Jump to content

Nyheter - Windy 52/53 - suksess allerede!


Bitteliten

Recommended Posts

Hilsen Bitteliten som faktisk var i Leanbukta i dag for 2. gang på 5 måneder. Jeg anser vel ikke det som å renne ned dørene der - men jeg hadde lovet Svenning å ta en kikk på den lekre 690'en hans, og da hadde det jo vært ille om jeg ikke hadde kikket innom hos Aaby også. Så bilder fra Düsseldorf at nye 52. Hvit båt med hardtop. Lekkert - rett og slett lekkert.

:sleep:
Link to post
Share on other sites

At f.eks. Bavaria prøver det samme med båter er for så vidt prisverdig i forhold til den helt syke prisutviklingen på nye båter, men det de leverer så langt er ikke i nærheten kvalitetsmessig av hva de fleste forventer av en båt.

Det er nok nettopp derfor Bavaria er norges mest solgte båtmerke, og at de fleste som har hatt Bavaria bytter seg opp til en større Bavaria. Det er fordi de er så veldig skuffet over at båten hadde så dårlig kvalitet at de bare må bytte til en større båt av samme merke. :crazy::lol:

 

i forhold til den helt syke prisutviklingen på nye båter,

Mener du at det er en hyperinflasjon i båtprisene? Sist jeg sjekket ut 3-4 leverandører så hadde de 2,5-3,5% prisstining de siste årene, hvilket er noe høyere enn normal prisstigning, men ikke sykt synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Tror det er best jeg tar med en pall tørkeruller Bitteliten. :lol: Jeg faller så lett i staver over et nydelig og velordnet maskinrom. Spesiellt godt liker jeg Princessene,der har jeg på følelsen av å være ombord i en "ordentlig" båt når maskinrommet entres :yesnod: Mye bedre enn å ligge på magan oppe på motoren og famle etter filterene i blinde :sad:

Når det gjelder Bavaria har jeg ingen mening angående kvalitet og håndverk annet enn at båtene helt klart fyller et behov i markedet og hadde de vært helt elendige hadde de nok ikke fått solgt noe. Hadde det vært aktuellt å gå i nybåtmarkedet så hadde ikke hverken Bavaria, Viknes eller Windy vært aktuelle kandidater. Jeg er nemlig for gjeninnføring av gravhauger og planlegger å bli gravd ned i Skilsøen når den tid kommer :wink:

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er best jeg tar med en pall tørkeruller Bitteliten. :lol: Jeg faller så lett i staver over et nydelig og velordnet maskinrom.

Jeg har bare kikka nedi maskinrommet på W37 en gang - men den jeg kikket nedi hadde rustfri stige ned i rommet og alu dørker med perforerte plater rundt motorene. Kanskje Calluna eller KOB har bilder? Jeg vet at det ligger noen bilder på KOB's hjemmeside
Link to post
Share on other sites

Det er nok nettopp derfor Bavaria er norges mest solgte båtmerke, og at de fleste som har hatt Bavaria bytter seg opp til en større Bavaria. Det er fordi de er så veldig skuffet over at båten hadde så dårlig kvalitet at de bare må bytte til en større båt av samme merke. :crazy::lol:

Prisen har nok mye å si, men det jeg prøvde å si litt om, var at KVALITETEN på Bavaria båtene ikke er så god som på de Norske båtene. Det betyr ikke at Bavaria er dårlig, men DÅRLIGERE enn de Norske båtene. De som kjøper disse båtene legger ikke så stor vekt på detaljene, men er kanskje mer opptatt av fot pr. krone.

 

Mener du at det er en hyperinflasjon i båtprisene? Sist jeg sjekket ut 3-4 leverandører så hadde de 2,5-3,5% prisstining de siste årene, hvilket er noe høyere enn normal prisstigning, men ikke sykt synes jeg.

Å sjekke 3-4 leverandører er vel et stykke unna vitenskap... :crazy:

Båtliv hadde en sjekk av 21 båter i siste nummer, og kom til en prisstigning på 7 %. Oljeprisen får ta skylden for dyre råvarer, men produsentene vet å ta ut så mye de kan av markedet, de vet nemlig at det kommer tider etter dette.

Redigert av Ship of fools (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at Bavaria ikke har den beste finishen blant seierne. Se litt nærmere på en del

andre merker og, hvilket valg av tre de bruker innvendig osv. Men Bavariaen er bygget praktisk,

seiler bra osv. og har faktisk en bra annenhåndsverdi.

 

Først tenkte vi skal vi gå tilbake til motorbåt, men vi droppet tanken fort. Har seilet en del, og

synes faktisk det er en bra form for Team-builing internt i familien.

 

Men tanken om motorbåt, tenkte vi faktisk på en av disse kandidatene

 

Windy 37, vant en test blant 37 fotere i fjor høst.

Sunseeker 375 Portefino

Cranshi og Gobbi.

 

Det var 2000 til 2004 mod vi tittet på. Av erfaring, har hatt Windy i 5 år, det er solid håndverk.

Sjøegenskaper var helt topp, Innvendig/utvendig finish det samme. Styreposisjon godt plassert

i henhold til reflekser osv. Det er mange båter som har det.

 

Men Windy har fokus på High-end segmentet, eksport og markedsføring. Det er vel også

grunnen til at de klarte seg så bra, når markedet stupte i 88. I tilegg til selve produktet man se

på rammene bak. Da hvet man hvorfor Windy er i ypperste klasse.

 

Designet har også fulgt utviklingen i samfunnet ellers. Det finnes selvfølgelig andre som lykkes

i andre segmenter blant norske produsenter også. Og det faktisk meget hygglig.

 

Men tok fram Windy da emne var det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

... Hilsen Bitteliten som faktisk var i Leangbukta i dag for 2. gang på 5 måneder. Jeg anser vel ikke det som å renne ned dørene der - men jeg hadde lovet Svenning å ta en kikk på den lekre 690'en hans ...

Skal jeg få skylda for at du renner ned dørene i Leangbukta nå Bitteliten? :lol:

Eller har du andre Wenner som trekker så Woldsomt?

Link to post
Share on other sites

Skal jeg få skylda for at du renner ned dørene i Leangbukta nå Bitteliten? :lol:

Eller har du andre Wenner som trekker så Woldsomt?

Jeg vil jo oppfordre deg også til å ta en kikk i kjellern under Moberg en dag du er å kikker på båten din. Riktignok er ikke utstillingen til Aaby helt oppdatert med de siste modeller (det står 40 Bora, 34 Khamsin, 32 Scirocco og 37 har gamle interiøret), men det er viktig å holde 3 fots syndromet i god form.

 

Det er mye fint samlet på ett sted i Leangbukta nå. Jeg snakket så vidt med HR agenten også - han var storfornøyd for tiden, og så jeg ikke feil ligger det en 342 i samme rom som båten din sammen med en stor ansamling Nidelv båter. Flott utstilling de har der. Mest solgte båtene til Pollen var 342 og 48. Snakk om drømmebåt det også

Bilde

Vi hadde vel overlevd en slik båt også :wink:

Link to post
Share on other sites

Mye prat om dårlig og dårligere på denne tråden. Minner meg litt om diskusjonen om glasset er halv fullt eller halv tomt!

 

Man kan (og gjør det) si mye om Bavaria, men at båtene er så dårlige finner jeg litt vanskelig å være med på etter å sett en del av dem, snakket med eiere og ikke minst lest mange tester av båtene både i norske og utenlandske blader.

At en del båter er bedre, ja det er jeg enig i, men som regel koster de fra 50 til 100 prosent mer og da skulle det vel bare mangle, eller?

 

Snakker jeg for "min syke mor"? Nei da, ikke har jeg Bavaria og ikke har jeg tenkt å kjøpe det heller! Hvorfor? Kun fordi jeg er en individualist (sikkert litt sær også) og ikke kan tenke meg å seile i Bavariakø opp og ned kysten på begge sider av fjorden. :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At f.eks. Bavaria prøver det samme med båter er for så vidt prisverdig i forhold til den helt syke prisutviklingen på nye båter, men det de leverer så langt er ikke i nærheten kvalitetsmessig av hva de fleste forventer av en båt. Her blir Bavaria kundene produktutviklere, og betatestere for en helt ny produksjonsmetode, som trenger mer enn de 10 årene de har holdt på med robotbygging. (og hvorfor pokker utvikler de nye modeller hvert eneste år? De klarer jo aldri å få ett produkt til å fungere 100 %, før de kaster seg over neste :headbang: )

Nå er jeg ikke udelt enig med deg i denne påstanden din her.... men du kan sikkertt bidre med noen avklaringer så jeg skjønner noe mere, spesielt siden jeg ikke har inngående kjennskap til Bavaria blant annet..

 

Hvorfor trenger man mere enn 10 år på utvikle en robotbasert båtstøping.... og eventuellt hvor mangå trenger man før man kan si at tekonlogien er god nok.

 

Hvorfor de utvilker nye modeller hele tiden... er vel samme årsak som hvorfor bilindusitrien utvikler nye modeller...

 

Hvilke andre båtprodusenter er det som klarer å få et produkt til å fungere 100% da... hva man legger i dette er vel litt subjektivt, men 100% fornøyde kunder kan jo være en parameter som kan benyttes...

 

Jeg er ikke så sikker på at "håndbygde" bygde båter er av bedre kvalitet enn samlebånd...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker.

De bygger raskere, billigere, og dårligere enn alle andre.

Scand, Viknes, Windy, Saga, og Nidelv er i mine øyene like gode representanter for Norsk plastindustri.

Prisen har nok mye å si, men det jeg prøvde å si litt om, var at KVALITETEN på Bavaria båtene ikke er så god som på de Norske båtene. De som kjøper disse båtene legger ikke så stor vekt på detaljene,

Men det gjør kjøpere av Scand osv? Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HR og Najad er flotte båter. Synes faktisk at Najad med sine nye Nederlandske eiere rykker fra

HR. I tillegg må du betale mye mer for Najad. Najad har også nå kommet med modeller uten

center-cocbit som feks 440. Bredden akter er øket, man har nå 2 akerlugarer.

 

For hver Najad som ferdigstilles kommer det 1 besigtigelseperson, som godkjenner hver båt.

Det koster. HR har lagt kvalitetskontrollen internt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For hver Najad som ferdigstilles kommer det 1 besigtigelseperson, som godkjenner hver båt.

Det koster. HR har lagt kvalitetskontrollen internt.

Det tror jag dom har haft länge, jag har Lloyd-sertifikat på min (byggd 91), en besiktningsman som varit med vid flera tillfällen o besiktigat skrov, laminattjocklekar, infestningar spant,vant, etc. :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

QUOTE(Ship of fools @ 29.01.06 22:49)

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker.

De bygger raskere, billigere, og dårligere enn alle andre.

Scand, Viknes, Windy, Saga, og Nidelv er i mine øyene like gode representanter for Norsk plastindustri.

 

 

 

 

Jeg vil ikke akkurat sammenligne Scand og WindyNidelv,Saga. Scand favner veldig mange norske

båt-eiere, men sluttkontrollen er ikke den samme.Båtmagasinet hadde en reportasje

om etterhåndsarbeid. Der ble det påpekt av Scand-eiere at ikke alt var som det skulle være

ved ferdigstillelse. Det ble rettet på etterkant. Nå er ikke det uvanlig, men hyppigheten var

høyere her.

 

Ellers synes jeg at Scand har funnet sin nisje i det norske marked. Scand 29 har vært og er en

slager i det norske marked, men god annenhåndsverdi.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke udelt enig med deg i denne påstanden din her.... men du kan sikkertt bidre med noen avklaringer så jeg skjønner noe mere, spesielt siden jeg ikke har inngående kjennskap til Bavaria blant annet..

 

Hvorfor trenger man mere enn 10 år på utvikle en robotbasert båtstøping.... og eventuellt hvor mangå trenger man før man kan si at tekonlogien er god nok.

Nå er det ikke støpingen til Bavaria som har vært det største problemet, men tilpassning av innredningen. Innredningen er skåret av roboter som er mye mer nøyaktig enn det snekker Andersen klarer med sitt utstyr, men det er når innredningen skal på plass at det svikter. Hvem som har feilen skal jeg ikke uttale meg om, men resultatet kan du se her:

Bilde

Se på tilpassningen mellom plastinnerlineren og innredningen her...rett og slett elendig!

 

Bilde

Her ser vi et røstjern som er montert skjevt inn i terminalen. Belastningen blir feil, noe som senere kan føre til rigghavari.

 

Jeg kan vise mange flere tilsvarende feil hos Bavaria, men det er kanskje ikke så interessant for flertallet? I mine øyne viser dette at teknologien som Bavaria bruker, ikke så langt er nøyaktig nok, til at vi kan si at dette er riktig produksjonsmåte i nær fremtid. Om det tar 10 år til før båtene blir bra nok aner selvsagt ikke jeg

 

 

Hvilke andre båtprodusenter er det som klarer å få et produkt til å fungere 100% da... hva man legger i dette er vel litt subjektivt, men 100% fornøyde kunder kan jo være en parameter som kan benyttes...

Jeg er ikke så sikker på at "håndbygde" bygde båter er av bedre kvalitet enn samlebånd...

Her har du selvsagt rett, det er vel neppe levert en båt som er 100 %, ikke engang fra Windy...

Men jeg mener at f.eks. Bavaria er så langt unna 100 % at de burde brukt mer tid til å forbedre eksisterende produkter før de kaster seg på neste modell.

Link to post
Share on other sites

QUOTE(Ship of fools @ 29.01.06 22:49)

Benetau og Bavaria er volummerker som ikke kan sammenlignes med noen Norske båtmerker.

De bygger raskere, billigere, og dårligere enn alle andre.

Scand, Viknes, Windy, Saga, og Nidelv er i mine øyene like gode representanter for Norsk plastindustri.

Jeg vil ikke akkurat sammenligne Scand og WindyNidelv,Saga. Scand favner veldig mange norske

båt-eiere, men sluttkontrollen er ikke den samme.Båtmagasinet hadde en reportasje

om etterhåndsarbeid. Der ble det påpekt av Scand-eiere at ikke alt var som det skulle være

ved ferdigstillelse. Det ble rettet på etterkant. Nå er ikke det uvanlig, men hyppigheten var

høyere her.

 

Ellers synes jeg at Scand har funnet sin nisje i det norske marked. Scand 29 har vært og er en

slager i det norske marked, men god annenhåndsverdi.

Her har du nok rett, selv om jeg mener at Scand har blitt mye bedre bare det siste året.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Bavaria har slike feil på alle båtene sine. Sannsynligvis tilfeldig på enkelte båter - såkalte mandagsbåter. Vi har Skorgenes-saken i friskt minne. De (Bavaria) har hundrevis av montører og de er forskjellige...noen er dyktige og nøyaktige mens andre kan være er mer eller mindre slurvete eller har hatt dårlig dag (mulig fikk sex-nekt av kona i natt :headbang:) - at det gikk utover monteringen neste dag. :lol::lol:

 

Men uansett kan kunden som kjøper en Bavaria-båt gå nøye gjennom og kreve utbedringer/utskiftninger før overleveringen. Er enig at slike bilder som "Ship og fools" presenterte, absolutt ikke holder mål - :sad: disse bør man få skiftet ut eller rettet opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vise mange flere tilsvarende feil hos Bavaria, men det er kanskje ikke så interessant for flertallet?

Jo, det er akkurat det som er interessant. Å se ting på bilder framfor å høre om det på "ryktebørsen". Legg gjerne ut flere slike bilder med kommentar om hva de viser.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Ship of fools; skal du hakke på Bavaria, så gjør gjerne det. Men finn noen andre bilder å benytte, enn det Andreas Holo satte fingeren på i sin artikkel i Seilmagasinet. Den innfestingen du viser til, kan lett fixes ved å endre wirelengden i hanefoten. Husker jeg ikke feil, har en kjent skipskonstruktør sett på den kjente saken, og konkludert med at feilen er av kosmetisk art, og ikke har reell styrkemessig innvirkning.

 

Som sagt, vær saklig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle meg hva som er usakelig med å benytte disse bildene???? :crazy:

Er det ikke saklig å vise bilder som dokumenterer akkurat det jeg sier?

Du nevner ikke de andre feilene som bildene viste?

Er det lett å "fikse" litt på innredningen slik at den passer i innerlineren?

Er terminalen festet feil, eller er den ikke?

Her skal du få resten av bildene i samme artikkel fra Seilmagasinet 2/2005:

(Bare usakelige bagateller i følge Suzuki)

Bilde

Fenderlisten løsnet, intet problem, bare lim den fast igjen!

 

Bilde

Cockpitbordet har gått opp i limingen, intet problem, de har nytt på Maritim

Bilde

Hengsler på badeplattformen er montert uten tettningsmiddel, intet problem, øsekar kan kjøpes på Maritim

Bilde

HUllene til feste av spinnakerbommens nedhal er i senter, det er ikke innerlineren, ring Suzuki, han fikser det lett.

Bilde

Her er luftingen til drivstofftanken på toppen av lokket, intet problem, kjøp en større vannutskiller.

Bilde

Winchen er rett montert, men føringen står for langt til styrbord, medfører stor kjettingslitasje, men det er intet problem, Maritim har mer på lager.

 

Bildetekstene her var USAKELIGE, men bildene lyver ikke...uansett om de er trykket før :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva var poenget ditt da???

Kan du ikke heller svare på hvorfor dette er usakelig, enn å bare komme med svada?

Ta en tur til Leangbukta å se på båtene som ligger i hallen der, så skjønner du at det er ikke 1 Bavaria med mange feil, men at brorparten er produsert i en fei...

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duverden for en vending i diskusjonen - fra glede over Windy 52 som er en stor suksess for Windy til sorg over Bavaria. Jeg har bare seilt en Bavaria i et par ukers tid jeg - og jeg synes fortsatt det var en fin båt. Den var riktignok nesten helt ny, men sammenlignet med de nesten nye Bennetauene vi seilte de 3 somrene før var Bavariaen betydelig bedre. Både kvalitet på innredning, sjøegenskaper og teknisk kvalitet opplevde jeg som bedre på Bavaria. Min kvalitetspreferanse ellers er Hallberg Rassyer som jeg har tilbrakt mang en langtur og regattaer ombord i. Men jeg rynker alltid litt på nesa over billige løsninger og litt for mye sicaflex i innfestingene av innredningene, men sammenlignet med prisen opplevde jeg dette som bra.

 

En annen anekdote er at jeg ennå ikke har opplevd at noen av de 3 båtene vi har kjøpt nye siden 2002 har vært feilfrie. Mest feil har det faktisk vært med de norske båtene :rolleyes: Erfaringene tilsier at jeg ikke forventer en feilfri båt fra Windy - men jeg håper jo :yesnod:

 

Noen av de kommentarene til ship of Fools skjønner jeg ikke helt. Er dette en ny båt eller en brukt båt som du viser bilder fra? Jeg forstår ikke helt alle kommentarene dine - må båten øses fordi det ikke er brukt teningsmiddel på et hengsel? hvilke praktiske problemer er det at inliner ikke passer 100% på nedhalet til spinakerbommen? Om det er en brukt båt som vises - og fenderlisten er løs - det finnes da på mange brukte båter som har dunket litt hardt i brygga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...