Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Stormwatch skrev 14 minutter siden:

 

Har du eksempel på 34 foter med 369 hk som bruker 0,5l/nm?

Ikke 34 men 27 å 270hk til ca 4t

0.4l i 6 knop.

0.6l i 7 knop

Så hår fint å kjøre billig ferie, om en har goe tid.

Økes det til goe 10knop, så ble det plutselig 1,4l, men da drar jeg bra med hekksjø hehe

IMG20230505150833.jpg

IMG20230505150936.jpg

IMG20230505151402.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev 22 minutter siden:

Det var overraskende. Så det som media skriver, at vanlige motorbåtfolk ikke har råd til å dra på båtferie, er oppspinn?

Er vel ikke mange som ligger i 6knop med stor feriebåt under normale forhold tenker jeg.

Men jo så jo end el store 40+ som lå å tøffet rolig i fjor sommer. Da ofte båter med litt alder å ditto gamle maskiner, som er glad i suppe ved pådrag.

 

For min del var dette ren test av utstyr vi selger. Om jeg bruker 600 eller  1200 liter i sommer, er ikke noen deal breaker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 6 timer siden:

 

Har du eksempel på 34 foter med 369 hk som bruker 0,5l/nm?

Det var min egen Viknes 1030 jeg siktet til. Ca 5kn blir ca 0,5l/nm. Opptil ca 7,5kn er jeg under 1 l/nm. Derfra og oppover skiter det seg mer og mer stort sett. Jeg trives godt i sakte fart når været er fint. Ellers marsjer jeg 19-20kn. Mellom 8,5 og 19 er det sjelden jeg bruker, annet enn om været krever det, eller jeg går sammen med andre med lavere marsjfart. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 23 timer siden:

Jeg har ikke fulgt med på Finn på mange år. Har ikke planer verken om å selge eller kjøpe båt. Men inspirert av denne tråden ble jeg nyskjerrig og har fulgt med på  brukte Viksund cabinkrusere en tid nå (omlag en måned). Inntrykket er at det ikke er veldig mange båter til salgs. I øyeblikket ligger det bare en 340 ute, noen flere 360 og flest 290/310. To 340 som tidligere lå ute er nå borte fra Finn, en av disse var markert med Solgt. Det finnes mange 340 langs kysten, og det kan virke som om de som eier de ikke er veldig ivrige på å selge.

 

 

Eg har fulgt med på Viksund St Cruz i alle størrelser på Finn.no heilt sidan september i fjor, og min analyse er den samme som din. Det har vært mange ute på markedet gjennom hausten og vinteren, men svært få av dei har blitt solgt. Dei fleste annonsene har gått ut på dato uten at prisen har blitt satt ned nevneverdig. Så det kan virke som folk heller vil beholde båten enn å selge for billig.

 

Har også fulgt med på kalesjebåter fra 80-tallet (Master 820 feks), og prisen på desse er også overraskande lik som før. I 2020 (prime time corona) kosta ein Master 820 omtrent det samme som dei ligg ute for no, rundt 200k. Eg er overraska, eg var sikker på at prisene skulle gå meir ned. Prisraset bør sikkert ikkje avskrives heilt endå, men ting kan kanskje tyde på at dei økte nyprisene har kome bruktmarkedet til unnsetning. 

Link to post
Share on other sites

550 i Tønsberg i april for båten vår. I sesongen koster det 600. Jeg syntes det er ganske drøyt. Vi skal dit neste helg pga en fotballcup for jr. Jeg vurderer å ankre opp borte i bukta.... 75 kr for dagsplass.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, Thomas_h said:

Det heter jo "prisene stiger", men bergen havn har klikket helt.  

 

450kr for en natt til kai.. 

 

:crazy::headbang::eek:

 

hva er det i andre havner?? Tror det var halvparten for et år siden her. 

Heldigvis gratis i uthavner og på svai, enn så lenge... 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Det heter jo "prisene stiger", men bergen havn har klikket helt.  

 

450kr for en natt til kai.. 

 

:crazy::headbang::eek:

 

hva er det i andre havner?? Tror det var halvparten for et år siden her. 


Oi! Eg betalte 340 i både mai og oktober i fjor. Ingen dobling riktignok, men markant økning! 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 48 minutter siden:


Oi! Eg betalte 340 i både mai og oktober i fjor. Ingen dobling riktignok, men markant økning! 

Det står i prislisten til Bergen Havn at prisene blir justert hver 3. måned, etter gjeldene strømpriser.

De er vel lei av å sponse strømmen til folk.

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Det heter jo "prisene stiger", men bergen havn har klikket helt.  

 

450kr for en natt til kai.. 

 

:crazy::headbang::eek:

 

hva er det i andre havner?? Tror det var halvparten for et år siden her. 

Sett dette, og kommer ikkje til og svinge innom Vågen lengre  pga dette .. får jo være måte på pris for og ligge og gnage opp etter noen lastebil dekk.

Null tilrettelagt for små båter i Bergen havn 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 7 timer siden:

Sist jeg var i havnen, betalte jeg 340 kr, og strømmen virket ikke. Jeg ga strøm til 2 andre båter. 

 

Vet ikke helt hva jeg betaler for. Trenger aldri strøm. 


Burde absolutt vært mulig å betale ein lavere pris hvis ein ikkje bruker strøm.

 

Det er også ganske begrensa kor mykje strøm folk faktisk bruker i sommerhalvåret. Om vinteren bruker ein jo betydelig meir, men då er leiga lavere. Burde vel vært motsatt hvis begrunnelsen om at økte strømpriser er årsak til prisøkningen. Trur Bergen havn berre bruker dette som eit påskudd til å tjene litt meir. 

Link to post
Share on other sites

Betalte 380 for min 35' seilbåt 

 

Kvelden 15. februar la jeg meg til offentlig kai ved Nøstet i Bergen. kl. 04.43 fikk jeg en epost fra havnedirektøren om at jeg ikke hadde betalt i GoMarina, og at jeg ville bli bøtelagt dersom jeg ikke gjorde det. Jeg hadde sjekket området, og sjekket nå GoMarina for noe som tilsa at jeg skulle ha skjønt at jeg skulle ha gjort det. Det var det ikke. 

 

Jeg betalte ikke den, men gikk til sentrum og la meg neste døgn. Betalte 380 for 35' seilbåt off season. Vannet og serviceanlegget var avstengt. Jeg vet at de stenger vannet mot frost, men med de prisene, lange mildværsperioder og mannskap til å tråle havna og skrive eposter til overgripere om natta, kunne de gitt litt tilbake for pengene. Serviceanlegget fryser ikke.

 

Til gjengjeld startet de sesongen i god tid, 24. april var det som nevnt 450,-

 

I motsetning til andre vestlandshavner virker det som at Bergen vil ha få båter, melke disse så mye som mulig, heller enn å gjøre det attraktivt for flere å besøke off season. Stavanger hadde 170, Haugesund 135 i vinter, med strøm i tillegg for de som trengte det. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Følger fortsatt med  i markedet for brukte Viknes og sitter med et inntrykk av at mange båter fortsatt blir liggende svært lenge eller ikke selges i det hele tatt. Synes tendensen er lik for både eldre og relativt nye bruktbåter. Prismessig virker selgerne svært standhaftige og opprettholder sine prisantydninger men det begynner å komme enkeltbåter med "ny pris". Gjennomgående gjelder likevel at prisnivået virker høyt.

 

Synes det bildet jeg ser nå, er betydelig endret i forhold til tidligere år. Vi er jo langt inn i sesongen og ferien nærmer seg. Det er forsåvidt ikke så unaturlig slik som priser og rente utvikler seg og forventes å utvikle seg videre. 

...og så har jo de fleste kjøpere av større båter ofte en båt som skal selges.

 

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 16 timer siden:

Prismessig virker selgerne svært standhaftige og opprettholder sine prisantydninger men det begynner å komme enkeltbåter med "ny pris". Gjennomgående gjelder likevel at prisnivået virker høyt.

 

 

 

 

Etter å ha fulgt med daglig i nesten et år sitter jeg og igjen med dette inntrykket. Men båtene ligger ute i evigheter... 

Link to post
Share on other sites

Akkurat kjøpt og solgt, så enig i betraktningene deres. 

 

Butikkene har mange intresenter på båtene, men ingen vil selge sin brukte båter til reduserte priser. Så da blir det ikke solgt mye nytt, ei heller brukt. 

 

En selger jeg snakket med bestemte seg for å beholde båten i stedet for å gå mer ned i pris. 

 

Men har en del søk som lagrer båter når de kommer ut, og når jeg går gjennom listen er det noen som blir solgt relativt raskt. 

 

For meg som akkurat har kjøpt og solgt håper jeg på status quo fremover. 😃

Link to post
Share on other sites

Leste i DN at hyttesalget har rast med 64 prosent sammenliknet med fjoråret. Blir neppe store omløpshastigheten på båt heller med det første og reduserte priser på mesteparten av det som blir omsatt. Bare boliger i byene som fortsatt holder stand. Skal selge leilighet på nyåret (har kjøpt ny som er innflyttingsklar i april neste år) og håper boligprisene holder ut et halvår til - men det gjør de nok ikke.

 

Link to post
Share on other sites

Har ca 100 båter som favoritt nå, men ca 7% av de er blitt solgt og flere er deaktivert siden Februar. 
Flere har ny pris, men de ligger fortsatt skyhøyt over det tilsvarende lå på i fjor. Tenker dobbel renteheving som antakeligvis kommer nå, vil bite hardt for noen. DN skrev og idag at båtmarkedet er halvert. Jeg håper vi kommer ned til normale priser på bruktbåter slik at også den vanlige mann/kvinne kan unne seg en større båt. 

Jeg har 1,5mill i budsjett, og jakter på Bavaria etc 33-35fot. Men ser ut som det blir å vente til høsten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...