Jump to content

"OMC" lanserer stealth utenbordsmotor


Stormwatch

Recommended Posts

Er vel ikke noen av de båter de skal brukes på, som er spesielt interessant for Norske forhold.

Å ikke har jeg noe tro på å montere dette på båt beregnet for vanlig påhengs eller drev.

 

Å ser for meg det kan bli mye moro når disse er noen år gamle, å ting plutselig ikke holder så tett likevel.

 

Er jo bare å se hvor ofte folk får vann i drev oljen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dette Stealth prosjektet til BRP har jo vært kjent noen år, og jeg tror dette blir veldig interresant for båtbyggere. Ikke en stor motor som skal svinges inn over akterspeilet, alt er bygget inn i/under badeplattformen eller for den del akterkabinen. 1m mer innvendig plass i båten og bedre utnyttelse av skroglengde både for innenbords og utenbordsbåter. 
20% mer drivstofføkonomisk. 
Dette vil «tvinge» seg fram

så kan man bare håpe de kommer i større HK etterhvert. Hvis ikke lider de jo samme skjebne som Etec. Men BRP har nok en plan, de er jo relativt store…

og de har ikke noe med OMC å gjøre…

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Er vel ikke noen av de båter de skal brukes på, som er spesielt interessant for Norske forhold.

Å ikke har jeg noe tro på å montere dette på båt beregnet for vanlig påhengs eller drev.

 

Å ser for meg det kan bli mye moro når disse er noen år gamle, å ting plutselig ikke holder så tett likevel.

 

Er jo bare å se hvor ofte folk får vann i drev oljen.


Okay, boomer 😂

 

Er vel ikke akkurat få båter levert med drev globalt, og det går vel stort sett greit, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe marked..

 

Tipper det er ca de samme utfordringer og løsninger rundt tetninger på denne motortypen, er jo bare en forvokst drevinstallasjon egentlig mtp å skulle holde det tett.

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev 1 time siden:


Okay, boomer 😂

 

Er vel ikke akkurat få båter levert med drev globalt, og det går vel stort sett greit, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe marked..

 

Tipper det er ca de samme utfordringer og løsninger rundt tetninger på denne motortypen, er jo bare en forvokst drevinstallasjon egentlig mtp å skulle holde det tett.

Er ikke enig her. Får du litt vann i et drev med rette olje, er det normalt ingen katastrofe.

Men får du vann i selve motoren, så blir det fort en annen sak. Å her sitter motor, så båt må på land for service/fix. 
5 år til første service, minner meg om automat kasser fra Mercedes, som ikke trengte olje bytte, da oljen ville vare ut livet.

Ble fort slutt på dette, når kasser røyk i større antall hehe.

 

Nei dette har jeg ikke noe tro på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Interresant at BRP lanserer dette drøyt to år etter at de kuttet produksjon av Evinrude.

 

De har åpenbart mer tro på Rotax-produktene sine enn de hadde på Evinrude. Kan sikkert bli en fin nisje i dette markedet, uten at de derved utfordrer giganten Brunswick (eier av Mercury og omtrent alt annet av merkevarer i båtindustrien). 

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev for 4 timer siden:

Okay, boomer 😂

 

Er vel ikke akkurat få båter levert med drev globalt, og det går vel stort sett greit, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe marked..

 

Tipper det er ca de samme utfordringer og løsninger rundt tetninger på denne motortypen, er jo bare en forvokst drevinstallasjon egentlig mtp å skulle holde det tett.

Drev blir noe helt annet. Der ligger motoren lavt i forhold til vannflata, men den ligger inne et tørt rom som gjør at det ikke blir problematisk (inntil belgen ryker). Drev har den fordelen at man slipper å svinge på hele motoren og tyverifaren blir mindre med innenbords og det blir i endel tilfeller enklere å komme til for vedlikehold når båten ligger på sjøen (kommer veldig an på motorrommets utforming).

 

Undervannsmotoren til OMC får jo ulempene til påhengsmotoren, men de forverres betydelig i forhold til en vanlig påhengsmotor.

 

Tyngdepunktet kommer mye lenger bakover når blokka skal stå bak istedenfor oppå resten. Dette gir større belastning på akterstevn.

Vanlig påhengsmotor har et vinkeldrev som gir effekttap, mens undervannsmotoren skal ha to vinkeldrev.

Peile olje og annet vanlig arbeid under lokket vil nå foregå med veldig lite fribord i forhold til å fylle motoren med vann.

Vanlig påhengsmotor har drenering i bunn så evt vann som kommer inn i motoren og renner til bunnen vil dreneres ut, mens det fungerer dårlig å ha drenering i bunn av noe som ligger under vann, her trengs det pumpe eller at man satser på at varmen fordamper saltvannet og suger fuktig luft inn i luftinntaket og sylinderen.

 

Når man kjører der det er grunt så tilter man opp motoren litt. Jeg merker litt på min 100 hk to-takt at den drar seg til siden jeg svinger til fordi vekta blir litt bak svingpunktet. Dette vil forverres betydelig når vekta plasseres enda mye lenger bak svingpunktet og dermed må løftes opp for å rette opp styringa.

 

Jobben med å tilte opp motoren vil også bli tyngre når vekta ligger langt bak.

 

Og når man kjører med opptiltet motor som vil badeplattformen måtte løftes (eller motoren gnikker mot denne).

 

Dessuten synes jeg badeplattformen ble ekkstremt høy på båten som ble vist, men det er jo nødvedngo for å få denne motoren under. Da må det jo vøre mye bedre med en badeplattform like over vannflata og en motor i midten. Eneste ulempen med normal lav badeplattform er jo at det også er lettere for Frøya å komme oppi om badeplattformen er brukervennlig for folk, men det problemet er jo blitt borte.

 

Luftintaket komer ekstremt lavt om det skal være på motorlokket, men det er muligens løst ved å ha det i slange fremover i båten, hvor man da får bygd inn en ny svakhet.

 

Tetningen til motorlokket på påhengsmotorer er nok aldri sørlig tet, men det trenger den ikke være helelr da det er lite dykking og det er drenering i bunn av motoren. Men med denne motoren så må det virkelig være tett og det spørs det om det er etter noen år, eller hvis noen setter på lokket litt feil en gang.

 

Denne øsnningen kan nok fungere så lenge det er rolig vann og ingen bølger, men når båten blir utsatt for normale belastninger så blir det lett en våt motor. Skal jo ikke mer til enn at man peiler olja og ikke klarer  være lynrask til å få på dekselet og få det helt tett når det kommer bølger fra en passerende båt. Og oljepeiling må foregå så langt nede at man vel må ligge på magen for å få det til, og det samme med løfteoperasjonen for lokket.

 

Og skal man bytte motorolje så må vell motoren på land, for det fungerer jo dårlig å drenere fra et punkt som er under vann (kan evt løses med pumpe).

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at BRP har tenkt på alt det pluss et par hundre problemstillinger til du ikke har tenkt på. BRP har vel X antall tusen vannscootere med Rotaxmotor montert lavt i skroget ruslende rundt  i hele verden. De aller fleste overlever relativt godt både hopping i bølger og generell hærjing. 
Å overvåke olje og en hauge andre ting via kontrollpanel er vel ikke akkurat vanskelig i 2022. Hvor mange med innenbordsmotor tapper olje via bunnplugg? Tror alt dette er løst på en god måte. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 21 minutter siden:

Jeg vil tro at BRP har tenkt på alt det pluss et par hundre problemstillinger til du ikke har tenkt på. BRP har vel X antall tusen vannscootere med Rotaxmotor montert lavt i skroget ruslende rundt  i hele verden. De aller fleste overlever relativt godt både hopping i bølger og generell hærjing. 
Å overvåke olje og en hauge andre ting via kontrollpanel er vel ikke akkurat vanskelig i 2022. Hvor mange med innenbordsmotor tapper olje via bunnplugg? Tror alt dette er løst på en god måte. 

Så en vannskuter har motor sittende utvendig akter delvis under vann???

Sorry, men den var ny for meg.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 20 minutter siden:

Så en vannskuter har motor sittende utvendig akter delvis under vann???

Sorry, men den var ny for meg.

 

Når skrev jeg det? Jeg skrev at en scooter har motoren montert lavt i skroget, dvs at motor sitter under vannlinjen i en relativt liten «kassett» av et skrog . At BRP klarer å lage en tilsvarende tett kassett til motor montert bak på akterspeilet tviler jeg ikke på. At denne vil kunne ha et volum under vann som kompenserer for mesteparten av vekten via oppdrift er heller ikke umulig med den lave vekten moderne bensinmotorer har. 
Ser nevnt over at badeplattformen blir høy, men de aller fleste påhengsbåter i dag av typen skjærgårdsjeep etc har jo ikke plass til badeplattform i det hele tatt, knapt en stige. Så dette må jo bli mye bedre. 
Jeg ser dette som en nyvinning, men skjønner at andre ikke ser potensialet med å få motor stuet mest mulig vekk. 
BRP eier vel nok av båtprodusenter til at dette blir vanlig om ikke alt for lang tid

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er disse mer drivstoffvennlige enn påhengsmotorer? Det er et spørsmål jeg ikke fant svaret på. Noen som har forstått hva som gjør dem mer drivstoffvennlige? Mindre kubikk, slik som Fords ecoboost motorer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Hvorfor er disse mer drivstoffvennlige enn påhengsmotorer?

tenker det samme, 20% mer drivstofføkonomisk, men sammenlignet med hva?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det står forøvrig at oljereservoaret og batteriet skal være en del Integrert del av badeplattformen, så å peile olje direkte på motor virker ikke som kommer til å bli noe problem.

 

Det er jo mange år siden men det var ikke mange båtprodusenter som hadde noe serlig tro på litt større utenbordsmotorer når de kom i sin tid. Nå har jo "alle" båter den digre klumpen hengende bakpå nesten uansett størrelse. I tillegg bygger folk om fra innenbords til utenbords med braketter også. Så jeg venter spent på å se hvordan det utvikler seg. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 10 timer siden:

Jeg vil tro at BRP har tenkt på alt det pluss et par hundre problemstillinger til du ikke har tenkt på. BRP har vel X antall tusen vannscootere med Rotaxmotor montert lavt i skroget ruslende rundt  i hele verden. De aller fleste overlever relativt godt både hopping i bølger og generell hærjing. 
Å overvåke olje og en hauge andre ting via kontrollpanel er vel ikke akkurat vanskelig i 2022. Hvor mange med innenbordsmotor tapper olje via bunnplugg? Tror alt dette er løst på en god måte. 

Det står ikke hvem du svarer, men mulig det er meg?

 

I en lav vannscooter så må motoren vøre lavt montert for at den smale farkosten ikke skal velte hele tiden, så derfor er den det  der. Men på en stor båt så har man friheten til å plassere påhengsmotoren over vann og da er det en mye bedre løsning som benyttes.

 

Forøvrig kun få uker siden jeg tauet en vannscooter (eller jetski heter det vel når det er til å stå bakpå). Den fikk ikke start og det virket som om grunnen var at denne ligger som du sier under vann og blir iblant våt når det kommer vann inn som lensepumpa kanskje ikke får ut nok med en gang. Så helt problemfritt er det ikke.

 

Det blir jo litt som å si at senket bil er helt kurant, for de kommer seg over fartshumper på et vis. Men det er ikke en ulempe jeg ville dratt på meg frivillig om jeg heller kan ha god bakkeklaring og slippe unna problemene en lav bil gir (har subbet nok nedi med personbiler med normal bakkeklaring til at jeg vil gå for noe verre).

 

Å overvåke olje via kontrollpanel har jeg prøvd på en Mercedes. Aldri brukt så mye tid på å finne ut om oljenivået er riktig. Fant etterhvert ut hvor mye avvik det var i forhold til korrekt nivå, men ikke om det var for mye eller for lite. Planen ble da å sjekke senere og finne ut om tallet økte eller minket da det er mer sannsynlig at mengden olje minker enn øker. Snakket også med en som hadde kjørt bilen noen år, og han visste heller ikke. Kjørte 4000 km og skulle jo gjerne ha peilet olja. Med peilepinne finner man jo raskt ut om det er for mye eller for lite.

 

Men kom på at undervannspåhengeren er jo 2-takt og har dermed ikke olje i veiva. Men litt rart å kjøre på gammel 2-takt-teknologi på nye motorer nå slik som Evinrude gjør på de store motorene sine (men mer forståelig på små jollemotorer som kjøres lite og stadig skal løftes av).

 

Link to post
Share on other sites

Overskriften «OMC» er litt misvisende ettersom BRP (Canadiske Bombardier) kjøpte ut båtmotorprduksjonen etter at OMC søkte om konkursbeskyttelse i 2000. BRP produserte begge merker til 2007 hvor de avviklet Johnson og til slutt Evinrude i 2020. 
Den enkle forklaringen var at BRP tapte kampen om «akterspeilet» (transoms) mot Brunswick som med sitt Mercury og omtrent alt av amerikanske båtmerker i stallen stakk av med markedet. 
 

BRP endte i et blindspor med bare totaktere da Brunswick/Mercury (og delvis Yamaha) kom opp med 4-5-600 hk. Evinrudes totaktere kunne ikke skaleres opp dit og BRP orket ikke å blø mer penger for å satse på en «døende» hest som ikke hadde potensial for utvikling opp mot den virkelig lønnsomme delen av markedet, dvs 350 hk+. Det til tross for at mange i bransjen mente (og mener) at Evinrudes 300 hk var den beste av dem alle - kanskje med unntak for Mercury 300R fra samme tid. Og der lå jo nettopp problemet.

Link to post
Share on other sites

Takk for god oppsummering @HansH

 

In USA er det påfallende mange 400-600 hk i alle fall. Mange båter med 3-4 av disse på hekken. 40-60 fotere med påhengser er ikke helt normalt her hjemme...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 3 timer siden:

Overskriften «OMC» er litt misvisende ettersom BRP (Canadiske Bombardier) kjøpte ut båtmotorprduksjonen etter at OMC søkte om konkursbeskyttelse i 2000. BRP produserte begge merker til 2007 hvor de avviklet Johnson og til slutt Evinrude i 2020. 
Den enkle forklaringen var at BRP tapte kampen om «akterspeilet» (transoms) mot Brunswick som med sitt Mercury og omtrent alt av amerikanske båtmerker i stallen stakk av med markedet. 
 

BRP endte i et blindspor med bare totaktere da Brunswick/Mercury (og delvis Yamaha) kom opp med 4-5-600 hk. Evinrudes totaktere kunne ikke skaleres opp dit og BRP orket ikke å blø mer penger for å satse på en «døende» hest som ikke hadde potensial for utvikling opp mot den virkelig lønnsomme delen av markedet, dvs 350 hk+. Det til tross for at mange i bransjen mente (og mener) at Evinrudes 300 hk var den beste av dem alle - kanskje med unntak for Mercury 300R fra samme tid. Og der lå jo nettopp problemet.

 

Du tok ikke med alle stammebyttene på V4 g1 og alle G2 som har skjært seg. Da snakker vi syke summer som går rett ut av firma 

 

Også var det vel mercury som la ned evinrude. Brp hadde så mye gjeld på evinrude navnet, i tilegg så hadde de en kontrakt på at motorene MÅTTE monteres i USA. Men handelsblokaden til Trump mot Kina og Mexico gjøre det myyye dyrere å kjøpe deler derfra, så kom corona'n som gjorde at folk ikke kunne jobbe på lang tid. Så når mercury kom med ett godt bud som fikk brp ut av klemma, så blei evinrude lagt ned og mercury tok over alle akterspeilene demmes også 

 

Link to post
Share on other sites

@Grønngylt Det var ikke Mercury som la ned Evinrude. Det var BRP som valgte det selv. Samtidig inngikk BRP en avtale med Brunswick (eier av Mercury og omtrent alt annet innen båtindustrien) om at BRPs transoms (akterspeil - dvs deres båtmerker) heretter skulle utrustes med Mercury-motorer.
 

Disse nye undervannspåhengerne kommer antakelig ikke i konflikt med Brunswick foreløpig med mindre ett av deres mange merkevarer kommer opp med noe liknende. Det er jo da grunn til å anta at BRP og Brunswick har avtalt at dette ikke er i konflikt med transom-avtalen fra 2020.

 

Og det er overveiende sannsynlig at BRP nå lanserer et gjennomprøvd produkt men som likevel ikke kommer i nærheten av å forstyrre giganten Brunswick/Mercury.


Redigert

BRP/Evinrudes satsing på totaktere lenge etter at konkurrentene hadde kvittet seg med dem er i denne industrien et såkalt Kodak-øyeblikk, dvs satsing på et produkt som ikke har livets rett fordi konkurrentene har løst samme behov på en mye bedre måte. 
 

Hvem vil ha en støyende og forurensende totakter på hekken når du får en ren, stillegående firetakter med samme vekt og lavere forbruk til samme eller lavere pris?

 

Markedet tar ikke feil i lengden.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...