Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Og når det gjelder salg av bil, så er det jo en kjent sak at selger man selv, så får man mer for bilen. Kjøper man privat, så får man bilen billigere.

 

De sier det jo selv: Kjøpe så billig som mulig og selge så dyrt som mulig.

 

Jeg solgte ifjor en Tesla X. Tilbudet ved innbytte fra Tesla var 505k. Jeg solgte den selv og fikk 650k

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden og det blir spennende å se fremover.

 

Jeg prøvde å finne utgangspris i 2007 for min egen båt Bavaria 35 sport med 2 stk D6-310. Ser i en tråd fra 2006 at det fra Lunde båt var:

 

2x Volvo Penta D6-310 EVC / DPH - Duoprop. Diesel 596 kr 1 875 000

 

Så kommer masse i tillegg selvsagt, men det gjør det sikkert på nye båter også. 

 

Fra inflasjonskalkulator 2007-2023 tilsvarer prisen ca 3mill kroner med snitt på 2,5% årlig inflasjon.

 

Skulle jeg bytte til ny båt nå er det Bavaria sin 36SR til 4,5 mill som er alternativet som ligner mest som Bavaria har nå. Altså 1,5 mill kroner høyere for 1 fot ekstra. Mener Bavaria sine priser var endel rimeligere for etpar-tre år siden? Føles som om de prisene er skrudd godt opp siste år.

 

Hvis salgsprisen nå på dagens båt er ca 1,5mill kroner er det et tap på ca 100.000,- årlig. Kjøper jeg ny - hva blir tapet årlig da tro? Om man tenker samme prisfall burde jeg få 3 mill for SR36 om 15 år, er det realistisk? Ville markedet betale såpass? Samtidig om prisene fortsetter å stige godt for nye båter også i årene fremover så kanskje? 

 

Men om jeg skulle kjøpt ny måtte jeg ut med 3 mill ekstra! Skulle SHTF og feks begge motorene måtte byttes til 1mill elns er det fortsatt 2mill opp til ny båt i forskjell. 

 

Merket at det er motiverende å vite at jeg egentlig kan bruke masse penger til vedlikehold på eksisterende båt mot for kostnadene opp til ny båt. Det igjen tilsier muligens at denne årgangen av båter vil holde seg godt i pris, da det er mye båt for pengene og veldig mye billigere enn ny båt.

 

Tilsvarende for 4 år siden hadde vi en Scand Baltic fra 1985 som vi solgte for 335.000 med en KAMD43p motor, kurant VP motor. Veldig bra båt, billig å holde. Hadde den i 6 år, og masse fine turer. Altså 4 ganger billigere enn dagens båt. Har man ikke masse penger tror jeg fortsatt kurante gamle båter med kurante motorer blir populære fremover også nettopp fordi de er så billige og gir så mye glede for pengene. 

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 19 timer siden:

Blir spennende å se om det tar seg opp etter påske. Har en DC liggende ute for salg


Jeg spår et tungt DC marked fremover, der har forhandlere solgt godt unna siste årene. Vil overraske meg hvis ikke det kommer ut mange kurante DCer etterhvert. Vurderte selv å gå fra 30 foter til 24-25 DC. Hadde jeg solgt 30foteren i fjor og sett etter DC i dag kunne jeg nok gjort godt salg og kjøp, men nå hoper det seg opp med kurante 30fotere også

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bare en observasjon; 

 

Jeg så nettopp to annonser på Finnmaster Pilot 8, nesten samme utstyrt men en fra 2018 (privat) og en demo fra 2022 (forhandler). 

 

Den fra -18 ligger ute til 1.390m og -22 til 2.478m. I forhandler annonsen sier de at ny i dag koster over 3m kroner!!!

 

Hvem i alle dager kjøper en slik ny fra forhander? 

 

Men jeg abonerer på en del nyhetsbrev fra forskjellige forhandlere og ser de sier de levere flere nye båter i uken så det er tydeligvis fortsatt mange. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 15 timer siden:

 

Og 10 dager seinere har me bikka 8000...

 

 

Ser at stadige flere annonser (som jeg allerede har lagret) blir reaktivert, dette er annonser fra i fjor og forfjor.

 

Tror nok at det blir langt flere annonser enn 7000 utover sommeren. Foreløpig blir det nå annonsert mellom 250 og 300 båter på finn.no hver dag. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 16 timer siden:

Bare en observasjon; 

 

Jeg så nettopp to annonser på Finnmaster Pilot 8, nesten samme utstyrt men en fra 2018 (privat) og en demo fra 2022 (forhandler). 

 

Den fra -18 ligger ute til 1.390m og -22 til 2.478m. I forhandler annonsen sier de at ny i dag koster over 3m kroner!!!

 

Hvem i alle dager kjøper en slik ny fra forhander? 

 

Men jeg abonerer på en del nyhetsbrev fra forskjellige forhandlere og ser de sier de levere flere nye båter i uken så det er tydeligvis fortsatt mange. 

 

Observerte det samme; 

Dette eksempelet er jo ekstremt men tendensen virker å være lik for de fleste nye importerte båter.

Stigningen skjer jo fra et allerede høyt prisnivå. Jeg synes iallfall at 1.390.000 for en fem år gammel Pilot 8 er dyrt og 2,5 mill for ett nytt eksemplar er jo hinsides.

 

Sammenholdt med renteutviklingen og noe mer usikkerhet knyttet til jobb/fast inntekt er jeg redd for at dette fort kan bety at tilførsel av nye båter i markedet strupes til et absolutt minimum.

 

Det eneste spenningsmomentet er vel hva som skjer med prisene på bruktbåt; 

Jeg tror vel at mange av kjøperne i bruktmarkedet foreløpig ikke  har tatt inn over seg hva som skjer med prisene på nye båter. Etterhvert som dette "siger inn" i hodene på folk kombinert med at våren kommer, tror jeg at det kommer til å bli fart på bruktmarkedet. Nyere bruktbåter og eldre velholdte/oppgraderte båter som hittil har blitt oppfattet som overpriset, kommer kanskje til å bli solgt rundt prisantydning ?

 

Link to post
Share on other sites

Min Grandezza 26CA fra 2011 (tatt i bruk i 2013) - som for øvrig er strøken - kunne jeg solgt flere ganger i vinter/tidlig vår, men når jeg ser hva jeg får kjøpt hvis jeg legger i 200' er jo svært begrenset! Så jeg har valgt å leve med 3-fot-syken denne sommeren og heller se hva som åpner seg av muligheter til neste år. Jeg har sågar en kar som enten vil kjøpe den etter sommeren når jeg tar høstferie eller til neste år. Vi får se til neste år - enten får jeg da vite hva det kostet å ha båten en sommer til eller kanskje jeg får samme for den neste år som i år...? :-) 

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å ”time” salget på 27 Grandezza ifjor. Tjente på etter 2 sesonger. Og har nå 2 000 000kr å bruke på ny båt, 16mod —-> og 33fot og opp, 

Syns markedet virker meget lavt og noen av båtene synes å ligge bare noen 100 ifra ny.

håper det stabiliserer seg og jeg faktisk får en Granezza 33 eller Bavaria s33 HT amsom er velholt til budsjett. 
 
eller er høsten bedre peiset i år som vanlig? 

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på i en annen tråd med å finne nyere bruktbåt, men sitter samtidig å ser på hva jeg kan selge min båt for. 

 

- Nybåt er ca. 2.5,

- 6mnd demobåt (med mindre utstyr og motor) til ca 2.0

- Min er fra midt 2021

- Brukt på finn 2018 med mye mindre utstyr og motor til ca 1.4

 

Hva legger jeg ut min for basert på data over?

 

Jeg regner med det er mange meninger, og havner vel mellom 1 og 3 et sted :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg syns nyere seilbåter går raskt og til en god pris. En Dehler 32 (en av drømmebåtene mine) gikk i løpet av få dager til prisantydning og en Etap 24i (lik min egen) gikk i løpet av få dager for 175k. I følge selger kunne han solgt den flere ganger og trolig også til høyere pris. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...