Jump to content

Nyheter - Windy 52/53 - suksess allerede!


Bitteliten

Recommended Posts

Du som er betalt av Volvo og Windy kan vel se at Windy gutta har lagt matpapir over tegningene av Princess sine vinduer?

Skulle virkelig ønske at jeg var kjøpt og betalt av Volvo og Windy. Jeg tror nok ikke de er så interesserte :lol:

 

Generelt vurderer jeg en båt ut i fra mer enn vinduene jeg. Jeg lette litt etter konkrete Princess eksempler:

Bilde

Bilde

 

Men du tenker kanskje på vinduene fra P serien, og der er jeg enig - vinduene ligner på Princess sine

Bilde

(fin båt dette her)

 

Det samme kan man kanskje også si om Azimut

Bilde

 

Og Farline

Bilde

 

Og da snakker vi kanskje mer om en designtrend enn at noen kopierer hverandre?

 

Samme som vi ser etter at Azimut lanserte sine store skrogvinduer som man ser på bildet over. Mange kopierer dem nå, som Fairline

Bilde

 

Mange fine båter på en gang dette her - man får jo nesten hildringer i lysken :lol:

Link to post
Share on other sites

Ehhh...nå snakker jeg ikke om Windy, selv om det er ditt eneste fokus, men generelt om tullinger med for mye penger. Det har vel du også møtt i skjærgården?

Jeg forsøker å ha et noe bredere perspektiv enn Windy. Hender at jeg tenker litt på VP også :lol: Og faktisk lurte jeg på å kjøpe Fariline en gang også, men etter at de etter 2 telefoner og 3 mailer ikke hadde sendt prisliste fant jeg ut at jeg nok ikke var bra nok der.

 

Jeg ba om konkrete Windy eksempler ettersom denne tråden handler om store og definitivt dyre Windyer. Men har du ikke det er det greit for meg. Jeg har hørt om en Windy eier som har blitt tilbudt penger for å ta bort Windy logoene på båten sin :nono:

 

Til nå har jeg ikke møtt noen mennesker i skjærgården som jeg tenker at "gud bedre - så dum i hue kan man bare være om man har mye penger". Men av og til støter jeg på en og annen som enten er uheldig eller som er dum, men jeg har ikke tenkt over at det har med penger å gjøre. Jeg opplever det fra både store og små båter.

Link to post
Share on other sites

Feilen med Windy er at de lager ingenting med treskrog. :wink:

 

:lol:

 

 

 

 

Flotte båter, da.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Windy er himmelsk????

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor noen hauser opp Windy...Hva er det som er så spesielt med den båten? At den er priset 20 % høyere enn sine Norske konkurrenter, blir den spesiell av det?? Er det fordi den er Norsk? Hva med Sunseeker eller Azimut? De ligger flere lysår foran i design, og er ingen copycat, men fungerer som trendsettere for de andre.

BMW X5, Windy, jobb i finans, bosted Oslo Vest, hytte i Hemsedal etc etc.... Mennesker uten et liv, men med et sterkt ønske om å vise at de har det...

Link to post
Share on other sites

BMW X5, Windy, jobb i finans, bosted Oslo Vest, hytte i Hemsedal etc etc.... Mennesker uten et liv, men med et sterkt ønske om å vise at de har det...

Så deilig å se at du ikke har fordommer.

 

Jeg har ingen av delene jeg - bortsett fra at jeg liker Windy da og et liv jeg er ganske så fornøyd med.

 

Har du ikke bedre argumenter enn å rakke ned på folk synes jeg du skal la være.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i de tre største båtene til Windy på Fredag i Dusseldorf. I det hele tatt er det imponerende at Windy markerer seg såpass solid som de gjør på denne store messen. Tenker da ikke bare på standen og båtene, men også på den positive betjeningen og de hyggelige menneskene. Jammen bra at noen norske båtprodusenter klarer dette. Kort sagt imponerende. Båtene er også til å bli imponert av, særlig den nye 52 foteren har en plassutnyttelse som gjør at båten virker større innvendig en 58 foteren. Maskinrommet var jeg også oppi og det er rett og slett det flotteste jeg har sett. Flott også med tre doble kabiner og den nye hardtoppen og overbygget kler båten bedre enn den litt butte avslutningen på 58 foteren. 52 foteren begynner på 6,7 mill. så det er klart at dette er ikke båten for de som skal ha flest fot for lavest pris.

Allikevel et alternativ for de som ønsker en skikkelig båt i øverste klasse. Hurra for Windy :flag:

Link to post
Share on other sites

Har du ikke bedre argumenter enn å rakke ned på folk synes jeg du skal la være.

Rakke ned på folk....Ehh...jeg bare stilte spørsmål om hva som er så spesielt med Windy?

Hvem har skapt den illusjonen om at Windy er bedre enn andre Norske båter?

Dette har ikke noe med fordommer å gjøre, men en beskrivelse av hvordan enkelte mennesker liker å fremstå som vellykkete.

Forøvrig er ikke du i posisjon til å fortelle meg hva jeg skal gjøre!

Link to post
Share on other sites

Rakke ned på folk....Ehh...Forøvrig er ikke du i posisjon til å fortelle meg hva jeg skal gjøre!

Jeg har aldri sagt hva du skal gjøre. Jeg har sagt hva jeg synes du skal gjøre. Og det synes jeg fortsatt :yesnod:

 

Det spesielle med Windy etter min mening er at de er den eneste norske båtprodusenten som klarer å hevde seg i konkurransen i det internasjonale båtmarkedet. Etter min mening har de bra kvalitet på båtene sine, og jeg opplever kvaliteten som bedre enn på de to Nidelvene jeg har hatt og definitivt bedre enn den Uttern jeg hadde. Det subjektive oppi dette er om f.eks en Windy 37 er verdt 1/2 mill mer enn f.eks. Scand 360 eller Joda 370. Illusjonen om at Windy er bedre båter enn andre er skapt av bra folk i Windy som jobber langsiktig. Også hjelper det jo med tester i f.eks. Motorboat and Yachting som kårer Windy 37 til Best handling boat eller Motorboat Montly som i flere år har hatt Windy 25 som "morsomste og beste båt" de har kjørt.

Link to post
Share on other sites

Tiltredes. På begge punkter.

 

I mine øyne er Windy i dag landets eneste verft som kan matches med de beste. Sverige har for lengst passert oss mht å bygge båter som kombinerer design, finish og sjøegenskaper med et knallsterkt varemerke.

 

Ganske trist egentlig for en båtbyggernasjon, med en av europas aller lengte kystlinjer.

Link to post
Share on other sites

Enig med de to siste. Det er faktisk enkelt å se at mange andre også henger med blandt de mange hvor kvaliteten er synlig tvilsom. Var oppe i en Benetau 42 trawler og så mange små detaljer som jeg hadde irritert meg grudnig over, som f.eks lukekarm hvor halve karmer manglet 5 mm for å bli klemt an mot glassfiberen.

Når jeg er på sjøen, skal jeg ikke bruke tid på å irritere meg over dårlig håndtverk, det finner du ikke på Windy, men altfor mye av på mange andre produsenters båter.

Man kan ikke hevde at man står for kvalitet og forsvare en høy pris, når man ikke lever opp til det man forfekter.

Link to post
Share on other sites

Var oppe i en Benetau 42 trawler og så mange små detaljer som jeg hadde irritert meg grudnig over, som f.eks lukekarm hvor halve karmer manglet 5 mm for å bli klemt an mot glassfiberen.

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker.

De bygger raskere, billigere, og dårligere enn alle andre.

Scand, Viknes, Windy, Saga, og Nidelv er i mine øyene like gode representanter for Norsk plastindustri.

At Windy har suksess i utlandet har selvsagt med at de bygger båter som det utenlandske båtmarkedet ønsker. Mye motor, langt "panser", og cockpit innredning med høy blondinefaktor. At f.eks. Viknes som for noen ser ut som en sjark ikke selger i andre land enn Nederland bør ikke overraske noen, men det gjør ikke båten dårligere av den grunn...

Link to post
Share on other sites

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker.

De bygger raskere, billigere, og dårligere enn alle andre.

Jeg regner med at du kan dokumentere slike påstander om at de bygger dårligere enn alle andre.

 

Scand, Viknes, Windy, Saga, og Nidelv er i mine øyene like gode representanter for Norsk plastindustri.

Helt enig - de er alle like gode representanter. Men de har ulik produktfilosofi hvilket også gjør seg utslag i kvaliteten på båtene og ikke minst visjonene til eierne. Se hvor moderne Scand, Joda, Skilsø Nidelv etc sitt sortiment er. Sammenling dette med Windy. De satser fordi de har en visjonær eier som våger å satse. Naturligvis har Hegnar råd til å tape også - men det er et eiervalg hvordan man vil utvikle virksomheten
Link to post
Share on other sites

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker./

 

Hva er forskjellen på volum og kvalitet, de fleste biler blir bygget i volum. Er alle biler utenom

Koniegg, Morgan, Aston, Rolls Royce osv dårlige.

 

Alt er selvfølgelig inviduelt, men jeg klarer meg med en volumbygget bil. Har faktisk tenkt og

annskaffe meg en volumbygget båt også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du kan dokumentere slike påstander om at de bygger dårligere enn alle andre.

Du som stadig renner ned dørene i Leangbukta og sikler på verdens beste båter,kan jo ta en tur over veien å sjekke ut Bavaria båtene som ligger i hallen der. Ta med en lommelykt og se på 39 Cruiser. Start med copkpitbordet. Der er det borret et hull for å kunne løfte opp bordplaten/lokket. En uheldig robot/produksjonsmedarbeider (dette er ikke håndverk, men masseproduksjon) har plassert materialet slik at hullet blir på kanten av treverket, men pytt pytt, kvalitetskontrollen til Bavaria sier: Ahh das is sehr gut! Gå ned i kjelleren og beveg deg over dørken: nesten alle dørkplatene ligger og vipper! Så frem med lommelykta, lukk opp skapdører å kikk inn. Hva ser du, jo mange skruer som nesten treffer innfestingen, eller kommer ut på skrå på innsiden. Fortsatt: Sehr gut!. Kikk så på hvordan innredningen passer med støpen i hjørner... Listen over feil er lang, skruene de bruker er korte, produktet de bygger er billige, pengene de tjener er mange...

Men for all del: det viktigste for de fleste er allikevel at båten har gode seilegenskaper, og det har tross alt de fleste Bavariabåtene. Hvis du er sånn passe handyman, og ikke har noe i mot å skifte ut litt skruer, og gjøre den siste finishen som Fritz og Co ikke gjorde, så får du en helt fin båt. Samme story med Trawleren til Benetau som de viste på Sjøen for alle i fjor. Det virker som de produserer båtene på akkurat samme måte som Bavaria.

Det som er helt sikkert er at slik slurv ser du ikke i de Norske båtene som ble nevnt her tidligere. Det eneste som irriterer meg i noen av dem er at innvendig skrogpels/skinn/skai ofte er slurvete limt på i stikkøyer, og andre steder hvor det ikke er så synlig. Men ellers ligger de et hav over i kvalitet.

Redigert av Ship of fools (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på volum og kvalitet, de fleste biler blir bygget i volum. Er alle biler utenom

Koniegg, Morgan, Aston, Rolls Royce osv dårlige.

Den store forskjellen på båt- og bilproduksjon er at bilene har blitt masseprodusert i snart 100 år.

Bilindustrien har lært av sine feil, bilfabrikanter som ikke har gjort skikkelig jobb har blitt straffet med dårlig rykte, og konkurser. En forutsetning for at det i det hele tatt skulle være mulig å selge biler i større kvantum, har hele tiden vært at de skulle kunne masseproduseres.

Bilfabrikantene har vært flinke til å beregne hvilken kvalitet, og pris de forskjellige bilene skal ha. Hvis bilene skulle vært håndlagd, ville de kanskje kostet 2-3 millioner, men fortsatt rustet opp etter 15 år. Da tror jeg salget hadde gått ganske trådt.

 

At f.eks. Bavaria prøver det samme med båter er for så vidt prisverdig i forhold til den helt syke prisutviklingen på nye båter, men det de leverer så langt er ikke i nærheten kvalitetsmessig av hva de fleste forventer av en båt. Her blir Bavaria kundene produktutviklere, og betatestere for en helt ny produksjonsmetode, som trenger mer enn de 10 årene de har holdt på med robotbygging. (og hvorfor pokker utvikler de nye modeller hvert eneste år? De klarer jo aldri å få ett produkt til å fungere 100 %, før de kaster seg over neste :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke hvorfor noen hauser opp Windy...Hva er det som er så spesielt med den båten? At den er priset 20 % høyere enn sine Norske konkurrenter, blir den spesiell av det??

Ikke at jeg har særlig peiling på slike båter som Windy, men ble litt nyskjerrig på hvilke Norske konkurenter du referer til og som kan levere tilsvarende båt... på noen og femti fot...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hvorfor tonen er såpass skarp i innleggene? Kan vi ikke glede oss over Windy`s suksess da :confused:

Det lurer jeg jammen meg litt på også. Men vi har alle litt ulik stil. Den som roper høyest har kanskje ikke alltid de sterkeste argumentene :rolleyes: Nåvel - jeg kjenner godt til Bavaria og andre seilbåter (HR), og når man sammenligner kvalitet ser man helt klare forskjeller. Som kjøper bør man vite hva man kjøper, og at man som stort sett over alt i livet får det man betaler for. Bavaria mener jeg er mye båt for pengene - og det er et ærlig og realt produkt som gleder mange.

At dørklemmer skrangler og har plastfinnish, at skapene er uten innredning og at man klemmer fingra i luker, ja slik er det. Og det er kanskje like greit at det er slik - så ser man hva man får.

 

HR er "affordable quality" som de selv skriver - ikke helt i toppklasse synes jeg, men solid og godt håndtverk. Men er det verdt pengene? Der er jeg i ferd med å begynne å tvile litt faktisk. Jeg synes at jeg får mer båt for pengene på en Najad. Og bare så det er sagt - jeg er oppvokst i HR - og rimelig hjernevaske, og det stikker litt i hjertet å skrive det jeg gjør her. Men HR var bedre før - nå synes jeg de jukser litt for mye bak fasadene, og det tror jeg ikke er så smart i det lange løp.

 

Ifjor siklet jeg over hele båten til KOB på Hortenstreffet. I år må du til pers Bitteliten :lol:

Det er lagt inn i kalenderen. Er vi heldige kommer både Calluna, KOB og jeg. Og du er hjertlig velkommen ombord - men ta med det lommetørkle da :lol:

 

Hilsen Bitteliten som faktisk var i Leanbukta i dag for 2. gang på 5 måneder. Jeg anser vel ikke det som å renne ned dørene der - men jeg hadde lovet Svenning å ta en kikk på den lekre 690'en hans, og da hadde det jo vært ille om jeg ikke hadde kikket innom hos Aaby også. Så bilder fra Düsseldorf at nye 52. Hvit båt med hardtop. Lekkert - rett og slett lekkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...