Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 36 minutter siden: Som motorbåtmann tok det litt tid før jeg forstod hvorfor trappetrinnene er utformet slik Livet på skrå Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hansa82 Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Stusselig middag ser jeg, men med pils til så går vel alt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Hehe. Hadde kald pizza fra i går med meg. Så det var bra😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 (redigert) Når kaster du loss og setter kursen sørover, @Bjørn Løvjomås? Redigert 13.Februar.2023 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Jeg antar det blir i morgen formiddag, avhengig av været. Har et par spørsmål til karene her på Heitmann. Er det da brukbar sikt, så sklir jeg nok nedover fjorden, enten til Son, eller Tofte. For å toppe tanken.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
pipe Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 Hva skal en ellers fornuftig mann gjøre på feil side av fjorden er for meg en gåte Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 pipe skrev 3 minutter siden: meg en gåte Bedre forslag? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Da er turen startet. Rett før avgang fra Heitmann Marina Kjøling sjekket, ok👍 Ut fjorden.🙂 Absolutt ingen vind Blankt å fint, vinker farvel til Drøbak og Oscarsborg Fergene kommer inn, jeg går ut.🙂 Litt sånn småkald plotter😅 Men nettbrettet er heldigvis isfritt😅 Har litt problemer med marinetrafic det vises på on course, at den sender. Men det kommer ikke inn på marinetrafic. Kan det hende pga jeg har omregistrering gamle White Lady i skipsregisteret? Dermed har jeg jo ikke det mmsi nr som denne appen sender på? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
trixie2 Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Ut fjorden.🙂 Absolutt ingen vind Betale medlemskap til seilforbundet, så får du seilvind. God tur hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Det ser ut som du får motvinden i trynet så raskt du runder Tjøme. Du får holde deg langs land og ta det som en tur, ikke banke på med fulle seil ut i Skagerrak for å krysse hjem. Dette hadde vært en fin tur å være med på. Du skal ikke bare legge båten i Son til over vinterferien, så blir jeg med i uke 9? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
LAKA Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 God seilas! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 God seilas, ja og gratulerer med ny båt! Uvant å se bilder tatt av deg som viser de samme motivene som jeg tøffer forbi ganske så ofte! Hadde jeg hatt fri i helgen ig denne uka hadde jeg jaggu tatt båten og hilst på deg, men dessverre er det jobb og nattevakter som står på agendaen. Men god tur og ta masse bilder! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Sjeldne hekkbølger på en hentetur med Bjørn!!! For første gang er jeg usikker på om uttrykket "Absolutt ingen vind" er positivt eller negativt ment Er 5,5 knop Blue Skys marsjfart for motor? Jeg hentet en gang en Nidelv 24 i Skjebergkilen og krysset hjem til Fevik i 5-5,5 knop. Den gang i gammel litt stor sjø og frisk bris. Var visst 5,5 meter på utsiden av Stavern. Rullet godt der. Var en laaaang tur. Den gangen var jeg mindre erfaren og tenkte ikke engang på farene med dieselstopp. Det ser ut som du får en meget mer behagelig hentetur, og det unner jeg deg Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Tofte for å toppe opp tanken litt mindre enn White Lady 🤪 På tur ut igjen nå Ikke så bra sikt desverre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 27 minutter siden: Er 5,5 knop Blue Skys marsjfart for motor? Jeg tipper Blue Sky marsjer veldig komfortabelt og økonomisk mellom 7,5 og 8 knop, og fint klarer 9 knop hvis man presser litt og ofrer drivstofføkonomi. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Jeg trodde også det. Bare at kartplotter sier 5,5 og han har en transportetappe foran seg. Jeg vet ikke hva slags motor som står i den. Men mtp skroglengde burde den gå mer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 25 minutter siden: Jeg trodde også det. Bare at kartplotter sier 5,5 og han har en transportetappe foran seg. Jeg vet ikke hva slags motor som står i den. Men mtp skroglengde burde den gå mer. Tipper han bare tar det med ro den første etappen. Det er mye å sette seg inn i av elektronikk, motor og annet. Og så er jo vi "bortskjemt" med å se at @Bjørn Løvjomås sine henteturer gjerne foregår i planefart. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Nå har du nok diesel minst til Bergen. Under 0.5 liter per nm. Marsfart over 7 knop øker dieselforbruk og støy. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Gratulerer og god tur. Det er kanskje Yanmar 4JH4AE som står i den? Vår Hanse 430 bruker 3,5l/t - med rett under 7kn på 1800rpm på transport. På kos pleier vi å ligge på 1000-1200 rpm med mindre støy. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 De klager på at jeg kjører for sent...😅😅😅 BP blir aldri fornøyd 🤪 jeg hadde mer enn nok med å sikte med en vei gjennom tåkehavet. Først nå ved Vrengen at jeg ser land🙂 Var litt småskummelt med Fergene ved Horten. Maks 100 meter sikt. Men tror faktisk det gikk bra😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Bjørn Løvjomås skrev 29 minutter siden: De klager på at jeg kjører for sent...😅😅😅 Nja, ingen klaging. Men nysgjerrig. Var et spørsmål egentlig om hva marsjfarten er når du går for motor. Med kommentarene over regner jeg med at det er va 7 knop da. 100 meter sikt er ikke mye ved kryssing og ferger som beveger seg rundt... Sitter litt frempå da... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Jeg må jo venne meg til sakte fart. Skjønt nå ligger jeg på ca 6 knop, 2200 rpm Koser meg nå🤪 i motvind Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 (redigert) Fremdeles ikke dukket opp i Ais men kommer nok etterhvert når telenor har fått oppdatert databasen sin Redigert 14.Februar.2023 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Får desverre ikke til M.Ais i dag. Har forsøkt flere metoder og måter å skremme liv i dette på. Men nytteløst. Hadde neffjoen på tråden og, han er jo noe bedre på disse edbgreiene enn meg. Men det vil seg ikke Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bonus Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden: Får desverre ikke til M.Ais i dag. Har forsøkt flere metoder og måter å skremme liv i dette på. Men nytteløst. Hadde neffjoen på tråden og, han er jo noe bedre på disse edbgreiene enn meg. Men det vil seg ikke Da må du ta turen på nytt. Henteturer uten AIS regnes ikke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.