Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

  Komodo skrev On 30.5.2023 at 16.54:

Den delen med paring var nytt for meg. Akkurat dette har vel så vidt jeg har sett ikke vært et tema i de trådene jeg har lest her inne, f.eks. tråden til @Dreuf 

https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/ 

Vis hele sitatet  

 

Absolutt interessant med den paringen ja. Vi gjorde ikke det da 3P4S pakke ble satt sammen og ser nå at balansekort jobber veldig ved lading til 100% når pakken har vært syklet lenge i området 40-80% i forkant. Om en lader raskt opp så greier de ikke å henge med. Men en dag eller to med ‘trikling’ med oppjustert solcellelader ordner det greit.

 

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Link to post
  Komodo skrev On 30.5.2023 at 16.54:

Den delen med paring var nytt for meg. Akkurat dette har vel så vidt jeg har sett ikke vært et tema i de trådene jeg har lest her inne, f.eks. tråden til @Dreuf 

https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/ 

Vis hele sitatet  

 

Absolutt interessant med den paringen ja. Vi gjorde ikke det da 3P4S pakke ble satt sammen og ser nå at balansekort jobber veldig ved lading til 100% når pakken har vært syklet lenge i området 40-80% i forkant. Om en lader raskt opp så greier de ikke å henge med. Men en dag eller to med ‘trikling’ med oppjustert solcellelader ordner det greit.

 

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Link to post
  Fantino skrev On 30.5.2023 at 19.58:

 ?? Helt tørrlagt men etter ørten forsøk på å legge inn innlegget gav jeg opp - trodde jeg. Hadde visst større suksess enn jeg var klar over.

 

@Moderator: Helt supert om du har lyst til å fjerne…

Vis hele sitatet  

Haha ja sådan går det av og til:smiley:

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Fantino skrev On 30.5.2023 at 19.32:

Ser en får kjøpt ulike kapasitetstestere på Ali for noen hundrelapper som måler kapasitet og avslutter nedtapping ved innstilt spenning. Noen av de er også ladere. Når jeg en gang kommer så langt at jeg skal inn mef Lithium i egen båt (de Victron AGM-batteriene er 10 år nå, men seige.. ) så frister det nok å ha en slik kapasitetstester for hånden. 

Vis hele sitatet  

Jeg kjøpte en slik. Kommer uansett til å trenge den til endel andre mindre prosjekter, f.eks. dykkelykter. Den kan også kobles til PC for å få opp en graf. 

20230531_001341.jpg.a3ab2fd834b064e1ec5262b580e1d8c7.jpg

Link to post
  Code0 skrev On 30.5.2023 at 18.36:

Hvor lavt er det? Jeg tenker at ser jeg 12 tallet er det på tide å fylle på.

Vis hele sitatet  

I det tilfellet jeg refererte, utladet jeg helt til 12V. Det er fremdeles godt innenfor det cellene skal tåle.

Vanligvis "klattlader" jeg etter behov og opererer for det meste innenfor 30% - 70% SOC, dvs 13.0 - 13.25 V

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...