Jump to content

Jordingsplate til 230V jord og RF-jord


hansa82

Recommended Posts

Relatert til DSB77, virker installasjonsanvisningen forvirrende. Med 'båtjord' ubrutt tilbakeført til landjord tar jeg ikke umiddelbart poenget med 'zinc saver' eller bruk av Dynsplate. Eller opplegg 2-polet eller 1-polet, hvilket indikerer at man bygger inn et sikringskap for å montere 2-polede sikringer/personvernsutomater. Jeg er fremdeles ikke elektriker.

Link to post
Share on other sites

Ja, det "henger ikke på greip", spesielt om det er av nyere dato.

Med 1/2 polet antar jeg at de snakker om 12V, ikke 220V. 1-polet vil si at batteriminus er forbundet med motorgods, 2-polet at det ikke er forbindelse. VP bruker også begrepet 1.5 polet der starter kun er isolert når den ikke er i drift.

Link to post
Share on other sites

Nei, dettte er ikke bra. Men heldigvis er det en generell enighet her på båtplassen om at skilletrafo er den beste løsning mot galvanisk korrosjon fra 230V.  Utfordringen uten trafo er jo at plutselig har du en båtnabo som kan ødelege for deg. Det som i tillegg er fint med trafo er jo at man kan koble midtuttaket på sekundærsiden avtrafoen til jordplanst uten at dette er et problem. 

På den annen side tenker jeg at så lenge man har normal forbruk av zink uten trafo så trenger man det heller ikke. Dette avhenger jo både av hvordan ting er koblet opp og hvor mye man bruker landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å skaffe meg trafo på sikt må bare spare litt først. Kjøpte ny (gammel båt)nå i vinter er nok og fikse for å få det til min standard. 
 

Har nå målt litt og ser nå at noen av jordingene (vhf) er koblet til dc minus i apparatet hva gjør jeg med disse. Hvis jeg kobler de til dyna plata får jeg jo med dc jord. Holder nå AC  helt utenom inntil jeg får en skilletrafo

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du kobler apparatkassene til VHF etc. til Dynaplate så er det greit. Kassen(e) er koblet til skjermen til antennekabel. De spenningspulsene skal bare komme til en masse som er så stor at de kan absorberes. Ikke bland begrepene DC jord og DC minus, det er samme greia. Alle skjønner hvis du bruker DC minus. Selv om begge begreper blir brukt, spesielt engelsktalende.  

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev for 4 timer siden:

Har nå målt litt og ser nå at noen av jordingene (vhf) er koblet til dc minus i apparatet hva gjør jeg med disse. Hvis jeg kobler de til dyna plata får jeg jo med dc jord. Holder nå AC  helt utenom inntil jeg får en skilletrafo

 

På endel VHF radioer er chassis koblet til dc minus. Det får du ikke gjort så mye med. I de fleste tilfellene går det bra med VHF'en uten å koble denne til jordplan.

Men om du har mulighet for å trekke en egen jordledning til jordplanet så kan det være smart. Det kan være at du hører støy ved mottak fra eget eller andres utstyr, eller om at andre hører det durer når du nøkler din radio. Av og til blir det for mye spennongsfall mellom batteri og radio (Pga av for tynne ledninger eller dårlig kontakt), og da kan det dure i andres radior når du sender. Da vil denne chassis til jordplan forbindelsen øke.

 

Ellers så er det mange som hevder at man får større rekkevidde med jordplan. For noen stemmer dette , andre ikke. Dette er avhengig av hvilken type antenne du har.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er fortsatt litt usikker på sikkerheten når jeg kjører inverterer i bruksanvisningen står det at godse skal kobles til jord hva skjer ved en feil på inverteren ute på sjøen hvis jeg tilfeldigvis tar i godse og noe annet som går til sjø og det er ingen jording på denne. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering her etter litt egen måling. Inverteren ble koblet med en autoswitch fra defa. Etter å ha målt jord forbindelsen så er konklusjonen ar denne også kutter jord mot inverter når landstrøm er tilkoblet( switchen prioriterer landstrøm). Det vil si at jeg koblet inverteren sin jord til en dynaplate så når jeg ikke koblet til landstrøm er jeg jordet til sjø i tilegg går alt mellom jordfeilbryteren i inntaket. Så da er personsikkerheten også bra i uthavn. I tillegg sørger switchen for at det ikke blir jordforbindels med mulighet for galvanisk kortesjen når jeg er koblet på landstrøm. Så da tror jeg dette ble riktig og bra for nå. 

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål: Jeg har lest her på forumet at verken skilletrafo eller aggregat ombord har noe som helst behov for jordingsplate under båten da det ikke finnes noe potensialforskjell. Hvorfor trenger da inverteren jordingsplate?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 Hvorfor trenger da inverteren jordingsplate?

 Fordi den ikke gjør det. Det er ikke mulig å konstruere en lukket krets, så vidt jeg kan skjønne. Man kan konstruere lokal jord fra alle stikkontakter om bord. Har ingenting med sjøe  å gjøre. Fra et  korrosjons-synspunkt, noe jeg har litt greie på, så vil ikke en ren sinus etc sette opp noen form for korrosjon. Understreker at jeg fremdeles ikke er elektriker.

Link to post
Share on other sites

@HuldaSå du mener at personvernmessig at inverteren ikke trenger jording når du ligger i uthavn. Jeg ved jordfeilbryteren vil beskytte kontakten men ved feil og jeg tilfeldighvis kommer borti chassist til inverteren(som jeg har målt er koblet til jord ut på stikkontakten til inverteren. Så er ikke det noe farlig selv uten jording til dynaplate?

Link to post
Share on other sites

Legg opp en felles jordskinne. Til denne føres jord fra alle stikk og alle kapslinger som skal jordes. Da oppstår ingen potensialforskjell. Så skal alle aktive 220 V ledere kobles til jordfeilbryter, max 30 mA. 30 mA gir en god karamell, men stanser ikke et friskt hjerte.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Fra et  korrosjons-synspunkt, noe jeg har litt greie på, så vil ikke en ren sinus etc sette opp noen form for korrosjon. Understreker at jeg fremdeles ikke er elektriker.

Ja dette sier læreboka og det er sikkert rett! Vekselstrøm frem og tilbake gir jo balanse med tanke på elektroner og ioner. MEN, så var det dette om strømmen virkwelig går samme vei frem og tilbake?

En båt består jo av mange metaller med sine elektromotoriske spenninger (EMS). Stømmen vil jo velge minste motstand vei. Kan det være at strømmen går litt forskjellig vei. (til forskjellige matrialer) på den ene og den andre halvperioden. Dette er jo bare spekulaswjoner jeg kommer med, med tanke på all tæring man av og til ser på drev og annet.

Hulda skrev 1 time siden:

Legg opp en felles jordskinne. Til denne føres jord fra alle stikk og alle kapslinger som skal jordes. Da oppstår ingen potensialforskjell. Så skal alle aktive 220 V ledere kobles til jordfeilbryter, max 30 mA. 30 mA gir en god karamell, men stanser ikke et friskt hjerte.

Gost forklart Hulda. Så enkelt er det, men vil tilføyeat at jordfeilvarnet plasseres rett etter utgang på inverter, og før alle brukere, i tilfelle noen lurer på det 

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev for 17 timer siden:

@JRK men hva med chassi på inverteren det vi uansett være før jordfeilbryteren. Er jo forsåvidt slik det er nå all jord møtes  i defa boksen. 

Det spiller ingen rolle. Det jordfeilvernet gjør er å sjekke at det går like stor strøm begge veier (Vekselstrøm) igjennom selve målespolen. Om du har jordfeil, og du tar på inverteren og annet utstyr som har jorfdet chassi, vil målespolene detektere at noe av strømmen, dem som går igjennom deg , mangler i målespolen og jordfeilvernet løser ut.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 27.2.2024 at 10.23:

Forskriftsmessig skal inverter kobles til jordplan, på samme måte som strømaggregater. Om man ser på små invertere så har mange av disse ikke noen koblingsmuligheter til jordplan. Min personlige oppfatning er at det er stor forskjell på et strømagregat og inverter. Strømaggregatet er koblet til sjøvann vi eksos og derfor en kilde til galvanisk korrosjon på egen båt. I hvilken grad fasespenningen er koblet mot jor kan sikkert variere, men ved en intern feil i agregatet er dette i alle fll mulig. De fleste invertere er godt isolerti forhold til jord og sjøvann, og  derfor er heller ikke muligheten for galvanisk korrosjon tilstede. Men ut ifra et personverns synspunkt bør man jorde den, men husk at jordfeilvernet er ikke avhengig av jord, så dette vil virke uten at inverter er koblet til jord. Merk at når jeg skriver jord her så er det chassis/jordplan/landstrømsjor/batteriminus jeg snakker om.

 @JRKMen du skrev tidligere at du anbefalte og koble til jordplan av personvernhensyn. Er det feil og koble inverteren chassi til dynaplate . Jeg er sikret mot galvanisk korrosjon gjennom at jord mot inverter kobles fra automatisk når landstrøm kobles inn. (Atoswitch før inntaket og jordfeilbryteren)

 
Vil ikke strøm i kunne gå fra inverter selv etter at jordfeilbryteren har slått ut gjennom deg hvis du tar på chassiset og på feks akslingen i båten. I så fall vil det hjelpe med jord(dynaplate) eller vil det ikke ha noen effekt på sikkerheten?

Link to post
Share on other sites

Forskriftsmessig så skal man koble inverteren til jordplan (Egentlig en jordplat) Men jeg greier ikke å se at denne har noen som helst elektrisk funksjon annet ett at man har ett felles jordingspunkt. Her støtter jeg fullt ut Huldas innlegg om at bare passe på at inverter og alle brukere har en jordledning til ett felles jordingspunkt. Hvorfor dette skal kobles til sjøvannet ser jeg ingen logisk forklaring på

 

Rent hypotetisk kan jeg faktisk se for meg at den svekker personvernet. Da tenker jeg at en av fasene på inverteren lekker til chassis.. Denne er koblet til jordplanet. Om den andre fasespenninen lekker i varmtvannstank så vil det kunne gå strøm via kjøleveske til motor og propell. Bader du under båten og tar både aksling og anode, og ikke jorfeilvernet virker, så får du strøm i deg. Som sagt hypotetisk med flere feil.

 

 Jordplan finns i 2 varianter

Når du drar landstrøm inn i båten. Så er faktisk denne også koblet til moder jord via  sin jordledning. Om da din egen jordledning i landstrømkabelen løsner i en kobling, så vil jordfeil strømmen finne veien tilbake til moder jord via jordplanet (igjennom sjøen til nabobutikken eller sjøbunn)

Du kan også bruke et jordplan til å lage jord for radioutstyr som VHF radiobølger og annet radio og navigasjonsutstyr .

Fra gammelt og  av så hadde hus bare 2 fasespenninger inn, og så ble det laget ett jordpunkt ved hjelp av kloakkledning eller vannledning eller som kobberledning under grunnmuren.  

 

Jeg vet ikke, men tror at de som skriver forskriftene gjør det med tanke på alle typer av anlegg og at de ikke ser at enkelte ting kan gjøres enklere, med bare inverter. Derfor blir inverter behandlet som aggregat

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...