Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Interessant tema. For så vidt enig med @LAKA . Bruktbåtprisene (tenker da på "gamle" 20 - 30 år) vil vel ikke falle ned til "null"? 

Noen som vil tro at en priskurve på brukte, vil flate ut etter objektets alder? Nesten uansett renter og kronekurs?  

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok også "nyere" (i mitt hode er under 20 år gamle båter nyere :wink:) bruktbåter av kjent merke i god stand med riktig utstyr vil holde seg godt i verdi tross renteøkning osv. 

Jeg estimerte for gøy hva min egen 2007 modell ville kostet i dag om jeg tar utgangspunkt i det første eier kjøpte den for og justerer kun for endring i valuta (båten er Franskprodusert så Euro) og inflasjon.

Første eier betalte 1,7mill i 2007 som med valutaenring og kun generell inflasjon er blitt til over 3,5mill i dag.

 

Og plutselig var ikke prishoppet på 2023 modellen av samme merke fult så ille. (Men fremdeles lysår unna å være aktuelt for meg)

 

Da jeg kjøpte båten i 2021 sjekket jeg også for båter England og Europa nord for Middelhavet og lik modell kostet stort sett mer selv før norsk moms ved import mer i Europa enn her i Norge. Sjekket på nytt nå og fremdeles høyere priser selv før norsk moms ved import så lite i mitt hode tilsier prisfall med det første.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 16 minutter siden:

Og plutselig var ikke prishoppet på 2023 modellen av samme merke fult så ille. (Men fremdeles lysår unna å være aktuelt for meg)

 

Du får vel neppe en godt utstyrt Dufour 43 for under 4,5 millioner kroner levert i Norge? Med dagens Eurokurs vil jeg tro du nærmer det 4,7-4,8 mill. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 1 time siden:

 

Du får vel neppe en godt utstyrt Dufour 43 for under 4,5 millioner kroner levert i Norge? Med dagens Eurokurs vil jeg tro du nærmer det 4,7-4,8 mill. 

Ja, stemmer nok det. Er jo en heftig prisvekst ut over inflasjon og valutakurs stigninger.

Bare fort gjort å glemme at endring i valutakurs og generell prisstigning må ta sin del av stigningen det når en sammenligner en 2007 pris med en 2023 pris og ser kun på endring i kronebeløp.

 

Og for oss bruktbåteier gir det litt mer mening at båtens verdi i kroner ikke har sunket så mye fra nypris første eier en gang betalte om en holder båten i god stand og med oppdatert utstyr

Link to post
Share on other sites

Så lenge man vurderer import, og ikke sitter på kapital i Euro, USD eller andre 'globale' valutaer, vil prisene i det markedet sannsynligvis ikke gå ned før NOK har styrket seg. Den gangen jeg var veldig ung, var SEK/NOK rundt NOK 1,20(og mer). På 90-tallet var forholdet NOK 0,80 mot i dag rundt 1,0. NOK er og blir en liten valuta, uansett hvor mye olje, vind, gass og laks vi har. Det ville sikkert hjulpet om vi hadde en styringsrente på 10 %. Bare Danmark, som ikke har annet enn Carlsberg, Ecco og Lego, må vi betale rundt NOK 1,60 for 1 DKK fordi de er i EU og valutaen er linket til Euro. Sverige og Danmark kan stort sett leve av å klippe håret på hverandre. Det eneste sikre er at det ikke blir noe hallelulja i den nærmeste fremtiden. Importprisene vil gå opp. Vi blir relativt blakkere.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 3 timer siden:

Jeg tror nok også "nyere" (i mitt hode er under 20 år gamle båter nyere :wink:) bruktbåter av kjent merke i god stand med riktig utstyr vil holde seg godt i verdi tross renteøkning osv. 

Jeg estimerte for gøy hva min egen 2007 modell ville kostet i dag om jeg tar utgangspunkt i det første eier kjøpte den for og justerer kun for endring i valuta (båten er Franskprodusert så Euro) og inflasjon.

Første eier betalte 1,7mill i 2007 som med valutaenring og kun generell inflasjon er blitt til over 3,5mill i dag.

 

Og plutselig var ikke prishoppet på 2023 modellen av samme merke fult så ille. (Men fremdeles lysår unna å være aktuelt for meg)

 

Da jeg kjøpte båten i 2021 sjekket jeg også for båter England og Europa nord for Middelhavet og lik modell kostet stort sett mer selv før norsk moms ved import mer i Europa enn her i Norge. Sjekket på nytt nå og fremdeles høyere priser selv før norsk moms ved import så lite i mitt hode tilsier prisfall med det første.

 

Kalkuleringen din stemmer ikke. MNOK 1,7 2007-kroner tilsvarer MNOK 2,46 2022-kroner, ref Norges Bank egen kalkulator.

 

I dag lønner det seg generelt lite å importere noe som helst fra utlandet siden kroneverdien de siste 3-4 årene har sunket. Vi får håpe at vi snart når et bunnpunkt.

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev 1 minutt siden:

 

Kalkuleringen din stemmer ikke. MNOK 1,7 2007-kroner tilsvarer MNOK 2,46 2022-kroner, ref Norges Bank egen kalkulator.

 

I dag lønner det seg generelt lite å importere noe som helst fra utlandet siden kroneverdien de siste 3-4 årene har sunket. Vi får håpe at vi snart når et bunnpunkt.

Nja, det blir ikke riktig for en importvare å kun regne inflasjonen. Valutaendringen er jo svært betydelig her!

 

Jeg renget nyprisen tilbake til Euro med kurs fra 2007, regnet inflasjon fra 2007 til 2023 og så tilbake til NOK med dagens Eurokurs, mener dette blir rett måte pånin importvare der svært liten del av salgsverdien er oppstått i Norge.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 43 minutter siden:

Prisene er nok på vei ned da kjøper gruppen er langt mindre nå 

 

Tror markedet akkurat nå er litt komplisert. Én ting er dyrtiden vi er inne i, som gjerne påvirker kjøpeviljen til folk også når det gjelder kjøp av båt. En annen ting er alle båthandlene som er utført under Corona-perioden hvor brukte båter generelt sett hadde høyere pris enn normalt. Jeg har lagret båtannonser de siste 2 sesongene, og det ser ut til at det er ganske mange 80-tallsbåter som ikke blir solgt.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 1 minutt siden:

Nja, det blir ikke riktig for en importvare å kun regne inflasjonen. Valutaendringen er jo svært betydelig her!

 

Jeg renget nyprisen tilbake til Euro med kurs fra 2007, regnet inflasjon fra 2007 til 2023 og så tilbake til NOK med dagens Eurokurs, mener dette blir rett måte pånin importvare der svært liten del av salgsverdien er oppstått i Norge.

 

For så vidt enig. Hva er prisen for tilsvarende ny båt til salgs i Norge i 2023?

Link to post
Share on other sites

Min daglige markedsanalyse på Finn viser at det er langt tyngre å selge nå enn på samme tid i fjor. De kurante båten jeg følger med på hadde alle vært solgt til gode priser for ett år siden. Hjelper sikkert ikke av vinteren har bitt seg fast, men tviler på at det plutselig løsner.... 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 12 timer siden:

Min daglige markedsanalyse på Finn viser at det er langt tyngre å selge nå enn på samme tid i fjor. De kurante båten jeg følger med på hadde alle vært solgt til gode priser for ett år siden. Hjelper sikkert ikke av vinteren har bitt seg fast, men tviler på at det plutselig løsner.... 

 

Einig. Eg har fulgt ein del med på brukte båter opp til 1 mill på Finn.no dei siste åra. Og særlig på cabincruisere. Mitt inntrykk er at eldre, kurante cabincruisere fra 80-tallet som er godt holdt med oppdatert utstyr og nyere motor i prisklassen 200 - 300k blir fort solgt. Båter i samme kategori med feil og mangler, samt svært gamle motorinstallasjoner, blir liggende lenger. Cabincruisere fra 400-500k og oppover ligg lenger, og dess dyrere dess lenger blir dei liggende, sjølv om dei på papiret også er verdt meir.

 

Eg opplever at prisene på velholdte 20+ år gamle fine båter som Riviera, Viksund, NB og Viknes har sunke litt, men ikkje så mykje. Men at veldig mange av dei heller ikkje blir solgt. Det kan sjå ut som selgerene ikkje heilt tar innover seg at markedet har endra seg, eller at dei ikkje egentlig er avhengige av å selge. Eg trur desse kjem til å synke ein del i tida som kjem. Samtidig trur eg at velholdte 80-tallsbåter med nyere motorer kjem til å holde seg betre, og muligens til og med øke i verdi. Det er rett og slett fleire kjøpere i dette segmentet om dagen.

 

Mulig eg er på bærtur. Nokon som er enig eller uenig med min "analyse"?

 

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 52 minutter siden:

 

Einig. Eg har fulgt ein del med på brukte båter opp til 1 mill på Finn.no dei siste åra. Og særlig på cabincruisere. Mitt inntrykk er at eldre, kurante cabincruisere fra 80-tallet som er godt holdt med oppdatert utstyr og nyere motor i prisklassen 200 - 300k blir fort solgt. Båter i samme kategori med feil og mangler, samt svært gamle motorinstallasjoner, blir liggende lenger. Cabincruisere fra 400-500k og oppover ligg lenger, og dess dyrere dess lenger blir dei liggende, sjølv om dei på papiret også er verdt meir.

 

Eg opplever at prisene på velholdte 20+ år gamle fine båter som Riviera, Viksund, NB og Viknes har sunke litt, men ikkje så mykje. Men at veldig mange av dei heller ikkje blir solgt. Det kan sjå ut som selgerene ikkje heilt tar innover seg at markedet har endra seg, eller at dei ikkje egentlig er avhengige av å selge. Eg trur desse kjem til å synke ein del i tida som kjem. Samtidig trur eg at velholdte 80-tallsbåter med nyere motorer kjem til å holde seg betre, og muligens til og med øke i verdi. Det er rett og slett fleire kjøpere i dette segmentet om dagen.

 

Mulig eg er på bærtur. Nokon som er enig eller uenig med min "analyse"?

 

 

 

Enig med deg. Tror også at mange vegrer seg litt for å kjøpe eldre båter, men kanskje mest fordi det står eldre motorer i disse. Tror velholdte eldre båter med nyere motor kan redde et par salg.

 

Jeg ser etter Nimbus i størrelsen 28-32 fot, og i mange av disse står det 30- og 40-maskiner fra Volvo Penta. Slitesterke motoren som gjerne kan gå mange timer til, men hvor deletilgangen etterhvert begynner å bli mager.

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev 1 time siden:

 

Enig med deg. Tror også at mange vegrer seg litt for å kjøpe eldre båter, men kanskje mest fordi det står eldre motorer i disse. Tror velholdte eldre båter med nyere motor kan redde et par salg.

 

Jeg ser etter Nimbus i størrelsen 28-32 fot, og i mange av disse står det 30- og 40-maskiner fra Volvo Penta. Slitesterke motoren som gjerne kan gå mange timer til, men hvor deletilgangen etterhvert begynner å bli mager.

 

Eg trur dette er eit viktig poeng. Ein billig båt med 40 år gamalt utstyr og motor (kanskje til og med to), er ikkje ein billig båt i praksis når ein rekner inn løpende reperasjoner og oppgraderinger. Alle bevegelige deler i båt og motor har ei begrensa levetid, og dess meir som er originalt, dess meir må ein rekne med å måtte bytte ut dei næraste åra. Dette er nok mange kjøpere bevisst på.

Eg vil tru at gamle båter som er betydelig oppgradert seinere år gir ein populær kombinasjon av relativt lav pris, kombinert med relativt sett forutsigbart båthold.

 

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 4 timer siden:

 

Dette er vel kanskje uunngåelig. Samtidig vil jeg tro at de fleste båtforhandlere da vil satse på å megle båter fremfor å kjøpe og selge.

 

Da er man kanskje like langt for forbrukerne. Har inntrykk av at det er store forskjeller blant båtmeglere, og i mange tilfeller er det et fordyrende mellomledd for kjøper og selger. Spesielt når reklamasjoner uansett må rettes mot den faktiske selgeren.

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev 6 minutter siden:

 

Dette er vel kanskje uunngåelig. Samtidig vil jeg tro at de fleste båtforhandlere da vil satse på å megle båter fremfor å kjøpe og selge.

 

Da er man kanskje like langt for forbrukerne. Har inntrykk av at det er store forskjeller blant båtmeglere, og i mange tilfeller er det et fordyrende mellomledd for kjøper og selger. Spesielt når reklamasjoner uansett må rettes mot den faktiske selgeren.


Båtadvokaten skriver:

Men også kjøp fra private kan være forbrukerkjøp. Etter loven vil nemlig bruk av en mellommann føre til at handelen blir et forbrukerkjøp, så lenge mellommannen opptrer i næringsvirksomhet. I praksis betyr dette at alle salg som går via båtmegler, alltid er forbrukerkjøp. Dette gjelder uansett om selgeren selv er en privatperson. 
 

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2020/11/03/forbrukerkjopsloven-og-kjop-av-baat#more268

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tja finnes vel ikke støre gruppe med svindlere enn bruktbil selgere. Så skal båtbransjen kopiere disse, blir det mye rettssaker i fremtiden. 

 

Er ofte en goe del mer komplisert å selge en båt, men mye mer som må sjekkes, å det finnes jo allerede en del kjeltringer i båtbransjen.

Bruktbåt kjøpes enkelt å greit av private.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...