disse, behandlingen tatt i betraktning, er gode (nok), så kan jeg ta de med på lørdag. 
6B8903A1-B28F-4F7A-8834-9155C5B44778.jpeg.cef3259ec19c2a2f8e90855eed95b0c2.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 3 timer siden:

Det er klin likt, mulig du kjenner igjen det =)

Kan hentes nå eller så kan jeg få sendt det i neste uke då jeg er hjemme.

Send meg en PM😃😃. Får jeg adressen kan jeg hente det h is det ikke er milevis av gårde!😃😃😃 Og selvsagt får du det gamle i bytte!😊😊

Almvik skrev for 3 timer siden:

Ja det ser slik ut. Jag kan jo kanskje få det gamle i bytte så får jeg sikkert orden på det.

 

Ser vel ut som om plasseringen ikke har vært så heldig då det muligens har kommet saltvann på det.

Det er ikke noe problem med fuktighet i skottet der så langt jeg erfarer. Mitt stod også der i Tresfjorden jeg hadde. Var aldri vann der😊😊

VegJoh skrev 47 minutter siden:


Mulig jeg klarer å stille noen timer til på førstkommende lørdag også. Type fra 10-14 / 15 ish. Siste helga i ferien, så må få konas velsignelse først :giggle:

 

Jeg kan godt trygle kona di!😁😁😁😁

Og hjelpe deg når du trenger det en gang!😃

Komodo skrev 47 minutter siden:

Den må vel i hvert fall jekkes litt opp for å få adkomst til undersiden av kjølen. Slik den står nå ligger den jo an på en planke langs store deler av kjølen. Jeg har ikke sett grundig på det, så jeg vet faktisk ikke om det må støpes heller, eller om det holder å sparkle. 

Jeg har vel egentlig sett at det må jekkes opp om det skal støpes. 

Komodo skrev 47 minutter siden:

Ja, startbatteriet er jo helt dødt. Skjønner egentlig ikke hvordan @Chilli Solbris fikk start da han kjørte båten inn til Nøkledypet? Jeg har et startbatteri jeg kan donere. Det er ikke nytt, og har litt redusert hvilespenning, men det leverer godt bra med strøm, og fungerer helt greit. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og det er gratis. Tror det er på 110Ah. 

 

Du skriver et forbruksbatteri til, men har du sjekket om det er noe futt i det gamle? Mistenker at det kan være ganske sulfatert etter å ha ligget litt lenge på lav spenning. Kanskje noen har et pent brukt forbruksbatteri de kan donere også? Det står nok en god del brukbare batterier rundt om i garasjene som ikke blir brukt. 

Det er futt i det som står der. Det kommer et nytt 110 ampere batteri i morgen. Så meg nødt til å bestille det. Det blir billigere enn Biltema. 😅😅

Pequod skrev 10 minutter siden:

Jeg stusser litt over dette med at startbatteriet er dødt. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk båten. Heller ikke på Sverigeturen har jeg hatt problemer med å starte. Så dette overrasker meg!

Hovedbryteren til startbatteriet er det feil på. Ny er bestilt. Usikker på om skillearket virker. Jeg har BEP i sortimentet mitt. 

Pequod skrev 10 minutter siden:

Når det gjelder forbruksbatteriet om bord, så ble det kjøpt inn i Farsund i fjor, så det er knappe 14 måneder gammelt og burde være i god stand. Alle de tre forbruksbatteriene pluss en lader jeg fikk låne av @Chilli Solbris i mai i fjor, ble av en eller annen grunn ødelagt på starten av båtferien og førte til at jeg måtte kjøpe både ny lader og nytt forbruksbatteri i Farsund i juni i fjor.  Startbatteriet var helt OK.

Startbatteriet viste ikke mer en fire volt nå. Hovedstrømmen har vært av. 

Pequod skrev 10 minutter siden:

Hovedstrømbryteren om bord består jo av tre brytere, to røde og en gul.

Dette er et godt kjent oppsett. I tillegg er det et skillerelé som åpner lading av forbruksbanken når startbatteriet har fått det det skal ha. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 16 minutter siden:

Jeg har to VMF sportline 115Ah forbruksbatterier stående i garasjen som kan doneres hvis de «godkjennes» av ekspertisen her inne. 
De ble ladet opp i fjor våres, siden har de ikke blitt rørt og de har stått ute i garasjen i hele vinter. Målte spenningen på de nå. 12,43V hvilespenning på begge. 
Hvis dere som har greie på det, mener at disse, behandlingen tatt i betraktning, er gode (nok), så kan jeg ta de med på lørdag. 
6B8903A1-B28F-4F7A-8834-9155C5B44778.jpeg.cef3259ec19c2a2f8e90855eed95b0c2.jpeg

Det er jo ikke noe å lure på!😃😃😃😁

12,4 i hvilespenning etter å ha stått så lenge kan da ikke være feil!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke for mye kommer i veien, så tror jeg at jeg har mulighet til å ta noen timer på lørdag. Når er det folk på plassen som kan sette meg i jobb? Kan gjerne se litt på det elektriske.  Og hva trenger jeg evt å ta med meg, bortsett fra verktøy? Har ikke så mye rekvista liggende, så om noe spesielt må medbringes, trenger jeg beskjed på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 32 minutter siden:

Det er jo ikke noe å lure på!😃😃😃😁


Har smelt sammen et par 16mm2 kabler og satt de til lading, så får vi se hvordan de oppfører seg. Funker de, så kommer de på lørdag 👍🙂

 

B92E1942-7F06-4D6E-84ED-72C82DF3BFEA.jpeg.04e736b735fbbe6218ff0bc43c070a4f.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 25 minutter siden:

Er i gang med å prøve å mekke en oversikt i et regneark i Google Docs. Men det er en stund siden jeg har holdt på med slikt, så det går nok litt tregt i starten...

Det blir uansett veldig bra! Så holder du deg i ro og beinet blir bedre!😁😁

GeirFrode skrev 18 minutter siden:

Hvis ikke for mye kommer i veien, så tror jeg at jeg har mulighet til å ta noen timer på lørdag. Når er det folk på plassen som kan sette meg i jobb? Kan gjerne se litt på det elektriske.  Og hva trenger jeg evt å ta med meg, bortsett fra verktøy? Har ikke så mye rekvista liggende, så om noe spesielt må medbringes, trenger jeg beskjed på forhånd.

Om du har multimeter og Ohm-måler er mye gjort. Tror ikke vi trenger så mye rekvisita. Jeg har i grunnen en del når akt kommer til alt. 
Jeg skal være der hele lørdagen!

VegJoh skrev 1 minutt siden:


Har smelt sammen et par 16mm2 kabler og satt de til lading, så får vi se hvordan de oppfører seg. Funker de, så kommer de på lørdag 👍🙂

 

B92E1942-7F06-4D6E-84ED-72C82DF3BFEA.jpeg.04e736b735fbbe6218ff0bc43c070a4f.jpeg

Det der må jo bli bra!! Spennende!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Noen som tar jobben med å skru ut leddet?

Sendte bilder til Progressingeniørfirma og fikk følgende svar:

Sitat:

Kan du måle temperatur på akselknuten? Hvis ikke kjør litt og etter 20min skal du fremdeles kunne holde hånden på knutene. Hvis ikke er lageret slitent og går varmt slik at fettet blir tynt og kastes ut.

Hvis det er ok kan det være at belgen er gammel og derfor slipper ut fett. Vet du hvor gammel den er? Det er i så fall et kitt som kan byttes.

 

Med andre ord 2 mulige feil.  Slitt og antagelig dyrt å fikse.  Gammelt og kun belg som må byttes.  Uansett må det vel ut som @komodo skriver.  Hvis det gjøres og det er et Aquadrive, kan jeg godt sjekke pris hvis alder og betegnelse kan skaffes ( kvittering ) så jeg i en post.

 

 

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 26 minutter siden:

Om du har multimeter og Ohm-måler er mye gjort. Tror ikke vi trenger så mye rekvisita. Jeg har i grunnen en del når akt kommer til alt. 
Jeg skal være der hele lørdagen!

 

Multimeter har jeg, så klart. Skal prøve å komme meg opp av senga sånn passe tidlig, så jeg ikke koker bort hele dagen på ingenting. :crazy: Har en tendens til å somle alt for lenge med kaffekoppen når jeg har fri. :tongue: Prøver vel å være nede innen klokka 10.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...