Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

NilsPils skrev 1 time siden:

Planlegger en kort tur i helgen for å gjøre meg ferdig med pynteteak og gripehåndtak.

Vet du har nok å gjøre men du er hjertelig velkommen!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom Bergtatt igjen i dag og fikset et par småting.

 

På disse koblingene til sjøvannsinntaket manglet det to slangeklemmer, de er nå montert.

20220908_151141.jpg.6104b331d41c8d380ae6c8677da70694.jpg

 

Det var litt vann i bunn av kjølen som kom fram da vi jekket opp båten slik at den ble rett. Det har jeg sugd opp med vannsugeren. Blandet også ca 30 liter med varmt, sterkt såpevann (kraftvask) og helte i kjølen. Håper at det skal hjelpe på å løse opp mer av møkka som ligger i bunn, samt at det skal hjelpe på lukta ombord. Så for dere som kommer til helgen; hvis noen har en pent brukt dobørste, så ta med det og skrubb litt i skroget så langt man rekker med armene, både forover og bakover. Deretter må vannet lenses ut. Det er lensepumpe ombord som fungerer, og resten suges opp med vannsuger. Den litte blå vannsugeren står ombord. 

20220908_153017.jpg.be57d7da4c5ba817d039d9ae80c88f31.jpg

 

Disse to lufteventilene må monteres. De skal stå på styrbord side, og man kommer til fra innsiden fra dorommet og bakover. Der stikker det opp to slanger som skal koblers på. Dette er fort gjort, men man må være to, en på utsiden og holde imot. Gjort på et øyeblikk akkurat det der altså. 

20220908_151239.jpg.ea1acffb85d3250d5dc9fb6edc353ad0.jpg

 

Eksosgjennomføringen til Weberen fant jeg i hengeren, så det stemte. Den må man også være to for å montere, en på utsiden for å holde imot på skruene, mens en skrur på muttere fra innsiden. Fort gjort å sette på den, men man må altså være to. 

 

Rista til luftinntaket ligger også i hengeren og må monteres. Det er grei enmannsjobb og fort gjort. Skruene har jeg ikke oversikt over, men det var fire små stjerneskruer som lå i en liten eske. 

 

Ellers har jeg lagt ned to slangeklemmer for å skjøte 75mm varmluftslangen, men vi mangler skjøtestykke. Skal se om jeg rekker å lage et, men det ser ikke helt slik ut nå. 

 

Minner om at varmeren er montert, men at jeg ikke har boret opp hullene i skott for å trekke på ytterslange med strømpe på eksosen. Se bilder og forklaring noen innlegg tilbake i tråden. Her må man antagelig ha med et hullsagsett og drill, og spikke til trepropper og slå inn i hullet som skal bores opp. Spør hvis noe er uklart.

 

For den som skal montere anoder: Den store anoden midt under skroget har som tidligere forklart fått en mye bedre løsning med et syrefast flattståls med påsveiste pinneskruer. Når anoden skal monteres bør det brukes fire store 8mm skiver, en på hver side av anoden på de to skruene, og to nylock-muttere. 

 

Jeg skal ut å reise, så jeg får ikke bidratt noe mer nå. Når jeg kommer tilbake håper jeg inderlig at båten er på vannet, for vi har deadline på 1. oktober på å få den ut. Og @Chilli Solbris, som vi snakket om på telefonen så må dere jekke opp draget og senke hengeren ned på alle fire hjulene innen den skal settes ut. Husk at hengeren må hvile både på alle fire hjul og på draget slik at den ikke blir bøyd. Det er jo en henger vi har lånt.

 

Kos dere på dugnad i helgen, og lykke til med sjøsetting :flag_bp: :sailing:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

20220908_153017.jpg.be57d7da4c5ba817d039d9ae80c88f31.jpg

 

Akkurat dette bekymrer meg litt.

 

Det var jo snakk tidlig i denne tråden om at CV-leddet måtte sees nærmere på på grunn av lekkasje av olje/fett. Noen mente det i beste fall kunne løse med nye belger eller noe slikt. Er dette noe som kan sees på mens båten ligger på land, eller må det gjøres når den ligger på sjøen?

 

Nytter lite med pent motorrom når båten sjøsettes om det første som skjer når motoren startes er mer søl...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

Eksosgjennomføringen til Weberen fant jeg i hengeren, så det stemte. Den må man også være to for å montere, en på utsiden for å holde imot på skruene, mens en skrur på muttere fra innsiden. Fort gjort å sette på den, men man må altså være to. 

 

Ellers har jeg lagt ned to slangeklemmer for å skjøte 75mm varmluftslangen, men vi mangler skjøtestykke. Skal se om jeg rekker å lage et, men det ser ikke helt slik ut nå. 

 

 

 

Regner med at du mener Wallas?

 

Skjøtestykke trenger du ikke lage, det kan kjøpes for en billig penge hos Maritim Fredrikstad Floa eller Rolvsøy:

https://www.maritim.no/skjotestykke-75-mm#tabHeaderStock

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev 46 minutter siden:

Regner med at du mener Wallas?

Mente selvsagt Wallas ja :pray:

 

Wallas Service skrev 46 minutter siden:

Skjøtestykke trenger du ikke lage, det kan kjøpes for en billig penge hos Maritim Fredrikstad Floa eller Rolvsøy:

https://www.maritim.no/skjotestykke-75-mm#tabHeaderStock

Se der ja, så bra! Ser jo nå at jeg uansett ikke rekker å lage et før vi reiser. Da håper jeg noen tar ansvar for å kjøpe et slikt skjøtestykke og skjøte inn den friske slangen som ligger i båten :smiley:

 

Pequod skrev 1 time siden:

Akkurat dette bekymrer meg litt.

 

Det var jo snakk tidlig i denne tråden om at CV-leddet måtte sees nærmere på på grunn av lekkasje av olje/fett.

Ja, det var jeg som tok opp den saken. Men nå har det ikke vært kapasitet til å ta tak i det på de dugnadene som har vært, så da må det bare bero.

 

Pequod skrev 1 time siden:

Noen mente det i beste fall kunne løse med nye belger eller noe slikt. Er dette noe som kan sees på mens båten ligger på land, eller må det gjøres når den ligger på sjøen?

Den jobben kan like godt gjøres på vannet som på land. Hvis det var min båt ville jeg plukket ut hele leddet og gått over det, evt. levert det inn til noen som kan det. Det var striper av fett som har blitt slynget ut av begge ender, altså begge knutene, så noe må gjøres, hvis ikke vil det havarere. Om det ikke allerede er gåent. 

 

Pequod skrev 1 time siden:

Nytter lite med pent motorrom når båten sjøsettes om det første som skjer når motoren startes er mer søl...

Nå er det vel ikke helt strøkent nede i motorrommet. Noe av det fettet som har sprutet ut har griset til slanger og ledninger, så det skader ikke å vaske bedre uansett. Men det lukter ikke helt friskt i båten, så det var derfor jeg fylte opp med varmt såpevann i dag. 

 

En annen ting er septikslangene. Jeg har byttet den som går fra tømmepumpa og til skroggjennomføringen. Men det ligger drøyt fire meter med ny slange i båten, så om noen rekker så er det en fordel å få byttet flere av slangene. Det er lett å komme til nå som kjøleskapet er ute. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Akkurat dette bekymrer meg litt.

 

Det var jo snakk tidlig i denne tråden om at CV-leddet måtte sees nærmere på på grunn av lekkasje av olje/fett. Noen mente det i beste fall kunne løse med nye belger eller noe slikt. Er dette noe som kan sees på mens båten ligger på land, eller må det gjøres når den ligger på sjøen?

 

 

Hvis det lekker fett ut av knutene på cva leddene er det tydelige tegn på at noe er galt. 
Vi hadde tidligere samme type båt. Da måtte hele leddet og thrustlageret skiftes på grunn av bytte til større motor. 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:

Hvis det lekker fett ut av knutene på cva leddene er det tydelige tegn på at noe er galt. 
Vi hadde tidligere samme type båt. Da måtte hele leddet og thrustlageret skiftes på grunn av bytte til større motor. 

Må kanskje la Engelsviken se på dette hvis det ikke finnes noen kompetente på dette her på forumet?

 

Det var jo de som i sin tid satte inn motoren.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Må kanskje la Engelsviken se på dette hvis det ikke finnes noen kompetente på dette her på forumet?

Det er mange kompetente på forumet, problemet er at det ikke er mange som stiller opp på dugnad. De leddene der er omtrent som drivknutene på en forhjulsdrevet bil, så det er kjent teknologi for mange. Men det er litt jobb å få av det leddet, så det må tas når båten er på vannet igjen, hvis ikke risikerer vi at båten blir stående...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Det er mange kompetente på forumet, problemet er at det ikke er mange som stiller opp på dugnad. De leddene der er omtrent som drivknutene på en forhjulsdrevet bil, så det er kjent teknologi for mange. Men det er litt jobb å få av det leddet, så det må tas når båten er på vannet igjen, hvis ikke risikerer vi at båten blir stående...

OK, tenkte at det måtte gjøres når båten var på land.
 

Vurderer å ta et jobblån hvis hele greia må byttes, men håper noen kan se på det.

 

Det har vært slik en stund, før fjorårets grunnstøting, men etter å ha lest det som er skrevet om dette, så er jeg ikke helt komfortabel med å fortsette å tøffe rundt med det slik som nå.

Link to post
Share on other sites

Hvis du fortsetter å kjøre med disse knutene uten fett så vil de bli ødelagt. I beste fall så kan de vaskes helt ned med white spirit og fettes opp igjen, og montere nye mansjetter. Det er ofte litt verre når mansjettene ryker på en bil, da får man fort sølevann og sand inn i knuten, da er den gåen på null komma null. Den største utfordringen i en båt er nok at fettet forsvinner, og at man mister smøringen. Det er jo ikke så mye støv og fremmedpartikler i et motorrom som under en bil. 

Link to post
Share on other sites

Kan være lurt å la Engelsviken se på saken. Båten må jo forbi der uansett på vei hjem. Bare å avtale tid og legge seg til i Engelsviken. 
Det er mye god mat å få tak i der og nydelig utsikt!😁😁

Men det kan være lurt å avtale tid tidlig!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 21 minutter siden:

Jeg kommer en tur i dag. Kan fort bli nærmere 12 før jeg dukker opp.

Så herlig!😃😃😃

Vi begynner nok ikke før ca kl 12 tenker jeg. Det har regnet i hele natt stikk i strid med værmeldingen så det er ganske så bløtt rundt om!

Altså @Pequod og jeg er der senest kl 11.45!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev 1 time siden:

Jeg kommer en tur i dag. Kan fort bli nærmere 12 før jeg dukker opp.

Kan du fjerne den siste usikrede ledningen fra den lille plussskinna ved hovedbryterne da @nordgutt?

Det er den som går til den dobryteren ved styreplassen, som ikke er i bruk lenger. Om den skal bli værende, må den få sikring.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Der kan jeg ikke tenke meg noen har sett enda, for der er det vel kunn slangklemmene som til nød er godkjennbart. Ville byttet alt.

Sikkert på tide.

 

Men grønn irr på messing betyr ikke nødvendigvis at delen er betydelig svekket. Man kunne begynne med en skrapetest og sjekke at ventilen lar seg bevege.

 

Men løsningen med finerbiten likte jeg også dårlig (selv om jeg er hobbysnekker :smiley:). Kanskje like godt å satse på nye deler med en gang . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi skal se nærmere på gjennomføringen i morgen. Kakket litt på den og den holdt stand i alle fall. Ventilen var litt treg, men lot seg bevege.

 

Veldig rart å være her og se båten igjen!  Helt utrolig hvor mye som er gjort!

 

6CBE2B73-55A7-41D2-8C85-CE020E2F56CD.jpeg.c8316595be9feab93abbc24fc1e69898.jpeg

 

Selv har jeg så vidt fått hjulpet litt til med å skrape lim- og skumgummirester fra sidene i forkabinen. Samt fått pusset litt på styrbord side.

 

BC771309-C07C-44B4-BA3B-20A46AB1556E.jpeg.a11576abb2d8919274b623e32802b3f8.jpeg

 

@NilsPils og sønn dukket opp og skulle bare montere trehåndtaket på babord side, men ble her noen timer de også og hjalp til med både pussing og elektrisk, som @nordguttvar i full gang med.


49E2A409-A869-44DF-888B-008D0BB0C8D2.jpeg.18c793aba75ae09ffcb8cbc93b8e5550.jpeg

NilsPils tok med seg Skorgenes-logoen for å freshe den opp. Noen som vet hva slags font som brukes i Tresfjord-logoen? Den bør også fikses opp.

 

1B412FBE-6AF2-434B-9D7A-2BC1FFB120E3.jpeg.5217ec992f98feaf5be74482e39520df.jpeg

 

Så da fikk jeg endelig hilst på noen av ildsjelene på dugnaden!

 

756A7692-D227-47BD-92B2-2D59F38B7482.jpeg.2f6712f4bc743c2763b0c58dd3965219.jpeg

 

I morgen blir det vell bunnstoffing på meg pluss at babord vindu skal festes permanent.

 

Og kanskje rekkes en nedvask av forkabinen også? Og mer puss og polering!

 

Slik det ser ut nå blir båten sjøsatt neste søndag, men det kommer nok @Chilli Solbristil å opplyse mer om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...