Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Og jeg regner med at planleggerene viselig unngår alle fordyrende og kompliserende faktorer inntil bygging er vedtatt og penger bevilget.

Dette stemmer selvsagt, det være seg om det er nytt Norges Bank bygg, OL, VM på ski... osv.. Få dette vedtatt av politikere som ikke har kunnskaper, da må prisen være så lav som mulig... men ikke realistisk ..

 

Det å bygge en skipstunnel er totalt bortkastede penger, for at en og annen fritidsbåt og en sjarkfisker skal kunne gå gjennom tunnelen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Nyskapt trafikk med hurtigbåt, som i dag ikke er sertifiserte til å gå rundt Stad, har trolig den største nytteverdien. Den er oppjustert i forhold til de første beregningene. I tillegg inkluderer også nå regnestykket verdien av spart drivstoff, overføring av gods fra vei til sjø, reduserte vogntogulykker, økt turisme og positive effekter for fiskeflåten. Kostnadene ved å ligge og vente på godt vær er også tatt med.

bilde
-Ventetiden er frustrerende, og den koster. Er det stille sjø, går man rundt Stad på to timer. I dårlig vær kan en båt ligge og vente i halvannet døgn, forteller viseadministrerende direktør Glen Bradley i brønnbåtrederiet Rostein AS.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/Denne-mannen-fikk-fortgang-i-tunnelplanene-7787566.html

Link to post
Share on other sites

En grei masteroppgave fra NTNU som tar for seg "alle" case rundt Stad skipstunnel, og som selvsagt underbygger min påstand om at dette stort er bortkastede penger..

 

Konklusjon er grei, oppdragsgiver ser ut til å ha påvirket utfallet, færre båter og færre ulykker osv.. .. Noe som ofte hender med bestillingsverk..

 

Dette 2012 studien som viser lønnsomheten, ønsker man å gå mer i dybden av dette, så finnes hele rapporten i linken over ..

 

bilde

Med fallende skipstrafikk og færre ulykker (fakta), så sier det seg selv at dette blir dårlig butikk.. Det å bygge en tunnel for "fritidsbåter og sjarkfiskeren" er uansett dårlig butikk.

 

Så kan stille seg spørsmålet om dette med kostnadsoverslaget om det er konservativt, eller om det litt vel optimistisk for at vedtak om bygging skal bli gjort .. Regner(håper) med at dagens sittende regjering har såpass fornuft at de hører på Sydvestens analyser.

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe i veien for å bruke et par milliarder på Stad skipstunell som vil være et varig byggverk av dimensjoner som er til nytte for alle. Både fiske og havbruk, godstransport, persontransport langs vestlandkysten, fritidsbåtflåten, fritidsbåtturisme langs kysten, lokal handel og kystkultur. Den reduserer utslipp, kan hindre miljøkatastrofer og sparer menneskeliv.

 

Dette er ikke rettet mot "østlendinger" her i forumet, men jeg tror ikke "folk" østpå helt skjønner dimensjonene av næringslivet langs vestlandskysten. Samtidig har man fjorder og fjell som skaper hinder, snøskred, fjellskred, stengte fjelloverganger. Her er det ikke 2 eller 3-felts motorveier som er nybrøytet, saltet til enhver tid. Hovedveiene våres er stengt med bom 25 minutter hver halvtime, hele døgnet, hele året.-er folk klar over det? Jeg tror ikke den gjengse Osloboer hadde syntes noe særlig om at E18 var stengt på samme måte. -ja jeg snakker om ferger.

 

Bygg tunell, for oss har den like mye verdi som et museum i Oslo til mangegangen av prisen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Oslo, men ser ikke helt verdien i operabygningen, nasjonalmuseumet, flexusskandalen, OL-søknaden eller mye annet tull som det er blitt brukt vannvittige pengesummer på i de siste årene. Operaen er subsidiering av en liten nisje i kulturlivet. Arbeidet med elektroniske NFC-betalingskort for kollektivtransporten i Oslo og Akershus har alene kostet rundt en milliard, og disse NFC-kortene har for oss vanlig reisende ingen fordeler fremfor de gamle papirkortene! Jeg er glad på vegne av de som vil ha nytte av Stadt-tunellen for at det blir brukt penger på samfunnsnyttig, varig infrastruktur - vel, jeg blir kanskje mindre glad når kostnadsoverskridelsene, skandalene og vedlikeholdskostnadene eventuelt kommer opp i dagen. Jeg har hørt rykter om at veituneller er svindyre i vedlikehold, det samme gjelder vel kanskje skipstuneller?

 

At forskjellige rapporter kommer opp med vidt forskjellige konklusjoner ang samfunnsnytte vs kostnader er vel knapt nok overraskende, og at konklusjonen nesten veldig ofte støtter opp om oppdragsgivers synspunkt er vel heller ikke overraskende. Fasit vet vi først når tunnellen har eksistert i noen dekader - og knapt nok da, ettersom mye av nytten og ringvirkningene er vanskelig målbar, og da ikke alt av verdier kan måles i kroner og ører. Dog kan man kanskje finne ut av hvor mye trafikk det er gjennom tunellen, prøve å regne på hva kostnadene er pr fartøy eller pr tonn, og vurdere om trafikken heller ville valgt å gå utenom dersom det hadde vært en tilsvarende avgift for bruk av tunnellen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De store skipene vil å utenom åkke som, det er mindre fartøyer som eventuelt kommer til å gå gjennom denne tunnelen.. De skip som tåler litt sjø går selvsagt noen nm ute av kysten der sjøen er som langs resten av kysten.. de tråkler seg ikke inn i en fjord og ut igjen..

 

Tror det er på tide at enkelte stikker fingere i sjøen og ser hvor de er hen. Det er intet som tyder på at det blir økt transport med skip langs kysten, anløp på hvert nes og i enhver fjord med små båter.... Tid er penger, og det tar lenger tid å laste et container skip enn det tar å kjøre containeren fra dør til dør i de fleste tilfeller.. Løs cargo, det går åkke som med biler og det vil det forsette med.. Den tiden da bryggesjaueren stod på kaia og laste båter med kran er og blir forbi.. Det går riktignok noen få rutebåter(Nordlines blant annet, hurtigruten) langs kysten vår, men hvor mange døgn ligger de og venter på været rundt Stadt? . Vil denne merkosten forsvare en tunnel til noen millarder kroner

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt hvor store samfunnsmessige besparelser som skal til før enkelte vil godta Stadtunell. Skulle nesten ikke tro dette kommer fra båtfolk.

 

Mindre båter utgjør faktisk en ganske stor andel av kysttrafikken, men er alikevel ikke med i statiske lister som oftest er basert på Ais analyser. Noen analyser ser bare på dagens trafikk uten å ta med ny trafikk som vil komme nettopp på grunn av en stabil forbindelse.

 

En hører ikke denne grad av motforestillinger når pengene går til ulønnsomme og lite benyttede veianlegg og broer.

Link to post
Share on other sites

I de fleste artikler om saken, her lokalt, fremholdes det ihvertfall at laksebåtene stadig ligger på vent med dyrbar last.

 

Så kan man jo nevne hurtigruteskipet midnattsol som for noen år siden mistet motorkraften utenfor stad i storm. Hadde den gått ned, eller totalskadet, så hadde det vel alene representert et verditap tilsvarende en halv skipstunell.

 

Angående fritidsbåter:

Så, for de som kun har sett vestlandskysten via sommeråpent minutt for minutt, så kan det jo minnes om at med Stadtunellen kan man gå innaskjærs fra Bud til Sletta.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De store skipene vil å utenom åkke som, det er mindre fartøyer som eventuelt kommer til å gå gjennom denne tunnelen.. De skip som tåler litt sjø går selvsagt noen nm ute av kysten der sjøen er som langs resten av kysten.. de tråkler seg ikke inn i en fjord og ut igjen..

 

 

Merkelig at så mange båter velger å gå i fjordene der de har mulighet i stede for å gå ut i havet da.

Se på Karmsundet, Nyleio mellom Bømlo og Stord, Langenuen eller alle de andre plassene oppover kysten. Her ligger svære lastebåter og krangler om plassen i trange sund hver gang det blåser frisk bris eller mer...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Antar man at det er mulig å oppnå 3.56% rente ved alternativ plassering av pengene, og at tunnellen koster en milliard, så tilsvarer det NOK 100.000 pr dag i rentekostnader alene. Hvor mange båter ville brukt tunellen? Vil tunnellen kreve mye vedlikehold?

 

En milliard kroner er ufattelig mye penger - men du verden, det finnes veldig mye offentlig pengebruk som er langt mer tullete enn å tilrettelegge for båttrafikk!

Link to post
Share on other sites

ja jeg snakker om ferger.

Bygg tunell, for oss har den like mye verdi som et museum i Oslo til mangegangen av prisen.

 

Først. Jeg synes lite om at kultur settes oppmot andre formål. Det var vel forsvarsminister Johan Jørgen Holst som uttalte, når partiet for fett flesk ville legge ned Marinemusikken: "Har landet ingen kultur, gidder ikke jeg forsvare det".

 

Også er det slik at mens man på Vestlandet har fulgt doktrinen at hvert nes skal ha sin fabrikk, har det tradisjonellt vært klynger på Østlandet. Grenland, Drammen, Nedre Glomma. Det gir en annen transportstruktur.

 

Og det er også slik at det man produserer for eksport må ut av landet. Og det vil i de fleste tilfeller si Svinesund, Larvik eller Kristiansand.

Hvis det går an å løfte i flokk her burde det bygges en helårsforbindelse øst-vest som endte opp i kombinert vei/jernbanebro over Oslofjorden ca. ved Horten-Moss. Da tas presset av Oslo både av bil og av tog.

 

Ferge? Vi vet vel det meste om ferger her i Vestfold. Vi har Norges travleste riksveisamband i midtfylket. 5 ferger i kontinuerlig drift i topper.

Litt lenger sør går det tre digre ferger med plass til 1800 passasjerer og 370 pbe.

 

Vi må tenke helhetlig, og ikke bygge monumenter over lokale stormenn.

 

Og ja, jeg er etterhvert for Stadttunellen.

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt tunellen blir brukt eller ikke vil jo selvsagt være et spørsmål om vær og vind, det vil selvsagt også være et spørsmål om hvor viktig det er å passere området i forhold til tidsbruk.

Værprofetenes spådommer for fremtiden tilsier mer og mer ekstremvær.

Mestedelen av fisken som blir fanget nord i landet blir losset på Vestlandet, lange seilinger tilsier at det da også er viktig med en så rolig seilas som mulig for å beholde kvaliteten.

En seilas rundt Stad i storm med sild eller makrell i lasterommene er da ikke noe ønskescenario!

Link to post
Share on other sites

Nå går det nok marginalt med fiks fra nord til sør med båter.. Det meste som fanges på feltene i Nord Norge losses på bruk i nærheten (Noen fabrikkbåter fra møre gjør det ikke, men det er utelukkende på økonomiske grunnlag(mer profitt))

 

Det går vel knapt nok en eneste fisk med båt fra Nord Norge og til forbruker/kontinentet med båt.. Det sett kun med fly og biler.. Oppdrettnæringer bruker ikke båter, det bruker biler og fly.. Mye sendes til østen foredling, og det skjer ikke med båt men med fly..

 

Det at noen få trålere velger å gå forbi Stad med lasten kan så være, men det er ikke større bølger forbi Stad enn andres steder ..

 

Jeg tror det er utopi og tro at transport på skip vil øke med denne tunnelen.. Skip er stort sett ut på innaskjærs lokaltransport, veinettet bygges ut og blir bedre.. Dette vil medføre at mer og mer flyttes over på vei.. Så kan en like det eller ikke..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som du har veldig god peiling, det er et auksjonssystem som styres av sildelaget som bestemmer hvor fangstene losses, de aller fleste kjøperne er lokalisert fra Møre og sørover til Egersund.

Dette vet jeg meget godt, har jobbet på ringnot i godt over 25 år!

Og jo, ved dårlig vær er det mer bølger rundt Stad!

Link to post
Share on other sites

Om en går noen nm utenfor Stad så er det det samme været/sjø der som 5nm nord for Stad og/eller 5 nm sør for stad .. De fleste fabrikk skip er bygget for å gå på åpent hav. En trenger ikke gå helt inne i fjæresteinene når man runder Stad .

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne reporteren er laget av Holte Consulting på oppdrag av den rødgrønne Regjeringen, også den underbygger hovedoppgaven fra NTNU.. som er referert til tidligere..

bilde

Det er i grunnen svært liten tvil rundet den samfunnsøkonomiske nytten av denne tunnelen ... En bygging av denne tunnelen vil være rent tap økonomisk og det minner meg om jernladyen og en av hennes mange utmerkede uttalelse.. Dette handler om bruken av fellesskapets penger ..

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det er dårlig vær følger båtene innerleia for å best mulig ta vare på fangsten, det er så streng kvalitetskontroll i dag, at å satse fangsten med verdi på flere millioner er risikosport som bør unngås.

Å gå utenom Stad blir en stor omvei, tid er penger, det gjelder også i aller høyeste grad for fiskeflåten, og ha i mente at jeg ikke bare snakker om de største havgående ringnotbåtene.

Link to post
Share on other sites

Om en går noen nm utenfor Stad så er det det samme været/sjø der som 5nm nord for Stad og/eller 5 nm sør for stad .. De fleste fabrikk skip er bygget for å gå på åpent hav. En trenger ikke gå helt inne i fjæresteinene når man runder Stad .

De går innaskjærs pga. kvaliteten på fisken.

Så denne påstanden stemmer ikke.

 

Er forøvrig enig i at kostnaden blir for stor satt opp mot nytteeffekten av dette prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også usikker på den totale nytteverdien i forhold til kostnadene, men for enkelte grupper vil uansett nytteverdien være stor.

Rent sikkerhetsmessig er potensialet for denne nytteverdien stor, sett i forhold til mange andre kostbare investeringer så er det ikke vanskelig å forsvare denne nytteverdien.

Link to post
Share on other sites

Tunellen skal bygges, dermed basta. Samma pokker om det blir taps prosjekt eller ikkje. Sløsing med penger skjer uansett kva man bygger.... Kvifor bygge ny E6 til en formue som drukner bokstavlig talt i vann kvart år? Kvifor ikkje satse litt på vestlandet og? Samfunnsøkonomisk nytte? Berre sjå på E39 trase på vetlandet... Sløsing med penger det og....

Bygg tunell og sett igang hurtigbåtrute mellom storbyene:)

Men, trur nok en slik tunell drar med seg nytte for vestlandet på mange måter..

Link to post
Share on other sites

Apropos sløsing av offentlige midler ...

 

Min mor har bygd seg hytte på ei øy, og jeg har jo vært der noen ganger - som regel uten egen båt - så da blir det kollektivtransport. Jeg har et inntrykk av at både ferge og buss som regel går uten en eneste passasjer ombord - for jeg har som regel vært eneste passasjer. Jeg antar at det koster et par tusenlapper i offentlige midler hver gang ferga går, og det er vel heller ikke helt gratis å kjøre rundt med en stor buss. Billettinntektene er jo helt insignifikante i forhold. Ganger man dette opp med at det sikkert er mange steder i dette ganske land som det går tomme ferger og busser til ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...