Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Hmmmm.  Det slår meg at av og til er det deilig å pakke båten ut for sesongen, i drift sette alle systemer bare for å oppdage at ALT virker og så umiddelbart ta i bruk skuten som hytte og nyte hvert øyeblikk som byr seg. Aldri opplevd det før i løpet av 12 år båteierskap. 
Når en i tillegg har perler som dette 1/2 NM fra hjemmehavn så er det bare å nyte. 
(Nevnte jeg at dette er kun 10 km fra Bergen sentrum?)
God helg!😉

image.jpg.c81c00fc64038fdd1662d68df22b62f1.jpg

 

image.jpg.f945211806af3862806e3efd94078fb7.jpg

Link to post

@kdtran Veldig interessant tråd, det viser viktigheten av at noen har ordentlig fiksa motorene på båten før man kjøper slik båt. Sluttsummen på kassalappen ble vel omtrent samme som hva båten kosta selv om du gjorde masse selv antar jeg?

Fint å høre at denne størrelsen av båt overlever i 1,5 meters bølger da kan den brukes mer enn kun den ene dagen i året det er flatt på Skagerrak. For øvrig fin utnyttelse av fordekket ute til å fiske men antar kanskje det ikke hadde gått like fint om båten rulla i 1 meters bølger så derav idee at det er fint med akterdekk uten aktercabin.

 

Link to post
  • 4 måneder senere...

@Chilli Solbris Det er M/s Sophie’s hevn for 15 måneders problemfritt båthold. 
Spon i oljen på babord motor.

 

Har hatt utfordringer med noe lavt oljetrykk ved varm motor, men jeg har ventet på at det skulle bli verre før jeg begynte å skru. Fikk nylig noen indikasjoner på nettopp det, så jeg åpnet oljefilteret for verifikasjon. Det var ikke synlig spon i papiret, men lå litt i bunnen av filteret. Ser ikke ut som lager metall og jeg har noen teorier på årsak og konsekvens, men slipper ned bunnpannen for å verifisere.
(Glemte å ta med magnet for å sjekke hva slags spon det var)

 

Mener jeg skal kunne få det til uten å ta ut motor, og har goooood tid på å fikse det. Har heldigvis kompetanse til å gjøre jobben selv. 😉

Link to post

Ok. Kjipt når ting går i stykker, men en av årsakene til at jeg er så glad i gammel Princess er at noen har brukt utdelte hjerneceller når de designet båten. 
Tilkomst til motor er ett av mine viktigste beslutningspunkt når jeg kjøper båt, og her er det 10 av 10 poeng. Selv 100kg gubbe på noen og femti klarer å komme til alle sider av motoren uten de helt store utfordringene. (Sa han bråkjekk før han prøvde…) 😄

Det er også god nok klaring under bunnpannen til at jeg klarer å slippe denne ned for tilkomst til det som er ødelagt fordi det har gått i stykker. 
Blir nok noen flere oppdateringer etter hvert, så da avslutter jeg som seg hør og bør med Fortsettelse Følger. 


God klaring mellom skrog, stringers og motor. 
IMG_1308.jpeg.e365eaa3effc1eb6685de861f32dc54a.jpeg
 

IMG_1307.jpeg.27f587cbf58ab9b4df91c8b3edc2678e.jpeg


Trolig nok klaring for å løsne det som må løsnes på bb side av bb motor. 
IMG_1306.jpeg.15bc69e5d03d5e146709368ad929daac.jpeg

 

5 minutter for å fjerne møbler og teppe, så kommer en til det meste

IMG_1305.jpeg.310ca99502b3b53f5cdea1e1b751878e.jpeg

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Uansett surt. Ikke noe mer ramling og banking enn vanlig? Ser med spenning frem til å følge utviklingen.

Heldigvis ikke. Tror jeg har tatt aksjon i tide til å redde veivaksling. Oljetrykket på Bb har ligget 0.7-0.8 bar lavere enn stb siden jeg kjøpte båten, men fallet oppstår først etter 40min på marsjfart. Har også måttet kjøre rolig ned for å unngå alarm på tomgang. Da også kun ved varm motor. Ett par-3 minutter på 900rpm før tomgang har vært nok til at begge motorer har ligget likt på tomgang etterpå (ca 2.1 bar). Trykket er identisk på begge ved kald motor og ihht manual. Tror jeg ødela noe i august når jeg gikk i 2 timer på 1100rpm. La for sent merke til at bb da lå 2 bar under stb. Mistenker enten ødelagt pakning på sugesiden av oljepumpen eller att en stempel spyledyse har løsnet. Spent på hvor metallet kommer fra, men er forberedt på revet stempel skjørt. Løse foringer og «overkommelig» pris på stempel+foring kit. Ca 12 000 per stk. Måler alle kostnader opp mot P35 for å sette kost i perspektiv. 😄

Link to post

2 bar diff. er jo en signifikant forskjell. Jeg monterte oljetemp. i bunnpannen på Hulda for en del år siden. Og med bare et oljevolum på 8,5 liter, tar det forbausende lang tid før oljen når 80 grader. Tenker 20 minutter til 1/2 time. Så at oljen din tar 40 minutter på å få full varme kan nok stemme. Uansett så har motoren din en intern oljelekkasje et eller annet sted. Håper det er i den billige enden.

Link to post

@kdtran Er jo trist når du har allerede fikset opp motorene og de dævver likevel.

Får meg til tanken at hvis man skulle hatt f.eks Princess 45 (som man skulle hatt for evig og alltid) så hadde det vel vært best å kjøpe skallet hvor motorene allerede har dævva og bytte ut motorer til splitter nye inklusive tilbehør som drivstofftanker, akslinger, gear og hele pakka inklusive instrumentene) dette hadde sikkert kosta 2,5 mill som f.eks 2005 modell Princess 45.

Men ville antatt sjansen for at noe dævver i 1990-tallet båt med drivverk fra 2024 hadde vært mindre enn at noe dævver i en båt fra 2005 hvor alt sammen er 2005. Selvfølgelig ville ikke markedet vurdert verdien slik men bruksverdien hadde vel vært slikt.

Er fornøyd med at din tidligere båt har 5 år gamle motorer og jeg fikk kjøpt den til motorkostnaden i hvert fall :giggle:

Link to post

KDT, jeg har stilt noen spørsmål om smøreolje til Volvo i en annen tråd. 

 

Hvilken olje og viskositet har du brukt på dine maskiner? 

(uten at dette nødvendigvis har sammenheng med en innvortes lekkasje eller brudd).

 

2 bar dropp er vel nær halvt trykk på 1100. Mine gamle 72p ligger på 4 ved 1100 men nærmer seg 3 ved 900. 

 

Håper inderlig at du greier å lokalisere og rette uten ny runde med uttak.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

@Hekri Hei og takk for omtanke. Oljetrykk på stb motor er identisk med din beskrivelse.  
Vedr. olje kjører jeg konsekvent på Mobil Dextron 15W40. Vet av profesjonell erfaring at den er blant de bedre. Forrige eier kjørte på samme. Ikke oljen som er skyld i utfordringene. Det har vært andre symptomer over tid som ledere mistanken mot mekanisk feil på

oljepumpen sin suge side eller annen mekanisk årsak. Ingen vanlig feil, så TAMD7x eiere kan fortsette å sove godt på nettene. 😉

Så lenge veivaksling ikke er skadet klarer jeg å gjøre jobben med motor i båten. 

Link to post
kdtran skrev for 13 timer siden:

Så lenge veivaksling ikke er skadet klarer jeg å gjøre jobben med motor i båten. 

Da gjetter jeg at din teori er slik: 

1. Sugerør med sil har løsnet med pakningen fra pumpa. 2. Med høyt turtall blir flensen på røret sugd inntil pumpa, og trykket opprettholdes. 3. Ved lavt turtall slipper flensen, og pumpa suger luft, og trykket synker.  4. Du får senket bunnpanna så mye at slanke kontorfingre får lirket seg inn sammen med en 10 eller 13mm og skrudd fast rørflens. 5. Men hvor kommer metall-sponet fra? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

@Hekri Ja, det er en av teoriene. Jeg har lett og lett etter beskrivelse fra andre som har opplevd tilsvarende oppførsel og har kun lykkes i å finne en. Der var det sprekk i sugerøret som var årsak. Hvor metallet kommer fra er «det dyreste» spørsmålet. 
(samt hvordan i granskauen jeg skal klare å komme meg ut igjen dersom jeg får til å tvinge kontorkroppen inn mellom tank og motorblokk. 😄 )

Link to post

@Hekri Det er 0 grader nedvinkling på girkasse flensen, så motorene står rimelig høyt i forkant. Jeg har min tvil om pumpen står i olje, så teorien din har nok fortsatt noe for seg. Jeg har også lagt merke til at det høres ut som om det går luft gjennom oljefilteret de første sekundene etter oppstart, og dette er også tidvis synlig på oljetrykk måleren. Den viser en (liten) trykkøkning i det lyden forsvinner. Jeg har byttet olje-bypass ventilene i oljedistribusjonshuset og det er lite trolig at oljepumpen er utslitt etter 2000 driftstimer. Heller mot ett problem på pumpens sugeside som rot-årsak, men skal selvfølgelig ikke se bort i fra at det også kan være dårlig gjennomstrømning i oljekjøleren. Vurderer å sjekke denne når jeg først er i gang, og muligens installere oljetemp måler i sumpen. Har brukt 4 timer på å løsne og fjerne 2/3 av boltene som holder bunnpannen på plass, og må demontere eksos bend etc for å komme til resten så dette kommer til å ta tid og jeg har bare lyst til å gjøre jobben en gang, noe lommeboken min er enig i. 

Link to post

Tok litt tid, men ved å løsne eskosbendet klarte jeg akkurat å løsne alle boltene som holder bunnpannen. Den er heldigvis av aluminium, så vekten er håndterbar. 
Hadde håpet at jeg umiddelbart ville finne en åpenbar feil, men den gang ei. 
Neste skritt blir å demontere sugerøret, inspisere dette skikkelig samt suge siste rest med olje ut av sumpen og undersøke denne skikkelig for deler og spon. 

 

Har blendet eksosrøret med pose og gaffa teip. Dette, i kombinasjon med at båten ligger lunt til gjør at risken for vanninntrenging gjennom eksosrør er svært lav. 

IMG_1339.jpeg.38011996ca491e85ea50bc916476fceb.jpeg
 

Ingen umiddelbare tegn på at noe er galt nedi her

IMG_1327.jpeg.b438f36cac16434ba863f73f5144c9b3.jpeg

 

IMG_1326.jpeg.7d20eef11496ecdf5f19c12f4e2526fb.jpeg

 

IMG_1321.jpeg.7e874f79d4978da9041980b163228cca.jpeg

 

IMG_1320.jpeg.04ac5f22b571a2db8117fb6119d5a484.jpeg

 

Nærbilde av hva jeg fant på silen. 

IMG_1336.jpeg.18e04c74400b1f0b721897e8b4ff012f.jpeg
 

FF

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...