Jump to content

Helt ærlig, hvor kjedelig er det EGENTLIG å seile?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Sun Flyer skrev for 6 timer siden:

Hver gang noen kommer med lignende spørsmål som trådstarter kommer motorbåtfolket med latterlige kommentarer som om livet på skrå, stå ute i regnet, lav fart og alt det der...

I dag er det drittvær men det er jo juleferie så jeg har seilt over sletta som motorbåtfolket syns er skummelt midt om sommeren. Det jeg setter mest pris på med seilbåter er hvor trygt det er. Jeg vet at uansett hva som skjer med været vil båten være håndterlig og ta vare på meg. Her er en stemningsrapport fra i dag: https://www.instagram.com/p/CmytC4zg0PK/

Du har jo på en måte drømmeløsningen med den båten 🤩 Gratulere!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste seilbåter har også motor. Da kan du selv velge det som passer best. Min erfaring er at jeg ofte bruker begge deler. 
 

Selv har jeg en Nauticat med to master, to ratt (ett inne og ett ute) samt 75 hester i kjelleren. Da bruker jeg det som passer best den dagen. Jeg sklir lydløst og elegant avgårde mens jeg sitter ute en fin sommerdag i medvind. Jeg brenner Diesel med et støtteseil mens jeg sitter inne i regn og motvind. Min erfaring er at motorbåter hopper og spretter og er ubehagelige hvis ikke sjøen er helt flat. Med seilbåt har jeg noen tonn med ballast nede, og med ett seil oppe så ruller det ikke. Bruker ofte seil for å stabilisere, og Diesel for fremdrift.

 

Man velger sine dager med omhu. Er det drittvær så bli i havn. Fordelen med motorbåt er at du kommer fortere (og mer ubehagelig) hjem i dårlig vær. Blir været enda værre, så må motorbåten ned i fart den også, og da er det både tryggere og mer behagelig med seilbåt. Jo værre vær, desto tryggere er det med ballast og kjøl. 
 

Men å stå ute og seile i all slags vær, det har jeg blitt for gammel til. Nauticaten er ikke til salgs. 
 

 

A5A706A0-2AF4-48F1-B58A-0A7D84192F36.jpeg

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 31 minutter siden:

De aller fleste seilbåter har også motor. Da kan du selv velge det som passer best. Min erfaring er at jeg ofte bruker begge deler. 
 

Selv har jeg en Nauticat med to master, to ratt (ett inne og ett ute) samt 75 hester i kjelleren. Da bruker jeg det som passer best den dagen. Jeg sklir lydløst og elegant avgårde mens jeg sitter ute en fin sommerdag i medvind. Jeg brenner Diesel med et støtteseil mens jeg sitter inne i regn og motvind. Min erfaring er at motorbåter hopper og spretter og er ubehagelige hvis ikke sjøen er helt flat. Med seilbåt har jeg noen tonn med ballast nede, og med ett seil oppe så ruller det ikke. Bruker ofte seil for å stabilisere, og Diesel for fremdrift.

Man velger sine dager med omhu. Er det drittvær så bli i havn. Fordelen med motorbåt er at du kommer fortere (og mer ubehagelig) hjem i dårlig vær. Blir været enda værre, så må motorbåten ned i fart den også, og da er det både tryggere og mer behagelig med seilbåt. Jo værre vær, desto tryggere er det med ballast og kjøl. 
 

Men å stå ute og seile i all slags vær, det har jeg blitt for gammel til. Nauticaten er ikke til salgs. 
 

A5A706A0-2AF4-48F1-B58A-0A7D84192F36.jpeg

Hadde jeg hatt rå hadde jeg hatt Nauticat på 50 fot og bodd i den!

Men jeg må korrigere deg på et punkt. 
Min Storebro på 50 fot må ikke så mye ned i fart når det er drittvær. Egentlig tvert i mot. Og den er ikke så vanskelig å holde stabil heller!😁😁😁

Godt nytt år!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 20 minutter siden:

Hadde jeg hatt rå hadde jeg hatt Nauticat på 50 fot og bodd i den!

Men jeg må korrigere deg på et punkt. 
Min Storebro på 50 fot må ikke så mye ned i fart når det er drittvær. Egentlig tvert i mot. Og den er ikke så vanskelig å holde stabil heller!😁😁😁

Godt nytt år!

Jeg snakker av egen erfaring, og jeg har ikke erfaring med så stor båt. Får du nok tyngde i en motorbåt så oppfører den seg nok bedre. Det har du nok rett i. 
 

Uansett så er det viktigste å være på vannet, med eller uten mast. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 33 minutter siden:

Jeg snakker av egen erfaring, og jeg har ikke erfaring med så stor båt. Får du nok tyngde i en motorbåt så oppfører den seg nok bedre. Det har du nok rett i. 
 

Uansett så er det viktigste å være på vannet, med eller uten mast. 

På vannet uansett! 😊😊

Og som du også sier! Se an været!

Jeg får mer enn nok drittvær om vinteren når vi holder D5L ombord. Når rederinnen er med og vi skal kose oss på tur blir værmeldingen studert!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi har seilbåt og fordelen over motorbåt som vi også har hatt er comfort underveis, det banker og ruller ikke så ekstremt som det kan i en motorbåt.  
sikkerheten og rekkevidde ingen motorbåter i fritidsbåtklassen er i besittelse av er også hyggelig.  
hadde det vært mulig å finne tak i og kjøpe så hadde vi hatt katamaran på rundt 40fot.  
Kostnad ved å eie båt er etter vår erfaring også mye lavere i Norge med seil kontra motor.  
service og drivstoff er en betydelig kostnad man stortsett slipper unna med seilbåt.  
og til sånne typisk korte sommersesonger med 200-800 mil som veldig mange har så trenger man jo knapt bytte et tau de neste 20-årene på en bra seilbåt.  

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørs vel på smak og behag, og hva man sammenligner, når det gjelder komfort. Hentet min båt fra Stavanger til Moss i en oktobermåned. Møtte og passerte flere seilbåter på turen, men tenkte ikke et øyeblikk at jeg ønsket å bytte av komfort grunner eller annet, der jeg satt i t-skjorte med kaffekoppen på bordet, i sur vind og regnvær. Har rekkevidde på ca 270nm/14t pr fylling i marsjfart, evt ca 1800nm/350t i seilbåtfart. Det holder lenge for vanlig fritidsbruk i kystnære strøk. Skal man derimot krysse havstrekk, stiller det seg jo annerledes, men er vel ikke relevant for valg av fritidsbåt for de fleste.. Trives godt i sakte fart, og har stort sett hatt saktegående båt det meste av livet, men setter pris på valgmuligheten. Båten tåler godt litt drittvær, men jeg kan velge å ta et strekk raskt når det har løyet i stedet. Skal aldri si aldri, men tror nok jeg ville foretrukket dekksalong eller god motorseiler om jeg skulle konvertert. Frister ikke å være han stakkaren i seilerdress som jeg ofte ser alene ute ved roret i drittværet. Lurer noen ganger på om dressen er vulket fast til kroppen, da den ofte er på når jeg tar i mot tampen fra seilbåter på varme sommerdager hvor bare shorts føles for mye.:giggle:

Hos meg er familieoppsettet ikkekompatibelt med seilbåt uansett.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 1 time siden:

Det er jaggu blitt en skrudd verden, når det å være aktiv og seile, blir sett på som kjedelig.

Men dersom du derimot plasserer en dvask ræv oppi en stol og svinger litt på ett ratt, blir det sett på som spennende.

Det der er vel å vri det så negativt som mulig. Overskriften på tråden må vel kunne tolkes med en smule humor?

Og det å seile er også tidvis moro med en dvask ræv bak rattet! Har sett mange av dem i seilbåt også med elektriske vinsjer og andre hjelpemidler for å gjøre seilingen så bedagelig som mulig!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Spørs vel på smak og behag, og hva man sammenligner, når det gjelder komfort. Hentet min båt fra Stavanger til Moss i en oktobermåned. Møtte og passerte flere seilbåter på turen, men tenkte ikke et øyeblikk at jeg ønsket å bytte av komfort grunner eller annet, der jeg satt i t-skjorte med kaffekoppen på bordet, i sur vind og regnvær. Har rekkevidde på ca 270nm/14t pr fylling i marsjfart, evt ca 1800nm/350t i seilbåtfart. Det holder lenge for vanlig fritidsbruk i kystnære strøk. Skal man derimot krysse havstrekk, stiller det seg jo annerledes, men er vel ikke relevant for valg av fritidsbåt for de fleste.. Trives godt i sakte fart, og har stort sett hatt saktegående båt det meste av livet, men setter pris på valgmuligheten. Båten tåler godt litt drittvær, men jeg kan velge å ta et strekk raskt når det har løyet i stedet. Skal aldri si aldri, men tror nok jeg ville foretrukket dekksalong eller god motorseiler om jeg skulle konvertert. Frister ikke å være han stakkaren i seilerdress som jeg ofte ser alene ute ved roret i drittværet. Lurer noen ganger på om dressen er vulket fast til kroppen, da den ofte er på når jeg tar i mot tampen fra seilbåter på varme sommerdager hvor bare shorts føles for mye.:giggle:

Hos meg er familieoppsettet ikkekompatibelt med seilbåt uansett.

😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

Det kan være veldig kjedelig å seile om ikke alle er enige om når man skal seile og når man skal gå for motor. Vi hadde antagelig kjedet oss ihjel om vi, på død og liv, alltid skulle seile. Derfor har vi motor som tar oss den siste biten om vinden løyer. 
 

 

Noen ganger kjører vi, av ulike grunner, motor hele veien. Andre ganger motorseiler vi alt etter hva vi har lyst til. Vi har mange valg som motorbåten ikke har. I motorbåt var målet ofte destinasjonen, i seilbåten er det turen som er i fokus og ikke nødvendigvis destinasjonen. Følelsen av å komme i en «ordentlig båt» er påtagelig i seilbåt, dette merkes ekstra godt når det frisker på.

 

 

De fleste seilbåter har cockpit kalesje der du kan sitte på utstilling og følge med på naboen om det står høyt på ønskelisten. Men vi setter veldig stor pris vår lune kahytte som gir ly for dårlig vær og nysgjerrige øyne. Man bor godt i en seilbåt både i kulde og varme, det kan vi skrive under på. 
 

 

Om 14 åringen kjeder seg i seilbåt så tørr jeg ikke tenke på hvor mye han kjeder seg i en motorbåt. Uten en mast å klatre i, hoppe eller svinge fra, en bom med hengekøye etc etc…eller, man kan gi f… i alt og dra på langtur, svømme i krystallklart vann om det blir for kjedelig med A4 livet og regn.
 

 

Har du en seilbåt så er du halvveis der…

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 21 timer siden:

Spørs vel på smak og behag, og hva man sammenligner, når det gjelder komfort. Hentet min båt fra Stavanger til Moss i en oktobermåned. Møtte og passerte flere seilbåter på turen, men tenkte ikke et øyeblikk at jeg ønsket å bytte av komfort grunner eller annet, der jeg satt i t-skjorte med kaffekoppen på bordet, i sur vind og regnvær.

 

Det blir litt det samme som å gå i fjellet. Ikke spesielt komfortabelt det heller fremfor å sitte inne i stua med kaffekoppen, men det gir opplevelser, mestring og naturopplevelser. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 35 minutter siden:

Det blir litt det samme som å gå i fjellet. Ikke spesielt komfortabelt det heller fremfor å sitte inne i stua med kaffekoppen, men det gir opplevelser, mestring og naturopplevelser. 

Hvis stua hadde flyttet seg samme ruta du går over fjellet, kunne jeg vært enig:giggle:

Kan styre både ute og inne, kalesje på, kalesje av, sakte eller fort(relativt). Har hatt masse gode opplevelser/naturopplevelser på våre turer på sjøen og i skjærgården, uten at barna har kjedet seg nevneverdig(de vil fortsatt være med, selv om tennårene er på siste værset på yngste). Ser ikke helt at disse opplevelsene skulle blitt særlig bedre om jeg hadde valgt å stå ute, uten kalesje, i sakte fart i drittvær og regn. Har forsåvidt gjort dette også i tidligere båter, men ikke når jeg har valg. Føler ingen mestring i det å bli våt og kald i seg selv.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 2 timer siden:

Det blir litt det samme som å gå i fjellet. Ikke spesielt komfortabelt det heller fremfor å sitte inne i stua med kaffekoppen, men det gir opplevelser, mestring og naturopplevelser.

Der er vi enige, men det er ikke for alle. Noe opplever mestring med kaffekopp og T-skjorte. For meg høres det ut som transport. Ikke trenger vi bli enige, fritid på sjøen er like variert som fritid på land. I skogen går noen på jakt, noen fotograferer, noen klatrer, så det er ikke et svar, og noen av interessene er motstridende. Jakt vs fotografering f. eks. Noen liker å ta bilde av storfugl, noen liker å drepe storfugl.

 

image.png.0c9064bea3175064235f1732a7228d4c.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 2 timer siden:

Det blir litt det samme som å gå i fjellet. Ikke spesielt komfortabelt det heller fremfor å sitte inne i stua med kaffekoppen, men det gir opplevelser, mestring og naturopplevelser. 

 

Den var grei :-) 

Gleder meg allerede til Hallinghovda arbeidsleir med lave temperaturer, fluer, knott, mygg, sauemøkk og utedass.

Link to post
Share on other sites

Har hatt det meste av båt typer,  og seile bare blir det rette.  og da på en med 2 skrog.  comfort. må oppleves,   Blir jo litt skuffa av de som forteller hvordan seilere har det.  når de ikke har vært ute å seila sjøl.  (jeg seiler også i t-skjorta. selv om det er kuling og mye sjø),  jeg seiler enkelt vår cat alene. og er inna dørs. med masse varme på.  Jeg liker ikke å fryse eller bli drittvåt.

 Enkelt.

 

For de som lurer. ,  så vær med noen som har en seilbåt,  halv båt eller full båt.   å opplev hvordan det er.

 

kan anbefales.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev for 1 time siden:

Har hatt det meste av båt typer,  og seile bare blir det rette.  og da på en med 2 skrog.  comfort. må oppleves,   Blir jo litt skuffa av de som forteller hvordan seilere har det.  når de ikke har vært ute å seila sjøl.  (jeg seiler også i t-skjorta. selv om det er kuling og mye sjø),  jeg seiler enkelt vår cat alene. og er inna dørs. med masse varme på.  Jeg liker ikke å fryse eller bli drittvåt.

 Enkelt.

For de som lurer. ,  så vær med noen som har en seilbåt,  halv båt eller full båt.   å opplev hvordan det er.

kan anbefales.

Høres ut som motorbåtkomfort, bare med seil:thumbsup:. Cat ser jo ut til å ha det beste fra begge leire, men uaktuelt for de fleste pga pris og båtplass kanskje. Poenget er vel at det samme ikke er saliggjørende for alle, og komfort oppleves ulikt, det samme er målet med å være på vannet. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt motorbåt siden 2006. Da var eldstemann 6 år og yngstemann 1 år. Begge har "vokst opp" i motorbåt. Siden 2013 har vi hatt en Bavaria 39 HT Sport, og dundret langs svenske- og Norgeskysten siden da med ny samboer som også har en sønn. Destinasjonen var alltid målet da jeg syntes det var litt kjedelig å kjøre båt. Bråkte gjorde det også. Det falt meg aldri inn at seilbåt kunne være noe pga hastigheten. Selve turen var heller aldri et mål.

 

Så har eldstemann flyttet ut, og vi er fire igjen. Ifjor merket jeg at jeg var litt lei, og vi solgte i våres til en ellevill pris. Litt pga kostnadene med vinteropplag og diesel.

 

Nå skulle vi prøve andre ting, for finnes det et liv utenom båtlivet? Vi prøvde, og ihvertfall jeg feilet. Campingtur i telt og sovepose - på campingplass med svigers med bobil. Yngstemannen min sov i Teslaen på Camp mode, de andre rømte inn i bobilen, så det var egentlig bare jeg som lå i telt. RIB kjøpte vi også, for vi kan jo dra på alle de samme øyene, men ha med elektrisk kjølebag og campingutstyr. Det har vi aldri prøvd, for en så stor RIB på henger er et helvete med inn og ut. Lofoten ferien var kanon, men det ble bare en soldag (da vi gikk opp trappa til Reinebringen), og resten var tåke og regn. Det var så ille at jeg kjøpte HH seil/utebukse i en båtbutikk i Svolvær. Da manger jeg bare en seilbåt, sa jeg. Det kunne ikke han bak disken hjelpe med, sa han med et glis. Jeg hadde nemlig sett at det lå en liten seilbåt fra Tyskland i havna bak rorbua på Hamnøy. Selve bilturen gjennom Norge var heller ikke noe spesielt, selv om flymuseet i Bodø var kult. Det sies også at man skal være spesielt inkompetent som fisker dersom man ikke får fisk i i Saltstraumen, men det klarte altså vi (unskyldningen var at det var mye strøm da).

 

Så da vi satt på en leid feriebolig rett ved gjestehavna på Valle i Telemark, så kom jeg over en seilbåt på FINN. Lang historie kort: Da selger kjørte ut begge seilene med elektriske vinsjer etter at vi hadde thrustet oss i en elegang piruett fra kai med thrustere i begge ender, så opplevde jeg krefter jeg aldri har opplevet før. Det blåste masse, og vi hadde aldri dratt ut med motorbåten i det været. Likevel var dette bare behagelig.

 

Nå har selve turen blitt artig, selv om vi bare seiler med forseil enn så lenge. Jeg kan ingenting om seiling, knappest hvordan jeg får storseilet trygt ut og inn, men det kommer til våren med trening. Henteturen fra Kristiansand var selvsagt spennende med 15 m/s og medsjø. Hadde med en erfaren kaptein, så det var egentlig null stress. Gikk for motor til Risør, og det ble mørkt og vi brukte radar. Superspennende! Klipte nesten av armen også da jeg puttet armen mellom rattet og pidestallen akkurat idet autopiloten korrigerte for en stor bølge bakfra. Kjente heldigvis Garmin systemet fra motorbåten, så jeg fikk deaktivert den kjapt. Men skrekk og gru. Det kunne ha gått galt. Det sitter jo et "motorsykkelkjede" der nede på roret. En gang det regnet sto jeg bare under "taket", og ble ikke våt (innaskjærs). Gutta ligger strødd med telefonen sin og koser seg, og tar over innimellom. Gøy når de gjør det med forseilet oppe. Mye av vinteropplaget har jeg fått til selv denne gangen, så sparer noen penger der også.

 

Vi får se hvordan dette blir, men det lover veldig bra så langt !!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Jeg har hatt motorbåt siden 2006. Da var eldstemann 6 år og yngstemann 1 år. Begge har "vokst opp" i motorbåt. Siden 2013 har vi hatt en Bavaria 39 HT Sport, og dundret langs svenske- og Norgeskysten siden da med ny samboer som også har en sønn. Destinasjonen var alltid målet da jeg syntes det var litt kjedelig å kjøre båt. Bråkte gjorde det også. Det falt meg aldri inn at seilbåt kunne være noe pga hastigheten. Selve turen var heller aldri et mål.

 

Så har eldstemann flyttet ut, og vi er fire igjen. Ifjor merket jeg at jeg var litt lei, og vi solgte i våres til en ellevill pris. Litt pga kostnadene med vinteropplag og diesel.

 

Nå skulle vi prøve andre ting, for finnes det et liv utenom båtlivet? Vi prøvde, og ihvertfall jeg feilet. Campingtur i telt og sovepose - på campingplass med svigers med bobil. Yngstemannen min sov i Teslaen på Camp mode, de andre rømte inn i bobilen, så det var egentlig bare jeg som lå i telt. RIB kjøpte vi også, for vi kan jo dra på alle de samme øyene, men ha med elektrisk kjølebag og campingutstyr. Det har vi aldri prøvd, for en så stor RIB på henger er et helvete med inn og ut. Lofoten ferien var kanon, men det ble bare en soldag (da vi gikk opp trappa til Reinebringen), og resten var tåke og regn. Det var så ille at jeg kjøpte HH seil/utebukse i en båtbutikk i Svolvær. Da manger jeg bare en seilbåt, sa jeg. Det kunne ikke han bak disken hjelpe med, sa han med et glis. Jeg hadde nemlig sett at det lå en liten seilbåt fra Tyskland i havna bak rorbua på Hamnøy. Selve bilturen gjennom Norge var heller ikke noe spesielt, selv om flymuseet i Bodø var kult. Det sies også at man skal være spesielt inkompetent som fisker dersom man ikke får fisk i i Saltstraumen, men det klarte altså vi (unskyldningen var at det var mye strøm da).

 

Så da vi satt på en leid feriebolig rett ved gjestehavna på Valle i Telemark, så kom jeg over en seilbåt på FINN. Lang historie kort: Da selger kjørte ut begge seilene med elektriske vinsjer etter at vi hadde thrustet oss i en elegang piruett fra kai med thrustere i begge ender, så opplevde jeg krefter jeg aldri har opplevet før. Det blåste masse, og vi hadde aldri dratt ut med motorbåten i det været. Likevel var dette bare behagelig.

 

Nå har selve turen blitt artig, selv om vi bare seiler med forseil enn så lenge. Jeg kan ingenting om seiling, knappest hvordan jeg får storseilet trygt ut og inn, men det kommer til våren med trening. Henteturen fra Kristiansand var selvsagt spennende med 15 m/s og medsjø. Hadde med en erfaren kaptein, så det var egentlig null stress. Gikk for motor til Risør, og det ble mørkt og vi brukte radar. Superspennende! Klipte nesten av armen også da jeg puttet armen mellom rattet og pidestallen akkurat idet autopiloten korrigerte for en stor bølge bakfra. Kjente heldigvis Garmin systemet fra motorbåten, så jeg fikk deaktivert den kjapt. Men skrekk og gru. Det kunne ha gått galt. Det sitter jo et "motorsykkelkjede" der nede på roret. En gang det regnet sto jeg bare under "taket", og ble ikke våt (innaskjærs). Gutta ligger strødd med telefonen sin og koser seg, og tar over innimellom. Gøy når de gjør det med forseilet oppe. Mye av vinteropplaget har jeg fått til selv denne gangen, så sparer noen penger der også.

 

Vi får se hvordan dette blir, men det lover veldig bra så langt !!

Helt super beskrivelse!😃😃😃

Nå fikk jeg lyst på seilbåt også!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@dennrickTakk for utfyllende svar! Du trykker på en del riktige knapper 🙂 

Det er derfor jeg stiller spørsmålet jeg gjør i emnetittelen, for hvis seilbåt skal være aktuelt, så må jo selve reisen være minst like bra som med motorbåt. Det svarer du godt på 👍

 

@Barbariatakk for innspill og erfaringer! Deres reise og måten dere skildrer livet om bord på, er jo rett og slett noe av det som har gitt meg litt seil-kløe, hvis man kan kalle det det 😅

 

Og alle dere andre; takk for svar. Ingen tvil om at motorbåt har sine gode sider. En av dem er nok evnen til å smyge seg mellom holmer og skjær en varm sommerkveld, og kunne legge seg langs land på en meters dyp med ro i sjela.

Jeg har også inntrykk av at man må opp en del fot for å få samme plass i en seilbåt som i en motorbåt. Tenker da særlig på antall senger og kabiner, samt skikkelig ståhøyde.

 

Prøver å få meg noen dager i seilbåt til sommeren. Førtiårsgaven fra kona var uansett seiljakke og bukse, som jeg hadde ønska meg 😅🥳 Og den må jo brukes?

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 22 minutter siden:

Ligger en Bavaria 38 til salgs rett bak meg!😁😁😁😁

Hey! Slutt å friste meg! Hører du?? 🤨😅


Dette er nok noe av det som frister mest, men for dyrt på denne sida av 50-åra er jeg redd 😅

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Selv om økonomi ser ut til å være en uvesentlig del av båtholdet som de fleste av oss ønsker å fortrenge/ glemme/ gi andre navn/ skjule/ neglisjere/ tilsløre/ fortie/ begrave, m.m, viser regnskapet fra siste sesong at jeg brukte ca 85 liter diesel fra tidlig april til opptak midt i oktober. Da må det i rettferdighetens navn samtidig nevnes at brorparten antagelig er drukket og fortært av Webasto`en i begge ender av sesongen. Dette gjelder 40 fot seilbåt hvor utseilt distanse var ca 1200 nm. 

 

Konklusjon: Det er jaggu på tide at jeg begynner å heise seilene tidligere og oftere.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det seilasen som er turen. Det er moro når alt stemmer og farten er god. Hvis det er flere enn en seilbåt på fjorden kan det godt være regatta uten at begge vet om det. Det er mye lettere å få hele mannskapet engasjert underveis. Å seile like fort eller fortere enn man kjører med motor er en god følelse.

God seilas folkens.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nokså inhabil her tror jeg. Elsker seiling og synes motorbåt stort sett et kjedelig, særlig hurtiggående! :giggle: skulle jeg hatt motorbåt måtte det vært en gammel redningsskøyte eller en stor fin trawler.

 

Men mange gode poenger her, for meg begynner turen i det fortøyningene slippes, mange dagsturer er vi ikke i land en gang, bare seiler rundt et par øyer med kaffekoppen i hånda og nyter utsikten og stillheten eller tyner de siste tidels knopa utav båten med intens seiltrim og hyppige slag alt etter dagsform og humør.

 

Jeg er så heldig (har gjort hva jeg kan med å påvirke de 0-års alder, men ikke alltid det holder) at sønnen på snart 12 er like glad i å seile. (Det er bare oss to og skipshunden) Han har flere ganger kommet hjem fra skolen og spurt om vi kan ut å seile gennaker i dag (en kjenner kreftene med et 115m2 seil forran masta og 40m2 bak) 

Vi bruker båten mye og båtlivet er en viktig del av hverdagen vår.

 

Jeg tror at for de som synes turen/ferien starter når de er fortøyd på en holme eller ei gjestehavn er kanskje ikke seilbåt det naturlige valget og det bør nok absolutt være noe hele familien er innstilt på. Hos oss står ikke jeg alene oppe å styrer i dårlig vær. Matrosen er ofte også oppe. Men sånn jeg har lest innleggene dine har du også en ivrig matros :thumbsup: og familie som er engasjert.

 

Mye å finne på underveis i seilbåt for barn og ungdom, leking, klatring i masta, henge på skutesiden i klatresele, styre båten, heise seil, hjelpe med navigering +++ etter 6 uker ombord i sommerferien var det ingen av oss som ville hjem :giggle:

 

Bor i Kristiansand så det er jo en liten kjøretur unna. Men om dere vil teste seilbåt en liten tur er det bare å si i fra. 

 

FB_IMG_1672993176149.jpg.93973ca5b015b4ad5eb96b3d9cd4e683.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...