Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Ting jeg kom til å tenke på, (men muligens litt off-topic); hva skal jeg forsikre båten for i disse veldig forvirrende tidene? 

 

Den er 2 år gammel fra fabrikk. Betalte rundt 1.5mnok. Nå ligger tilsvarende utstyrt -23mod på 2.3 (lå en finn annonse for noen mnd siden, men fant den ikke igjen). 

 

Så det vil si hvis båten er "total-loss" (brann, synker, tyveri); fra forsikringen får jeg  jeg "verdien" av båten (vurdert av takstmann?), men maks verdien jeg har opplyst.  Tilsvarende pris som ny? Eller sammenligner de med mye dårligere utstyrt versjon på finn? 

 

Jeg regner ikke det er så lett som å bare øke verdi til 2mnok? 

Link to post
Share on other sites

Er en slik, samme som i signaturen;

 

https://www.jeanneau.com/en/boats/powerboat/43-merry-fisher-sport/671-merry-fisher-895-sport/

 

Men var ikke spesefikt hva min er verdt, men mer generelt at det er en avstand mellom ny og hva de ble kjøpt for, og hva som blir utbetalt. Må jo nedgradere til en liten day-cruiser hvis de utbetaler 1.5 minus "slitasje"?

 

(Bestilte i 2019/20 så var før den verste korona prisingen begynte)

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 10 timer siden:

Ting jeg kom til å tenke på, (men muligens litt off-topic); hva skal jeg forsikre båten for i disse veldig forvirrende tidene? 

 

Den er 2 år gammel fra fabrikk. Betalte rundt 1.5mnok. Nå ligger tilsvarende utstyrt -23mod på 2.3 (lå en finn annonse for noen mnd siden, men fant den ikke igjen). 

 

Så det vil si hvis båten er "total-loss" (brann, synker, tyveri); fra forsikringen får jeg  jeg "verdien" av båten (vurdert av takstmann?), men maks verdien jeg har opplyst.  Tilsvarende pris som ny? Eller sammenligner de med mye dårligere utstyrt versjon på finn? 

 

Jeg regner ikke det er så lett som å bare øke verdi til 2mnok? 

Du må først og fremst sjekke avtalen din. Noen selskaper, for eksempel Pantaenius betaler ut summen du har forsikret båten for. De fleste selskaper betaler markedsverdi. Denne blir ifølge mange erfaringer laveste pris på Finn.no, så fremt du ikke har dokumentasjon på at båten din er adskillig mer verdt en tilsvarende båter.

Link to post
Share on other sites

Skal man ha seg en bruktbåt, så ville jeg ha satt i gang prosessen nå. Markedet har subbet bunn for denne gang.

Ett par kvarting knepp til på renta så er renteoppgangen ferdig og økonomien blir mer forutsigbart. Forutsigbar rente er viktigere enn hva den ligger på.

seilbåten som Ir-80 refererer til er en meget god pris av en 2013 mod flott moderne seilbåt på 36 ft.

Markedet vil alltid gå i bølger.
Morsomt å lese helt like tråder som dette fra 2008 da finanskrisa skremte båtfolk på land. 
Enkelttilfeller av kupp av båt, biller, motorsykler og hytter er lettere når vi er nede i en bølge, men for denne gang er panikken snart over.
Men ned fra korona pris og høyere enn 2019 priser blir nok normalen.

 

Redigert av MYVIVERA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bliss X skrev On 20.2.2023 at 13.09:

Vanskelig å spå men jeg tror at det blir et relativt magert marked både på nye og brukte båter og slik tror jeg det kommer til å være en stund.

 

"Magert marked" kan jo være så mangt. 

Et magert marked for en kjøper betyr jo lite båter til salgs, lite å velge i og høye priser på det som tilbys.

Et magert marked for en selger betyr kanskje mange konkurrerende båter til salgs, få kjøpere og lav pris for å få solgt.

 

Jeg kunne ha tenkt meg å bytte til en nyere versjon av den båten jeg har, så jeg er da potensielt både kjøper og selger.

Slik som situasjonen er nå, føler jeg vel på såpass stor usikkerhet at et skifte av båt forutsetter at jeg selger den gamle før jeg kjøper noe nyere.

Men da melder jo frykten seg for å bli sittende halve/hele sesongen uten båt så derfor koker antagelig hele byttet bort i kålen....

...og jeg lever antagelig (nok en gang) videre med den gamle båten.

 

Men er nå greit å følge med i markedet.

Hvis drømmebåten dukker opp til en grei pris så har jeg jo råd til å gå litt ned i pris også på mine egen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

lr-80 skrev On 15.2.2023 at 22.58:

Ser ut som koronapriser fortsatt, spør du meg. 2013 Bavaria 36 Cruiser

 

Jeg er i markedet for familieseilbåt i denne størrelsen og synes ikke denne er så ille priset. De fleste legger ut båten noe høyere enn det de er villig til å selge for, så ikke utenkelig at denne kan prutes ned mot 1,25 millioner. Da får man en flott og tilsynelatende velholdt familieseilbåt med praktiske løsninger og lave driftskostnader. En helt ny båt med tilsvarende utstyr og oppgradert motor vil koste nærmere 3,0 millioner kroner levert i norsk havn. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, LAKA said:

Jeg er i markedet for familieseilbåt i denne størrelsen og synes ikke denne er så ille priset. De fleste legger ut båten noe høyere enn det de er villig til å selge for, så ikke utenkelig at denne kan prutes ned mot 1,25 millioner. Da får man en flott og tilsynelatende velholdt familieseilbåt med praktiske løsninger og lave driftskostnader. En helt ny båt med tilsvarende utstyr og oppgradert motor vil koste nærmere 3,0 millioner kroner levert i norsk havn. 


Syntes heller ikke dette er ille pris for en båt som ut fra bildene virker å være omtrent i ny-tilstand, man må se an objektene og ikke bare telle år...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev On 18.2.2023 at 9.29:

Skal man ha seg en bruktbåt, så ville jeg ha satt i gang prosessen nå. Markedet har subbet bunn for denne gang.

Ett par kvarting knepp til på renta så er renteoppgangen ferdig og økonomien blir mer forutsigbart. Forutsigbar rente er viktigere enn hva den ligger på.

seilbåten som Ir-80 refererer til er en meget god pris av en 2013 mod flott moderne seilbåt på 36 ft.

Markedet vil alltid gå i bølger.
Morsomt å lese helt like tråder som dette fra 2008 da finanskrisa skremte båtfolk på land. 
Enkelttilfeller av kupp av båt, biller, motorsykler og hytter er lettere når vi er nede i en bølge, men for denne gang er panikken snart over.
Men ned fra korona pris og høyere enn 2019 priser blir nok normalen.

 

 

Subbet bunnen, når var den? Prisene gjennom 2022 var jo spinnville.. Registrerte at min modell ble solgt 20-25% over hva jeg selv ga i 2018. Jeg tipper vi er i starten på bunnen, og det kan bli trått noen sesonger fremover, før høye nybåt priser igjen trekker bruktmarkedet opp. Med vekt på tror, jeg har bommet før...:)

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 8 timer siden:

Jeg er i markedet for familieseilbåt i denne størrelsen og synes ikke denne er så ille priset.

...

En helt ny båt med tilsvarende utstyr og oppgradert motor vil koste nærmere 3,0 millioner kroner levert i norsk havn. 

Jeg har en lik to år eldre båt som jeg gav 825’ for rett før korona. Riktignok ikke Avantgarde-versjonen, men strøken og velholdt båt. Så har fulgt med på prisene. Det er nok astronomiske nybåtpriser som holder bruktprisene så bra. 

Link to post
Share on other sites

Pengene våre blir mindre verdt og vi må betale større beløp for samme vare eller tjeneste.

 

I den sammenheng har "snopepengene" til folk flest blitt oppspist av høyere priser. Så da er det naturlig at "kjekt å ha" produktene (luksusprodukter) er det som først vil bli berørt. Hvordan utfallet blir etter vårens og sommerens renteøkninger er ikke godt å si, men har en anelse om at det kan bli trangt i døren for de som vil selge båt.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg veit ingnting om prisene nå på relativt nye bruktbåter.

 

Jeg har selv en 50 år gammel Herwa jeg kjøpte for ca 22 år siden for 3000,- regner med å få ca 3000,- for den i dag (det vil si et verditap lik inflasjon). Noen gleder er det med skikkelig gammel båt :)

 

Men etter all denne tida fant vi nå ut at vi ønsket noe hakket mer moderne og en hel del større, så jeg har fulgt godt med på markedet for litt eldre bruktbåt ca 27-30 fot de siste 4-5 månedene, og for meg ser det ut til å være kjøpers marked.

 

Det overrasker meg jo en del fordi det som tidligere nevnt i denne tråden er i nedgangstider bruktbilpriser går opp, men det kan vel hende at når både båt og bil blir gammel nok endrer det seg.

 

Har nettop kjøpt en Fjord 880 1986 modell for 165 000. Ikke i tipp topp stand, noe puss må til, men helt brukbar, og ok utstyrt.

Finner tilsvarende i Danmark, England og Sverige til vesentlig høyere pris.

 

Kan godt hende jeg tar feil og har gitt for mye i forhold til markedsverdi, men det er vel ikke så farlig så lenge jeg er fornøyd med bruksverdi for pengene.

 

Ser ikke på verken båt eller bil som investeringsprosjekt, det er det bare fast eiendom som er for meg, så kjøper begge deler med tanke på at alt kan tapes og med de økonomiske rammene det tilsier. Skal brukes, ikke selges.

 

PS: av samme grunn som jeg ikke ser på bil og båt som investering er regelen her i huset at disse skal kjøpes for penger man har, ikke belånes. Da blir det litt eldre båt :)

Redigert av Tigeranda (see edit history)

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

I 2004 kjøpte jeg en ny topp utstyrt Windy 37 og betalte ca 3 millioner. I dag koster en ny Windy 37 (annen modell, men samme størrelse) ca 8 millioner. 
 

en ny Princess 45 koster ca 14 millioner i dag. I 2008 kjøpte jeg ny NordWest 420 med alt utstyr for 5,5 millioner. Mener å huske Princess 42 lå på omtrent samme nivå som NordWesten vår. 

 

det er ikke helt sammenlignbare modeller og regnestykker. Men det er gode indikasjoner på hva selv lav inflasjon gjør med kjøpekraften over tid. Swan økte prisene med ca. 10% ved nyttår
 

jeg tenker markedet for brukte kvalitetsbåter som refittes vil være meget godt når nybåtprisene øker mye. 
 

Min Regina af Vindø 43 fra 2005 har vært gjennom en total refit der alt som kan tenkes å være slitt er sjekket og byttet/oppgradert samt at den er blitt utstyrt for å seile jorda rundt uten å spare på noe. Det har kostet meg godt under halvparten av å kjøpe tilsvarende ny båt. 
Gode båter vil fortsatt oppnå gode priser. Kjøperne er mer kresne, men også villig til å betale for båter i meget god stand. Her vil nybåtpriser være et viktig sammenligningsgrunnlag for bruktpriser.  
 

Massemarkedet for båter vil alltid være volatilt. Men dyre båter treffer et annet segment der det er mer «gamle» penger. I dagens marked er det to krefter som trekker hver sin vei. Økt inflasjon gjør at de som har mye penger setter penger i varige verdier. Der kan en båt av høy kvalitet man vet over tid holder seg være et alternativ. Samtidig som økt inflasjon gir dårligere kapitalavkastning, og dermed mindre penger tilgjengelig. Og økte renter gjør at finansiering blir dyrt. 

I inflasjonstider er det ikke nødvendigvis slik at cash is king. Selvom det nok er en fordel å ha en del slik at man kan kjøpe billig når noen må selge. 
 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

I 2004 kjøpte jeg en ny topp utstyrt Windy 37 og betalte ca 3 millioner. I dag koster en ny Windy 37 (annen modell, men samme størrelse) ca 8 millioner. 
 

en ny Princess 45 koster ca 14 millioner i dag. I 2008 kjøpte jeg ny NordWest 420 med alt utstyr for 5,5 millioner. Mener å huske Princess 42 lå på omtrent samme nivå som NordWesten vår. 

 

det er ikke helt sammenlignbare modeller og regnestykker. Men det er gode indikasjoner på hva selv lav inflasjon gjør med kjøpekraften over tid. Swan økte prisene med ca. 10% ved nyttår
 

jeg tenker markedet for brukte kvalitetsbåter som refittes vil være meget godt når nybåtprisene øker mye. 
 

Min Regina af Vindø 43 fra 2005 har vært gjennom en total refit der alt som kan tenkes å være slitt er sjekket og byttet/oppgradert samt at den er blitt utstyrt for å seile jorda rundt uten å spare på noe. Det har kostet meg godt under halvparten av å kjøpe tilsvarende ny båt. 
Gode båter vil fortsatt oppnå gode priser. Kjøperne er mer kresne, men også villig til å betale for båter i meget god stand. Her vil nybåtpriser være et viktig sammenligningsgrunnlag for bruktpriser.  
 

Massemarkedet for båter vil alltid være volatilt. Men dyre båter treffer et annet segment der det er mer «gamle» penger. I dagens marked er det to krefter som trekker hver sin vei. Økt inflasjon gjør at de som har mye penger setter penger i varige verdier. Der kan en båt av høy kvalitet man vet over tid holder seg være et alternativ. Samtidig som økt inflasjon gir dårligere kapitalavkastning, og dermed mindre penger tilgjengelig. Og økte renter gjør at finansiering blir dyrt. 

I inflasjonstider er det ikke nødvendigvis slik at cash is king. Selvom det nok er en fordel å ha en del slik at man kan kjøpe billig når noen må selge. 
 

Vi har 2008 Viknes 1030 som kostet rundt 1,5 millioner ny, i dag er vi tilbudt 1,8 millioner for den. Ny Viknes 1030 tilsvarende utstyrt koster i dag 4,2 million.

 

Likte utrykket «gamle» penger. 

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Krona blir stadig svakere, tross høyere renter. Brukte båter blir billigere og billigere for utlendinger. Og ny båt stiger således i pris. Tror det blir solgt lite nytt i Norge nå, særlig av ny båt over 30 fot. Noen mente bruktprisene skulle kollapse, vi får se.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser noen nye båter på plass rundt om kring, men regner med at de er bestilt for 1-2 år siden. 

 

Kan ikke skjønne at noen kjøper helt nytt nå (uten lotto på konto) hvis brukt-prisene går rett ned. 

 

Jeg vurderer å selge min båt senere i år, men det er pga mulighet for noen år på et annet kontinent. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt markedet for nyere seilbåter (2010 og nyere og fra 26-34 fot) nøye de siste årene og de flere båter er solgt for gode priser de siste ukene. Dette gjelder særlig kurante båter fra kjente merker. Jeg tror prisene vil holde seg stabile fremover på gode objekter, og kanskje vil vi også få se en liten oppgang i prisene. En ny seilbåt er nå så dyrt at jeg vil tro nybåtsalget vil være helt minimalt de neste årene.

Link to post
Share on other sites


10 år gamle Bavaria 36:

 

Solgt i høst, lite utstyr men svært lite brukt, utropspris 890’. 
https://www.finn.no/271923578
DEB8045E-C78B-49FD-ACC3-29BC7CF1575A.jpeg.6aa2ba0cd6553b9199b7ccca22c1ae9a.jpeg


Solgt nå i vår, godt utstyrt og nylige oppgraderinger, utropspris 1,350’

https://www.finn.no/289452039
A3CAA8D1-AAD5-437D-8D9D-96DBEAA98756.jpeg.d2fe54cc1115d254c6c00071074a7eab.jpeg

 

De lå forholdsvis kort tid på finn før de ble merket solgt. Jeg kjenner ikke solgt-pris. 

Fra samletest i Seilmagasinet 2013 finner jeg startpris på 790’, men «regn med millionen for nødvendig utstyrt båt». 1 mill i 2013 er 1,32 mill i dag justert for inflasjon. Men så kommer jo også den svake norske kronen til og gir stort prishopp på ny båt:
I dag selges den som 37, med samme skrog men to ratt/ror og mer lys inn i overbygg. En ny 2020-modell koster fra 2M på vannet, 2023 oppgis ikke pris.


Uansett, disse faller lite i pris og vil nok fortsatt holde prisen brukbart videre. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...