Jump to content

Livet med ny bobåt på skakka, Blue Sky skal hjem til Arendal


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det er brukt gjennomgående bolter i mastestøtten oppe.

20230220_204747.jpg.2409eac27fd699e175aaf9117a6b8d7b.jpg

 

Dermed sliter vi litt med å få den bort. Men vi løser det med å høvle vekk ca 2 cm av kassen i toppen.

20230220_204807.jpg.9393f577396695b813e86b5c4762ce4f.jpg

Det hullet som tidligere er hugget, vekk blir utvidet litt. Da kan vi trekke støtten ned fra boltene i taket. 

Når dette skal monteres igjen, støper vi ikke høyere enn at vi kan smette mastestøtte på plass. Så smetter vi under ei plate på ca tykkelse som lengde på boltene. Da kan vi enkelt få riktig høyde på mastestøtte. 

 

Nå har vi jekket opp ca 4 til 5 mm, å masten er antakelig i riktig høyde. 

20230220_204759.jpg.1e32d73d36a5b50569110e65d00e89c7.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 13 timer siden:

Ekspansjonsbolter gir som navnet sier krefter som presser ut fra hullene, og i tynn betong er det lett å få et riss som går tvers over klossen igjennom to av hullene hvis det ikke er noen armering.

Velger du annen mørtel bør du lime boltene for å unngå at de sprenger ut evt sette inn boltene før du støper..

Vil 8 mm ekspansjonsbolter klare å lage et slikt riss i en støp på ca 30×30 ×20 cm? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Eventuelt litt PU lim i hullene før boltene går nedi. Har brukt det på armeringsjern som ble borret ned før påstøp, ekspanderer litt og sitter som bare det. Uten sprekker, det fyller bare tomrommet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville latt mastestøtten stå. Du får hylser med gjenger for innstøpning - evt lang mutter som du tetter i bunnen med en stor skive og en veldig kort bolt. Sett disse under masten og evt stålplate (ned i betongen), skru i skruer fra oversiden av flensen på støtten og støp helt oppunder mastefoten/stålplata. Da havner alt på rett plass i rett høyde og er demonterbart. Fyll gjengene med pasta for syrefaste skruer hvis du bruker det slik at de ikke skjærer seg. Evt fett hvis du bruker vanlige bolter.

Blir neppe riss hvis klumpen er såpass tykk, men uarmert betong kan få riss helt av seg selv.

Mons

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Nå har vi jekket opp ca 4 til 5 mm, å masten er antakelig i riktig høyde. 

Sikkert ett dumt spørsmål, men dere har slakket riggen før dere jekket opp? Det reduserer kreftene mye. Har ikke gjort en jobb som dette før, har dermed ikke noe fornuftig å si om materialvalg. Ville gjort som importøren sa. Ville vært nøye med å bolte fast støtten, ved en knock down er det store krefter så ting kan flytte seg sideveis. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 5 timer siden:
Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

antakelig i riktig høyde. 

Sikkert ett dumt spørsmål, men dere har slakket riggen før dere jekket opp? Det reduserer kreftene mye.

Det har vi.🙂

Finnes ikke dumme spørsmål som er ment for å hjelpe til. Det kalles istedenfor hyggelige spørsmål :flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tolker kommentarer at det fortsatt vurderes betong. Hvis dette hadde vært et stålskrog er jeg enig i at betong hadde vært en god løsning.

Her er det skrog i glassfiberarmert polyester. Dette er et fleksibelt materiale og dermed vil skroget bevege seg ved belastning. Når båten krenger så vil skroget bevege seg mye pga blant annet kjølen. Flere tonn som skal holdes 30-40 grader på skrå. Dette vil føre til at betongen sprekker nesten uansett armering og på sikt ender det opp som sand som paxo skriver.

 

Kan være enig i at kryssfiner "lagt flatt" ikke er optimalt til å ta trykkrefter. Beste er å plassere mange plater "på høykant" ved siden av hverandre. Treverk tåler mye mer trykkrefter i lengeretningen. Utfordringen da blir å fordele belastningen utover.

 

Anbefaler å enten støpe opp alt med mange lag glassfiberduk og polyester med fyllstoff (må støpes i mange omganger pga varme). Eventuelt få tak i en stor stokk av hardt treslag. Skjær skiver av denne og plasser ved siden av hverandre og lim dem sammen med epoksy. Da får du trykk i lengderetning. Støp over med polyester og glassfiber. Lag også plass til en stor rustfri plate slik at trykket fordeles på større område.

Link to post
Share on other sites

Nå er det nokså mange plastbåter som også har betong innvendig. Blant annet denne:

20230205_132003.jpg.235873f35ffd63d5b9175a08c95b11f2.jpg

Bygget i USA 1978. Depl. ca. 30 tonn. Masten står rett på betongen. Har seilt atlanteren rundt flere ganger: UK, Nova Scotia, Asorene, Tromsø, Middelhavet. 

 

Hvis du er engstelig for knock down og at maststøtten skal bevege seg. Sørg i første rekke for at masten er boltet til festet i dekket. Nå er vel ikke knock down det mest risikable, men grunnstøting. Der har master hoppet ut av sporet i dekke. Personlig kjenner jeg til ett slikt tilfelle. Det var en stålbåt, samme størrelse som Hulda. Jeg har kakka nedpå med Hulda også, uten at noe har flyttet på seg. Men det har vært kontrollerte 'grunnstøtinger'. Men det skal ikke mye til før det skrangler i riggen.

 

Nå må du se å få mura fast denne støtta før teoriene går helt bananas her :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Nå må du se å få mura fast denne støtta før teoriene går helt bananas her :-)

 

:giggle:

Kunsten med mye her i verden er å kunne akseptere ekvivalenter, dvs se at et behov kan dekkes likeverdig på andre måter enn det man ville foretrukket selv. Jeg ble skikkelig overrasket over betong-forslaget, og ville nok aldri gått ned denne ruta selv. Og har ingen problem med å se at det kan funke ut fra hva bl.a. du beskriver. 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 31 minutter siden:

Kunsten med mye her i verden er å kunne akseptere ekvivalenter, dvs se at et behov kan dekkes likeverdig på andre måter enn det man ville foretrukket selv. Jeg ble skikkelig overrasket over betong-forslaget, og ville nok aldri gått ned denne ruta selv. Og har ingen problem med å se at det kan funke ut fra hva bl.a. du beskriver. 

 

Riktig. Man må stå på krava og få det gjennomført, uansett hvor uegnet det enn er. Skulle man gjort det annerledes, ville 80 % av landets politikere vært arbeidsledige.

Ellers har jeg sansen for innlegget til @shipahoyogså. En av de bedre presentert av Dagbladet. Uten at jeg føler meg truffet.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 2 timer siden:

 

Lunch_båt.jpg

:thumbsup::lol:

Fulltreffer!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...