Jump to content

Ombygging til lithium forbruksbank - kva må til?


Ask

Recommended Posts

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Så da betyr det?

Får jeg dynamo til å legge seg på Ca. 13.8V inn på Lithium  :sweat:

Ja ja, man lærer så lenge man lever, og da var det ikke noe nytt elektrisk jeg ikke hadde fått med meg. :thumbsup:

Sorry @Lars H. Jeg ordla meg nok litt for ungdommelig (-ish) 😂 Er nok litt skadet av for mye chatting..

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

...
Ellers har vel en del folk fulgt ideen som da sa at både kapasitet og spenning av et slik kombinasjon
fordeles fordelaktig også ved utlading. AGM skulle da lades ut først (og skulle gi mest strøm ved hard belastning), mens Litium var tiltenkt til å støtte med sin høyere spenning.
Slik skulle den samlete kapasiteten kunne brukes lengre siden arbeids-spenningen ikke sank så fort
som med bare bly (å unngå a) funksjonssvikt av apparater grunnen for lav spenning, og b)sulfatering,
og c) ladesykler, d) ...deteneellerandretil.)
Jeg tror at det var noe slikt det var, men korriger meg gjerne. 
...
:fishing:
Jørg

Jeg har også et par AGM batterier som mest står ferdig oppladet som reserve, mens litiumbatteriene brukes til vanlig. Jeg lurer på å sette en egen DC-DC på AGM batteriene. Når jeg bruker båten selv klarer jeg jo å holde styr på hvilke banker som skal være på og av, og hvilke spenninger de skal lades med osv, men jeg vil gjerne at båten skal kunne brukes uten at det må være en elektroingeniør på vakt. Så jeg lurer på å skille bankene med en diodebro mot forbrukssiden, slik at de ikke blir liggende i parallell hvis begge forbruksbankene blir slått på. Egentlig ønsker jeg at AGM batteriene skal koble inn automatisk når litiumbatteriene  er nesten tomme. Det er vel best å få færrest mulig sykler på AGM batteriene. Dessuten får jeg low voltage alarm i god tid på autopilot/navigasjon når jeg går på AGM, mens på litium skjer det veldig plutselig.  Kanskje diode kun på AGM batteriene (mot sikringpanel)? 

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 17 timer siden:

Jeg har også et par AGM batterier som mest står ferdig oppladet som reserve, mens litiumbatteriene brukes til vanlig. Jeg lurer på å sette en egen DC-DC på AGM batteriene. Når jeg bruker båten selv klarer jeg jo å holde styr på hvilke banker som skal være på og av, og hvilke spenninger de skal lades med osv, men jeg vil gjerne at båten skal kunne brukes uten at det må være en elektroingeniør på vakt. Så jeg lurer på å skille bankene med en diodebro mot forbrukssiden, slik at de ikke blir liggende i parallell hvis begge forbruksbankene blir slått på. Egentlig ønsker jeg at AGM batteriene skal koble inn automatisk når litiumbatteriene  er nesten tomme. Det er vel best å få færrest mulig sykler på AGM batteriene. Dessuten får jeg low voltage alarm i god tid på autopilot/navigasjon når jeg går på AGM, mens på litium skjer det veldig plutselig.  Kanskje diode kun på AGM batteriene (mot sikringpanel)? 

 

 

Husk å sycle AGM-banken dypt en to ganger hvert år for å holde dem spreke.

Det finnes ferdige skilledioder fra Victron (Combiner) som utlader parallelt, dvs omvendt vei. (2 inn, 1 ut).
Dem leverer spenningsfall 0,3 - 0,45V avhengig last (maks 40 eller 80A).
Ellers finnes det et hav med bistabile reléstyringer, autonome/automatiske/definerte/programmerbare, og dem som styres eksternt. Et vanlig bistabilt latching-relé med trykknapp eller nøkkel-bryter, kanskje?
Ellers kunne du bruke en spennings-/batterimonitor (f.eks Victron BMV) som kan defineres å styre et eksternt arbeidsrelé/vekselrelé/flere (kanskje også bistabilt, med tanke på å unngå uønsket reaktivering når første batteriet begynner å bli ladet). Mange muligheter, både enkle og mer avanserte til avanserte krav.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 11 timer siden:

Takk igjen for gode tips Jørg.

 

Har disse splitter/combinerene noen overlastsikring, eller må de helst beskyttes med en separat sikring? Jeg kunne  egentlig tenkt meg en kombinasjon av diode, sikring og batteribryter.

Dette er som vanlige skilledioder (dog med Zehner som har mindre spenningsfall men
som er litt mer følsomme), og det betyr at du må bruke/begrense strømmen som den er beregnet til.
Sikring ville så gjøres med sikringer som vant (dvs. avhengig utløse-karakteristikk) slik at
maks strøm ikke kan overskrides.
Så kunne du nå bruke en slik, 2 brytere på inngang, og sikring på utgang.

:seeya:
Jørg 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei jørg

Skillediode, med zener, som har lavere spenningsfall, hva er dette? Spennende og lære noe nytt

Jeg vet hva en zener er, denne åpner på en predefinerte spenning, men brukes ikke meg bekjent som likeretter. Skillediodeer er jo velkjent i båtverden, men eneste dioder med lavere spenningsfall er jo silisium og schotty dioder, hvorpå bare sistnevnte brukes i powerkretser

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 20.5.2023 at 19.51:

Hei jørg

Skillediode, med zener, som har lavere spenningsfall, hva er dette? Spennende og lære noe nytt

Jeg vet hva en zener er, denne åpner på en predefinerte spenning, men brukes ikke meg bekjent som likeretter. Skillediodeer er jo velkjent i båtverden, men eneste dioder med lavere spenningsfall er jo silisium og schotty dioder, hvorpå bare sistnevnte brukes i powerkretser

Riktig, bra at du så den.
Jeg let etter Zener samme dagen, så synkroniseringen mellom hjerne og fingrene feilet nok her.
Så skrev jeg Ze(h)ner (t.o.m. stavet feil, for skrives uten h) men ville skrive Schottky som brukes
i denne "combiner".

Beklager, og takk.
:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Første langhelg med ny forbruksbank gjennomført. Det ble stekte rundstykker, kaffe, french fries, mozarellasticks og til og med en kort test av varmtvann via inverter :)

6 min rundstykke-steking i airfryer "kostet" ca 3-4% av en 600Ah-bank.

 

image.png.567999bfeb1c8b549bc5bd71e2062eec.png

Må virkelig si meg fornøyd så langt, da jeg håpte dette kunne være en god erstatning for at båten mangler generator (og gass-stekeovn).

 

2 x VP D6 leverer rett i overkant av 100A inn, selv ved tusling på rett over tomgang. Ved heftig bruk er man riktignok avhengig av å somle litt ved flytting.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 22.5.2023 at 15.32:

Riktig, bra at du så den.
Jeg let etter Zener samme dagen, så synkroniseringen mellom hjerne og fingrene feilet nok her.
Så skrev jeg Ze(h)ner (t.o.m. stavet feil, for skrives uten h) men ville skrive Schottky som brukes
i denne "combiner".

Beklager, og takk.
:seeya:
Jørg

 

Så bra da er jeg med :seeya:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg 3 120 Ah Ritar forbruksbank. Disse bruket også til thruster foran og bak + vinsj. Totalt 850kW. Da vår det rundt 700 A. Det funker bra.

Om jeg nå skulle bytte til 4 lithiumbatterier med hver sin 200 A BMS, så skulle man i teorien få nok strøm, men gjør jeg det ?.

Kan man tenke seg at batteriene tar ulik last? Ett må kanskje ta litt mer en 200 A for ett annet ikke leverer som det skal. I så fall vil jo først denne ene BMS koble ut og så de andre 3 pga overbelastning.  ( Man kan jo tenke seg at ett av batteriene blir svakere over tid)

Man kan jo også tenke seg en alternativ løsning der man tar ut strømmen før BMS. Men da står man kanskje i fare for at etterhvert som batteribanken blir slitt så er det bare 3, og så  2 og til slutt bare ett batteri som leverer . Da er det vel på ett eller annet tidspunkt fare for overoppheting av batteriene? 

Jeg har ingen erfaring selv med BMS, men om man tenker seg en analog løsning med dioder, så vil jo de åpne på Ca. 0,6 Volt, men denne spenningen kan variere litt. Her nytter det ikke å bruke flere dioder i parralell for å ta større strøm. La oss si at man har dioder som tåler 1 A. Om man paralellkobler 10 stykker og setter på en last som drar 10 A vil som regel den kjappeste dioden ryke før de neste leverer det de skal.

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 11 timer siden:

I dag har jeg 3 120 Ah Ritar forbruksbank. Disse bruket også til ...
.....
..peste dioden ryke før de neste leverer det de skal.

Du belyser da noe som setter i hvert fall meg på din side.
BMS, og særlig enkelte celler reagerer forskjellig, og ikke minst ift. tilstands og slitasje som forandrer seg hver dag begynnende med fabrikasjonen allerede.
Litium er nok brukbart for ganske mye, men det har også så sine feller og (flere) feilkilder.
Og derfor ville jeg ikke akkurat utelukke Litium/BMS for sikkerhetsrelevante løsninger,
men alltid tenke Murphey ved å designe et anlegg.

:fishing:
Jørg 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 12 timer siden:

Om jeg nå skulle bytte til 4 lithiumbatterier med hver sin 200 A BMS, så skulle man i teorien få nok strøm, men gjør jeg det ?

Problemet med de ferdige batteriløsningene er vel ikke at lithium ikke tåler høye strømmer, men at de har små BMSer. 

 

JRK skrev for 12 timer siden:

Man kan jo også tenke seg en alternativ løsning der man tar ut strømmen før BMS.

Det forslaget har vel vært oppe flere ganger, bla. nevnt av meg. Men da tenker du kanskje på å bygge et batteri av separate celler? Du får vel ikke hentet ut strøm før BMSen på de drop-in batteriene man får i båtbutikkene?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 12 timer siden:

I dag har jeg 3 120 Ah Ritar forbruksbank. Disse bruket også til thruster foran og bak + vinsj. Totalt 850kW. Da vår det rundt 700 A. Det funker bra.

Om jeg nå skulle bytte til 4 lithiumbatterier med hver sin 200 A BMS, så skulle man i teorien få nok strøm, men gjør jeg det ?.

Du mener vel 8,5 kW. Men jeg er helt enig, det er ikke bare-bare å sette sammen slike store lithiumpakker for høy belastning. Etterhvert får vi nok systemløsninger for fritidsbåter slik vi har for biler, men inntil videre er det ganske uoversiktlig.  Jeg har et par lithiumbatterier for forbruk, men jeg foretrekker å bruke og lade de hver for seg.  

 

Hvor lenge trenger du å kjøre thrustere for hver manøver? Hva med å beholde ett eller to av 120Ah batteriene for thrustere, og lade disse med en DC-DC fra en ny lithium forbruksbank. Da vil du få toppet de opp, selv om du ligger i havn uten landstrøm. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Problemet med de ferdige batteriløsningene er vel ikke at lithium ikke tåler høye strømmer, men at de har små BMSer. 

 

Det forslaget har vel vært oppe flere ganger, bla. nevnt av meg. Men da tenker du kanskje på å bygge et batteri av separate celler? Du får vel ikke hentet ut strøm før BMSen på de drop-in batteriene man får i båtbutikkene?

 Man kan vel ikke glemme strømbelastning uten BMS., men det rekker kanskje med et kortslutningsvern i tilfelle kortslutning i ledninger eller thrustere.

Ja forslaget er hentet fra deg. Lilead har batterier som er kombinerte start og forbruksbatterier. Hvordan de løser dette med BMS er ikke så lett å finne ut av men det virker som belastning er tatt ut før BMS

J-Å skrev for 5 timer siden:

Du mener vel 8,5 kW. Men jeg er helt enig, det er ikke bare-bare å sette sammen slike store lithiumpakker for høy belastning. Etterhvert får vi nok systemløsninger for fritidsbåter slik vi har for biler, men inntil videre er det ganske uoversiktlig.  Jeg har et par lithiumbatterier for forbruk, men jeg foretrekker å bruke og lade de hver for seg.  

 

Hvor lenge trenger du å kjøre thrustere for hver manøver? Hva med å beholde ett eller to av 120Ah batteriene for thrustere, og lade disse med en DC-DC fra en ny lithium forbruksbank. Da vil du få toppet de opp, selv om du ligger i havn uten landstrøm. 

Ja jeg tror du har helt rett i at leverandørene kommer med løsninger tilpasset båtbruk. De ønsker nok både å levere til start og forbruk. Om det ikke kommer før je må bytte batterier blir det vel en kombinasjon med Optima redtop på thruster og start og lithium på forbruk. Det er veldig spennende å lese om de som bygger batterier selv, men i øyeblikket e4 ikke min kunnskap tilstrekkelig for dette. 

Med hekk og baugthruster snur jeg båten 360 grader på 20-30 sekunder. Sleipner har vel selv satt begrensning på 3 minutter for at ikke motorene skal overopphetes.

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg husker å ta bilder neste gang jeg er i båten.  Men i prinsippet veldig enkelt. Først koblet jeg to og to 310Ah celler i parallell, slik at jeg satt igjen med 4 x 620Ah x 3.5V elementer. Deretter var det bare å koble disse i serie og koble til BMS ihht instruksjonen.

Link to post
Share on other sites

Det som tok litt tid, var å finne ut hvilke celler som skulle "parres" når jeg parallellkoblet 2 og 2 celler. Det er en fordel at hvert av disse 620Ah x 3.5 V elementene har nøyaktig lik kapasitet for å unngå at cellene blir ubalanserte. Her er hva jeg gjorde:

  • Koblet alle 8 cellene i parallell og brukte min sønns lader beregnet på modellflybatterier til å lade opp. Jeg kunne stille inn spenningen til 3.65V og laderen ladet med 10A. Siden cellene ble levert med SOC på ca 30%, tok det ca en uke før de var oppladet.
  • Etter at cellene var ladet opp til 3.65V, koblet jeg alle cellene i serie slik at jeg fikk et 29V x 310 Ah batteri.
  • Deretter satte jeg på en passende last og utladet batteriet helt til svakeste celle kom ned på 2.8V.  På slutten av denne prosessen bør du følge nøye med. Det tar laang tid før noen av cellene kommer under 3.2V, men fra 3.2V og videre nedover går det svært raskt.  Dersom du utlader så mye at noen av cellene kommer under 2.6V, risikerer du permanent skade på disse cellene.
  • Mål hvilespenningen på alle cellene.  Nummerer alle cellene i hht hvilespenning, merk cellen med høyest spenning som #1, den med lavest spenning merkes som #8.
  • Gjenta første step, dvs lade opp til 3.65V med alle cellene i parallell. Tar laaaang tid, brukte over 10 dager på dette med min sønns 10A lader.
  • Sett sammen par. #1 parres med #8, #2 parres med #7 osv. På den måten sørger du for at alle fire 620Ah elementene har mest mulig samme kapasitet.
  • Koble de fire 620 Ah elementene i serie.
  • Koble til BMS
Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 17 timer siden:

Skal se om jeg husker å ta bilder neste gang jeg er i båten.

Det hadde vært flott :thumbsup: 

Kobling og balansering tror jeg at jeg har kontroll på, jeg var egentlig mest interessert i å se hvordan du har bygget kasse osv. Jeg har samme antall celler som deg. 

 

Vestkystseiler skrev for 16 timer siden:

Det som tok litt tid, var å finne ut hvilke celler som skulle "parres" når jeg parallellkoblet 2 og 2 celler. Det er en fordel at hvert av disse 620Ah x 3.5 V elementene har nøyaktig lik kapasitet for å unngå at cellene blir ubalanserte. Her er hva jeg gjorde:

Den delen med paring var nytt for meg. Akkurat dette har vel så vidt jeg har sett ikke vært et tema i de trådene jeg har lest her inne, f.eks. tråden til @Dreuf 

https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/ 

 

 

Vestkystseiler skrev for 16 timer siden:

Deretter satte jeg på en passende last og utladet batteriet helt til svakeste celle kom ned på 2.8V.

Målte du samtidig kapasiteten? Kunne vært interessant å høre om de holder påstemplet kapasitet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg målte ikke kapasiteten da jeg holdt på med installeringen, men har sjekket (batterimonitor) etter at batteribanken kom i drift. Nominell kapasitet er 620Ah, og jeg har trukket over 600 Ah ut av batteribanken uten at spenningen ble faretruende lav. Så ja, jeg vil påstå at de holder oppgitt kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...