Jump to content

Jordingsplate til 230V jord og RF-jord


hansa82

Recommended Posts

DSB definerer 'flytende jord' som ''klipt landjord og jord til sjø via skrog' eller 'til en hver tid neddykket kobberplate på minst 1/2 kvadratmeter overflate'. Dette er som antydet lovlig i de fleste land i verden. Utmerket måte for å hindre galvanisk tæring. Hvis du leser Elsikkerhet noen-og-seksti og sammenholder dette med Elsikkerhet 77, blir det ganske grundig forklart.

 

Det er ikke hos meg noen motstand mot å bruke jord til sjø. Det er bare ikke lov i kongeriket Norge. I Sverige er det helt OK med jord til sjø.

 

Tror du også kan lese deg opp her om du søker opp tidligere medlem @Lotus og @Sydvesten. Lotus var sterkt engasjert med mange velfunderte innlegg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Flytende" vil si at det ikke er noen galvanisk forbindelse. (Galvanisk=elektrisk ledende. Normalt assosiert med en metallisk leder. Kan også f.eks. være frostvæske, derav behov for skilletrafo på vvbereder)

Begrepet "flytende" er kun nevnt én gang i Elsikkerhet 66 og 77. Og da ikke i forbindelse med båt.

 

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger! :yesnod:
 

Hulda skrev On 14.2.2023 at 9.28:

230 V: Det er skrevet flere gigabyte om dette her inne. Flytende jord er forbudt i kongeriket Norge. Skaff deg en elektriker som har greie på el. i båt, eller kjøp et 'plug and pay'-system. Eks. DEFA. 

 

Jeg har nok lest alle gigabytene flere ganger :D Men ikke alt er like up-to-date og noe er vel også direkte feil. Som det med flytende jord fra landstrøm f.eks.
Er tavlemontør og automatiker selv, med en plan om å legge til elektriker med tiden,
å ett p&p-system er helt uaktuelt og ønsker selvsagt å gjøre ting i henhold til osv. De få skipselektrikerne jeg har snakket med hadde fint lite å komme med i forhold til fritidsbåt. Det er kanskje ikke så stort felt...

 

Stormwatch skrev On 14.2.2023 at 11.06:

elsikkerhet nr. 77 (02/2010) - DSB


Akkurat slik info er gull. Svart på hvitt hva som er lov!

 

Hulda skrev On 14.2.2023 at 11.18:

Men før du gjør noe, vær klar over at lekkasjer av strøm til sjø vil gi alvorlige tæringsskader på alle metalldeler som er senket i sjøen.

 

Dette som er det største grunnen til at man vil ha full kontroll på ting, og å få det rett! Samt unngå støt ved evt jordfeil selvsagt. :eek:

 

 

Å koble noe som helst til kjølbolter er jeg egentlig skeptisk til i utgangspunktet.
Eller tenker jeg feil mtp RF-jord? Bedre med egen dynaplate til denne da?
Og holde RF-jord og 0V batteri langt fra hverandre!

Link to post
Share on other sites

OK, dette har du peiling på. Da kobler du AC opp som TT-anlegg. Installer skilletrafo med nullpunkt (sjekk Noratel). Da har du ditt på det tørre. Ingen jord til land eller sjø. Jeg sikrer med 10- og 16 A personvernautomater, '2-polet' (kutter begge lederne) på 10 mA. Grunnen til at jeg har 16 A er at kokingen om bord er elektrisk. Dessuten kan jeg sveise med 16 A. Selv om aggregatet tar 32 A. Bortsett fra dette hadde 10 A vært tilstrekkelig.

 

Dynaplate er det jeg har brukt. Men denne kretsen er ikke vanvittig farlig i om med at den er tilnærmet sinus/firkantpuls og lav A. Og, som du presiserer, RF og batteri minus har ikke noe med hverandre å gjøre.

 

Men jeg vet hva skilletrafo er, for det har jeg kjøpt og betalt! Til og med de trålerne i Strömstad jeg har snakket med har skilletrafo. Selv om det er lov å klippe landjord og koble sjøjord (flytende jord). Norge er vel litt mer strikt når det gjelder 220 V om bord enn hva man praktiserer i Sverige.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Låner denne tråden litt, siden det på en måte handler om jordingspunkt. I kobling til Ais 700 fra Raymarine finner jeg dette

20230418_194742.jpg.295f04d9f97acf46d15d3cabcc9afd16.jpg

Her er det jo svart på hvitt hvor denne jordforbindelsen skal kobles. På batteri, negativ terminal. 

På selve Ais boksen står det som vist på bildet under

20230418_194826.jpg.397dc78d1cee01c61051c0add4bd2e46.jpg

Når jeg så leser denne tråden, blir jeg dog noe usikker🙂

Hva misforstår jeg:flag_bp:

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

På mitt nyinnkjøpte Raymarine utstyr står det hele enkelt forklart. Om man ikke har jordplan så koble jordplansledningen fra utstyret til batteri -.  Helt logisk har du ikke det beste , så velg det nest beste. Så har jeg målt på en VHF radio engang at jordlederen var koblet sammen med chassiskruen som er ment til jordplanet. Jeg tror at mange vil bli overasket om man måler kortslutning mellom batteri minus og jordplan.

 

Vedrørende jordledningen i 230 volts anlegget kan det se ut som at noen her tror at denne er isolert fra faseledningene. Det er den nødvendigvis ikke, så om man kutter denne og etablerer ulovlig Jordplan, så er man ikke sikret mot galvanisk korrosjon. Det samme gjelder alle galvaniske skiller. Det er bare mekanisk skilletrafo som virkelig isolerer båten med tanke på galvansik korrosjon. 

 

Om man synes at skilletrafoen er kostbar eller for tung kan det være en god ide som StormWatch skriver og bare isolere VV tanken. Set er denne som oftest genererer jordfeil på båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har en dynaplate ombord denne ble nå monterte og jord fra defa plug in systemet 230v ble koblet der i henhold til manualen fra defa. Men som jeg skjønner her skal ikke denne brukes til annet en 230 volt jord. 
 

ser nå at noe annet utstyr som gammel furenor  gps er koblet med grøn og gul ledning til motor 

Link to post
Share on other sites

Dessverre til mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg. Ser jo nå at jeg har en enfoldet anlegg i båten ( i alle fall på motoren ) og at da sier defa man skal koble til minus. 
 


Kan  noen forklare dette enkelt. Hvor skal jordingen fra defa pluginn og hvor skal  fra jord  fra ais?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ttopp skrev for 3 timer siden:

Hva er ulovlig?

 

Setter stor pris på din innlegg @Hulda da jeg skjønner du har peiling på tema. Defa sier jo man skal kople til dynaplate eller dc - på motorblokk i sin bruksanvisning. 
 

 

 

Trykkleif, ikke 'ulovlig', men 'uheldig'. Gikk beklageligvis litt fort i svingene. Oppkoblingen din vil være personsikker, men den vil kunne gi galvanisk tæring. I el-sentralen er det en 'diodebro', såkalt 'zinc saver'. Diodene vil sperre for spenninger <=1,4 V (sånn omtrent). All spenning over dette vil renne rett gjennom og gi galvanisk tæring. Slik jeg leser instruksjonen. Cluet er at uansett vil landjorden være koblet til systemet. Bortsett fra alt det negative, det er en måte å få strøm om bord på en lovlig måte uten å engasjere elektriker. 

 

Om bord i Hulda la jeg opp trafo og ledningsnett selv. Så fikk jeg elektriker om bord (som slaktet en stikkontakt) og skrev samsvarserklæring. Dette er mer enn 15 år siden, og jeg betalte 8000 kroner for skilletrafo, skap og personvernautomater fra Jula. Elektrikeren kom på 3000 kroner. Det var mye penger for drøyt 15 år siden. 

 

NB! Hulda er ikke elektriker!

Link to post
Share on other sites

Du mener å kutte ut alt til høyre for spørsmålstegnet? Ja, så sant du har båt med isolerende skrog. Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jord skal videre fra apparatene og til sjø. Men det kommer vel an på hvordan boksen fra DEFA er koblet, hvordan diodene inni der sitter. For om du ikke kobler 'ekstra jord', regner jeg med at landjorden fra Shuko blir med videre i systemet. Og da vil det si at du har en form for avansert, jordet skjøteledning. Slik jeg har forstått det, er det lovlig. Og apparatjorden fra VHF, AIS, ekkolodd osv. kan kjøres til Dynaplate- denne 'jorden' er frekvente strømpulser fra kablenes skjermer. De er pos/neg pulser og gir ikke korrosjon (i teorien er det like mange plusser som minuser som går i skjermene).

 

Det hadde jo vært greit om noen som har peiling kommer og bekrefter det jeg skriver.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Kan vär litt komplisert dette, men sålenge du har tatt med deg den gule(gulgrönne) ledningen fra land og til alle brukere ombord, så bör du absolutt ikke koble denne til dynaplaten. Dette gir ingen fordeler for egen båt, derimot så blir din båt jordleder for andre båter i närheten som har jorfeil. (Kutt ledning til Dynaplate.

(Er det derimot ett lokalt jordplan som ble montert etter DSB skriv nummer 67?, som ble gjort på noen båter rundt 2007, så la koblingen väre for da er jordleder mot brygga kappet. Dette systemet er ikke lovlig i sag etter korreksjonskriv fra DSB77?)

image.png.8ea656cff467f95d5380ebf80571351d.png

Så er neste spørsmål Kan inverteren være jordet til batteri minus og dermed videre til motor? Da vil i såfall Dynaplaten være tilkoblet landstrømsjord om DC minus er koblet til denne. Heller ikke bra:

 

image.png.30ee1c5432d8016e029615a1d22a54ae.png

 

Om dynaplaten er installert for RF, så skulle jo dette være korrekt:

image.png.3a6eaf014c33e6d25c8c5e8685d86bb4.png

Men selv om dette er korrekt så hender det at AIS eller VHF kobler sammen RF jord og minus til batteriet. Eneste måten å finne svaret er og måle seg frem

 

Så håper jeg at dette er oppklarende og ikke bare mer forvirrende

 

Link to post
Share on other sites

Anlegget lages nå så ikke noe kappet her. 
Så siste spørsmålet er da. Hvis jeg kobler som du sier @JRK Jeg skjønner jeg er sikker med landstrøm tilkoblet og så sikre jeg kan være på å unngå korrosjon  og er forholdsvis sikker personmessig, men hva med når jeg er ute på tur og inverteren  produserer strøm. Da har jeg kun jordfeilbryteren og stole på ved evt feil i noe apparat ingen annen vei for strøm og gå. Siden gods på inverter og jordingen i defa systemet ikke er koblet noe sted. 

 

Link to post
Share on other sites

Forskriftsmessig skal inverter kobles til jordplan, på samme måte som strømaggregater. Om man ser på små invertere så har mange av disse ikke noen koblingsmuligheter til jordplan. Min personlige oppfatning er at det er stor forskjell på et strømagregat og inverter. Strømaggregatet er koblet til sjøvann vi eksos og derfor en kilde til galvanisk korrosjon på egen båt. I hvilken grad fasespenningen er koblet mot jor kan sikkert variere, men ved en intern feil i agregatet er dette i alle fll mulig. De fleste invertere er godt isolerti forhold til jord og sjøvann, og  derfor er heller ikke muligheten for galvanisk korrosjon tilstede. Men ut ifra et personverns synspunkt bør man jorde den, men husk at jordfeilvernet er ikke avhengig av jord, så dette vil virke uten at inverter er koblet til jord. Merk at når jeg skriver jord her så er det chassis/jordplan/landstrømsjor/batteriminus jeg snakker om.

 

Det aller viktigste med korrosjon er hvordan man bruker båtens med tanke på landstrøm og aggregat. Om du er redd for korrosjon så følg med offeranodene. Slites disse normalt er det ingen ting og bekymre seg for. Og bytt anoder når halvparten er borte eller om den ser ny ut år etter år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...