Jump to content

Helt ærlig, hvor kjedelig er det EGENTLIG å seile?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

For egen del elsker jeg å dra utpå etter jobben,
Da vil jeg komme fort ut til en av øyene og slippe dreggen.
For så lage middag med en pils eller to.
Så er det sløving på solseng,bading,lese høre på radio/musikk som gjelder frem til kvelden kommer for så bruke 10-20 minutter tilbake til havnen.
Er vel av typen som ikke liker best å være på vei men å komme frem ditt jeg skal spesielt på disse utpå etter jobben turene som er hovedgrunnen til jeg fortsatt gidder å ha båt.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 5-6 seilbåter og har seilt mannskap i enda flere de siste 30 årene. Elsker å seile når det er fint vær og passe vind. Men fant etter hver ut at jeg ikke var særlig bekvem på hard kryss og i mye vind lengre. Og det er det jo en del av på våre breddegrader.

 

Det er ikke kjedelig å seile når forholdene er bra, men i mye og hard vind er det slitsomt, i alle fall for meg. I lite vind synes jeg det kan bli kjedelig i lengden, selv om jeg lenge forsøkte å nyte roen ble jeg fort rastløs.

 

For et par-tre  år siden solgte jeg min siste seilbåt og kjøpte en Saga 27. Må ærlig innrømme at jeg har aldri vært mer på sjøen enn nå. 150-160 timer på Yanmaren hver sesong, 800-900 NM utseil med snekka. Bare drar alene om ingen kan bli med. Rimelig i drift og enkelt vedlikehold. Null stress og bare kos. 

 

Sier ikke det er riktig for alle, men for meg var det full klaff. Om jeg skal bytte båt noen gang igjen blir det nok ny motorbåt. En trawler kanskje?

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Men like fullt er det motorbåtfolket som oftest drar campingstoler og bord ut på brygga for å sitte i gruppe. Seilbåtfolket samles oftest ombord i en av båtene om man er flere sammen. Jeg har hatt seilbåt i 30 år men har nå motorbåt på andre året.  Likevel har jeg ikke helt forstått hvorfor det er slik. 

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen, eller lagt merke til at det er slik. 

 

Mer intressant er det hvorfor du byttet ut seilbåten etter 30år og er du fornøyd med bytte du gjorde? 

Synes medlemer på Båtplaasen stortsett omtaler de som har konvertert til Seilbåt og hvor fantstisk det er, så blir jo litt farget og lurer på om man ikke må teste ut seilbåt engang ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt begge deler, men har endt opp med seilbåt. I størrelsen 22-26 fot så syns jeg de fleste seilbåter i prisklassen 150-200k gir bedre sjøegenskaper og føles tryggere enn tilsvarende motorbåt. Det føles også trygt å ha to fremdriftssystemer, særlig når man er ute langs kysten i litt tøft vær. Seilbåten gir i de fleste tilfeller lavere driftskostnader enn tilsvarende motorbåt, også om man tar kostnaden til seil med (nye seil til min båt koster ca 35 000, og båten har fortsatt orginale seil etter 18 år). Jeg bor midt i Ryfylke, så de fleste perlene ligger under 1 times gange i 6 knop, så fart betyr lite for meg. Syns også seilbåten er langt mer estetisk vakker enn de fleste motorbåter i denne klassen. Minuset er muligens litt mindre plass under dekk og en salong som ikke gir like mye lys inn som de fleste motorbåter. Og så må man like å seile, det har jeg full forståelse av at ikke alle liker. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ikke er noe særlig å ha seilbåt i Norge, bortsett fra i sommermånedene. Nå er jeg i overkant glad i sol og varme, så seiling i varmere strøk er noe helt annet enn her. Å sitte ute i sur vind frister lite. Derfor blir det mest cockpittelt og motor når vi skal noe sted.

 

Siden vi bor om bord, blir det også mye arbeid med å pakke ned alt løsøre og stue det vekk. Alt som kan velte, vil velte når seilene er oppe.

Vi prøver å ha minst en seiltur i året, og da seiler vi så langt at det er verdt det.

Regatta har aldri interessert meg. Å seile om kapp på en fjord i lite vind er gørr kjedelig, selv om man sikkert kan få 0,5 knop ekstra ved å justere rette skjøtet.

 

Nå har jeg hatt seilbåt så lenge at jeg ikke gidder å late som det er superspennende og gøy å seile. For meg er båten primært et fremkomstmiddel til diverse destinasjoner og et hjem. Om folk blir provosert av å se meg for motor i medvind, får de bare bli det.

 

Hadde jeg hatt råd og plass, hadde jeg heller kjøpt en katamaran. Men det går helt fint å bo i en enkeltskrog-seilbåt også. Har gjort det i snart fjorten år og kommer ikke til å flytte på land med det første. Hadde jeg kjøpt ny enkeltskrogsbåt i dag, hadde det trolig blitt en motorseiler a la Nauticat.

 

Den største fordelen med en seilbåt, slik jeg ser det, er rekkevidden og at de er sjøsterke. Man kommer seg langt - over store hav, noe som er veldig vanskelig (og dyrt) med motorbåter. Det er veldig greit å kunne ta seg en sommerferie til Shetland eller lenger uten at det er noe stort prosjekt.

 

Og når man kommer så langt sør at man trenger bimini til solskjerm i stedet for som paraply, er det veldig deilig å kunne stå i bar overkropp i fønvinden og suse fremover.

 

Så for min del er seilbåt positivt fordi jeg liker eventyr og å bo i båt. Det er negativt fordi den ligger på skakke og det er kaldt å seile i nord.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill og kommentarer, kjør på med flere! 
 

For min del regner jeg med at kostnaden ved å eie en seilbåt minst tilsvarer kostnaden ved å eie min 30 fot motorbåt. Rigg, seil, autopilot, radar, etc etc virker

til å kreve en del vedlikehold. 
 

Jeg ser nok at jeg må prøve å seile litt, være mannskap et par ganger for eksempel, for å kunne kjenne litt mer på det. Men de punktene som taler for seilbåt for min del er:

 

- Rekkevidde og tilhørende frihetsfølelse

- Sjøegenskaper i skikkelig rufsevær, og evnen til å tåle en knockdown

- Selve seilingen, som aktivitet, prinsipp og noe å hele tiden jobbe med

- To framdriftssystemer

- Kan få mye seilbåt for en ok pris, og de virker til å tåle årene forholdsvis godt hvis ikke det har vært de store smellene.

 

Mye av det som jeg selv tenker taler imot, er allerede nevnt av flere her, og sånn sett bekreftet for meg. Kanskje særlig dette med at man kan få færre av de kjappe og spontane ettermiddagsturene bekymrer meg litt…
 

@LAKAvi har hytte og brygge midt i Ryfylke selv, så kanskje jeg må ta kontakt en gang vi er der for å drøse litt mer om dette? 🙂

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Kanalkapteinen said:

... Kanskje særlig dette med at man kan få færre av de kjappe og spontane ettermiddagsturene bekymrer meg litt…

Det forutsetter jo at disse turene MÅ være ut til en bestemt plass langt i vei. Selv bor jeg midt inni Norges kjedeligste fjord (det finnes knapt en holme å dra til om man ville, utenom Munkholmen) så jeg har i alle år uten båt sagt at jeg ikke gidda ha noe før det var stort nok til at turen startet når man var ombord.
Og det gjør det nå - kan da godt seile seg en runde en ettermiddag, koke kaffe, ræke rundt litt om været er fint og sola skinner.
Båtliv trenger ikke handle om å komme raskest mulig lengst mulig for deretter å ligge ved en flytebrygge halve dagen? Skal du langt av sted er vanligvis både Norwegian og SAS mye raskere uansett.  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Rigg krever ettersyn. Så langt har jeg ikke byttet noe på 20 år. Det eneste er Windex'er som ramler fra hverandre. En del tauverk står på listen for utskifting. Seilene, 4 stk, er 20 år gamle og er ok. Påkostet SEK 6000 for noen år siden. Radar, autopilot etc er vel felles for seil- og motorbåter. De har ikke kostet vedlikehold siden monteringen.

 

Har du en motobåt som gjør 7 knop, så er vel ikke det mer problematisk enn en seiler som gjør 7 knop for motor. Personlig liker jeg ikke å gå for motor. Da vi sist sommer heiste storseilet øst av Læsø, satt vi inne i varmen til vi tok seilene utenfor Anholt. Det var kaldt, vått, uggent.

 

Fra der jeg har bryggeplass, om jeg må ha båten ut for å bade, så har jeg flere plasser innenfor 20 minutter. På 45 minutter er jeg midt i Kostersund. 2 timer til Havstensund. Men nå er jo Strömstad en spesiell plass. Ikke alle har det slik.

 

Jeg gidder ikke å seile langt. 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen, eller lagt merke til at det er slik. 

Mer intressant er det hvorfor du byttet ut seilbåten etter 30år og er du fornøyd med bytte du gjorde? 

Synes medlemer på Båtplaasen stortsett omtaler de som har konvertert til Seilbåt og hvor fantstisk det er, så blir jo litt farget og lurer på om man ikke må teste ut seilbåt engang ;)

Det finnes selvsagt drøssevis av unntak men generelt har jeg observert at det er slik. 

Vi nærmer oss 70 og jeg synes det ble mye vedlikehold på en 38-foter. Følte også etterhvert at vi gjerne skulle ha kommet litt raskere til målet. 

Nå skal det også sies at vi allerede angrer oss så det kan nok tenkes at det blir en litt mindre seilbåt igjen om vi får solgt dieselslukeren til en vettug pris. 

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen må være att folk har forskjellige behov og om ikke det er nok kan en ha forskjellige behov i løpet av livet.
For noen er det sikkert slik att en motorbåt og en seilbåt begge kan dekke behovene mens for andre er behovene så spesifikke att man må velge en av de.

 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, men hva er erfaringene til hvordan mannskap på mellom 10 og 15 år liker seilbåtferie? Med motorbåten er vi jo mer mobile, og kan farte kjapt fra ett sted til det neste ved behov (selv om det å være underveis jo er mye av poenget). Med seilbåt er man litt mer avhengig av å ha tid og vær på sin side. Ikke alltid en fjortis har forståelse for det 😅

Og, får dere ungdommene til å delta aktivt i seilingen med å ta vakter, trimme seil, navigere? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 46 minutter siden:

Ok, men hva er erfaringene til hvordan mannskap på mellom 10 og 15 år liker seilbåtferie?

Og, får dere ungdommene til å delta aktivt i seilingen med å ta vakter, trimme seil, navigere? 

 

Du høster som du sår.

 

Det er ikke alltid lett å ha seilbåt når barna helst vil være på en strand for to timer siden. Men, på en annen side er det å lære ungene til ikke alltid å søke øyeblikkelig tilfredsstillelse en investering for fremtiden. 

 

På vei hjem over Hemsedalsfjellet tenkte jeg på seiling hver gang en sinna familiemann vrengte forbi, bare for å bli stående fast i køen et par billengder lenger fram. Noe med det å hele tiden skulle rekke noe, selv når man har fri, og er sammen med familien sin....

 

Min erfaring er at barna lærer seg å finne på aktiviteter for å få tiden til å gå. Aller helst om de får ha med seg venner. Da bygger de fort i forpiggen, spiller kort (!), sitter i baugen og synger, hører på lydbøker etc.

Barn er ganske fleksible når de skjønner at de ikke har noe annet alternativ enn å finne på noe gøy selv. Men det må trenes på og kan kreve igangsetting av foreldre.

 

Jeg får med sønnen på seiltrim, men prøver å la ham ta korte vakter for ikke å gå lei, og at han får prøve seg når forholdene er særlig egnet. Å ratte på åpent hav er kjedelig for en 10åring.

 

TLDR: hvis far er en utålmodig type som helst vil komme fram til gjestebrygga så fort som mulig - ja, så kommer ungene sannsynligvis til å bli likedan.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 2 timer siden:

Ja, biologien er det litt vanskelig å gjøre noe med. 

De fleste foreldre vil vel oppleve en periode hvor de blir sett på som de "dølleste" menneskene på planeten. Å da hjelper det ikke hva slags farkost man er i....

 

Kommer man med en nor-tech 36 supercat, så kan jeg garantere at de fleste ungdommer som syns foreldrene er gamle og kjedelige, maser om å være med på tur :) 

 

en ting jeg har lagt merke til når jeg farter rundt på de forskjellige båtopplagene og tar skader, det er at det faktisk er overaskende mange jentunger 10-14år som er med pappa å shiner båten på våren, men det som er fellesnevneren er at de står å pusser på sine egne ribber på 10-14fot, med skikkelig sofa baki, styrekonsoll, kartplotter, radio. 

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barna mine er 

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Kommer man med en nor-tech 36 supercat, så kan jeg garantere at de fleste ungdommer som syns foreldrene er gamle og kjedelige, maser om å være med på tur :) 

en ting jeg har lagt merke til når jeg farter rundt på de forskjellige båtopplagene og tar skader, det er at det faktisk er overaskende mange jentunger 10-14år som er med pappa å shiner båten på våren, men det som er fellesnevneren er at de står å pusser på sine egne ribber på 10-14fot, med skikkelig sofa baki, styrekonsoll, kartplotter, radio. 

 

Det gjelder kanskje endel barn, men mine skyr alt som bråker og bruker mye drivstoff. Surfing av ymse slag er derimot noe vi alle kommer til å holde mye på med i sommer.

Link to post
Share on other sites

Hver gang noen kommer med lignende spørsmål som trådstarter kommer motorbåtfolket med latterlige kommentarer som om livet på skrå, stå ute i regnet, lav fart og alt det der...

 

I dag er det drittvær men det er jo juleferie så jeg har seilt over sletta som motorbåtfolket syns er skummelt midt om sommeren. Det jeg setter mest pris på med seilbåter er hvor trygt det er. Jeg vet at uansett hva som skjer med været vil båten være håndterlig og ta vare på meg. Her er en stemningsrapport fra i dag: https://www.instagram.com/p/CmytC4zg0PK/

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 29.12.2022 at 0.39:

Eller du kan gjøre slik:

Stikke hånda ut døra og konstatere at det regner. 
Gå inn til styreposisjon, vri om nøkkelen, sette på litt termostatstyrt varme, akkurat nok til at du holder ut å kjøre i bare bokseren med en lett t-skjorte på deg. Uups! Du må på dass nå også! Ber fruen passe på! Trykke på Standby på autopiloten hvis det dukker opp en hindring og styre unna. 
Alt mens du sitter på dassen i fred og ro! I vater! Blir ferdig i ro og mak! Tusler opp igjen i bare boxershorts og t-skjorta. Strekker deg litt og sier du kan overta! Neida! Det går bra sier rederinnen! Ta deg en kaffe du!

Uff så det regner sier du! Ja, og litt lei motvind!

Tror vi har passert en fire fem seilbåter hvor gubben står ute i et helvetes vinterhabitt nå midt på sommeren!

Uff ja! Tenker du og sier til deg selv at det der skal jeg aldri gjøre!

Før dere passerer under brua med god margin!

Eller du kan ta turen på google.no, helt gratis og du slipper støyen fra de store dyrene i kjelleren. Pluss at du kan sette turen på pause hvis noe skal et nødvendig ærend. Google har noen båtturer i kartene sine. God tur!!!!!!!

 

https://www.google.no/maps/@59.01038,9.7931249,2a,75y,75.92h,72.65t/data=!3m7!1e1!3m5!1smgokSrhTNghUuCyLSsfvrQ!2e0!3e11!7i13312!8i6656?hl=no

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 32 minutter siden:

Eller du kan ta turen på google.no, helt gratis og du slipper støyen fra de store dyrene i kjelleren. Pluss at du kan sette turen på pause hvis noe skal et nødvendig ærend. Google har noen båtturer i kartene sine. God tur!!!!!!!

https://www.google.no/maps/@59.01038,9.7931249,2a,75y,75.92h,72.65t/data=!3m7!1e1!3m5!1smgokSrhTNghUuCyLSsfvrQ!2e0!3e11!7i13312!8i6656?hl=no

Nei det er mye morsommere å kjøre selv!😁😁😁

Og for å være ærlig, å seile er kjempegøy!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Seiler for turen sin del.
Er det drittvær så har jeg gode klær. Må jeg drite når båten ligger dønn så er det bare å duckttape en bøtte fast i rævva og hive det over ripa.( så gale er det aldri)
Husk at de i tour-de france driter i sine egne hender og hiver det etter veien + pisser i buksa bare for å vinne ett sykkelløp i tights for heder og ære
Slipper antidepressiva for å fylle tanken.
Seilermiljøet er utrolig sosialt. 
du kan reise norge på langs, eller til karibien uten å bruke en krone i drivstoff om du vil det. 
osvosv 
 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Hver gang noen kommer med lignende spørsmål som trådstarter kommer motorbåtfolket med latterlige kommentarer som om livet på skrå, stå ute i regnet, lav fart og alt det der...

I dag er det drittvær men det er jo juleferie så jeg har seilt over sletta som motorbåtfolket syns er skummelt midt om sommeren. Det jeg setter mest pris på med seilbåter er hvor trygt det er. Jeg vet at uansett hva som skjer med været vil båten være håndterlig og ta vare på meg. Her er en stemningsrapport fra i dag: https://www.instagram.com/p/CmytC4zg0PK/

Kjenner det vel greit over sletta i dag ja, da er det fint å ha seilbåt og ikke fjordplog. Er du på vei oppover eller nedover?

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...