Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Av og til må en også snu.. Det er slik det er, og slik skal det være..

Slik skal det IKKE være!

Etter min vurdering blir det feil å benytte tradisjonell risikovurdering på denne Stad-tunellen. Å forhindre ulykker i området er kun en liten del av helheten. Fordelene med tilgjengelighet og færre forsinkelser er i dette tilfelle vel så viktig. I tillegg kommer aspektet med tunellen som turistattraksjon. Tunnelen er totalt sett samfunnsøkonomisk lønnsom, og forberedelse til bygging er i gang. At Sydvesten er imot denne tunellen er en ærlig sak, men når han benytter forenklet risikoberegning i argumentasjonen mot bygging, virker det litt underlig på meg (som har jobbet som QRM Manager i mange store prosjekter i Nordsjøen).

Stad-tunnelen kommer, og båtfolket gleder seg. Hva er problemet?

Link to post
Share on other sites

(som har jobbet som QRM Manager i mange store prosjekter i Nordsjøen).

 

Å dæven tar av med Sydvesten og bøyer meg i støvet over din "kunnskap " på området.. Kan du legge frem risikovurdering fore skipstrafikk rundt Stadlandet?

 

Og jeg er helt uenig med deg i at en ikke skal måtte snu og gjøre vendereis langs Norskekysten i ekstremt dårlig vær.. Det å bygge inn Stadlandet og/eller Norskekysten slik at en hver sjark skal kunne ferdes sikkert i alle slags være til alle års tider er rett og slett idioti.. Det er ingen med erfaring innen risikovurdering og kostnader som i det hele tatt vil drømme om dette..

 

Derfor vil både i dag og i morgen risikere å måtte gjøre vendereis på grunn av dårlig vær og slik skal det også være

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her tar du skammelig feil.. Dette skjer daglig.. Hadde det ikke blitt gjort så hadde det vært påbudt med bruk av flytevest i alle fritidsbåter for lengst.. Det koster lite og vil spare flere liv en Stadtunnelen, og vil uten sammenligning være den beste løsning som gir best avkastning og flest sparte liv . Når det gjelder redningsaksjoner og søk, så er det liten tvil om manglende vestbruk påfører enorme summer i leteaksjoner. Dette er ikke stedsbunden heller, og gjelder over hele landet.. ikke bare Stad og 15-20 nm rundt dette ormrådet

 

Da er jeg, og sikkert veldig mange andre svært interessert i å vite prisen på lundekolonien ved Runde.

 

For øvrig skrev jeg:

''Faktum er likefult at en redningsaksjon vil være svært mye vanskeligere og også involvere mye større risiko i havområdet rundt Stad, det både med tanke på miljø og sikkerhet.''

 

Jeg er nå spent på om du greier å svare på dette, eller betyr det faktum at du ikke kommenterte dette at du samtykker?

Redigert av maskinisten71 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er kanskje at det skulle vært bro over Oslofjorden og åtte felts motorvei til Strømstad først!

Var inne på tanken da jeg kjørte på 6-felts motorvei i Danmark for to dager siden .. Nå må også Vestlandet få litt av de verdiene som skapes der. Og en Stad-tunell er velkommen - selvfølgelig i tillegg til de veiene som skal bygges.

Til Sydvesten: Jeg oppfatter dine innlegg som delvis useriøse, og ønsker derfor ikke kommentere noe av det.

Link to post
Share on other sites

 

Da er jeg, og sikkert veldig mange andre svært interessert i å vite prisen på lundekolonien ved Runde.

 

For øvrig skrev jeg:

''Faktum er likefult at en redningsaksjon vil være svært mye vanskeligere og også involvere mye større risiko i havområdet rundt Stad, det både med tanke på miljø og sikkerhet.''

 

Jeg er nå spent på om du greier å svare på dette, eller betyr det faktum at du ikke kommenterte dette at du samtykker?

Hva Lundekoloninen har med Stad skipstunnel er uvisst .. men så vidt meg bekjent så er kostnaden for staten relativt liten. Lundefuglen greier seg uten støtte.

 

Nå er det vel liten tvil om at du kan lite om redningsaksjoner, siden du hevder følgende.

'Faktum er likefult at en redningsaksjon vil være svært mye vanskeligere og også involvere mye større risiko i havområdet rundt Stad, det både med tanke på miljø og sikkerhet.''

 

som ikke er noe spørsmål, men udokumentert påstand fra din side.. skal noe være vanskeligere og involvere større risiko, så må en sammenligne dette med noe annet.. Hva er den større enn?

 

Skal du ha svar på noe, så er det vel en fordel om du evner å stille spørsmål om ikke annet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det er like vanskelig å drive redning på Finnmarkskysten, det er like værutsatt der som rundt Stad, bare at Finnmarkingen syter betydelig mindre enn møringene, som nok ikke skjønner det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner du ikke at en redningsaksjon i havet rundt Stad er mere komplisert på grunn av den spesielle bunn topografien som fører til spesielle straumforhold og større og veldig uregelmessig sjøgang?

 

Lundefuglen greier seg nok uten støtte ja, men hva skjer ved et større oljeutslipp som følge av et havari eller forlis, det er lov å tenke litt lengre vet du..

Link to post
Share on other sites

Tja, det er like vanskelig å drive redning på Finnmarkskysten, det er like værutsatt der som rundt Stad, bare at Finnmarkingen syter betydelig mindre enn møringene

 

Er vel ikke like mye godstrafikk og trafikk generelt der oppe som rundt Stadt.....

 

Når det gjelder din påstand ang syting, så skal jeg avstå fra å kommentere... :giggle:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ja, men det er ikke veistandarden .. (ja, jeg vet at det bor flere mennesker på Østlandet, men verdiskapningen regnes pr innbygger).

Kanskje på tide med litt mytedreping......

Jeg kjører ganske mye på Vestlandet.

Ålesund, Bergen, Haugesund og Stavanger.

Jeg ser ikke at det er så svært mye dårligere veier det ene eller det andre stedet.

Kjører du E134 så er det dårligste strekket mellom Seljord og Notodden

 

Kan en Stadtunell være med på å få mer gods over fra vei til sjø så er jeg for det.

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant er at noen legger skylden på været eller farvannet rundt Stad for at skip har gått ned.. Det er så feil som det kan bli.. Det er ingen andre enn skipperen som er ansvarlig, og at han/hun mangler kompetanse til å vurdere egen skute, farvannet og været er en annen sak.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Poenget er at Stad er en stor hindring for skipstrafikken, tenk kor mykje smidigere og ikkje minst billigare for transporten å slippe å ligge på vent for bedre vær? Tenk på kor mykje meir skipstrafikk det ville ha blitt om man kunne være sikker på å runde Stad uanset vær? I dag er det stor risiko med å basere seg for godstransport til sjøs, nettopp pga framkommelighet i dårlig vær. Dette gangner ikkje berre vestlandet, men heile norskekysten.. Tunellmassen kan benyttes til andre prosjekt i området.

 

Når det gjeld verdiskapning, no har jo regjeringa bestemt seg for ferjefri E39, og traseen dei har valgt er ikkje valgt for best mulig verdiskapning, neida, t.d i Nordfjord, bygge ny bru og tunell inne i enden på en fjord, som igjen medfører å beholde to ferjesamband til evig tid, som kunne ha blitt erstatta av bruer.. Desse to fergene er en del av dagens E39....

Erna og Co nekter å oppgji kva grunnaget til avgjersla vart basert på. Prosjektet er beregnea til å være x antall kroner billigare å bygge innerst i en fjord "rett ved nyoppussa "Norges værste veg" enn dagens trase. Kjenner eg den norske stat rett blir det totalt andre summer som blir resultatet. Dyraste alternativ, minst vrdiskapning.

 

Når det gjeld all utbygging av veg på østlandet. Her kunne man nok ha effektivisert arbeidet og spart enorme summer. Få ræva i gir og bli ferdig istaden for denne klattinga alle plasser.

 

Stad Skipstunell plasserer norge på kartet igjen, nye båtruter og godsruter kan startes, mindre vinterkaos på vegane.

 

 

Men la no ikkje dette bli en krangletråd:) Vi har ingen påvirkningskraft til avgjersla likevel...

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant er at noen legger skylden på været eller farvannet rundt Stad for at skip har gått ned.. Det er så feil som det kan bli.. Det er ingen andre enn skipperen som er ansvarlig, og at han/hun mangler kompetanse til å vurdere egen skute, farvannet og været er en annen sak.

Vel, får man motorstans så er det slettes ikkje kapteinen som kan stå til ansvar for det. Når det blåser mot land så går det berre en vei... akkurat slik som hurtigruta den gangen. Hadde no egentlig håpa skikkelig ruskevær den gangen NRK Minutt for Minutt passerte Stad, isteden for blikkstille hav:)

Link to post
Share on other sites

Det som er interessant er at noen legger skylden på været eller farvannet rundt Stad for at skip har gått ned.. Det er så feil som det kan bli.. Det er ingen andre enn skipperen som er ansvarlig, og at han/hun mangler kompetanse til å vurdere egen skute, farvannet og været er en annen sak.

 

Du er sikkert ein oppegåande mann, Sydvesten. Prøv å vis det gjennom innlegga dine også. Dette er berre trist lesing, vanskeleg å skjøne kva du er ute etter, men trur eg har ein mistanke :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Vel, får man motorstans så er det slettes ikkje kapteinen som kan stå til ansvar for det.

Motorstans kan ofte spores tilbake til en menneskelig feil et eller annet sted i kjeden fra konstruksjon, bygging, installasjon, bruken, vedlikehold, dette er kapteinens ansvar enten en liker det eller ikke..

 

Det trenger ikke være bare motoren, men drivstoffsystemet, kjølesystemet eller andre tekniske systemer i skipet som krever ettersyn, oppgradering og kontroll. Det er kapteinens sitt ansvar å sørge for at motoren er i feilfri stand og har fått det påkrevde vedlikeholdet, eventuell overhaling eller utskifting slik at skuta er sjødyktig. Det spiller liten rolle hvordan været er, skuta skal være sjødyktig når en legger fra kai for det være en kan møte på den planlagte turen.. Det er ene og alene kapteinen sitt ansvar.. Er han usikker, så legger han ikke fra kai, er han usikker på været så legger han ikke fra kai.. Kapteinen har selvsagt satt opp scenariene i risikoanalysen han/hun har gjort, og der finnes de risikoreduserende tiltakene som skal iverksettes om det blir påkrevd. Dette er kapteinens plikt og ansvar..

 

Ca 90% av ulykker er direkte relatert til feil handling fra menneske(ref), teknisk feil kommer i tillegg, Indirekte kan også teknisk feil svært ofte spores tilbake til menneskelig svikt ett eller annet sted..

 

En må huske på at en ulykke den hender ikke, den forårsakes. og svært ofte av menneskelig feil.. Det er her en må legge inn tiltakene, det koster minst og sparer flest liv.. Enten på veien eller på sjøen..

Det å lage barrikader, eller omkjøringer for å hjelpe inkompetente førere blir feil, det må være bedre å heve kompetansen/holdninger hos skipper og bilfører..

 

En kaptein på en skute har det hele og fulle ansvaret for skip, besetning og last. Dette har han/hun under hele turen. Han kan ikke skylde på maskinansvarlig om maskinen stopper, maskinansvarlig rapporterer til kapteinen. Han kan heller ikke skylde på at verkstedet ikke har gjort jobben, ansvaret ligger på kapteinen..

 

Kapteinen kan heller ikke skylde på vaskepersonalet om dassen ikke er vasket.. Det er også kapteinens ansvar å påse at det er gjort.. Organisasjonskartet og dermed rapporteringsvei og ansvar er rimelig klart på et skip..

 

En kaptein kan delegere oppgaver med delansvar, men ikke totalansvaret. Det sitter på toppen hos kapteinen..

 

Jeg forventer ikke at medlemmene her skjønner dette enkelt og greit..

 

De som har eller har hatt linjeansvar vet dette.. og mange av oss har lært dette den harde veien, og vært hovedretten på "grillpartyet" til arbeidstilsyn/myndigheter og politi i kjølvannet av en ulykke..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

Ikkje noko problem med å skjøne ansvaret som ein kaptein har. Realiteten er likevel at ulykker vil halde fram med å skje i uoverskuleg framtid. Samfunnet må gjere det som er mogleg for å redusere konsekvensane av ulykkene som vil skje, som t.d. Stadtunellen.

Skjøner at enkelte medlemmer trur at berre kapteinen gjer jobben sin, så vil ulykker ikkje skje. Andre har vel ei litt anna realitetsoppfatning enn dette, og veit at det ikkje går an å gardere seg mot alle tenkjelege situasjonar. Burde f.e. kapteinen på hurtigruta som fekk brann om bord for nokre år sidan utanfor Ålesund skjønt at dieselrøret hadde ei svakheit? Kan ein vere trygg på at alle dieselrør ikkje har materialfeil? http://www.tu.no/industri/2012/09/17/tretthetsbrudd-i-dieselror-forte-til-nordlys-brann

 

Eit kan godt seie at kapteinen er ansvarleg, men det er ikkje så mykje trøst om der ligg igjen mange omkomne i havet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...