Jump to content

Nyheter - Windy 52/53 - suksess allerede!

Bitteliten

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Løfter denne tråden igjen - selv om jeg antakelig får pepper nok en gang for at jeg synes Windy lager fine båter :smiley:

Windy viser frem sin 52 foter på Sjøen for Alle. Håper mange har fått muligheten til å få en visning ombord. Ettersom båten er solgt til kunde er de litt restriktive på å ha for mange ombord i båten på en gang (ikke så merkelig kanskje).

Sist jeg snakket med folka som selger Windy har de nå solgt over 10 båter av 52 fotern. 7 ble solgt på Düsseldorf messa for 2 måneder siden, resten er solgt etter det. Det ble solgt en båt på Sjøen for Alle. Omtrent halvparten av båtene som er solgt kommer til å gå i Norge

Slett ikke verst for et norskt båtverft å hevde seg så sterkt i den internasjonale konkurransen. Største utfordringen for Windy er antakelig at 52/53 foteren kommer til å ta det meste av volumet fra 58 foteren - etter min mening fordi 52 foteren har 3 lugarer og en mye mer elegant form på overbygget

Enig i at Windy leverer flotte produkter. Har nå vært flere dager på messa og observert flere produsenter.

Windy har hatt en flott utvikling. Antar at Bitteliten snart er å se i 52-foteren.

I forhold til det potensialet som nå er i Norge for båtsalg er jeg ikke like imponert over utvilingen hos flere av norske båtbyggere.

Unntak er bl.a. Hydrolift og et par andre som åpenbart satser mye på å følge med.

Norge er nok dyktige på å lage "snekkelignende" båter, men utover det har vi kanskje ikke så mye å skryte av?

Hva med denne?

Bilde

(Skilsø 36 FB)

Norske båter kommer, vær sikker på det. Problemt er at nå må de bruke mesteparten av tiden for og levere de båttypene de har utviklet.

Norske båter holder seg godt i verdi, det må det jo være en grunn til.

I forhold til det potensialet som nå er i Norge for båtsalg er jeg ikke like imponert over utvilingen hos flere av norske båtbyggere.

Norge er nok dyktige på å lage "snekkelignende" båter, men utover det har vi kanskje ikke så mye å skryte av?

Makan til sprøyt er det lenge siden jeg har hørt ! :crazy:

NB, Viksund,Viknes,Vågen,Spirit,Skilsø,Riviera etc. etc. produserer det de makter.

De produserer det nordmenn vil ha.

Gjennomsnittet er vel over ett år med ventetid på ny båt.

Kanskje på tide å ta av skylappene ? :wink:

Synes Windy lager flotte båter, MEN å stenge båten for visning på en messe, synes jeg blir for dumt. Om man så sender inn en og en under påsyn, helt greit. Men å måtte avtale på forhånd,

synes jeg blir for dumt på en messe som er åpen.

Jeg personlig forventer å kunne se på det som er utstilt. Har ikke møtt det samme hos Princess,

Gobbi(Alantis) Cranchi.

Jeg liker Windy veldig godt, og synes det derfor er dumt og ikke få sett denne båten.

Vi sees!

Sist gang jeg også var på messa var det slik, men jeg var der på en av de siste dagene. Pga. at det ikke var så mange folk der da, så fikk man komme inn i båtene som reklamerte med "kun etter avtale", det var bare å spørre. Men på noen måtte man ta på seg plastovertrekk på skoene.

Håper mange har fått muligheten til å få en visning ombord. Ettersom båten er solgt til kunde er de litt restriktive på å ha for mange ombord i båten på en gang (ikke så merkelig kanskje).

For de som ikke får visning ombord er det mulig å bli med på en "guided tour" her. Velg tema Nyheter, der finner du videoen "Båtmessens største luksusdoning". Ser ut til å være en grei båt...... :cool:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Synes Windy lager flotte båter, MEN å stenge båten for visning på en messe, synes jeg blir for dumt. Om man så sender inn en og en under påsyn, helt greit. Men å måtte avtale på forhånd,

synes jeg blir for dumt på en messe som er åpen.

Jeg forsvarer dette på ingen måte, men årsaken til at Windy sier de vil ha kontroll over hvem som er ombord er at det er svært mange som gjerne vil ombord for å se (Windy hevder at det er de fleste :rolleyes: ) samt at alle båtene er kundebåter som er solgt. Jeg var ombord i en W40 Bora som hadde ligget på messa i fjor, og der måtte de bytte dørkene i kabinen fordi noe hadde gått ombord med stilletthæler. Virker som om kontrollen ikke var god nok i fjor. Windy får kjeft for dette hvert år. I år har Windy endret dette ved at det kun er begrenset adgang til 37 og 52 foteren. Da jeg var på messa var det markedssjefen i Windy som viste frem båten for de som var ombord. Lekker båt. Til de som tror at jeg kommer i en slik båt snart - tro omigjen :yesnod: To fysiske forklaringer - $$$$$ og båtplass. Viljen er der - men ikke evnen. Men vi hadde nok klart å trives om bord der også

Til info så kom ikke jeg ombord i Storebor 410 på messa i Stockholm før jul. Der var de veldig strenge - ingen uten blazer og hvite bukser slapp inn virket det som på meg.

Vedr. Princess V42 på messa - den båten som ligger der nå er ikke solgt, dvs at det er en salgsutstilling.

De fleste båtene Nidelv har på standen er eid av ansatte på Nidelv. I fjor hadde de utstilt N725 Super Sport som er et spesialbygge for en god kunde. Der var det også visning kun etter avtale.

Men på noen måtte man ta på seg plastovertrekk på skoene.

Jeg tar alltid av meg på bena jeg. Jeg antar at alle båter på Sjøen for Alle er solgte kundebåter, og da anser jeg som normal høfflighet at man ikke skitner til eller lager merker. Jeg spør alltid også om jeg kan gå ombord. Synes det også er normalt

Jeg besøkte båtmessa i dag for 3. gang denne sesongen. Synes at jeg nå får bedre grunnalg til å sammenligne båtene.

Oppfatning av båt preges sikkert svært mye av smak og behag og av tidligere erfaring med båt.

Jeg må på ny si at Windy er blant de norske produsentene som ikke bare kjøper lagervare av aluminimum glideskinner og masseproduserte hengsler/rekker/vinduer/pullerter som finnes i et stort antall norskproduserte båter.

Windy ligger langt fra min preferanse - jeg har kjøpt trawler. Likefullt må jeg inrømme at det er en fryd å se hvordan Windy har jobbet frem fine detaljer. Innerlinerne er flott utformet. Likeledes rekker og syrefaste sveiser. Stolene i førerposisjon har også god komfort.

Jeg har tatt mange detaljbilder av flere av de andre norske og utenlandske båtene på messa. Det er ingen tvil om at norskproduserte båter de siste ti årene har utviklet bedre standard på mange områder og fiffige detaljløsninger for å utnytte plassen til det maksimale.

Men å komme opp i en flybridge hvor du knapt klarer å stable knærne (ingen båt nevnt) - synes jeg ikke virker som god produktutvikling.

Det er klart att man enten får ta av seg på bena eller ta på poser. Man skal ikke redusere verdien

på utstilte båter. Men jeg tror man scorer på å kjøre åpen visning. Her kommer det potensielle

kjøpere i yngre aldre. Hvem vet hvem som blir neste kjøper av en ny båt.

Windy som bør være meget stolte av produktet sitt har alt å vinne på dette. Dette er viktig

for å vise hvorfor man event vil betale mer for Windy en event andre merker.

For en gammel Windy eier(hadde WIndy 27 cc fra 88-93) følger jeg altid med på hva de gjør.

Sports-cruisere er en fryd for øyet. Men for nøye meg med at jeg var innom de forskjellige på

utstillingen i Gøteborg. Men flaggskipet var ikke utstilt.

Men se på Orust og seilbåtene derifra, hvor mange var utstilt. Dette fører til at Bavaria, Jeanneu

Benetau osv selger mer. Det er klart man kan dra til de forskjellige imp lokaler og se utstilling der,

men på en stor messe er det lettere for en potensiel kunde å gjøre sine vurderinger.

Vil tro at dette skyldes kostnadene ved å stille ut på messe, og at vi vil se en nedgang i anntall messer i løpet av kort tid.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Om man virkelig ønsker å ha tid til å se på Windy og Orust båtene vil jeg anbefale Båter i Sjøen. Windy har egen messe på Holmen Fjordhotell. Orust båtene er utstilt på Kadettangen. Vil man se alle Orustbåtene er det Öppet Varv som gjelder.

En del produsenter anser Sjøen for Alle å være en salgsmesse. En del produsenter anser messen å være en profileringsmesse fordi det er deres hjemmemarked. I første kategorien tror jeg Bavaria, Scand o.l ligger. I kategori 2 tror jeg Windy, Nimbus og kanskje også Nidelv ligger.

Om man virkelig ønsker å ha tid til å se på Windy og Orust båtene vil jeg anbefale Båter i Sjøen.

Jeg tror at Båter i Sjøen vil bli større, fordi det er rimeligere for større båter å bli eksponert der.

Dette vil før til at Sjøen for Alle vil få redusert anntall større båter utstil.

Dette er vel dette man ser/leser om ellers i Europa også. De ønsker færre messer, med bedre

kvalitet.

Men det viktigste er at man ser mangfoldet av båtene utstilt. Når man er "båt-gal" ønsker man

å se det beste/rareste/mest praktiske/innovativ osv. Det må skille seg ut fra en vanlig utstilling

hos lev.

Men hvor hadde Windy Oceancraft båtene?. Er det slutt på skjærgårdsmarkedet?.

Vi sees!

Om man virkelig ønsker å ha tid til å se på Windy og Orust båtene vil jeg anbefale Båter i Sjøen. Windy har egen messe på Holmen Fjordhotell. Orust båtene er utstilt på Kadettangen. Vil man se alle Orustbåtene er det Öppet Varv som gjelder.

En del produsenter anser Sjøen for Alle å være en salgsmesse. En del produsenter anser messen å være en profileringsmesse fordi det er deres hjemmemarked. I første kategorien tror jeg Bavaria, Scand o.l ligger. I kategori 2 tror jeg Windy, Nimbus og kanskje også Nidelv ligger.

Vet ikke riktig om jeg forstår skillet mellom Båter i sjøen og Sjøen for Alle.

Dersom man utelukkende vurderer båtene synes norske produsenter som Skipsplast, Askeladden og andre å vise et svært bredt spekter på Sjøen for alle.

Scand har vel i mange år satset mye på begge messene?

Jeg antar du har et sentralt poeng - men klarer ikke helt å ta det.

Jeg antar du har et sentralt poeng - men klarer ikke helt å ta det.

Beklager at jeg var utydelig. Poenget mitt er at Orust båter har 1-3 års leveringstid. Windy er utsolgt for 2006. Scand, Bavaria, Askeladden m.fl har masse ledige båter i år og bruker messa til å fylle opp årets produksjon.

Nidelv sa at de omtrent ikke hadde båter igjen i år. Det ligger forskjellen i bruk av messa.

Windy har solgt båter for nesten 20 millioner på messa nå - alt for leveranser 2007.

Kan være et bra grunnlag for salg av nyere bruktbåter av en del attraktive merker

Ref Bitteliten ...

.... men resten av båtene, de større var ikke så tilgengjengelig fikk jeg nettopp høre.

En kamerat var innom messen i går i 15-tiden, og fikk lyst å se litt på Windy 37. Han spurte pent om han og broren kunne få ta en kikk. Joda, vi kan sette av litt tid ca kl 1900 idag. Da har vi ledig tid, ikke før - sa Windy representanten. Det var ingen trengsel kl 15, bare så det er sagt.

Blir litt BMW forhandler tendenser dette, spør du meg. :nonod:

Og en ting til - min kamerat har penger nok til å kjøpe windy`n (37) uten å måtte låne en krone. :lol:

En kamerat var innom messen i går i 15-tiden, og fikk lyst å se litt på Windy 37. Han spurte pent om han og broren kunne få ta en kikk. Joda, vi kan sette av litt tid ca kl 1900 idag. Da har vi ledig tid, ikke før - sa Windy representanten. Det var ingen trengsel kl 15, bare så det er sagt.

Jeg har samme erfaringen selv. Tok oss et par år og aktivt salgsarbeide fra Windy før vi kom over den kneika :puke: følte vi, men vi angerer ikke på valget av Windy i dag. :yesnod:
Guest Medusa

Blir litt BMW forhandler tendenser dette, spør du meg. :nonod:

Det som er skremmende med Windy, La Cost, Rolex, og andre firmaer som legger så stor vekt på image-bygging rundt produktene sine, er at det er så mange naive sjeler som går rett i baret. De pantsetter hus og hjem for å bli en liten vellykket Windy-gutt med rosa La Cost skjorte, og Rolex på armen. Jeg kaller det tapere, andre får kalle det hva de vil, med sjøfolk er det definitivt ikke!

Vel, når jeg kjøpte Windy i 1988, var ikke det pga image. Det var pga at båten er meget god i

sjøen, praktisk innredning og stor uteplass. I en test ifjor (Vi båtagare) testet de 4 37 fotere.

Windy var best sammen med Targa. Båtene er kjempefine, gode i sjøen og god andrehånsverdi.

Nå finnes det mange fine båter og velge mellom. Da er det fint det finnes mange båter ute på sjøen

av div merker. Valget er fritt.

Jeg synes jo nye Najad 440 er "konge", men prisen gjør at jeg glemte den relativt fort.

Vi sees!

Guest Medusa

Vel, når jeg kjøpte Windy i 1988, var ikke det pga image.

Det er kanskje ikke så rart, for Windy var akkurat like traust som de andre norske båtene var på den tiden. Det er de siste 10 årene at "klyse-faktoren" har blitt så uendelig viktig for de glatte guttene i hvite skjorter, med press i buksene, og "du skal ikke komme her å tro du er noe" uttrykk i ansiktet. Det kunne mildt sagt ALDRI falle meg inn å handle med sånne uspiselige typer. Minner meg litt om de værste meglerne i Notar...

Det som er skremmende med Windy, La Cost, Rolex, og andre firmaer som legger så stor vekt på image-bygging rundt produktene sine, er at det er så mange naive sjeler som går rett i baret. De pantsetter hus og hjem for å bli en liten vellykket Windy-gutt med rosa La Cost skjorte, og Rolex på armen. Jeg kaller det tapere, andre får kalle det hva de vil, med sjøfolk er det definitivt ikke!

Aner man en viss misunnelse her... :lol:

Nei, spøk til side. Men tror nok at det er mange selgere som også har gått i baret med at de skuer hunden på hårene.

e pantsetter hus og hjem for å bli en liten vellykket Windy-gutt med rosa La Cost skjorte, og Rolex på armen. Jeg kaller det tapere, andre får kalle det hva de vil, med sjøfolk er det definitivt ikke!

Dette blir for dumt, Medusa. Javel, det finnes kanskje enkelte som ønsker et "smykke" til å vise seg frem med, men du kan ikke skjære alle over en kam. Det finnes mange sjøfolk som velger Windy pga. solid håndverk, fantastiske skrog, sjøegenskaper, smarte løsninger, pene linjer, meget god annenhåndsverdi og et velsmurt serviceapparat. jeg finner meg ikke i å bli stemplet som "ikke sjødyktig" pga mitt valg av båt. Send meg heller en IM så skal jeg dokumentere det motsatte.

:nono:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...