Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Godt å høre at rederen er på bedringens vei 👍 Arbeidsgjengen har gjort en fantastisk jobb så her er det bare å bøye seg i slipestøvet.  For en gjeng.  Dette blir helt utrolig bra 

Redigert av Fyrlykten (see edit history)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

On 8/14/2022 at 10:49 PM, Grønngylt said:

Planslipa, vannslipa, rubba. Det blei dratt så langt som det er muligt og dra det, med orginal gelcoat. Neste steg er å polere den, få på noe voks for å beholde glansen.

 

Nesten så jeg syns båten burde ha fått glasscoating, da beholder den seg helt sykelig blank i flere år, med kun vasking som vedlikehold 

 

Ser veldig bra ut! Glasscoating skal jeg sjekke ut :) 

Link to post
Share on other sites

Løfter utfordringen me CV leddet. Er det noen som vet hva som har skjedd her? Det er to tydelige spor etter olje/fett som har sprutet ut på skroget. For meg ser det ut som fett som har lekket og blitt slynget ut. Noen som vet hva som bør gjøres med dette? @Hulda f.eks, du har jo erfaring med slike ledd.

 

Komodo skrev On 14.8.2022 at 2.45:

Løftet opp motorromsluka, og fant ut at det er et CAV ledd mellom klemflens på aksel, og gear.

20220813_212506.jpg.e3c90aca9bf31ad9d211e4b29088cde7.jpg

 

Dette ser ut til å ha kastet ut fett fra leddene. 

20220813_212705.jpg.93d1599db4696f81db5be11e3a23ce28.jpg

 

20220813_212904.jpg.e94f9813f582ef8127fef1962c6973b4.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje

Komodo skrev 42 minutter siden:

Løfter utfordringen me CV leddet. Er det noen som vet hva som har skjedd her? Det er to tydelige spor etter olje/fett som har sprutet ut på skroget. For meg ser det ut som fett som har lekket og blitt slynget ut. Noen som vet hva som bør gjøres med dette? @Hulda f.eks, du har jo erfaring med slike ledd.

Ser at https://progressing.no/ er forhandler av slike løsninger. Kanskje en ide å kontakte dem . . ? Hvis ingen andre føler seg kallet, kan jeg gjerne spørre dem, men jeg kan ikke ta jobben med å mekke nedi der nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Løfter utfordringen me CV leddet. Er det noen som vet hva som har skjedd her? Det er to tydelige spor etter olje/fett som har sprutet ut på skroget. For meg ser det ut som fett som har lekket og blitt slynget ut. Noen som vet hva som bør gjøres med dette? @Hulda f.eks, du har jo erfaring med slike ledd.

 

 

 

NilsPils skrev for 1 time siden:

Kanskje

Ser at https://progressing.no/ er forhandler av slike løsninger. Kanskje en ide å kontakte dem . . ? Hvis ingen andre føler seg kallet, kan jeg gjerne spørre dem, men jeg kan ikke ta jobben med å mekke nedi der nå.

 

Det blir vel kanskje Engelsviken Slipp som tar seg av dette hvis det er nok på spleisen? @Chilli Solbris  Det var de som satte inn motoren i sin tid.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Løfter utfordringen me CV leddet. Er det noen som vet hva som har skjedd her? Det er to tydelige spor etter olje/fett som har sprutet ut på skroget. For meg ser det ut som fett som har lekket og blitt slynget ut. Noen som vet hva som bør gjøres med dette? @Hulda f.eks, du har jo erfaring med slike ledd.

 

 

 

Det har sprutet hos meg også. Tørket rent og ga blaffen. Leddet trenger bare noen gram fett. Sjekk at belgene ikke har sprukket. Røsk litt i mellomstykket for å kjenne etter slark. Har ikke sett på leddet mitt på flere år. Skal sjekkes til høsten. Nye deler koster kroner, dyre saker. Særlig hos Progress.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Det blir vel kanskje Engelsviken Slipp som tar seg av dette hvis det er nok på spleisen?

Det tror jeg ser svart ut.

 

Hulda skrev 1 time siden:

Det har sprutet hos meg også. Tørket rent og ga blaffen. Leddet trenger bare noen gram fett. Sjekk at belgene ikke har sprukket. Røsk litt i mellomstykket for å kjenne etter slark.

Ok. Da røsker vi litt i det, og tørker vekk klinet. Men den neste som kjører båten på vannet bør jo lytte etter om det er ulyder derfra.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 45 minutter siden:

Det tror jeg ser svart ut.

 

Ok. Da røsker vi litt i det, og tørker vekk klinet. Men den neste som kjører båten på vannet bør jo lytte etter om det er ulyder derfra.

 

Siden Progressingeniørfirma er søster- selskap av DP Filter og vi har allerede engasjert oss, kan jeg sende over bildene og se hva de sier..  Noe mer kan jeg ikke lover " for free"

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 14.8.2022 at 22.17:

Forje gang båten var nyshina i 2020

IMG-4924.jpg

 

Her er båten slipa og rubba, men mangler litt polish 

IMG_20220813_200640.jpg

 

Nå som dere har sett hvor standaren ligger, er det flere som vil være med på en dag to? Det som er gjort er jo kun sliping og rubbing, som egentlig er samme greia. i tilegg så har vi fyllt alle porene med slipestøv og rubbingmiddel, så skroget er langt ifra så blankt som det kan bli 

 

Det som burde gjøres er å fortsette på ett par gelcoat skader, så få rubba ferdig skroget. Så ta en dyprens av gelcoat'n, se-ann om vi må ta en kjapp rubbing runde etter dyprensen som kan være litt hard, vaske skroget med silikon fjerner, så kjøre på med en skikkelig overflate behandling som fyller porene og overflata med noe som glinser. Da kan vi begynne å snakke om speilblank båt. Its all about the bling bling, skal glinse som om det var gull og diamanter i skrogsidene :P 

 

Når båten først blir såpass strøken under fenderlist, så må jo det over også taes

 

Dette er en once in a lifetime opplevelse for pequod, så da er det jo like greit og dra den helt ut den ene gangen

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Kanskje

Ser at https://progressing.no/ er forhandler av slike løsninger. Kanskje en ide å kontakte dem . . ? Hvis ingen andre føler seg kallet, kan jeg gjerne spørre dem, men jeg kan ikke ta jobben med å mekke nedi der nå.

Jeg er forhandler der så det kan ordnes hvis noe skal kjøpes!

Pequod skrev for 5 timer siden:

 

 

Det blir vel kanskje Engelsviken Slipp som tar seg av dette hvis det er nok på spleisen? @Chilli Solbris  Det var de som satte inn motoren i sin tid.

Spleisen er tynnslitt på grunn av det som må gjøres inne i båten. Tror vi tar vask, madrasser, puter og trekk først og ser hvor mye som blir til overs. 
Bunnstoff og litt annet er kjøpt inn som også må dekkes. @Sjøbliss sitter på regnskapet.  Jeg holder meg på behørig avstand til penger! Jeg har et sluk selv de kan forsvinne i!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Det tror jeg ser svart ut.

 

Ok. Da røsker vi litt i det, og tørker vekk klinet. Men den neste som kjører båten på vannet bør jo lytte etter om det er ulyder derfra.

Ja, det overrasker meg ikke, har skjønt at det ser verre ut i forkabinen enn jeg trodde.

 

Når det gjelder ulyder fra motorrommet har ikke jeg lagt merke til noe, heller ikke vibrasjoner eller rystelser av noe slag. Og jeg er ganske lydhør for endringer i slikt etter fem og et halvt år med en gammel saltvannskjølt Yanmar som jeg ikke stolte helt på på slutten av snekke-eventyret...

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 1 time siden:

Dette er en once in a lifetime opplevelse for pequod, så da er det jo like greit og dra den helt ut den ene gangen

Det kan jeg skrive under på! Og jeg skal love at jeg skal ta så godt vare på den båten som det er mulig etter at dere har gjort dere ferdige, med vask og polering hvert år!

Link to post
Share on other sites

Det skjer litt i dag også innimellom regnet!

@Komodo sveiser og @Gullfisk får vinduspussere til å virke og landstrømskontakten på plass! Og gudene vet hva jeg driver med!😁😁

 

3718D71D-A4D3-42DF-9300-3D69F55DFF4C.jpeg
Riktig verktøy er viktig!👍

B0AB09FC-E45A-4805-A23E-8FBEB49D5B14.jpeg

 

01138A18-922D-4835-9FF3-83B578E08C1E.jpeg

Skikkelig god arbeidsposisjon!

061B22DF-7002-4A31-A39A-D6C604B75202.jpeg

 

B0AB24BF-28E9-42CA-BD47-1C26E558F9C9.jpeg

 

0879DB8A-C6A7-455B-8359-4EF1BFD82AF9.jpeg

 

7F6E0A62-865C-416F-A642-7C77CD6B8150.jpeg

 

6B78D686-E687-454D-81F9-65061FCF166C.jpeg

Nå er landstrømspakka montert!

482D7469-0399-4CD8-9B72-07F0A45F0161.jpeg

 

7304E304-89D9-48B1-A387-AC394711DE04.jpeg

Kontakten blir på innsiden! Da varer den! Ingen sprut fra saltvann!

E62A8AB9-D4E1-4307-B1E5-EC7F58C5B0EE.jpeg

 

40256140-DD8F-4EAE-BE9E-8ADFCEF7B5BE.jpeg

 

267F4F6A-2A4F-429D-9891-B22B38053F18.jpeg

 

B824495E-92BD-4EEA-8F78-57672B7721E5.jpeg

Få overblikk i salaten!😂😂

5C6D5AD3-C388-4CDC-AC75-D4360FCF5225.jpeg

 

69CE5DE1-B06E-4C5B-AA97-2D50795A22AE.jpeg

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 5 minutter siden:

Det kan jeg skrive under på! Og jeg skal love at jeg skal ta så godt vare på den båten som det er mulig etter at dere har gjort dere ferdige, med vask og polering hvert år!

 

Når den er ferdig shina, så klarer du 3-4mnd uten vask, etter det så holder det at du vasker den 1 gang i mnd, typ en kjapp kattevask, da burde den holde seg ett par år før ny polering er nødvendigt. Men jo oftere jo bedre :) 

 

Invester i dette 

https://bilpleiekongen.no/product/sonax-wash-seal-bundle?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X2DLUrGLgOpC5gszuhem-37yovAmbilAK-dX8rFuHQ2DhFo1m1_S6EaArCyEALw_wcB

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 9 minutter siden:

Det kan jeg skrive under på! Og jeg skal love at jeg skal ta så godt vare på den båten som det er mulig etter at dere har gjort dere ferdige, med vask og polering hvert år!

Vask etter hver gangs bruk!😅😅😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 19 minutter siden:

 

Når den er ferdig shina, så klarer du 3-4mnd uten vask, etter det så holder det at du vasker den 1 gang i mnd, typ en kjapp kattevask, da burde den holde seg ett par år før ny polering er nødvendigt. Men jo oftere jo bedre :) 

 

Invester i dette 

https://bilpleiekongen.no/product/sonax-wash-seal-bundle?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X2DLUrGLgOpC5gszuhem-37yovAmbilAK-dX8rFuHQ2DhFo1m1_S6EaArCyEALw_wcB

De tingene kjøpes hos meg!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flaggstanga er til lakkering. Det tar litt tid med flere strøk. Jeg skaffer ny holder som passer til den nye stanga

 

Håndtaket på SB side var røket. Tilsvarende håndtak på BB side er noe ræl som jeg ikke ville stole på når jeg entrer båten. Jeg skal se om jeg får laget nye håndtak som passer i de gamle hullene når jeg får tatt mål av hullavstanden.

 

Teaken til akterplattform og badestige er ferdig pusset. Kommer inom med den snart, helst en dag når det er dugnad på gang.

 

 

IMG_0231.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Flaggstanga er til lakkering. Det tar litt tid med flere strøk. Jeg skaffer ny holder som passer til den nye stanga

 

Håndtaket på SB side var røket. Tilsvarende håndtak på BB side er noe ræl som jeg ikke ville stole på når jeg entrer båten. Jeg skal se om jeg får laget nye håndtak som passer i de gamle hullene når jeg får tatt mål av hullavstanden.

 

Teaken til akterplattform og badestige er ferdig pusset. Kommer inom med den snart, helst en dag når det er dugnad på gang.

 

 

IMG_0231.JPG

Helt utrolig hva dere får til! Sikker på at den teaken ikke er kjøpt på Byggmakker eller noe slikt? Ser jo helt ny ut! :lol:

 

De håndtakene er nok ikke helt originale nei, både Maritim og Seasea har dem. Det var jeg som røyk det ødelagte i fjor høst. Sto på lista over ting som skulle kjøpes inn før sesongstart, men kom aldri så langt!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...