Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

OFFI skrev 1 time siden:

Kaster sikkert inn en brannfakkel her men for en som jobber i offshore prosjekter  så stiller jeg meg tvilende til å bruke aluminium i et maritimt miljø, også men såkalte marine versjonen

Da er du kanskje ikke så begeistret for aluminiumsbåter heller? Det går en del av dem. I motsetning til en båt av aluminium, blir en dieseltank i en Princess stående tørt inni et motorrom. Et eventuelt problem kommer fra innsiden. Men diesel er ikke korrosivt på alu, tvert i mot. Det som skaper problemer på en dieseltank er evt. vann i dieselen. Problemene oppstår på tanker som er dårlig konstruert, der det mangler mannlokk for tilkomst og rengjøring, og det er dårlig løsning på drenering i bunn. Dersom tanken har en god dimensjon på drenering i bunn, f.eks. 1" BSP, og dreneringen er konstruert slik at det ikke blir stående igjen en liten skvett vann, så holdet tanker av aluminium lenge.

 

Chiefengineer skrev 49 minutter siden:

det er en kjent sak at dieseltanker i aluminium har laget betydelige utfordringer på båter ikke eldre enn ca. 10 år gamle fra anerkjente båtprodusenter.  Betydelige tæringsskader.

Hvis du tenker på tankene i båten til @Tom Rør så var de tankene totalt feilkonstruerte. Princess eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Får svare litt bredt. Jeg var med i diskusjonen da selskapet jeg jobber for aksepterte å bruke aluminium på rekkverk og gangveier offshore. En diskusjon jeg kommer til å huske resten av karrieren min. Utfallet ble at det ble aksepter brukt akkurat der (med en del forutsetninger), men at forbudet bestod på en del andre komponenter (forstå det den som vil, men kompromiss er et stikkord). Dersom en kan oppleve en spenningsforskjell mellom, eller over komponenten så er utfordringen med aluminium, større enn om den komponenten ikke har en spenningsforskjell. 
Jeg er ikke redd for aluminiums båter og er ofte ombord i en slik, men når man velger å benytte aluminium i et maritimt miljø så bør man vite hva man holder på med og ta aksjoner ut fra det valget man har tatt. Jeg velger å unngå å kjøpe aluminiums komponenter til båten min for det er det letteste valget for meg dersom det finnes et alternativ material. 

Link to post
Share on other sites

OFFI skrev 58 minutter siden:

når man velger å benytte aluminium i et maritimt miljø så bør man vite hva man holder på med og ta aksjoner ut fra det valget man har tatt.

Jeg synes du skal svare litt mindre bredt- dette handler om dieseltanker som skal stå i et tørt motorrom. Hva ser du på som utfordringene med å lage slike tanker i aluminium?

Link to post
Share on other sites

Må si jeg liker Aluminium som materiale!  Har vært med å bygge småbåter, større katamaran og en del alu deler til offshore industrien.  Hva er egentlig alternativt materiale til Alu tanker? Tenker kost/nytte og produksjon!  har du sjøvannsbestandig alu og riktig kvalitet samt riktig sveis, så har du tanker som ihvertfal varer båtens levetid!   Jeg har laget mye i AISI 316 og Super Duplex, men da snakker vi hinsides kostnader!. spessielt på SD! og det er ikke enkelt å sveise eller bearbeide heller

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 11 minutter siden:

Må si jeg liker Aluminium som materiale! 

Til dieseltanker vil jeg absolutt foretrekke epoxylaminat.

 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Jeg synes du skal svare litt mindre bredt- dette handler om dieseltanker som skal stå i et tørt motorrom. Hva ser du på som utfordringene med å lage slike tanker i aluminium?

Det vil så og si alltid være vann i bunnen av tanken. I sommern hjalp jeg en båtvenninde med å ta ut aluminiumstanken. Den stod i tørt motorrom, hadde vann i bunnen og pittings fra innsiden. Helt etter boka. Til alt hell hadde den tanken mannlokk og kunne enkelt taes ut (bare med LITT banning), hvilket kanskje ikke var helt etter boka.

 

Aluminiumstanker som lekker, tanker uten mannhull og tanker som ikke kan taes ut uten å rive i stkker båten er en gjenganger på forumet. Ellers er jeg enig i at mye av problemene sikkert kan unngåres ved riktig materialvalg og riktig sveiseprosedyre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel mange materialer som kan brukes. Materialvalget til en avdød kompis som var teknisk direktør i verdens største tankrederi: Karbonstål St 37-2. Malt utvendig. Ingenting innvendig. Pinnesveiset og trykktestet. Hulda har det samme, bare malt innvendig. Fritt for rust etter 22 år.

 

Så får man gjøre det så sofistikert man bare orker. Uansett, sats på en skikkelig inspeksjonsluke. Dét løser de fleste problemer.20220805_183547.jpg.b2608f44173659fb5634334b084e93f6.jpg

Link to post
Share on other sites

Tankene i Miss Sophie er av karbonstål.

Jeg har såvidt begynt å kikke litt på tilkomst osv og det blir nok til at tankene blir stående uten modifikasjoner. 

Tankene er tette, det er ingen tegn til svetting under noen av dem, de ble rengjort (skikkelig) for ca 3 år siden i følge forrige eier og det er trau på laveste punkt i hver tank. Det var ikke tegn til vann i vannutskillerne ved forrige filterbytte.

x-over mellom tankene er montert i trauene med 1 1/2" kuleventil på hver tank. En av disse kuleventilene lekker litt fra akslingen til stengeventilen, så planen er å tømme tanken som har lekk kuleventil, demontere (og bytte) ventilen og inspisere trauet på denne tanken ved bruk av boroskop e.l. 

Er det korrosjonsfritt i trauet så tenker jeg det er overveiende sannsynlig at det ikke er kritisk korrosjon andre steder i tanken heller.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 36 minutter siden:

 

Ville også vært mitt valg fremfor aluminum. Men så var det det med vekten da . . .

 

Jo, det er jo sant.

Tankespinn. Tank LBH 20x10x5 dm. I stål vil tanken i 2 mm plate veie ca. 84 kg. I alu. vil samme tanken i 4 mm plate veie 70 kg. Nå er det mange som har fått for seg at alu er sterkere enn stål. Sannheten er fremdeles at stål er sterkere enn alu. Man må sammenligne kvaliteter av samme kategori. Man bør ikke sammenligne sveisbart  stål som St 37-2 med aluminiumlegering som er så herdet at materialet ikke er sveisbart. Sånn i all enkelhet. Ikke noe jeg egentlig satser min ære og fremtid på å bevise.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Ellers er jeg enig i at mye av problemene sikkert kan unngåres ved riktig materialvalg og riktig sveiseprosedyre.

Og riktig konstruksjon :wink:

 

kdtran skrev for 3 timer siden:

så planen er å tømme tanken som har lekk kuleventil, demontere (og bytte) ventilen og inspisere trauet på denne tanken ved bruk av boroskop e.l. 

Er det korrosjonsfritt i trauet så tenker jeg det er overveiende sannsynlig at det ikke er kritisk korrosjon andre steder i tanken heller.

Høres ut som en god plan :thumbsup: 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Da er du kanskje ikke så begeistret for aluminiumsbåter heller? Det går en del av dem. I motsetning til en båt av aluminium, blir en dieseltank i en Princess stående tørt inni et motorrom. Et eventuelt problem kommer fra innsiden. Men diesel er ikke korrosivt på alu, tvert i mot. Det som skaper problemer på en dieseltank er evt. vann i dieselen. Problemene oppstår på tanker som er dårlig konstruert, der det mangler mannlokk for tilkomst og rengjøring, og det er dårlig løsning på drenering i bunn. Dersom tanken har en god dimensjon på drenering i bunn, f.eks. 1" BSP, og dreneringen er konstruert slik at det ikke blir stående igjen en liten skvett vann, så holdet tanker av aluminium lenge.

 

Hvis du tenker på tankene i båten til @Tom Rør så var de tankene totalt feilkonstruerte. Princess eller ikke. 

Ja blant annet men både Princess og andre merker har hatt problemer med dette på relativt nyere båtmodeller. Var en i havna som hadde en 10 år gammel Scand, dasstanken i aluminium var begynt å lekke. Ble tatt ut og funnet full av pittings. Plastet og satt inn igjen, det var nok den beste løsningen.

 

Dessverre går feilkonstruksjon av tankene igjen på fritidsbåter, omtrent ikke en eneste en som har tank med skråbunn og dreneringspunkt på tankens laveste punkt. Hadde tankene blitt konstruert slik, skikkelig sveist og jevnlig kontrollert/drenert så ville ikke disse problemene oppstått. Men det kan også være vanskelig å lage nye løsninger basert på eksisterende plass man er tilrådesett med uten å komprommitere med lagringskapasitet etc.

 

Litt verre med dasstankene, min er heldigvis i plast.

Link to post
Share on other sites

Designet av en del 'moderne' båter jeg ser på YouTube forbauser meg. Som at en glovarm Eber er tredd ned i en køye under en madrass. At tanker, rør, styring og ledninger er totalt umulig å komme til uten å rive båten i fillebiter. Men to dasser med dusj med egen inngang fra Masters Cabin er det bejublet plass til. 

Link to post
Share on other sites

Rustfrie dieseltanker hos meg. Like fine ennå etter 35 år. Dass tanken var også like fine ennå når den gikk ut for et par år siden. Den var også i rustfritt, men var halvfull av solid møkk grunnet dårlig pumpe løsning, så fungerte svært dårlig hehe

Nye er i plast å dobbelt så stor.

Men ja mye båter har håpløst design. Sjøl motor er umulig å komme til å ta service på. Med 10mm åpning ned på siden.

Skjønner godt folk som blir lei av og jobbe som båt mekaniker.

Nye båter burde bygges etter NORSOK S-002N for arbeidsmiljø hehe Da hadde det blitt fint å jobbe ombord:-)

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Designet av en del 'moderne' båter jeg ser på YouTube forbauser meg. Som at en glovarm Eber er tredd ned i en køye under en madrass. At tanker, rør, styring og ledninger er totalt umulig å komme til uten å rive båten i fillebiter. Men to dasser med dusj med egen inngang fra Masters Cabin er det bejublet plass til. 

Jeg er helt enig. For min del er ett absolutt kriterium ifm båtkjøp at det er mulig å komme til alle tekniske installasjoner på en fornuftig måte. Mitt inntrykk er at eldre Princess og Fairline er blant de bedre i så måte, men det er gjort noen kompromisser ombord i min båt også. Tilstanden på styrbord side av styrbord motor er ett eksempel på det, og på hva som typisk skjer når utstyr er vanskelig tilgjengelig. Da får f.eks. lekkasjer lov til å utvikle seg uforstyrret i lang tid, inntil noe en dag til slutt plutselig ryker på ett ugunstig tidspunkt. 



 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 37 minutter siden:

En tidligere bekjent fikk SFT på nakken da den ene alu tanken i hans eldre Princess gikk lekk. 

Hva, hvordan og hvorfor det skjedde vet jeg ikke, men det var en større operasjon å få det i orden.

Viktig med stor dunk med Zalo ombord, om en har stor dieseltank hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med dette nå, tank nr to er på vei ut :-(

Alutanker med lekkasje i begge to, 2003 model.

Mine er med skrå bunnplate og tappe "boks" for vann.

Boksene har tappestuss med kran, denne skal etter det jeg har hørt være plugget for å være CE godkjent.

Da blir det selvfølgelig ikke brukt, vann i alutank som er falset i skjøten og sveiset på den ene siden er overtid

en dårlig kombo.

Dette ble skrevet mye om i Tom Rør sin tråd i vinter.

Drar med seg mye jobb, ut med begge motorer osv :-(

Link to post
Share on other sites

Tappestuss/ kran bør jo være plugget/ dobbeltsikret. tar ikke lang tid å skru ut plugg. 

Familiebåter med lett tilgang til alle reperasjoner, utskiftninger og tekniske duppeditter finnes ikke. Selv på supertankere bør man være maks en meter høy og ha 3 meter lange armer for å komme til..

På vår Viknes 880 er det stort sett ok å komme til, kan krype rundt motoren, samt skifte tanker (forhåpentligvis) uten å ta ut motor men det er masse som ligger krøkkete plassert der også for en person med normale proposjoner. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 24 minutter siden:

Familiebåter med lett tilgang til alle reperasjoner, utskiftninger og tekniske duppeditter finnes ikke.

Jo, jeg har en.

One-off 32.5 fot motorbåt bygget i Thailand etter mine spesifikasjoner.

 

Alt er lett tilgjengelig, selv om man selvfølgelig må krype litt under dekk.

Har nettop hatt ute topplokk og alt løst rundt motoren med motor på plass i båten.

Største hinderet jeg vet om hittil er at jeg må ut med batterier og batterikasse for å ta ut babord dieseltank. Men ser ingen grunn til at den må ut da den er i laminert epoxy.

Har nettop gjort ren begge dieseltankene gjennom lett tilgjengelige mannlokk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Tappestuss/ kran bør jo være plugget/ dobbeltsikret. tar ikke lang tid å skru ut plugg. 

Spørs hva du tenker om lang tid, jeg tror jeg brukte en uke på å fjerne pluggen, satt fast og trangt, må vekk med sofa, teppe, opp med dørken, helst ha arm med tre ledd og to meters lengde :-)

Det må da monteres slangestuss, legge opp slange for å få det på en kanne, så demonter dette igjen og sette i pluggen.

Dette betyr at tapping ikke blir gjort ofte..

Link to post
Share on other sites

Elise skrev 1 time siden:

jeg tror jeg brukte en uke på å fjerne pluggen, satt fast og trangt, må vekk med sofa, teppe, opp med dørken, helst ha arm med tre ledd og to meters lengde :-)

Det må da monteres slangestuss, legge opp slange for å få det på en kanne, så demonter dette igjen og sette i pluggen.

Det hørtes utrolig klønete ut. For i prinsippet er det jo fort gjort å ta ut en blindplugg og åpne på ei kran.

 

Her ser du hvordan jeg har gjort det. Renoverte tanken i 2013, og satte da inn en 1" BSP stuss i bunn. Bildet er hentet fra denne tråden.

image.jpeg.a1572b3e96738cf375b2d9b2d78e69c2.jpeg

 

For å få ut den absolutt siste dråpen dreide jeg en stuss som jeg lagde svakt konisk, slik at det ikke blir en forhøyning opp der stussen blir sveist innvendig i avtappingsjuret. Innvendig ble dette kun smeltesveiset med TIG, utvendig ble det brukt tilsatstråd. Plata på bildet ble ny bunn i juret. 

image.jpeg.3dfda4805984da4dfafad7e9ef1fc685.jpeg

 

Jeg hadde i alle fall bekymret meg 0 med dieseltanker i alu så lenge de er fornuftig konstruert og produsert. Vår tank er fra båten var ny i 1984, og begynte å lekke i juret i 2012. Årsaken var at avtappingen ikke satt helt i bunn, den satt i siden på juret. I tillegg var det kun 1/4"BSP på avtappingen, så der fikk man ikke ut dritten. Det var mye avleiringer i tanken, og juret var nesten fullt av døde dieseldyr. Det var nok tett oppunder at vi hadde fått motorstopp pga. tilstopping. 

Link to post
Share on other sites

Elise skrev for 5 timer siden:

Ja det er enkelt, jeg tror kravet er at pluggen skal sitte i kuleventilen ut av tanken og ikke i enden av slangen :-)

 

Uten å ha sjekket, så er det vel greit om en evt lager en fast forbindelse med rør/tubing i stedet for slange.

Evt flytte ventil så det går rør/tuning rett på tank å ut i tilgjengelig område hvor ventil monteres.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...