TideRace Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Allan E skrev 1 minutt siden: Ofte er det seilasen som er turen. Det er moro når alt stemmer og farten er god. Hvis det er flere enn en seilbåt på fjorden kan det godt være regatta uten at begge vet om det. Det er mye lettere å få hele mannskapet engasjert underveis. Å seile like fort eller fortere enn man kjører med motor er en god følelse. God seilas folkens. Allan E: Takker for en god definisjon på ekte seilglede :) ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 seiling er jo en aktivitet hvor man blir helt euforisk over å klare tune farten opp med en halv knop... Det sier litt :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden: Hey! Slutt å friste meg! Hører du?? 🤨😅 Dette er nok noe av det som frister mest, men for dyrt på denne sida av 50-åra er jeg redd 😅 Bare å fleske til! Den båten du linket til sp jo helt fenomenal ut!😃😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LAKA Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden: Dette er nok noe av det som frister mest, men for dyrt på denne sida av 50-åra er jeg redd 😅 Nydelig båt som selges av en seriøs forhandler. Bare å kjøre på :) LA Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 (redigert) LAKA skrev 12 minutter siden: Nydelig båt som selges av en seriøs forhandler. Bare å kjøre på :) LA Ja, ikke sant? Men @Kanalkapteinen, vi har jo ikke fått noen tråd med «når jeg først holder på…”! Du skal vel skru på den Nimbusen før du selger? Kanskje den seilbåten bare må i hus nå først som sist!😁😁😁😃 Redigert 6.Januar.2023 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Maika Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Framtia skrev for 7 timer siden: seiling er jo en aktivitet hvor man blir helt euforisk over å klare tune farten opp med en halv knop... Det sier litt :-). Det burde kanskje vært en egen tråd med #seiling_er Min: "Seiling er å kjenne vibrasjonen fra båten når farten øker" (Særlig for oss med båt som ikke krenger nevneverdig.) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Maika skrev for 3 timer siden: Det burde kanskje vært en egen tråd med #seiling_er Min: "Seiling er å kjenne vibrasjonen fra båten når farten øker" (Særlig for oss med båt som ikke krenger nevneverdig.) Hvilke seilbåter krenger ikke noe særlig? Og hvordan påvirker det sjøegenskapene? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Morten_L Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 (redigert) Chilli Solbris skrev 13 minutter siden: Hvilke seilbåter krenger ikke noe særlig? Og hvordan påvirker det sjøegenskapene? Katamaraner Men det er stor forskjell særlig på eldre og nyere design på hvilken krengning en har ved normal seilas. Byttet fra 1986 Jeanneau Sun Fizz 40 som krenget en del (men ingenting i forhold til gamle klassiske treseilere) til 2007 Dufour 425 Grand Large, Dufouren har vi normalt i moderat vind optil 10 grader krengning, opp mot 20 i mer vind. Betydelig mindre enn gamlebåten. Delvis økt bredde og at den knapt smalner fra midskipds til akter påvirker dette. (Selvsagt mange andre faktorer også) Men særlig sønnen og skipshunden synes det er ugreit med for mye krengnig så jeg er veldig enig i at det er et stort pluss Mange mer moderne seilbåter har nokså flatt undervannskrog, de kan smelle en del i hard motsjø særlig om kjører med høy fart for motor. Men ofte kan en legge om kursen litt eller enda bedre seile så blir det mer behagelig. Ellers er min subjektive oppfatning at mer moderne seilbåter ofte har vel så gode sjøegenskaper Redigert 6.Januar.2023 av Morten_L Lagt til siste avsnitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Januar.2023 Del på Facebook Svart 8.Januar.2023 Framtia skrev On 6.1.2023 at 9.35: seiling er jo en aktivitet hvor man blir helt euforisk over å klare tune farten opp med en halv knop... Det sier litt :-). 0,5 knop? Hvis vi klarte en økning på 0,01 knop var det fantastisk. Og kunne ha kostet 100 000 kr (og verdt pengene). Men regattaseiling er litt utenfor. Det er som enhver annen teknisk idrett. Kombinasjon av trening, talent og evne til å ha en båt perfekt til enhver tid. Veldig givende og krevende. Følelsen av en perfekt trimmet båt er bare herlig. Og lære noe nytt og kjenne effekter. For eksempel mastetrim. Kjenne forskjellen på bøy sidelengs, i lengderetning og hvor mye masta er logget. Var erfaren før jeg begynte å leke med dette, gøy å få noe nytt å spille på. På turseiling er det litt mindre aktuelt. Ofte er godt nok helt ok. Men av og til er det å finne rett kombinasjon av ckeckstag og akterstag der sagg i forliket er passe samtidig med at mastebøyen er riktig. Sammen med alle de vanlige justeringene. Kjenner hvor mye mer levende båten blir. MÅ bare la vær å tenke på hvor mye bedre båten hadde vært med noen tonn mindre stash. Kjekt med dykkerutstyr, sup, rikelig med vin og mat, verktøy og alt mulig en egentlig ikke trenger. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Januar.2023 Del på Facebook Svart 8.Januar.2023 For meg i dag er seiling å være underveis til nye steder. Nyter livet på havet. Om det er 6 eller 36 timer til vi er fremme spiller ingen rolle. Gå vakter, lage mat mens båten krenger og beveger seg, diskusjoner, solnedganger. Og endelig se land og glede seg til å se ett nytt sted. Autopiloten styrer, så er bare å holde utkikk samt følge med på instrumentene. Og ikke glem sundowner og det sosiale rundt det. Sikkert meg, men har opplevd det på veldig mange seilbåter, ingen motorbåter. Med motorbåt er det mer nødvendig transport for å komme ett sted. Er alltid fornøyd når motoren skrus av. Har en fin båttur til en by i nærheten, 30-45 minutter med motorbåt (35 knop ved flatt vann eller 20 knop ved bølger), 1 time med bil. Blir stort sett å ta bilen. Blir lei båten etter 15 minutter. Motorbåten er bra til hummerfiske. Til turer i nærområdet passer motorbåt greit. Til de lange turene er seilbåt det eneste. Vi går også ut i vær alle motorbåter holder seg i havn. Dumhet eller seilglede? I bunn og grunn tror jeg at jeg er for rastløs for å være på tur i en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 12.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2023 pacuare skrev On 8.1.2023 at 23.09: For meg i dag er seiling å være underveis til nye steder. Nyter livet på havet. Om det er 6 eller 36 timer til vi er fremme spiller ingen rolle. Gå vakter, lage mat mens båten krenger og beveger seg, diskusjoner, solnedganger. Og endelig se land og glede seg til å se ett nytt sted. Autopiloten styrer, så er bare å holde utkikk samt følge med på instrumentene. Og ikke glem sundowner og det sosiale rundt det. Sikkert meg, men har opplevd det på veldig mange seilbåter, ingen motorbåter. Med motorbåt er det mer nødvendig transport for å komme ett sted. Er alltid fornøyd når motoren skrus av. Har en fin båttur til en by i nærheten, 30-45 minutter med motorbåt (35 knop ved flatt vann eller 20 knop ved bølger), 1 time med bil. Blir stort sett å ta bilen. Blir lei båten etter 15 minutter. Motorbåten er bra til hummerfiske. Til turer i nærområdet passer motorbåt greit. Til de lange turene er seilbåt det eneste. Vi går også ut i vær alle motorbåter holder seg i havn. Dumhet eller seilglede? I bunn og grunn tror jeg at jeg er for rastløs for å være på tur i en motorbåt. Fine refleksjoner. Så må jeg jo si at jeg virkelig nyter å være underveis i motorbåten også. Om det er smygende i fem knop mellom holmer og skjær langs Sørlandet, eller duvende i 20 knop gjennom dønningen mens man krysser Ytre Oslofjord. Men det er jo alltid godt å slå av motoren etterpå :) Chilli Solbris skrev On 6.1.2023 at 13.28: Ja, ikke sant? Men @Kanalkapteinen, vi har jo ikke fått noen tråd med «når jeg først holder på…”! Du skal vel skru på den Nimbusen før du selger? Kanskje den seilbåten bare må i hus nå først som sist!😁😁😁😃 Hehe! Bare slapp av, det kommer snart noe der også Blir nok ikke noe utskifting av Nimbusen dette året i alle fall. LAKA skrev On 6.1.2023 at 13.15: Nydelig båt som selges av en seriøs forhandler. Bare å kjøre på :) LA Sponsorater mottas med stor takk! Morten_L skrev On 6.1.2023 at 9.22: Jeg er nokså inhabil her tror jeg. Elsker seiling og synes motorbåt stort sett et kjedelig, særlig hurtiggående! skulle jeg hatt motorbåt måtte det vært en gammel redningsskøyte eller en stor fin trawler. Men mange gode poenger her, for meg begynner turen i det fortøyningene slippes, mange dagsturer er vi ikke i land en gang, bare seiler rundt et par øyer med kaffekoppen i hånda og nyter utsikten og stillheten eller tyner de siste tidels knopa utav båten med intens seiltrim og hyppige slag alt etter dagsform og humør. Jeg er så heldig (har gjort hva jeg kan med å påvirke de 0-års alder, men ikke alltid det holder) at sønnen på snart 12 er like glad i å seile. (Det er bare oss to og skipshunden) Han har flere ganger kommet hjem fra skolen og spurt om vi kan ut å seile gennaker i dag (en kjenner kreftene med et 115m2 seil forran masta og 40m2 bak) Vi bruker båten mye og båtlivet er en viktig del av hverdagen vår. Jeg tror at for de som synes turen/ferien starter når de er fortøyd på en holme eller ei gjestehavn er kanskje ikke seilbåt det naturlige valget og det bør nok absolutt være noe hele familien er innstilt på. Hos oss står ikke jeg alene oppe å styrer i dårlig vær. Matrosen er ofte også oppe. Men sånn jeg har lest innleggene dine har du også en ivrig matros og familie som er engasjert. Mye å finne på underveis i seilbåt for barn og ungdom, leking, klatring i masta, henge på skutesiden i klatresele, styre båten, heise seil, hjelpe med navigering +++ etter 6 uker ombord i sommerferien var det ingen av oss som ville hjem Bor i Kristiansand så det er jo en liten kjøretur unna. Men om dere vil teste seilbåt en liten tur er det bare å si i fra. Herlig! Ser jo helt magisk ut når dere er på tur :) Liker de skildringene du pleier å servere da. Så skal du jammen ikke se bort fra at du må stå til ansvar for den invitasjonen om å bli med dere ut! Ordet fanger Vi kjører lett til Kristiansand en dag, hvis det skulle bli aktuelt. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Morten_L Svart 12.Januar.2023 Del på Facebook Svart 12.Januar.2023 Kanalkapteinen skrev 54 minutter siden: Herlig! Ser jo helt magisk ut når dere er på tur :) Liker de skildringene du pleier å servere da. Så skal du jammen ikke se bort fra at du må stå til ansvar for den invitasjonen om å bli med dere ut! Ordet fanger Vi kjører lett til Kristiansand en dag, hvis det skulle bli aktuelt. Takk for det 😀 Vi pleier å kose oss veldig på tur enten det er kort eller lang. Forøvrig stor fan av skildringene dine fra båtlivets opp og nedturer Klar for å stå til ansvar for den det hadde vært veldig hyggelig! Båten skal ut I april en gang så bare ta kontakt når sesongen er kommet så tar jeg dere gjerne med på tur ei helg/dagstur eller hva dere har lyst til Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Januar.2023 Del på Facebook Svart 12.Januar.2023 Når jeg leser alt her inne, så innser jeg hvor ufattelig deiligt det er å øke marsjfarta fra 20 til 25knop bare ved å dytte spaken 1 cm fremover, eller øke fra 50 til 70knop kun ved å legge litt mer press på pedalen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.